Článek
Italové styl prostě umí! Už dlouho to předvádí menší „pětistovka“, ale její líbivou roztomilost se designérům Fiat Centro Stile podařilo úspěšně přenést i na větší a nafouklejší „šestistovku“. Stačí se jednou podívat do jejích uhrančivých očí (přední světla jsou inspirovaná ženskýma očima s řasami), přejet pohledem po jejích ladných oblinách a prozkoumat drobné designérské finesy a prostě musíte být okouzleni.
Stylově a s jemnou inspirací minulostí je zpracovaný také interiér s oválnou přístrojovou kapličkou (v níž se však schovává moderní 7" informační displej), dvouramenným volantem a oblou palubní deskou s lakováním (z níž ční 10,25" dotykový displej infotainmentu), k tomu si přidejte chytré odkládací poličky (v té pod infotainmentem s integrovaným indukčním nabíjením uložíte telefon) a schránky (pod skládacím krytem jak z iPadu se ukrývá objemný multifunkční prostor) nebo modulární držák nápojů s vyjímatelnými přepážkami a máte před sebou nejen pohledné, ale také praktické auto.
Právě praktičnost a prostornost je přidanou hodnotou Fiatu 600 oproti podobně laděnému menšímu sourozenci. S délkou necelých 4,2 metru poskytuje mnohem více prostoru posádce vpředu i vzadu (zadní sedadla jsou pořád jen pro děti, aspoň k nim však zadním párem dveří máte snazší přístup) než Fiat 500 a má také skutečně použitelný kufr, přitom je stále dost kompaktní, abyste neměli v centrech měst problémy s manévrováním a parkováním.
Fiat 500 | Fiat 600 | Fiat 500X | |
---|---|---|---|
Délka | 3 632 mm | 4 171 mm | 4 273 mm |
Šířka | 1 683 mm | 1 781 mm | 1 796 mm |
Výška | 1 527 mm | 1 523 mm | 1 608 mm |
Rozvor | 2 322 mm | 2 562 mm | 2 570 mm |
Objem kufru | 185 l | 360 l | 350 l |
Fiat se dušuje, že model 600 není přímým nástupcem 500X, i když vypadá podobně a je skoro stejně velký. Přeberte si to, jak chcete.
A řídí se opravdu hravě, zvlášť ve své elektrické verzi, kterou jsme mohli vyzkoušet jako první. Za volantem si snadno najdete pohodlnou pozici a dobře uvidíte ven, abyste neztráceli přehled (a kdyby něco, záda vám kryje celý zástup bezpečnostních asistentů umožňujících autonomní jízdu druhé úrovně), lehkým a přesným řízením auto snadno navádíte do úzkých mezer hustého provozu městské džungle, v čemž vám pomáhá stabilní, ale příjemně poddajný podvozek, a celé pohonné ústrojí pozorně naslouchá a ihned ochotně plní všechna vaše přání.
Historický odkaz
Původní Fiat 600 (Seicento) se narodil v roce 1955 jako větší (přesně o 245 mm na délku) brácha klasického modelu 500 (Cinquecento). Koncepce obou aut byla jinak zcela stejná (motor vzadu a pohon zadních kol), designově k sobě měla obě vozidla také velmi blízko. Na „šestistovku“ pak navázaly oblíbené modely 850, 127 nebo 133, v moderní době pak třeba Uno nebo Punto, tedy ty největší hity italské lidové automobilky. Stane se novodobá 600 jedním z nich?
Elektromotor má dost síly (156 koní a 260 Nm), aby působil živě (z klidu na stovku se rozjede za 9 sekund) a přitom neděsil méně zkušené řidiče zběsilou akcelerací. Stejně tak poměrně kompaktní baterie (a proto ne tak drahá) s využitelnou kapacitou 51 kWh nabídne dost slušný dojezd (tabulkových 409 km v kombinovaném režimu a až šest stovek v městském provozu s častou rekuperací). Navíc ani nabíjení netrvá příliš dlouho díky palubní AC nabíječce o výkonu 11 kW a DC nabíječce s rovnými 100 kW – efektivní nabíjení (20-80 %) vás tak zdrží jen necelou půlhodinku.
Sofistikovaná platforma však umožňuje i zástavbu spalovacích jednotek, a proto na trh brzy dorazí také varianta poháněná přeplňovaným tříválcem 1,2 Turbo Hybrid (o výkonu 100 koní a 205 Nm) s podporou 48V mHEV ústrojí (krátkodobě poskytne výkon až 29 koní a 55 Nm), který je vždy spojen s automatickou dvouspojkovou převodovkou. Fiat slibuje, že hybridní „šestistovka“ bude umět na elektřinu parkovat, poskakovat v zácpách a rozjíždět se od semaforů (až do rychlosti 30 km/h), hlavně by ale díky elektrické podpoře měla jezdit za velmi skromných 4,7 litru.
Na ověření těchto papírových předpokladů si ale ještě musíme počkat, protože benzinový hybrid bude oficiálně představený až v půlce letošního roku. Zatím však víme, že by měl lákat nejen spotřebou, ale především lákavou cenovkou: Základní výbava by totiž měla být dostupná za akční cenu 549 900 Kč (nezapomeňte, že již v základu má automatickou převodovku), vyvoněná La Prima pak bude stát o sto tisíc víc.
Elektrická verze pochopitelně vychází o dost dráž, konkrétně ve výchozí výbavě RED stojí akčních 799 900 Kč (případně 12 400 Kč / měsíc při volbě operativního leasingu), přesto patří k těm dostupnějším autům v této kategorii. Věříme ale, že většina zájemců o elektrickou verzi sáhne po dražší a vybavenější verzi 909 900 Kč, protože budou „šestistovku“ vnímat spíš jako městskou stylovku.
A v tom případě je rozhodně nezklame, protože umí okouzlovat nejen svým atraktivním designem, ale také neobyčejně rozsáhlou komfortní výbavou, která zahrnuje laskominy jako ambientní osvětlení, masážní sedačku řidiče nebo bezdotykové elektrické otevírání kufru. Fiat 600 je skutečně praktická a sexy Italka!