Hlavní obsah

Legendární Busík se vrací! Poprvé jsme řídili VW ID. Buzz a víme, proč to bude hit

Foto: Volkswagen

Elektrický nástupce legendárního busíku slibuje prostor a variabilitu dodávky a jízdní zážitek jako u osobáku. Co je na tom pravdy, jsme se vydali zjistit do dánské Kodaně, kde jsme mohli poprvé usednout za volant horké novinky.

Článek

Říká se, že lidé předstírající aktivní život kupují SUV. A ti, co aktivně opravdu žijí, jezdí v dodávkách. A něco pravdy na tom bude – SUV sice vypadají dobrodružně, ale do dodávky snadno vměstnáte početnou rodinu i s bagáží, nebo kola, raft, větroň či jiné sportovní vybavení, případně se v ní i pohodlně vyspíte. Má to jedinou nevýhodu – jezdíte v dodávce. Ty totiž obvykle nebývají tak komfortní, nejsou nijak oslnivě kultivované a nepůsobí ani moc stylově. Tedy až dosud…

Seznamte se s novým ID. Buzz, duchovním nástupcem legendárního busíku VW Typ 2, který se stal designovou ikonou. Díky tomu má stylu na rozdávání – to vidíte sami na první pohled a stvrzovaly to i davy, které se k nám nahrnuly všude, kde jsme zastavili, a ptaly se na atraktivní novinku, kterou na silnici ještě neviděly.

Foto: Volkswagen

ID. Buzz si půjčuje část stylu původního busíku, ale remixuje ho pro 21. století

A kupodivu se nerozutekly, ani když jsme zmínili, že jde o čistý elektromobil. ID. Buzz totiž sdílí modulární „elektrickou“ platformu MEB (kromě VW ID.3/ID.4/ID.5 na ní stojí také Škoda Enyaq iV) a natahuje ji až na délku 4,7 metru a šířku skoro dva metry, takže je správně „dodávkově“ velký, a díky kompaktnosti pohonu (pro srovnání T6.1 se stejným rozvorem je o 192 mm delší) nabízí spoustu vnitřního prostoru (1 121 litrů za druhou řadou sedadel, 2 205 po jejím sklopení), který může využít pětice cestujících (brzy dorazí i delší sedmimístná verze s ještě větší baterií).

Rozměry
Délka4 712 mm
Šířka1 985 mm
Výška1 927 mm
Rozvor2 989 mm
Objem zavazadlového prostoru1 121–2 205 l

„Dodávkově“ vysoká je i řidičská pozice, takže za volantem máte skvělý výhled do všech směrů a perfektní přehled o dění na silnici. Jenže zbytek kabiny je vyloženě „osobákový“. Pozornější čtenáři už jistě zaregistrovali interiér kompletně převzatý z rodiny elektrických modelů ID, což zahrnuje volant s dotykovými ploškami místo klasických tlačítek (upřímně nejsou tak příjemné k používání), miniaturní informační displej před řidičem (který nemůžete doplnit průhledovým displejem, protože ho ID. Buzz nemá) a 10- nebo 12palcový dotykový infotainment, který sdružuje naprosto všechny funkce (takže je s ním trochu těžší sžívání).

Foto: Volkswagen

Kabina Buzzu je podobná ostatním modelům rodiny ID

Na rozdíl od ostatních ID modelů je tu však volič „převodovky“ ve formě páčky pod volantem (namísto trochu nešikovného otočného ovladače u přístrojového panelu), kvalita materiálů je na ještě vyšší úrovni než u ID.4/ID.5, najdete tu spoustu USB-C konektorů a bezpočet šikovných schránek a poliček, kam si můžete odložit různé drobnosti. „Dodávkářům“ budou možná chybět typické odkládací schránky a držáky nápojů na palubní desce, ale „na ty to nejezdí“.

Foto: Volkswagen

S infotainmentem se budete muset chvíli sžívat. A bude to nutné, protože v něm najdete prakticky všechny funkce

Co bude dál?

Jako první byla představena kratší pětimístná verze, brzy však dorazí i delší sedmimístná varianta vybavená větší baterií (použitelná kapacita 89 kWh) umožňující dojezd přes 500 km. Chystají se také další „motorizace“ včetně výkonné varianty GTX (hádáme 299 koní jako u ID.4/ID.5 GTX) s pohonem všech čtyř kol. Na trhu by se výhledově měla také objevit obytná verze.

Foto: Volkswagen

Na internetu se objevily dokonce rendery verze pick-up. Ale skutečně ho VW postaví?

Jezdí totiž na elektřinu a to je skutečně určující pro celý jízdní zážitek, který je vyloženě „osobákový“. Za volantem vnímáte, že sedíte ve velkém autě, ale nepřipadáte si jako řidič autobusu, což je typický pocit u dodávek. Jízda je pohodlná (jen příčné prahy moc nemusí) a ukázkově tichá (až ve vyšších rychlostech začnete vnímat aerodynamický hluk), řízení je příjemné a dětsky snadné – zvlášť s elegantní dopomocí automatického režimu rekuperace, která vám pomáhá řešit základní dopravní situace.

Foto: Volkswagen

Elektrický pohon posouvá jízdní komfort na novou úroveň

Dynamika je naprosto dostatečná díky intenzivnímu nástupu velké vlny točivého momentu (jeho nástup je rychlejší než u turbodieselů), kterou nepřerušuje žádné pocukávání při řazení, a hlavně ji nedoprovází typické rachtání – na to si budete vy i vaše rodina rychle zvykat. Ani dojezdu se bát nemusíte, na dálnicích budete muset nabíjet každých cca 300 km (přičemž ID. Buzz umí rychlonabíjení výkonem až 170 kW, takže vás to ani moc nezdrží), ale mimo ně se snadno přiblížíte slibovaným čtyřem stovkám kilometrům dojezdu.

Foto: Volkswagen

Ve městě a jeho okolí se Buzzovi líbí nejvíc, ale s dojezdem kolem 400 km si můžete troufnout i na dovolenou v Chorvatsku

Akcelerace 0–100 km/h10,2 s
Maximální rychlost145 km/h
Hmotnost2 471 kg
Dojezd423 km
Bateriecelková 82 kWh, využitelná 77 kWh
NabíjeníDC 170 kW, AC 11 kW

Podle prvních dojmů se tedy zdá, že se ID. Buzz skutečně povedl a pro Volkswagen se stane prodejním hitem – ostatně to potvrzuje i více než 10 tisíc závazných objednávek (pokrývající dvě třetiny letošní produkce), které v rámci předprodeje poslali zákazníci, aniž by auto řídili, nebo ho vůbec viděli naživo u dealera. Pro ně i pro vás máme dobrou zprávu, že ani v reálu vás ID. Buzz nezklame!

Předprodej v Česku začal již v červenci se základní cenou 1 537 556 Kč včetně DPH a české zastoupení již eviduje vysoké desítky závazných objednávek, přičemž první zákazníci dostanou své vozy na počátku roku 2023.

Jak jezdí ID. Buzz Cargo?

Užitková varianta Cargo má vpředu dvě nebo tři místa a uveze až 650 kg v nákladovém prostoru o objemu 3,9 m3 (s velikostí 2,20 m na délku a 1,23 m na šířku polkne dvě palety zboží či materiálu, díky průvlaku se do něj vejde předmět dlouhý až 2,65 m) přístupném zboku posuvnými dveřmi (v základu na jedné straně, za příplatek na obou stranách) nebo zezadu výklopným víkem (šikovné jako ochrana před deštěm) či dělenými dveřmi (které lze otevřít až do úhlu 180°, což se hodí třeba při nakládání ještěrkou), můžete si vybrat.

Za volantem se vlastně cítíte jako v osobní MPV verzi – i Cargo se řídí snadno a příjemně, přitom jezdí pohodlně, tiše a dynamicky. Akorát materiálové pojetí dbá spíš na odolnost než na styl, jako bonus jsou tu však odkládací plochy na palubní desce pod čelním sklem. Cargo je tak jako dělané pro rozvážku nákladu nebo popojíždění řemeslníků po městě a jeho okolí.

Související témata:
Volkswagen ID. Buzz
Načítám