Hlavní obsah

Poprvé za volantem Subaru BRZ: Nejlepší řidičské auto s jednou jedinou chybou

Foto: Subaru ČR / Martin Sznapka

Řidičských aut na trhu kvapem ubývá, pro nadšeného řidiče je proto svátek, když se nějakým takovým může ještě svézt. A nové Subaru BRZ je aktuálně tím nejlepším, co si můžete pro potěšení z jízdy pořídit. Má akorát jedinou chybu…

Článek

Řízení je radost. V dnešní době přiškrcených tříválcových motorů, automatických převodovek, jízdních asistentů a rychlostních radarů se na to snadno zapomíná, ale stačí skočit za volant skutečného řidičského auta, užít si trochu jekotu vytočeného motoru, točení volantem, tancování po pedálech a kvedlání šaltpákou a hned vám naskočí rohlík na tváři. A nemusíte mít zrovna pod kapotou mnoho stovek koní ani letět kdovíjak rychle.

Tedy, ne že by Subaru BRZ bylo pomalé. Minulá generace schytala spoustu kritiky, že jste ji museli držet pevně pod krkem, jinak moc svižně nejela. Nástupce ale přezbrojil na boxer o čtyři deci objemnější, což BRZ nejen zrychlilo (na stovce je za 6,3 sekundy, tedy o 1,3 s rychleji), ale udělalo divy také s charakteristikou zátahu – nejen že máte k dobru víc síly v absolutních číslech (34 koní a 45 Nm), především máte citelně silnější střední pole otáček a ostřejší vršek, takže nový BRZ jede jako nabroušená motorovka.

Foto: Subaru ČR / Martin Sznapka

Motor nového BRZu je silnější, údernější a charismatičtější. A pořád si vystačí bez turbodmychadla.

A podobně řízně i zní! Když ho vytáčíte napříč otáčkoměrem, běhá vám z toho mráz po zádech (i když část zvuku je z reproduktoru, toho si ale sotva všimnete). Atmosférický motor je v dnešní době malý zázrak a gradace síly jeho zátahu i dramatičnosti projevu je těžce nakažlivá, s chutí ho budete popohánět přesně jdoucí a mechanicky působící řadičkou s krátkým chodem, meziplyny vám budou zapadávat hned na první pokus – prostě dokonalé propojení člověka a stroje.

Foto: Subaru ČR / Martin Sznapka

Za volantem se budete okamžitě cítit jako doma. Auto je navíc tak přístupné, že můžete jet naplno hned od prvních metrů.

To by ale nešlo bez vylepšeného podvozku. V Subaru (a Toyotě) totiž zapracovali na zpevnění karoserie (výztuhy a lepené spoje), takže je tužší v příčném směru (+60 %) a v krutu (+50 %), zpevnili i uložení motoru, převodovky a zavěšení, k tomu si mírně pohráli s rozměry (rozvor +5 mm, rozchod vzadu +10 mm, k tomu výška snížená o 10 mm, čímž těžiště kleslo o 4 mm). A výsledkem je auto, které má ještě o kus víc preciznosti, jistoty a mechanického gripu než jeho už tak povedený předchůdce.

Foto: Subaru ČR / Martin Sznapka

V zatáčkách teď působí jistěji a lépe drží stopu…

Díky tomu působí nový BRZ za volantem dospěleji, prostě víc jako ostrý sporťák a méně jako hračka. Na volantu je přesnější, abyste trefili každý apex, při průjezdu se můžete opřít o obě nápravy a tu zadní nechat na výjezdu sklouznout, jen když opravdu chcete. Ani stabilizace už vám do řízení nekecá tolik jako dřív – jen jemně kontroluje situaci, místo aby vás přísně pleskla přes ruce.

Foto: Subaru ČR / Martin Sznapka

...ale stejně snadno s ním můžete jezdit dveřmi napřed. V lidských rychlostech a beze strachu o život.

Nic vás tak neruší od zábavy za volantem. S autem se okamžitě propojíte, po pár zatáčkách doslova splynete, takže vždycky víte, co přesně máte očekávat. Na limity si můžete bez obav sáhnout i při rychlostech, které neohrožují váš řidičák, a už vůbec ne váš život. Tohle auto si prostě můžete na své oblíbené silnici užít a vyždímat ho jako citron – přesně tak, jak se to se správnými sportovními auty dělá.

Vylepšení druhé generace ale spočívají i v tom, že se s ní snáz žije každý den. Kabina přináší vyšší kvalitu zpracování, víc pohodlí (už jen těmi skvělými sedadly, která vás ve vinglech také lépe podrží) a lepší konektivitu (nový 8“ dotykový infotainment umí Android Auto a Apple CarPlay), podvozku nevadí delší cestování, silnější motor vás nenutí neustále podřazovat o dva kvalty, abyste někoho předjeli. Dokonce můžete mít i (notně vylepšenou) automatickou převodovku, ke které vám Subaru přihodí bezpečnostní/komfortní systém EyeSight přinášející nouzové brzdění, adaptivní tempomat, upozornění na vyjetí z pruhu nebo čtení značek (bezpečnost se zlepšila u všech verzí díky použití vysokopevnostní oceli, hlavovému a kolennímu airbagu nebo adaptivnímu pásu pro spolujezdce).

Druhá generace Subaru BRZ má tak jenom jednu jedinou chybu. Není to cena, protože částka 1 030 000 Kč je jen o deset tisíc vyšší, než s jakou se loučila předchozí generace ve Final Edition. Tou chybou je nízká dostupnost. České zastoupení Subaru totiž doufá, že do republiky doveze nějakých 90, maximálně 120 kusů zadokolkového sporťáku (což je pořád super, když japonská automobilka původně dovoz do Evropy vůbec neplánovala), jenže dealeři mají už teď v pořadníku skoro dvě stovky zájemců. Nevěšte hlavu, třeba budete mít štěstí – akorát nesmíte váhat, jděte se rovnou nechat zapsat. Pokud milujete sportovní auta a řízení vám dělá radost, rozhodně nebudete litovat, lepší auto za podobné prachy dnes (a nejspíš už ani v budoucnu) prostě nekoupíte!

Subaru nabízí BRZ v jediné, velmi našlapané výbavě za částku 1 030 000 Kč, připlácet budete muset už jen v případě volby automatu (50 tisíc) nebo optického STI paketu (60 tisíc).

Načítám