Článek
299 koní je hodně početné stádo. Dokonce je to zatím nejvíc hřebců, kolik se kdy vešlo pod kapotu silničního modelu Škoda v celé historii značky. Z klidu na stovku také nevystřelí žádná jiná škodovka rychleji než za 6,5 sekundy (benzinový Kodiaq RS zvládne tuto disciplínu za stejný čas). Už jen tyto dvě tabulkové hodnoty otevírají elektrickému Enyaqu Coupe RS iV bránu mezi to nejrychlejší, co kdy Škodovka vyrobila a prodala zákazníkům.
299 koní? Jak kdy… ale většinou jo
„Hahaha, vždyť to těch 299 koní nemá pořád,“ jako bychom vás slyšeli posmívat se. Pravda, omezení dodávky maximálního výkonu je na 30 sekund (Kdy jste naposledy drželi tak dlouho plyn na podlaze a nedošla vám rovinka?) a na určité podmínky – baterie se totiž může vysokým odběrem přehřát. Ale protože na okruh s Enyaqem nejspíš nevyrazíte, nemělo by vás to trápit, těch 299 koní tam budete mít prakticky vždy.
A zážitek za volantem vám to okamžitě potvrdí – na povel máte masitý zátah o síle 460 Nm, jenž vás při každém přišlápnutí plynového pedálu zamáčkne do sedačky silou, kterou u běžných spalovacích modelů RS prostě nezažijete. Je to právě urgence akcelerace, její okamžitý nástup a „nekonečný“ průběh, které ještě prohlubují silný dojem rychlosti. Pružná akcelerace je tak skutečně blesková – nečekáte na podřazení, nečekáte na správné otáčky ani na roztočení turba, prostě to přišlápnete a letíte.
RS není jen o výkonu a rychlosti
Varianta RS přináší kromě větší síly také výraznou designovou odlišnost. Má totiž specifický přední a zadní nárazník, lesklé černé doplňky, 20“ nebo 21“ litá aero kola, k tomu full-LED Matrix světlomety a podsvícenou masku Crystal Face a můžete si ji objednat i v exkluzivním zeleném laku Mamba Green, takže vás skutečně nikdo nepřehlédne. A o to jde některým zákazníkům především.
Ostrému Enyaqu se ale nerozklepou kolena, ani když se přiblíží zatáčka. Díky bateriovému setu pod podlahou je těžiště auta situované uprostřed a nízko, což je pro prvotní zatočení a stabilitu ve vinglu pravé požehnání. Čumák se ochotně stáčí k apexu, podvozek se zaklesne do stopy a drží se jí až do výjezdu, pohyby karoserie jsou pod kontrolou a tlumiče zvládají polykat i nerovnosti, takže auto můžete precizně vést, na výjezdu pak díky pohonu všech kol můžete jít do plynu opravdu brzy a nechat se vystřelit na další rovinku a zažít další akcelerační euforii připomínající start proudového letadla.
Enyaq Coupe
Nová karosářská varianta ve stylu SUV-kupé nepřináší jen více stylu (elegantní záď podporuje standardně dodávané panoramatické čelní okno, které má sice místo zatahovací roletky pouze skládací clonu, ale jeho vysoká ochrana proti UV a světelné stínění zabraňuje přehřívání interiéru i oslnění posádky), ale také efektivnější aerodynamiku. Součinitel odporu vzduchu tak klesl z hodnoty 0,257 standardního Eynaqu na pouhých 0,234, což přináší dalších 10–15 km dojezdu (podle verze). Místo nad hlavou pro posádku na zadních sedadlech je přitom srovnatelné a objem kufru se zmenšil o nicotných 15 litrů (nabízí tedy nadstandardních 570 litrů).
Enyaq umí být i na náročné točité silničce skutečně přesvědčivý. Stejně jako všechna ostatní RS dokáže prosvištět daný úsek nečekaně rychle a efektivně, obratně se proplete zatáčkami a promptně spolyká rovinky a na konci vás vyplivne úsměvem na tváři. Tedy pokud pro vás platí rovnice „sportovní = rychlý“…
VÍTE, ŽE…
Model Enyaq iV si od jeho představení objednalo již přes 115 tisíc zákazníků a více než 50 tisíc z nich ho má již zaparkovaného v garáži. Celková kapacita výroby je 80 tisíc kusů ročně, přičemž zhruba třetina by měla být v nově představené verzi kupé.
Pokud však ve sportovním autě hledáte víc řidičských nuancí, jako jsou hravost nebo přizpůsobivost, pak se nedočkáte. Fyziku můžete přemlouvat, můžete se s ní dohadovat nebo se rovnou poprat, ale její neúprosné zákony nikdy nepřelstíte, takže auto vážící dvě a čtvrt tuny prostě nemůže být lehkonohý okreskový tanečník, se kterým si budete pohazovat ze zatáčky do zatáčky.
Digitální update
S Enyaqem Coupe přichází další novinka v podobě nejnovější aktualizace infotainmentu (označená ME3). Přináší nejen vylepšenou grafiku a vyšší stabilitu systému, ale především optimalizované prostředí (pro snazší ovládání a lépe dostupné klíčové informace) a nové funkce především pro jízdní asistenty (lepší rozeznávání překážek, čtení dočasných pruhů, parkovací asistent si pamatuje oblíbená parkovací místa atd.). Dalším ceněným vylepšením je ještě efektivnější termomanagement baterie a vyšší dobíjecí výkon (135 kW pro baterii 80 kWh a 120 kW pro baterii 60 kWh). Tento update se v průběhu letošního roku rozšíří prostřednictvím over-the-air updatu do všech Enyaqů (i těch již vyrobených).
Ale upřímně, takhle nefunguje žádné moderní RS. Zadáním je totiž nabídnout snadno dostupnou a bezpečnou rychlost, aniž by utrpěla každodenní použitelnost, která běžné Škodovky tolik zdobí. A to Enyaq RS iV plní na jedničku – stačí ho totiž přepnout do komfortního režimu, celé auto povolí svaly a začne relaxovat. A vy můžete relaxovat s ním.
VÍTE, ŽE…
Do roku 2030 rozšíří automobilka Škoda svou nabídku o další tři elektromobily v segmentech pod Enyaqem. Jedním z nich bude dostupné auto s cenovkou kolem 25 tisíc eur (v přepočtu 630 tisíc korun), další modely zůstávají zahalené rouškou tajemství.
Řízení je totiž zcela nenáročné (díky automatické rekuperaci řídíte v podstatě jen plynovým pedálem a auto za vás celou řadu situací řeší samočinně, záda vám přitom kryje celý zástup jízdních asistentů), jízda naprosto tichá a plavná. Překonávat s tímhle autem dálky je vážně pohoda (na jedno nabití ujedete bez problémů 400 a více kilometrů, nabití z 10 na 80 % je otázkou necelé půlhodinky a 100 km máte dobitých za 7 minut) a žít s ním bude učiněná radost. Zvlášť, když narazíte na nějakou pěkně zakroucenou okresku…
RS, nebo Sportline 80×?
Specifikací i parametry jsou si obě verze dost podobné a za volantem budete muset rozdíly taky hledat s lupou. V tabulce je dělí 34 koní a 0,5 sekundy ve zrychlení na stovku a za volantem vážně cítíte, že RS chce jet o trochu víc, má totiž k dobru také 40 Nm zátahu, takže akcelerace působí o chlup urgentněji. Podvozkově jsou si obě verze podobné – mají shodný hardware, liší se jen konkrétní naladění a pocitově ne o mnoho. Ani ve výbavě nejsou tak zásadní rozdíly, takže pochopíme, když se rozhodnete ušetřit 150 tisíc a spokojíte se s druhou nejvyšší verzí. Na druhou stranu nutkání mít to nejlepší může být zcela neodolatelné, když na to máte…
Enyaq RS tak nepřevrací svět naruby – v duchu moderních Škodovek se znáčkem RS je velmi svižným cestovním autem, které umí pobavit, a přitom vás nenutí k zásadním kompromisům při každodenním soužití. Jasně, není to ostrý sporťák v pravém slova smyslu, ale je dostatečně sportovní na to, abyste si s ním udělali zajížďku a místo po dálnici to vzali po okreskách. Podle nás si znáček RS skutečně zaslouží.
Škodu Enyaq Coupe RS iV pořídíte za ceníkových 1 559 900 Kč. A co klasický Enyaq RS? Původní SUV verze Eynaq iV se své rychlé RS varianty dočká ještě letos, konkrétně v druhé půlce roku.