Článek
Víte, tohle vážně není běžné. Dodávek si na silnici obvykle nikdo nevšímá, protože jsou to prostě jen přerostlé krabice na kolech, většinou v základové bílé splývají s okolím lépe, než kdyby měly důmyslné maskování. Denně jich potkáte desítky a stovky, ale ani si to neuvědomíte – snad jen v momentu, kdy jí máte plné zpětné zrcátko, pak vás její netrpělivý řidič vytroubí a podjede v pravém pruhu.
Staria je ale docela jiný případ – ta pozornost svého okolí přímo magneticky přitahuje. Pravda, její střední a zadní část má stále příkladně krabicovitý charakter, jenže oblá příď s LED světelným pruhem přes celou šířku a hlavními světlomety schovanými ve výrazně tvarované masce ji činí nepřehlédnutelnou (zvláště s doplňky v barvě mosazi nebo temného chromu, které autu dodávají nádech výjimečnosti). I naživo vypadá jako kosmická loď…
Líbí se vám? Přijďte se na ni podívat na Legendy!
Staria si odbude svou premiéru před veřejností v rámci motoristické slavnosti Legendy konající se již tento víkend na Výstavišti v pražských Holešovicích. Na stánku Hyundai si budete moci prohlédnout také světové auto roku, elektrický Ioniq 5, a vodíkové Nexo, hlavní pozornost však bude věnovaná motorsportu – největšími hvězdami budou letošní WRC speciál i20 N Rally2 a nová okruhová střela Elanta N TCR, které budou stát po boku svých silničních sourozenců z rodiny rychlíků N: i20 N, Kona N a i30 N (dokonce v limitované edici Drive-N). Máme se tedy nač těšit!
Zážitek za volantem je však překvapivě „osobákový“. Před sebou máte 10,25“ digitální přístrojový panel, vedle 10,25“ infotainment (v základu je 8“ rádio) s širokou online a mobilní konektivitou a pod ním panel klimatizace – všechny tyto prvky (včetně samotného multifunkčního volantu a páček za ním) budou připadat velmi známé všem, kteří již nakoukli do kabiny nového Tucsonu.
S nejmodernějšími silničními modely Hyundai má Staria společný také velký balík jízdních asistentů, který zahrnuje nouzové brzdění, adaptivní tempomat a vedení jízdy v pruhu, monitorování mrtvých úhlů včetně kamerového pohledu promítaného na přístrojový panel nebo 360° kamerový parkovací systém. Kdepak, tohle není žádné zaostalé užitkové auto!
To vše je možné pouze proto, že Staria sdílí platformu s osobními modely Santa Fe nebo Sonata – to znamená, že je primárně předokolková (s možností pohonu všech čtyř kol H-TRAC dodávaného na přání), zadní náprava pak má víceprvkové zavěšení pro ještě vyšší komfort jízdy. Hyundai tedy v tichosti udělal totéž, čím se Volkswagen nedávno tak holedbal u Multivanu T7 – civilizovanou dodávku ještě víc přiblížil světu osobních MPV.
Není tedy divu, že Staria jezdí velmi pohodlně a kultivovaně, přitom je na silnici náležitě stabilní a sebejistá – prakticky jako běžné MPV. Z dodávkově zvýšené řidičské pozice máte skvělý výhled vpřed i do stran (zvlášť díky nízké linii bočních oken), svažující se A-sloupky nijak nepřekážejí, takže i manévrování v těsných prostorech je velmi snadné (také díky zmíněnému kamerovému systému, a především skvělému poloměru otáčení 5,97 metru).
Za volantem si pak připadáte spíš jako řidič přerostlého osobáku, a ne jako autobusák – přitom vodíte 5,2 metru dlouhou (na rozdíl od konkurence nabízí Hyundai pouze jednu variantu délky/rozvoru), skoro dva metry širokou a stejně tak vysokou obludu, ale ani vám to nepřijde (jen pozor v podzemních garážích!).
Rozměry | 9místná verze | 7místná verze |
---|---|---|
Délka | 5 253 mm | |
Šířka | 1 997 mm | |
Výška | 1 990 mm | |
Rozvor | 3 273 mm | |
Objem zavazadlového prostoru | 831–1 303 l | 117–431 l |
To až když se otočíte a pořádně si prohlédnete tu jeskyni za vámi. Je tak velká, že Staria disponuje zpětnou kamerou na posádku vzadu a systémem zesilování hlasu, aby řidič mohl pohodlně pacifikovat i neposedné děti ve třetí řadě sedadel, která je od předních tak daleko, že už by tam mohli mít jiné časové pásmo.
Prostorová nabídka Starie je vážně vynikající – v základním uspořádání „ubytuje“ až devět cestujících (uspořádání 3+3+3, přičemž přední prostřední sedadlo je užší a můžete ho sklopit a udělat si z něj stolek), luxusní varianta nabídne sedm míst (2+2+3), přičemž dvě prostřední „ředitelská“ křesla lze sklopit skoro až do lůžkové úpravy (jsou také vyhřívaná a ventilovaná), zadní trojmístná lavice bude nejspíš pro bodyguardy… K tomu Staria přihodí spoustu šikovných odkládacích prostor a schránek, držáků na pití (dokonce i v bočních posuvných dveřích, které mají navíc otevírací okno), háčků a USB konektorů. Chybět by vám u Starie tedy nemělo vážně nic…
Tedy snad kromě větší variability – dostupná uspořádání sedadel jsou totiž jen tato dvě (osobní devítimístné a luxusní sedmimístné, do Evropy nedorazí ani jedenáctimístný „autobus“, ani luxusní limuzína, chuť si musíte nechat zajít i na atraktivní obytňák), lavice jde posouvat a sklápět, ale na vyjmutí už potřebujete nářadí. Taky motor je aktuálně v nabídce jen jeden (v plánu je však ještě benzinový hybrid a výhledově také vodíková verze s palivovými články), ale vzhledem k tomu, že jde o poctivý 177koňový diesel bez elektrifikace, nabízející solidní zátah 430 Nm a slušnou dynamiku i kultivovanost, zlobit se určitě nebudete (volit můžete jen manuální nebo automatickou převodovku, pohon předních nebo všech čtyř kol). Zvlášť, když je za tak pěkné peníze!
Základní cenovka Hyundai Staria totiž činí skromných 899 990 Kč a za 1,1 milionu máte velmi pěkné auto (předokolka s manuálem ve vyšší výbavě Style), což je na tak velké, praktické a vybavené auto hodně atraktivní částka. I když zvolíte vrcholnou verzi Luxury s automatem a ve čtyřkolce a napěchujete ji výbavou (přesně takovou specifikací jsme se svezli my), budete se pohybovat na úrovni 1,5 milionu. Až se tohle rozkřikne, bude Staria přitahovat pozornost ještě větší.
Pracant k pohledání
Hyundai Staria bude k mání také v užitkové verzi – ta nabídne sezení pro tři nebo šest pasažérů a k tomu nákladový prostor, do nějž se vejdou až tři europalety.
Nákladový prostor | 3místná verze | 6místná verze |
---|---|---|
Délka | 2 500 mm | 1 705 mm |
Šířka | 1 640 mm | |
Výška | 1 436 mm | |
Objem | 4 935 l | 2 890 l |
O pohon se stará stejný 2,2litrový dieselový čtyřválec pohánějící vždy pouze přední kola přes šestistupňový manuál nebo osmistupňový automat. Zadní náprava je v případě užitkové verze tuhá a odpružená progresivními listovými pery pro vyšší užitečné zatížení, Staria tak uveze více než jednu tunu a na kouli utáhne až dvě tuny (s automatickou převodovkou pouze 1,5 tuny). Přístup k nákladu je přes standardně dodávanou dvojici posuvných dveří, vzadu můžete volit mezi výklopným víkem a dělenými křídlovými dveřmi.