Článek
ZVUK! Tedy ne že by 310koňový přeplňovaný čtyřválec verze VZ nebyl dost hlučný nebo barvitý, jenže pětiválec pod kapotou VZ5 je tak trochu jiná liga. Jeden válec navíc přidal zvuku na hloubce a agresivitě – při běžné jízdě si podrážděně basově vrčí na pozadí, a když to pak přišlápnete, zaburácí jako medvěd probuzený ze zimního spánku a jeho řev nabírá s rostoucími otáčkami na intenzitě, jako když vás ten rozlícený medvěd nahání po lese a neustále se přibližuje. Bude vám z toho běhat mráz po zádech!
A taky se vám zaručeně rozšíří zorničky, protože tohle auto je strašně rychlý! Mocný pětiválec totiž produkuje brutálních 390 koní a 480 Nm k tomu v širokém pásmu otáček, takže ho nenachytáte na švestkách, prostě pořád táhne a táhne jako býk nadopovaný amfetaminem. Chcete nějakou představu? Tak si napočítejte do čtyř – a Formentor VZ5 už peláší stovkou a dál sprintuje k maximálce 250 km/h.
Abyste zažili stovku za 4,2 sekundy, museli byste ještě nedávno pořídit něco exotického a pekelně drahého s koníkem nebo býkem ve znaku. Tady to ale máte v kompaktním balení se čtyřmi místy, takže můžete vyděsit hned tři přátele naráz, když je svezete po vaší oblíbené okresce rychlostmi, ze kterých vaši přátelé zezelenají strachy.
Zvlášť proto, že Formentor VZ5 má tu rychlost zcela pod kontrolou jako gepard na lovu. Výkonné brzdy Akebono vůz snadno zkrotí, čumák se ochotně stáčí do zatáčky, kola se pevně drží stopy a karoserie se skoro nenaklání. Aby to nebyla nuda typu „jede jako po kolejích“, zadek je naladěný dost živě, takže ho snadno dostanete do hry pomocí přenosu hmoty – v nájezdu na brzdách nebo povolením plynu ve vinglu. Pak už to chce jen sebrat odvahu a pořádně přišlápnout plyn…
Dalším významným vylepšením VZ5 je totiž speciální zadní diferenciál s mokrými spojkami, který dokáže zadek Formentoru roztancovat do řízeného smyku. Tuhle věcičku určitě znáte z koncernových rychlíků, jako je VW Golf R nebo Audi RS3, tady je ale naladěný trochu opatrně – k přenosu většiny výkonu na zadní kola to chce velkou provokaci, rychlé ruce a dost místa kolem. Ale nemusíte lítat hned bokem napřed, abyste si vychutnali, jak zadní kola utahují stopu a pomůžou vás bez jediného zaváhání vystřelit na rovinku, kterou Formentor VZ5 spolyká na posezení.
Vás přitom na místě pevně svírají nové skořepinové sedačky (dvoudílné, takže si je můžete perfektně napolohovat) a v dlaních svíráte sportovně tvarovaný volant s tlačítkem voliče režimů Cupra, které vás celou cestou vyzývavě pozoruje a našeptává vám, abyste ho zmáčkli a udělali z nudné cesty adrenalinový zážitek.
A to nejspíš uděláte, protože pomalá jízda není kdovíjak komfortní – sedačky jsou docela tvrdé, podvozek dost tuhý a pohonné ústrojí působí nabroušeně. Formentor VZ5 prostě nijak nezastírá, že je v jádru čistokrevným sporťákem. Takže jestli chcete spíš něco pěkného na každodenní jezdění, sáhněte po slabších variantách. Vrcholná verze VZ5 vyžaduje pořádnou dávku odvahy a řidičských zkušeností, které pak odmění vysoce koncentrovaným, fantasticky rychlým a do morku kostí vzrušujícím řidičským zážitkem. Takže – máte na to?
A tím myslíme i peníze na účtu, protože Formentor VZ5 je limitka s cenovkou 1 869 900 Kč – tedy o 410 tisíc víc, než kolik si Cupra účtuje za 310koňové VZ. Je to ranec peněz, ale vězte, že stojí za každou korunu!