Článek
K nepoznání! Nová pětka (označená G60) je oproti předchůdci (G30) o pořádný kus větší zvenku i uvnitř, má progresivnější design a uvnitř je plná displejů, na jízdu dohlíží ještě početnější armáda elektronických andělů strážných a pohon je elektrifikovaný nebo rovnou čistě elektrický. BMW jde tedy s dobou, což jistě potěší moderní technofily, zároveň si však zachovává své pět dekád pilované silné stránky, aby byli spokojení i tradiční zákazníci.
Pojďme ale bez zbytečného zdržování rovnou vklouznout za volant – a rovnou oblíbené verze 520d poháněné 197koňovým čtyřválcovým turbodieselem, který i přes neustále se zintenzivňující elektrifikaci bude ještě pár let bestsellerem celé modelové řady. Ostatně ani on se k elektřině nestaví zády, nově je totiž vyzbrojený 48V mild-hybridním ústrojím, které pomocí 11koňového elektromotoru se silou 25 Nm pomáhá šetřit palivo a přiostřuje reakce na plyn.
Ve výsledku působí motor 520d příjemně živě a ochotně se točí až ke čtyřem tisícům, přitom vás za klidnou jízdu odmění spotřebou kolem šesti litrů a tichým a kultivovaným projevem – většinu času o něm ani nevíte, zaslechnete ho jen pod plynem a ještě zpovzdálí. Celý interiér je skvěle odhlučněný a jízda působí uklidňujícím dojmem – tedy až se sžijete s překombinovaným infotainmentem.
Ještě relaxovanějším dojmem pak působí čistě elektrická i5 v základní variantě eDrive40. Jenže i ta disponuje solidním výkonem 340 koní roztáčejícím zadní kola. Na nedostatek síly si tak určitě nebudete moci stěžovat, i5 ochotně akceleruje při každém pobídnutí plynovým pedálem a neutuchajícím zátahem vám usnadní každé předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu.
Řada 5 (G60) | Řada 5 (G30) | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 5 060 mm | 4 935 mm | +124 mm |
Šířka | 1 900 mm | 1 868 mm | +32 mm |
Výška | 1 515 mm | 1 479 mm | +37 mm |
Rozvor | 2 995 mm | 2 975 mm | +20 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 520 l | 530 l | -10 l |
Zároveň ale jezdí naprosto tiše, hladce a úžasně komfortně (ačkoliv kvůli absenci vzduchového podvozku se na mizerném asfaltu pohupuje o poznání víc než i7), takže je radost s elektrickou pětkou prostě jen plout po silnici. A to i na dlouhé vzdálenosti – baterie o kapacitě 81,2 kWh totiž stačí na tabulkový dojezd 498 až 582 kilometrů (podle specifikace), takže nebude problém s ní na jeden zátah najíždět vysoké stovky kilometrů (jen s krátkými pauzami díky rychlonabíjení výkonem až 205 kW).
Pokud byste však vyžadovali větší palebnou sílu, můžete sáhnout po vrcholné i5 M60, jejíž všechna čtyři kola roztáčí stádo 601 koní, které vás z klidu na stovku vystřelí za 3,8 sekundy – a se zážitkem, jako když do vás zezadu narazí rozjetý vlak. Pružné zrychlení je pak podobně drtivé, takže si připadáte jako vystřelení z praku k další zatáčce, ve vinglu se pak i5 M60 zakousne do stopy a odmítá se jí pustit.
Není to tak dramatický zážitek jako s M5, ale je rozhodně podobně rychlý. Oproti benzinové M5 se elektrické pohonné ústrojí dokáže úplně vyklidnit, jenže „emkový“ podvozek je i v komfortním režimu stále trochu neklidný a víc vynikne řízení polomrtvé kolem středové polohy a připojené ke zvláštně tvarovanému volantu se zbytečně tlustým věncem. Zkrátka verze M60 jen dává vyniknout slabší, ale mnohem konzistentnější variantě eDrive40, která bude pravděpodobně nejlepší z celé modelové řady.
Zvlášť, když šestiválec najdete už jen ve spojení s plug-in hybridní technikou páté generace. 197koňový elektromotor čerpající energii z baterie o kapacitě 19 kWh (s možností DC rychlodobíjení) by měl nabízet solidní dynamiku a dojezd kolem 100 km v čistě elektrickém režimu, benzinový dvoulitrový čtyřválec nebo třílitrový šestiválec pak dodá další sílu (kombinovaný výkon 299 koní pro 530e, resp. 489 koní pro 550e) a odstraní strach z omezeného dojezdu.
520d | 520i | 530i | 530e | 550e | i5 40e | i5 M60 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Motor | čtyřválec, diesel | čtyřválec, benzin | čtyřválec, benzin | čtyřválec, benzin + elektromotor | šestiválec, benzin + elektromotor | elektromotor | 2x elektromotor |
Výkon | 197 k | 190 k | 258 k | 299 k | 489 k | 340 k | 601 k |
Točivý moment | 400 Nm | 310 Nm | 400 Nm | 450 Nm | 700 Nm | 400 Nm | 795 Nm |
Pohon | zadních nebo všech čtyř kol | zadních kol | všech čtyř kol | zadních kol | všech čtyř kol | zadních kol | všech čtyř kol |
0-100 km/h | 7,3 s | 7,5 s | 6,1 s | 6,4 s | 4,3 s | 6,0 s | 3,8 s |
Elektrický dojezd | – | – | – | 87-102 km | 79-90 km | 498-582 km | 455-516 km |
Jemně elektrifikované jsou pak obě spalovací jednotky – o 520d už byla řeč, 48V mild-hybridní ústrojí pak má i benzinová 520i s výkonem 190 koní, která by mohla být ještě příjemnějším, i když o chlup hladovějším (papírově o necelý litr) společníkem, případně můžete sáhnout po výkonnější variantě 530i produkující 258 koní. Kterou verzi byste si vybrali vy?
Podle prvních dojmů se však zdá, že v žádném případě chybu udělat nemůžete – pětkové BMW je i ve své osmé generaci velmi kultivovaným a distingovaným vozem, nyní ještě prostornějším, komfortnějším a bezpečnějším, ale také nevyhnutelně elektrifikovanějším a digitálnějším. Jeho kvality to však nijak nekazí, spíše to prohlubuje jeho atraktivitu pro širší skupinu zákazníků.
Nové BMW řady 5 a i5 můžete objednávat již nyní. Jeho ceny začínají na částce 1 467 700 Kč za benzinovou 520i, diesel 520d pořídíte za 1 524 900 Kč (případně o cca 60 tisíc dráž se čtyřkolkou xDrive). Čtyřválcový plug-in hybrid 530e stojí 1 647 100 Kč, šestiválcový PHEV pak 1 968 200 Kč. Elektrickou i5 pořídíte za 1 749 800 Kč ve verzi eDrive40, výkonná M60 pak vyjde na tučných 2 523 300 Kč.