Článek
Motor burácí, bláto teče přes haubnu, kola se bezmocně protáčejí a bahno stříká z podběhů vysoko do výšky a zpátky na celou karoserii. Nepomáhá víc plynu ani točení volantem na jednu a druhou stranu v zoufalé snaze najít aspoň trochu trakce, o kterou by se terénní pneumatiky mohly opřít a vytáhnout auto z blátivé tůňky. To je konec, tohle auto dál nepojede.
Je to ale zároveň také jediná překážka off-roadového areálu Pístovských mokřadů u Jihlavy, na níž si jinak nezastavitelné Bronco vylámalo zuby. Nakolik to byla vina terénního schodu ukrytého pod nánosy bláta a nakolik to byla chyba řidiče (První pravidlo off-roadistů: Vždycky za to může spolujezdec-navigátor.), to je otázka, ale auto si jinak vedlo na jedničku. Srdnatě zdolávalo hluboké koleje a terénní vlny, drtilo pod koly kameny a drásalo šotolinu, zarputile se škrabalo vzhůru do krpálů a pak z nich kontrolovaně sjíždělo dolů. Bronco zkrátka prokázalo, že je pravověrným terénním drsňákem!
Teréněním za záchranu přírody!
Pístovské mokřady u Jihlavy jsou jedinečnou endemickou oblastí – rostou tu rostliny a žijí tu živočichové, kteří se v podobných zeměpisných šířkách jinak nevyskytují. Paradoxně se o to přičinila armáda, jež tu měla dřív muniční sklad a cvičiště a rozrývala bahnitou půdu koly gazíků a pásy tanků. Po jejím odchodu se areálu ujali nadšení off-roadisté pokračující v jejím odkazu a terénními pneumatikami zvrásňují povrchy, aby tu dál mohly žít tyto specifické druhy. Díky jim za to!
Jeho papírové předpoklady to ostatně dost okatě naznačovaly. Klasický rámový podvozek se sedmi příčníky, vpředu nezávislé zavěšení s rozpojitelným stabilizátorem a vzadu tuhá náprava s pětiprvkovým zavěšením. Automatická převodovka s redukcí, dva druhy pohonu všech čtyř kol (jeden připojitelný, druhý s automatickou funkcí) a uzávěry předního a zadního diferenciálu. 17palcová kola s bambulemi 33palcových odolných terénních pneumatik, světlá výška až 261 mm, brodivost až 800 mm, nájezdové úhly 41° vpředu a 33° vzadu, přejezdový úhel 24°.
Zarytí off-roadisté už mají jasno a vás ostatní můžeme ujistit, že Bronco je největší terénní drsňák, kterého si můžete normálně koupit v showroomu a rovnou vyrazit mimo asfalt za dobrodružstvím i bez rozsáhlých úprav. Neztratí se ale ani na silnici, kde se ovládá tak snadno, že s ním klidně můžete jet nakupovat a bez problémů ho vmáčknete i do podzemních garáží. A nevadí mu ani dlouhé štreky, na kterých je pohodlným, i když trochu hlučným společníkem (velký aerodynamický odpor, terénní gumy a odnímatelné střešní panely nesou svou daň).
Jediné, s čím se musíte smířit, je přirozeně větší apetit dvakrát přeplňovaného šestiválce o objemu 2,7 litru, který je pro evropské Bronco jedinou volbou. Produkuje mocných 335 koní a 563 Nm, sekvenční přeplňování se stará o lepší rozložení zátahu napříč otáčkoměrem (nejdřív se roztočí malé turbo pro rychlejší reakci, pak štafetu převezme velké turbo přinášející velkou sílu). Puristé možná zapláčou, že i převodovka je v nabídce jen jedna a jde o 10stupňový měničový automat, jenže na silnici řadí hladce a nedělá si ostudu ani v terénu, takže většina majitelů bude určitě spokojená.
Bronco vs. Wrangler
Kdo by v přímém souboji off-roadových ikon vyhrál, to bychom zjistili až za jejich volantem. Podle papírových předpokladů a prvních dojmů se však zdá, že by Bronco mělo navrch. Pro terénní využití má mírně lepší parametry světlé výšky, brodivosti i nájezdových úhlů, na silnici bude triumfovat sofistikovanější konstrukcí podvozku a širší komfortní výbavou, jeho benzinový šestiválec si oblíbíte nejspíš víc než plug-in hybridní pohon Wrangleru. Bronco také vychází o něco laciněji. Takže, po kterém teréňáku byste sáhli?
Kouzelné je však to, jak je Bronco promyšlené. Počínaje snadno odnímatelnými střešními panely a dveřmi, které můžete pohodlně uložit v kufru auta (chce to grif, ale pak byste to měli zvládat pod deset minut), přes pogumovaná tlačítka v interiéru, terénní kameru, řízení jedním pedálem nebo systém rychlého otočení „na fleku“ (automaticky se přibrzdí vnitřní zadní kolo) až po detaily, jako je výsuvná podlaha zavazadlového prostoru (pouze pro Outer Banks) nebo integrovaný otvírák lahví a mnoho dalších maličkostí, které vám budou zpříjemňovat život s Broncem.
Předchozí svezení s americkou verzí nás navnadila a první dojmy za volantem evropské verze nás definitivně přesvědčily, že se nové Bronco prostě Fordu zatraceně povedlo. Český importér má v plánu dovézt každý rok vyšší desítky kusů a doba jejich prodeje není v tuto chvíli nijak časově omezená, takže se nemusíte bát, že by se na vás nedostalo. S objednávkou bychom ale raději neotáleli, abyste si ho stihli co nejvíc užít. Terénní traily na vás už čekají!
Kolik stojí a kterou verzi vybrat?
Za oceánem můžete vybírat z mnoha verzí, variant i motorizací, dovoz do Evropy je však poměrně omezený. Jeden motor, jedna převodovka, jedna karoserie a dvě výbavy – stylovější Outer Banks a drsnější Badlands.
Vizuálně snadno rozeznáte verzi Outer Banks podle lakovaných blatníků a krytů zrcátek (Badlands má tyto díly nelakované kvůli jejich snadnější výměně, až je odrbete v terénu), bočních nášlapů (Badlands má na bocích ližiny) a odlišné masky. Outer Banks má také o palec větší kola (18" vs. 17") a o palec menší pneu (32" vs. 33") se silničním vzorkem (Badlans má All-Terrain gumy).
Outer Banks | Badlands | |
---|---|---|
Světlá výška | 237 mm | 261 mm |
Brodivost | 800 mm | 800 mm |
Nájezdový úhel vpředu | 38° | 41° |
Přejezdový úhel | 22° | 24° |
Nájezdový úhel vzadu | 31° | 33° |
Kola/pneumatiky | 18"/32" | 17"/33" |
Důležitější jsou však technické rozdíly – Badlands je víc připravený do terénu díky tlumičům Bilstein s delším zdvihem (240 vs. 200 mm vpředu a 261 vs. 215 mm vzadu), rozpojitelnému přednímu stabilizátoru, chytřejšímu pohonu všech čtyř kol e-AWD a uzávěrkám předního a zadního diferenciálu. Také nabízí více terénních jízdních režimů (navíc Skály a Baja), tempomat pro pomalou jízdu terénem (Trail Control), možnost řízení plynovým pedálem (podle polohy pedálu akceleruje, nebo brzdí) a funkci otočení „na fleku“ (Trail Turn Assist).
Pokud to tedy s terénem myslíte vážně, musíte mít verzi Badlands s cenovkou 1 954 900 Kč. Pokud mimo silnici zamíříte jen občas a nemáte vysoké ambice zdolávat kozí stezky a dobývat místa mimo civilizaci, mělo by vám stačit Bronco Outer Banks, které pořídíte již za 1 849 900 Kč.