Článek
Pokud jde o facelifty, příručka automobilek hovoří jasně: „Pozměnit světla vpředu i vzadu, upravit nárazníky, přihodit nové designy kol a mírně obměnit paletu laků, jestli byli zákazníci hodní, a finito!“ (A pak se jen modlit, aby zvolna zastarávající auto v druhé půlce cyklu ještě někdo kupoval.) No, tak modernizovaný Enyaq iV nemá nic z toho…
Ale nebojte, i tak přichází s velmi přínosnými změnami. Modernizace Enyaqu po třech letech od začátku výroby se totiž zaměřila hlavně na to, co na první pohled vidět není – na techniku a technologie.
200 tisíc!
Právě tolik vyrobila Škoda od zahájení produkce v listopadu 2020 svých elektrických enyaqů, ten jubilejní sjel z mladoboleslavské linky 16. února a šlo o modernizovaný bílý Enyaq Coupé Sportline. Enyaq navíc už dlouho nebude osamělým elektromobilem v nabídce Škodovky, ještě letos se k němu přidá menší brácha jménem Elroq, tedy SUV o velikosti Karoqu.
Nový elektromotor
Na zadní nápravě se zahnízdil výkonnější a efektivnější elektromotor s novým pulzním měničem, který poskytuje vysoké fázové proudy. Výkon tak poskočil na 210 kW (o 60 kW víc) a točivý moment dokonce na 545 Nm (tedy o 235 Nm víc), čímž se čas nutný ke zrychlení z klidu na stovku zkrátil o dvě sekundy (z 8,7 na 6,7 s), což za volantem opravdu poznáte (především na pružném zrychlení).
Mírně si výkonově polepšila i čtyřkolka (o 15 kW) a také RS (o 30 kW na 250 kW), které tak stovku smázne za 5,5 sekundy. Maximální rychlost všech verzí se posunula na 180 km/h.
Nová baterie
V podlaze je také ukrytá nová baterie, která má sice stále stejnou využitelnou kapacitu 77 kWh, ale vylepšené chemické složení článků a upravený management (proto se změnilo označení z „80“ nebo „80ד na 85/85×). To přineslo nejen mírné navýšení dojezdu, ale především umožnilo zvýšit nabíjecí výkon až na 175 kW (pro všechny čtyřkolky, základní zadokolka zůstává na 135 kW) a také výrazně zlepšit nabíjecí křivku – do poloviny kapacity se nabíjí výkonem přes 140 kW a i v 80 % jste stále na nějakých 75 kW, což je oproti předchozí verzi výrazný pokrok. Efektivní nabíjení z 10 % na 80 % kapacity tak zabere pouhých 28 minut, což je papírově o 8 minut (resp. o 22 %) rychlejší než dříve.
V reálu však ještě rychlejší, protože nově je Enyaq iV vybavený funkcí předehřívání baterie (buď automaticky při zadání nabíječky do navigace, nebo manuálně prostřednictvím tlačítka v infotainmentu), takže i v chladnějších měsících dokáže ze své baterie vymáčknout maximum.
Příprava na zimu
Že se s elektrickým autem nedá jet na hory? Nenechte se vysmát! Díky svižnějšímu rychlonabíjení a kartě Powerpass usnadňující nabíjení v zahraničí snadno zvládnete i dlouhé cesty za sněhem do Alp. Rozsáhlá nabídka originálního příslušenství navíc kromě držáků na lyže a střešních boxů obsahuje také chytré vychytávky, jako je smetáček na ometání sněhu ve dveřích místo deštníku, rozkládací koberec v kufru pro snadnější manipulaci s lyžemi nebo ukládání mokrých věcí, chybět nesmí ani šikovná houbička na otírání nabíjecích kabelů.
Nový infotainment
Původní Enyaq (následovaný Octavií) přišel se zcela novou generací infotainmentu a byla to… ostuda. Systém zpočátku trpěl na všechny dětské nemoci (zamrzal, padal, nefungovaly všechny funkce atd.) a nemohl se chlubit právě příkladnou přehledností rozhraní a ergonomií ovládání.
Škoda se však s předchozích chyb poučila a modernizovaný Enyaq přiváží podstatně vylepšenou verzi systému se snáz dostupnými funkcemi – především díky konfigurovatelné horní a spodní liště, kam si můžete umístit oblíbená tlačítka, hlavní plochu si pak upravíte pomocí widgetů jako v telefonu. Vážně to funguje, a s novým systémem se tak žije o poznání příjemněji.
Nový vrchol
S modernizací přichází do nabídky také vrcholná výbava Laurin & Klement, která je zvenku ještě více reprezentativní (znáčky L&K na předních blatnících doplňují Matrix LED světlomety s krystalickou maskou vpředu a Top LED světla vzadu, některé prvky karoserie jsou provedené v šedé barvě Platinum a auto stojí na exkluzivních 20palcových litých kolech, na přání 21palcových), a exkluzivně provedený interiér (v béžové nebo černé barvě) posádku rozmazluje rozsáhlou komfortní výbavou (včetně pohodlných elektrických křesílek s vyhříváním, ventilací a masáží).
Pokud jste tedy zvyklí na to nejlepší, tak je právě tahle verze pro vás ta pravá. Ale upřímně, i nižší verze Enyaqu mají tak pěkně zpracovanou kabinu, že to verze Laurin & Klement už nemá moc kam posouvat. Zvlášť za ty prachy…
Nový ceník (by to chtělo)
Škoda zatím příliš nereaguje na aktuální kotrmelce automobilového trhu, kde ceny po období růstu rychle padají (kromě akční předfaceliftové Octavie Fresh). Ceník Enyaqu iV tak začíná na částce 1 199 900 Kč s menší baterií a menším výkonem (60 kWh a 132 kW), ale vy chcete až verzi 85 s větší baterií (77 kWh), která ujede až 562 km (místo 398 km nižší verze) a disponuje výkonem 210 kW – a tu pořídíte za 1 324 900 Kč (případně o sto tisíc dráž jako čtyřkolku 85×, šedesát tisíc se připlácí i za karosářskou verzi Coupe). K tomu si přihoďte 40 tisíc za lepší výbavu Clever, kterou doplníte několika nepostradatelnými balíčky, a jste v tom za jeden a půl milionu. Výbava Sportline je cca o 100 tisíc dražší, L&K o dvě stě tisíc a za RS dáte minimálně 1 644 900 Kč (resp. 1 704 900 Kč jako Coupe). A to v dnešní době, kdy Tesla diktuje podmínky, není žádná láce.
Modernizovaný Enyaq iV tak přináší řadu na první pohled docela nenápadných, ale ve skutečnosti velmi vítaných výhod, které za volantem a při soužití s autem opravdu oceníte.
S nákupem ale možná ještě chvilku počkejte – jednak pořád existuje šance, že Škoda v brzké době zahýbe s ceníkem (nebo aspoň přijde s nějakou chytrou výbavou za zajímavou cenu), ale hlavně příští rok má automobilka v plánu skutečný facelift ve stylu Solid Bold (a možná přinese další mírnou modernizaci techniky), který posune Eynaq iV zase o kus dál.