Článek
Je páteční ráno a lesem u Bubovic nedaleko Berouna se nese burácení osmiválců. V mastodontním BMW X6 M Competition jedu těsně za nejnovějším BMW M5 a na klikaté okresce si každým okamžikem všímám, jak okolo nás není ani sebemenší prostor pro chybu. Dynamičtěji projíždíme zatáčkami v úseku, kde zleva máme svodidla a zprava stromy. A navíc začíná podzim, a tak se na věčně mokrém asfaltu objevuje i zrádně klouzající listí.
Přijíždíme ke křižovatce, a protože je v širokém rozhledu volno, rychlejším tempem odbočujeme a míříme vstříc další pasáži. S lehkou nohou na plynu směřuji X6 M do zatáčky a s lehoučkým náznakem si uvědomuji, že kdybych ještě trochu přidal, okamžitě by mi ustřelil zadek. Jedeme v podmínkách náročných pro rychlou jízdu, takže o to preciznější řidičským stylem musíme jet. Jenže tohle není závod, nýbrž zábavné svezení pro radost. Raději rozhoduji trochu ubrat a víc si to užít.
Mnichovské BMW totiž v letošním roce slaví 50. výročí založení sportovní divize M, jednoho z nejslavnějších německých výrobců rychlých aut, a pražský prodejce bavoráků Invelt při oslavách jubilea následně uspořádal setkání BMW M Days 2022. A když mi do emailu přišla pozvánka, po nezapomenutelných zážitcích s Alpinami na minulé akci jsem ji bez zaváhání přijal a s velkým nadšením jsem se rozhodl svézt dvěma mně ještě neznámými „eMky“.
BMW X6 M Competition
A prvním z nich je jedno z nejrychlejších vrcholných SUV divize M. BMW X6 kdysi započalo dnes oblíbenou módu „SUV-kupé“ a už obyčejná verze je až dokonalým symbolem opulence, když je jen stylovějším derivátem praktičtějšího BMW X5. U sportovní verze je ale tenhle pocit ještě intenzivnější, protože už když se na tohle rychlé SUV zadíváte, říkáte si, že se někdo musel zbláznit. A následně vyvinul ohromující stroj.
Jenže to si začnu uvědomovat až později. Nejrychlejší současná „X-šestka“ je na světě už od roku 2020, ale až teď mám příležitost se konečně svézt. Usedám do známého interiéru, probouzím k životu její osmiválec a už během chvilky vyjíždíme spolu s BMW M5 za vedoucí dieselovou pětkou na šedesátikilometrovou testovací trasu po západním okraji Prahy, plzeňské dálnici D5 i lesních okreskách okolo Berouna.
A zcela upřímně si říkám, že už na prvních kilometrech je rozporuplná. Divize M totiž vyvinula kompromisní spojení dvou různých světů – rychlých bavoráků a rodinných SUV – do nekompromisního extrému. I v nejkomfortnějším jízdním režimu je X6 M Competition až neuvěřitelně podvozkově tuhá i tvrdá od kol. Dokonce se nemůžu zbavit dojmu, že vím i o sebemenších nerovnostech. A to je v SUV, jaké si lidé normálně kupují kvůli komfortu, zvláštní.
Jenže české silnice nejsou pro opravdu rychlá, avšak tvrdší sportovní auta zrovna ideální. Jedním z hlavních důvodů, proč si v dnešních dnech navíc půjdete koupit auto jako je BMW X6 M Competition, pak není komfort, ale strojovna pod kapotou. Vidlicový osmiválec S63 se zdvihovým objemem 4,4 litru, dvěma turbodmychadly, nejvyšším výkonem 625 koní (460 kW) a točivým momentem 750 Nm je tím nejlákavějším, proč jsem si X6 M dnes vybral.
Brutální sílu doplňuje hřmící burácení, doslova se zarývající pod kůži. Vyjeďte na dálnici, sešlápněte detonátor místo plynu až na podlahu a nechte se unášet výbušným a nepolevujícím přívalem točivého momentu. V tu chvíli se v nejsilnější X6 M setkávají světy SUV i superaut. Osmiválcové monstrum totiž jezdí rychlostí až 250 km/h, atakuje stovku za 3,8 sekundy a se stejnou vervou zabírá i při pružném zrychlení.
S přihlédnutí k ohromující dynamice i vnějším rozměrům je pak pochopitelné, že na technických okreskách v kopcovitých lesích se BMW X6 M Competition necítí jako v domácím prostředím. Neustále bedlivě sleduji, abych měl dost prostoru, a přizpůsobuji svůj řidičský styl i podzimním podmínkám. Teď se X6 M asi zdá až zbytečná, ale možná je potřeba na ní koukat z jiné strany.
Už Top Gear kdysi zastával, že podobná auta nedávají v každodenním provozu velký smysl a nejnovější BMW X6 M je na tom stejně. Na klasických silnicích v něm děláte kompromisy vy, ale jakmile s ním pojedete po širokém kvalitním asfaltu, nebo po okruhu, ohromí vás svými děsivými schopnostmi. Je totiž dokonalou ukázkou toho, jak dnešní automobilový vývoj umí potlačovat fyziku. Když jedete na suchém asfaltu a začnete pořádně tlačit, jen ohromeně žasnete, jakou rychlostí umí jet.
BMW M4 Competition Cabrio
Už od rána se ale mnohem víc těším na tuhle chvíli. První hodinové svezení s rychlým osmiválcovým SUV je u konce a já už nedočkavě přicházím k nové „M-čtyřce“. Začátkem letošního roku jsem si v našem redakčním testu užil rychlou M3 Competition, ale s „čtyřkovým“ sourozencem jsem zatím neměl tu čest. Kupé už na mne bohužel nezbylo, ale připomenu si jej kabrioletem s nataženou střechou. Dnešní dopolední počasí jízdě s větrem ve vlasech moc nepřeje.
S plnotučnými šestiválcovými „eMky“ vyjíždíme na stejnou testovací trasu, avšak si ji projedeme v opačném směru. V zatáčkách, kde jsme s osmiválci jeli proti kopci, teď pojedeme z kopce. A to s přihlédnutím k mokrému asfaltu bude zase o jiném řidičském stylu. A zatímco teprve projíždíme ulicemi Prahy, začínám přemýšlet o smyslu sportovně nastavených aut víc do hloubky.
Lhal bych, kdybych začal tvrdit, že BMW M4 je pro normální každodenní život výrazně pohodlnějším autem než X6 M. Když však zohledním i zacílení auta, najednou mi vychází jako příjemnější volba. Je tvrdší, ale současně je autem, kde to očekáváte a trochu i chcete. Hlavním posláním „M-čtyřky“ bez střechy je, aby vám pomohla užít si život ve sportovním kabrioletu se vším, co k tomu patří. Rychlost, návykový soundtrack motoru i vítr ve vlasech.
A když říkám rychlost, myslím opravdovou rychlost. V nejnovějším BMW M4 je totiž šestiválec, jaký mne ohromuje už od našeho prvního setkání v BMW X3 M Competition. Třílitrová jednotka S58 s Twin Scroll turbodmychadlem v silnějším naladění Competition vyvine až 510 koní (375 kW) a 650 Nm, přičemž nejdůležitější je dechberoucí zátah, s jakým tuhle sílu přenáší na asfalt.
Jednoduše, tenhle řadový šestiválec nezná jízdu v otáčkách nebo rychlosti, kdy by přestával fascinovat svou silou. Předjíždění trvá jen nepatrnou chvilinku. Když na dálnici jedete lehce přes limit a šlápnete na to naplno, s výbušným projevem vás vystřelí k trojcifernému číslu začínajícímu dvojkou a následně pokračuje i do vyšších rychlostí. To se však týká zejména spojení s osmistupňovým automatem ZF a pohonem všech kol xDrive.
Jak totiž sleduji kupé jedoucí přede mnou, i základní slabší BMW M4 pouze v zadokolce je výrazně jedovatější a náročnější na řidičské dovednosti. Na vlhkém asfaltu mu stačí jen málo škádlení, aby radostně protočilo kola a zahodilo záď do strany. Nepříjemnému maléru zabráníte jen pohotovým kontra. Už na pohled v tomhle sportovním kupé musíte mít hodně rychlé ruce.
Ale o řidičskou radost nepřijdete ani v nejnovějším BMW M4 s otevřenou karoserií. Vedle jiných čtyřmístných kabrioletů se i na značně rozbitých okreskách kroutí jen minimálně, a protože se BMW vrátilo k textilním střechám, váš zážitek ani neovlivňuje měnící se poloha těžiště, jako tomu bylo u kabrioletů značky s pevnými střechami. Na technických okreskách si užijete spoustu řidičské zábavy se staženou i nataženou střechou.
Dnešní počasí sice nepřeje tomu, abych si svobodně užíval rychlé jízdy s větrem ve vlasech, ale nátura šestiválce mi to bohatě vynahrazuje. Je až neuvěřitelné, jakým způsobem se bavoráky od BMW M vyvinuly během oněch 50 let i jak výkonná jsou dnešní sportovní auta. Vždyť právě sjíždím z dálnice a jedu zpátky do Inveltu v rychlém kabrioletu, který strčí do kapsy i první moderní supersporty ze začátku tisíciletí.
Za příležitost svézt se rychlými BMW X6 M Competition a M4 Competition Cabrio děkujeme společnosti Invelt, českému autorizovanému prodejci značky BMW.