Článek
Zdá se vám, že nejnovější Volkswagen Golf i současná Kia Ceed jsou až příliš tuctové? Francouzi v dnešních dnech oficiálně zahajují český prodej nové třetí generace úspěšného Peugeotu 308, který je vedle svých největších konkurentů doslova nepřehlédnutelný. Automobilka tak navazuje na populárního předchůdce, vítěze prestižní soutěže Evropské auto roku 2014, novým vozem, jež se probojoval na seznam finalistů letošní ankety.
Nový Peugeot 308 přijíždí po osmi letech od představení předcházející generace, stojí na přepracované modulární platformě EMP2, s celkovou délkou 4 367 milimetrů je o 110 milimetrů delší než předchůdce a rozvor náprav narostl o 55 milimetrů na výsledných 2 675 milimetrů. Nejnovější lvíče je navíc širší a nižší, přičemž automobilka se zaměřila na zlepšení proudění obtékajícího vzduchu – jen aerodynamika mezigeneračně snížila emise CO2 o 2 g/km.
Nejodvážnější design v segmentu a inovovaný i-Cockpit
Nejvýraznější novinkou Peugeotu 308 je nepochybně nepřehlédnutelný exteriérový design s novým logem značky, velkou maskou chladiče, standardními LED světlomety s příplatkovou neoslňující Matrix LED technologií a denním svícením napodobujícím lví zuby. U dvojice nejvyšších výbavových stupňů je nové logo Peugeotu i na předních blatnících a zezadu nejvíce zaujmou nová koncová světla s trojrozměrnou optikou.
I když se na novém Peugeotu 308 objevují inovované základní rysy předchůdce, zejména silueta střechy a linie okolo zadních oken, celá karoserie je kompletně nová a svědčí o tom i čelní sklo (nově s volitelným vyhříváním) posunuté o 100 milimetrů dozadu. Nová „třistaosmička“ tím získává sportovnější proporce a přibližuje se prémiovějším konkurentům.
Už v předcházejícím Peugeotu 308 byl řidiči oblíbený i nenáviděný originální interiér i-Cockpit a s novou generací modelu automobilka představuje jeho modernizovanou verzi s novou elektronickou architekturou, zakládající na nové jednotce BSRF. Nový Peugeot 308 tak díky zabudované SIM kartě umí poskytnout online služby a pracovat se vzdálenými „over-the-air“ aktualizacemi systému.
Nejmodernější výbavou nového Peugeotu 308 je 10palcový digitální přístrojový štít s vylepšeným 3D zobrazením údajů za příplatek, centrální 10palcová dotyková obrazovka infotainmentu i-Connect s novým hlasovým ovládáním (čeština rozšíří podporované jazyky v polovině letošního roku), nová online 3D navigace a virtuální ovladače i-Toggles pro individuální nastavení rychlých přístupů k oblíbeným funkcím.
V nové generaci Peugeotu 308 se navíc představuje i nový multifunkční volant s vyhříváním, avšak dostupný pouze u motorizací s automatickou převodovkou. Praktičtěji smýšlející zájemce pak jistě potěší mezigenerační nárůst prostoru na zadních sedadlech díky delšímu rozvoru, úložné prostory v interiéru s celkovým objemem až 34 litrů a zavazadelník s objemem až 412 litrů u normálních motorizací a 361 litrů u hybridních variant.
Náš zákazník, náš pán – motorizaci si vyberou všichni
Peugeot zastává názor, že zákazníci mají mít na vybranou a novou 308 uvádí na český trh se zážehovými, vznětovými i hybridními motorizacemi. Benzinové jednotky zastupuje přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech o 110 koních (81 kW) nebo 130 koních (96 kW) a jediným turbodieselem je přeplňovaný čtyřválec 1.5 BlueHDi o 130 koních (96 kW), přičemž v závislosti na motorizaci je k dispozici šestistupňový manuál nebo osmistupňový automat EAT8.
O elektrifikaci Peugeotu 308 se starají plug-in hybridní pohony s modelovým označením Hybrid 180 e-EAT8 a Hybrid 225 e-EAT8, přičemž u obou variant je zážehový čtyřválec 1.6 PureTech spojen s elektromotorem o 110 koních (81 kW) a akumulátorem o celkové kapacitě 12,4 kWh. Zatímco slabší varianta disponuje kombinovanou silou 180 koní (133 kW), ta silnější nejnáročnějším řidičům poskytne až 225 koní (165 kW). Čistě elektrický dojezd hybridních verzí je 59 a 60 kilometrů.
Vypadá i jezdí skvěle, ale i-Cockpit opět nebude vyhovovat všem
S novým Peugeotem 308 jsem se poprvé seznámil na novinářské prezentaci na okraji Prahy a udělal na mě vynikající dojem. Francouzský Peugeot v současnosti navrhuje jedny z nejkrásnějších aut na evropských silnicích a nejnovější generace 308 není výjimkou. Jestliže vás oslovují auta, která jednoduše vypadají jinak a oživují okolí, nová „třistaosmička“ je zajímavou volbou. Zejména pak v opravdových barvách, jakými jsou červená, modrá nebo zelená.
Moderní interiér je příjemný a na první pohled působí možná i hodnotněji, než očekáváte – palubní deska se širokou lištou skrývající výdechy klimatizace vypadá nadčasově a vylepšený infotainment má hezkou grafiku a rychlou odezvu. Ani v nejnovějším Peugeotu se však nepovedlo dovést architekturu i-Cockpit k dokonalosti. Některým řidičům bude volant zakrývat výhled na spodní polovinu virtuálního kokpitu a komplikovat čitelnost rychloměru, otáčkoměru a dalších údajů.
Během krátkého prvního seznámení jsem si vyzkoušel silnější zážehovou motorizaci – tříválcovou dvanáctistovku PureTech o 130 koních (96 kW) a 230 newtonmetrech ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou. Se zrychlením z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy nabízí rozumnou dynamiku, podvozek je komfortně naladěný, řízení má velký rejd pro snazší manévrování a automobilka slibuje kombinovanou spotřebu paliva 5,6 l/100 km. Reálný údaj však zjistíme až v klasickém týdenním redakčním testu.
Nový Peugeot 308 nyní přijíždí na český trh pouze jako pětidveřový hatchback, přičemž varianta kombi 308 SW jej doplní na jaře. V nabídce jsou výbavové stupně Active Pack, Allure, Allure Pack, GT a GT Pack a nejlevnější variantu s motorizací 1.2 PureTech 110 S&S koupíte za cenu od 490 tisíc korun. Diesel 1.5 BlueHDi 130 S&S stojí 560 tisíc korun a nejlevnější elektrifikovaná varianta Hybrid 180 e-EAT8 začíná od 785 tisíc korun. Kompletní ceník naleznete na českých stránkách Peugeotu.