Článek
Fakt horké zboží! Aygo X bylo (covidové pandemii navzdory) navrženo a vyvinuto za pouhých 34 měsíců (obvykle to automobilkám trvá spíš 4 roky), tyto předprodukční kusy byly sestaveny v Kolíně před pouhými pár dny a narychlo dopraveny do španělské Barcelony, odkud vám přinášíme ještě horké první dojmy z krátkého seznámení.
Ale než se posadíme za volant, měli byste o Aygu X něco vědět. Předchozí dvě generace byly produkované společnými silami ještě s Citroënem a Peugeotem, jenže když se francouzské značky rozhodly tento segment opustit, zůstala na to Toyota sama. Ale místo aby vysrabila a také utekla z boje, rozhodla se nic nevzdávat, a naopak do toho jít naplno.
Kam všichni zmizeli? |
---|
Kdysi našlapaný segment supermini se za posledních pár let nepříjemně vyprázdnil. Postavit malé auto je totiž nečekaně drahé a vydělat se na něm dá jen velmi málo, malá auta také zhoršují flotilové emise a jejich elektrifikace se zatím moc nevyplatí. A především jejich prodeje postupně klesají ve prospěch crossoverů. Proto se řada značek (Ford, Renault, Škoda s VW a Seatem a v poslední vlně také Citroën s Peugeotem) rozhodla neriskovat a vyklidit pole. Nu, aspoň zbude víc pro ostatní… |
Z Ayga X tak Toyota vytvořila stylový crossover, protože taková auta jdou dnes na dračku – proto má odvážnější tvary, klínovitý profil a sebevědomý postoj. Ale není to jen forma bez obsahu, světlá výška je totiž o 11 mm větší, což z auta sice nedělá přímo teréňák (jde pouze o předokolku), ale umožní vám bez obav přejíždět retardéry a tramvajové pásy nebo parkovat u obrubníku beze strachu o odření nárazníku – je prostě perfektně připravené na náročné podmínky v městské džungli.
Fešák k pohledání |
---|
Aygo X se při přechodu od odvážného konceptu k produkční verzi kupodivu příliš nezměnilo. Dvoubarevné provedení je dnes již časté, tady však bylo součástí návrhu od samotného začátku, proto nejde jen o kontrastně lakovanou střechu, ale i jiné části karoserie. Barevné kombinace exteriéru i interiéru jsou inspirované kořením (zelený kardamom, červená chilli paprička, béžový zázvor a modrý jalovec), limitovaná edice (dostupná první půlrok produkce) v odstínu Cardamom nabídne i matné akcenty v oranžovém odstínu Mandarina jako např. proužky na karoserii a speciálních 18" kolech z lehkých slitin s matně černým povrchem. Motiv Mandarina se promítá také do panelů v interiéru a designu látkového čalounění sedadel. |
To platí i pro rozměry, které oproti předchůdci povyrostly po všech stránkách, ale výsledek zůstává stále kompaktní – což potvrzuje poloměr otáčení 4,7 metru. Nyní je však uvnitř víc místa především pro posádku vpředu a její zavazadla, prostor na zadních sedačkách zůstal nezměněný (což v překladu znamená pro dospěláka „snesitelný pouze na kratší vzdálenosti“ a ideální spíš pro děti). Další vítanou změnou je pohodlnější a vyšší řidičská pozice pro lepší přehled na silnici, což je u malých aut často problematické.
Aygo X | Aygo 2021 | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 3 700 mm | 3 465 mm | +235 mm |
Šířka | 1 740 mm | 1 615 mm | +125 mm |
Výška | 1 525 mm | 1 460 mm | +65 mm |
Rozvor | 2 430 mm | 2 340 mm | +90 mm |
Rozchod vpředu | 1 540 mm | 1 430 mm | +110 mm |
Rozchod vzadu | 1 520 mm | 1 420 mm | +100 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 231 l | 168 l | +63 l |
Na palubě také najdete ty nejmodernější bezpečnostní a zábavní systémy – nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců (ve dne i v noci) a cyklistů (za denního světla), zmírňování rizika kolize na křižovatkách, adaptivní tempomat a asistent pro udržení v jízdním pruhu, čtení dopravních značek nebo sledování únavy řidiče (všechny jsou přitom ve standardu), k tomu až 9“ dotykový infotainment (v základu 7“) s širokými službami online (vzdálený přístup přes mobilní aplikaci) a mobilní konektivity (včetně bezdrátového nabíjení), který můžete doplnit audiem JBL.
Evropská záležitost |
---|
Aygo X je určené pouze pro evropský trh, proto bylo navrženo podle požadavků evropských zákazníků a vyrábí se komplet v Evropě – jeho design vznikl ve francouzské Nice a zkonstruováno bylo v belgickém Bruselu, jeho výroba byla svěřena kolínské továrně a motory do něj vznikají v polském městě Jelcz-Laskowice. Aygo X by se tak na evropském trhu mělo cítit jako doma. |
Všechna tato vylepšení umožnilo využití moderní platformy TNGA-B převzaté z Yarisu. Ale na jeho efektivní hybrid se netěšte, o pohon se stará výhradně atmosférický litrový tříválec s výkonem 72 koní (převzatý z minulé generace, avšak upravený v souladu s evropskými předpisy). Jenže i ten se vám dokáže za něžné zacházení odměnit skvělou spotřebou blížící se papírovým 4,7 l/100 km (navzdory většímu čelnímu profilu, zhruba o metrák vyšší hmotnosti a až 18“ kolům je o 0,3 l/100 km úspornější než předchůdce). Toto číslo platí pro verzi s pětistupňovým manuálem, který jde hladce a přesně, ale nový automat CVT (nahrazující robotizovaný manuál) je na tom jen o dvě desetiny hůř, přitom má bryskní reakce na plyn a vyhlazuje průběh akcelerace plynulou změnou převodu (také disponuje „virtuálními kvalty“, které pocity z ostré akcelerace přibližují klasickému automatu).
Manuál | CVT | |
---|---|---|
Motor | Řadový tříválec, uložený vpředu napříč | |
Zdvihový objem | 998 cm3 | |
Výkon | 53 kW (72 k) při 6 000 ot./min. | |
Točivý moment | 93 Nm při 4 400 ot./min. | |
Akcelerace 0–100 km/h | 14,9 s | 14,8 s |
Maximální rychlost | 158 km/h | 151 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,7 l/100 km | 4,9 l/100 km |
Jak podle dynamických parametrů sami vidíte, Aygo X není žádný závoďák, ale v reálném provozu s ním při troše řidičské šikovnosti dokážete být svižní a hbití a snadno se vmáčknete do každé skuliny. Ve vinglech se moc nenaklání a přilnavosti má dost, takže se do zatáček můžete vrhat opravdu odvážně, přitom dokáže být i na 18“ kolech opravdu pohodlný (tedy zatím to tak na hladkém španělském asfaltu vypadá, ale uvidíme na pražských kostkách). Řidičská pozice je vážně povedená a ovládání snadné, Aygo X je tak radost prohánět po silnicích. Kabina je navíc o poznání lépe odhlučněná, takže ani dálkové přesuny nejsou utrpením.
Nová Toyota Aygo X je tak už podle prvních dojmů o velký kus dospělejší (komfortnější, vybavenější a bezpečnější), přitom ale stále zůstává pravým malým autem (kompaktní, ukázkově úsporná a zábavná za volantem). Především je ale o velký kus atraktivnější, takže si ji řada zákazníků poběží koupit už jen proto, že se jim bude líbit. A my jim to určitě nebudeme vyvracet…
Nic není zadarmo |
---|
Co vám už takovou radost neudělá, je fakt, že Aygo X podražilo – základ pořídíte za 319 000 Kč (s bonusem za výkup vozu již za 299 000 Kč), minulá generace přitom končila se základní cenou 278 tisíc. Jenže novinka je prostornější a praktičtější, stylovější, propracovanější a nabízí širší základní výbavu. Je to prostě výrazně lepší auto, takže si svou cenu dokáže obhájit. Český zákazník si ale jistě zanadává, že už nejde o tak dostupné auto. Dodejme ještě, že Aygo X je již v předprodeji a první zákazníci svá auta dostanou v květnu. |
3 otázky pro Stijna Peeterse, vedoucího projektu Aygo X
Co bylo na projektu Aygo X nejnáročnější?
„Především dokončit celý projekt v tak krátkém termínu i přes komplikace dané covidem – podařilo se to především díky těsné spolupráci evropských oddělení. Práci nám zkomplikovaly vlastně jen díly pro prototypy, které se zdržely na lodi Ever Given, jež uvázla v Suezském průplavu. Museli jsme si je nechat poslat znovu letecky, abychom nenabrali takové zpoždění.“
Na co jste nejvíc hrdý?
„Jsem hrdý na celé auto, ale vážně hodně jsme zapracovali na řidičské pozici. Sedačka je uchycená výš pro lepší přehled na silnici, řidič tak má skvělý výhled. Volant sice není teleskopický, ale přesto ani vyšší řidiči nemají problém najít si pohodlnou pozici.“
Jak jste s výsledkem spokojený?
„Mou prací je hledat chyby, takže vím o pár oblastech, které by šly ještě zlepšit, ale musím přiznat, že z Ayga X mám vážně radost. Především z výrobní kvality, které dosáhla kolínská továrna již u těchto předprodukčních kusů.“