Článek
Nové MINI je konečně tady! Ale poznáte rozdíl? Zvenku nejspíš ne, drobných rozdílů na přídi uhlazenější novinky si všimnou asi jen znalci, nejbezpečnějším rozlišovacím znakem jsou tak zadní světla, která místo obdélníků vsadila na tvar trojúhelníku. Ale proč ne, MINI patří spolu s 911 nebo G-Wagenem k velebeným designovým klasikám, tak proč něco měnit…
Ke kořenům se vrací také interiér se svou čistou palubní deskou, ze které vystupuje jen velký koláč dotykového infotainmentu zcela nové generace. Ten umí zobrazit krásné animace, nabízí spoustu chytrých online a konektivních funkcí, a dokonce po něm pobíhá i psík Spike jako zosobnění digitálního asistenta, ale také na něm můžete zobrazit jednoduchý velký rychloměr v retro stylu napodobující původní MINI.
Hlavně proto, že před řidičem není žádný, ani sebemenší informační displej, můžete si pouze připlatit za průhledový displej. Také zmizel panel klimatizace a spousta šikovných tlačítek, vše je už v moderním stylu integrované v infotainmentu. Pro mladou generaci, která si nejmenší MINI nejčastěji kupuje, to ale určitě nebude žádná překážka.
Kabinu to pomohlo vyčistit v duchu vkusného minimalismu, který návrháři podpořili hrou s materiály a detaily – látkové čalounění palubní desky je z recyklovaného polyesteru, v kabině je řada šikovných poutek, kliky dveří nebo kryty reproduktorů v barvě bronzu a k tomu ambientní osvětlení, které mohou doplnit barevné projekce přímo na palubní desku. Zní to trochu kýčovitě, ale naživo to funguje báječně – kabiny nových MINI (Cooperu i Countrymanu) jsou úžasně stylové a působí velmi prémiově. Ani se vám z nich nebude chtít vystupovat.
I proto, že nabízí o trochu víc prostoru. Tedy v případě elektrické verze, ta totiž stojí na nové platformě s většími rozměry (aby se do podlahy vešla větší baterie než dosud), takže místa pro posádku je o chlup víc. Benzinový Cooper je technickou evolucí předchozí generace, takže tady žádné radikální změny nečekejte.
Cooper benzinový | Cooper elektrický | |
---|---|---|
Délka | 3 876 mm | 3 858 mm |
Šířka | 1 744 mm | 1 756 mm |
Výška | 1 452 mm | 1 460 mm |
Rozvor | 2 495 mm | 2 526 mm |
Objem kufru | 210 – 725 l | 210 – 800 l |
Ale to je vlastně dobře, protože minulé MINI jezdilo moc hezky – je to otřepané klišé, ale vážně jako „motokára“. To nové tak působí také a hned, jak do něj sednete a rozjedete se, přímo žadoní, abyste vytočili motor a řízli nějakou zatáčku.
Výkonu je u 204koňového Cooperu S naštěstí dost a gripu ve vinglech také, takže ho můžete prohánět jako pravověrný sporťák. A to nás ještě čeká nabroušená verze JCW… Na opačné straně spektra je základní Cooper C se 156koňovým tříválcem, který určitě nebude špatný, jenže většina zákazníků si stejně připlatí těch 110 tisíc za hrnek navíc u Cooperu S.
Cooper C | Cooper S | |
---|---|---|
Počet válců | 3 | 4 |
Objem | 1 499 cm³ | 1 998 cm³ |
Výkon | 115 kW (156 k) | 150 kW (204 k) |
Točivý moment | 230 Nm | 300 Nm |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,7 s | 6,6 s |
Maximální rychlost | 225 km/h | 242 km/h |
Hmotnost | 1 335 kg | 1 360 kg |
Spotřeba (kombinace) | 6,2-5,9 l/100 km | 6,4-6,1 l/100 km |
To rozhodování mezi základním elektrickým Cooperem E a silnějším Cooperem SE s větší baterií bude možná složitější. Cooper SE nabízí výkon 218 koní a díky baterii s kapacitou 49,2 kWh slibuje dojezd až 402 km, takže 184koňový Cooper E s 36,6kWh baterií a dojezdem 305 km (stejná technika jako u předchůdce) by neměl mít šanci.
Jenže pro městské auto tak dlouhý dojezd nutně nepotřebujete (ve finále to znamená jen to, jestli budete nabíjet jednou za týden nebo dvakrát) a Cooper E působí neméně svižně a díky menší baterii je o chlup lehčí a živější. Nemluvě o tom, že při jeho pořízení ušetříte přes 100 tisíc. To už stojí za zamyšlení…
Cooper E | Cooper SE | |
---|---|---|
Výkon | 135 kW (184 k) | 160 kW (218 k) |
Točivý moment | 290 Nm | 330 Nm |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,3 s | 6,7 s |
Maximální rychlost | 160 km/h | 170 km/h |
Hmotnost | 1 615 kg | 1 680 kg |
Kapacita baterie | 36,6 kWh | 49,2 kWh |
Dojezd | až 305 km | až 402 km |
Nabíjení (AC/DC) | 11/75 kW | 11/95 kW |
Hlavní zprávou je, že nový Cooper nezklamal. Je to stejně sympatická tryskomyš jako vždycky předtím, nyní má ale úžasně propracovaný interiér, v němž je radost trávit čas. Vlastně tak ani nepochybujeme, že se na tuhle stylovku budou (zase) stát fronty…
Také proto, že oproti minulé generaci tahle nová nijak výrazně nepodražila (i když to rozhodně neznamená, že je kdovíjak levná). Základní benzinový Cooper C pořídíte za ceníkových 670 800 Kč, sportovnější Cooper S za 780 000 Kč. Elektrický Cooper E pak začíná na částce 795 600 Kč, výkonnější Cooper SE s delším dojezdem vyjde na 904 800 Kč.