Hlavní obsah

Nové MINI Coopery jsou hned dva, pořád jezdí jako motokára a z jejich krásných interiérů nebudete chtít vystoupit

Foto: MINI ČR / Martin Sznapka

MINI na český trh právě uvádí zcela novou generaci své klasiky – třídveřového Cooperu navazujícího na Issigonisův originál z šedesátých let. Sice zase o trochu povyrostl a na palubě vozí víc techniky, kompaktním pojetím a hravým duchem však stále vzdává hold originálu. Prohnali jsme ho po silničkách v Praze a okolí a už víme, jestli stálo za to si na něj počkat.

Článek

Nové MINI je konečně tady! Ale poznáte rozdíl? Zvenku nejspíš ne, drobných rozdílů na přídi uhlazenější novinky si všimnou asi jen znalci, nejbezpečnějším rozlišovacím znakem jsou tak zadní světla, která místo obdélníků vsadila na tvar trojúhelníku. Ale proč ne, MINI patří spolu s 911 nebo G-Wagenem k velebeným designovým klasikám, tak proč něco měnit…

Ke kořenům se vrací také interiér se svou čistou palubní deskou, ze které vystupuje jen velký koláč dotykového infotainmentu zcela nové generace. Ten umí zobrazit krásné animace, nabízí spoustu chytrých online a konektivních funkcí, a dokonce po něm pobíhá i psík Spike jako zosobnění digitálního asistenta, ale také na něm můžete zobrazit jednoduchý velký rychloměr v retro stylu napodobující původní MINI.

Foto: MINI ČR / Martin Sznapka

MINI Cooper S a SE

Hlavně proto, že před řidičem není žádný, ani sebemenší informační displej, můžete si pouze připlatit za průhledový displej. Také zmizel panel klimatizace a spousta šikovných tlačítek, vše je už v moderním stylu integrované v infotainmentu. Pro mladou generaci, která si nejmenší MINI nejčastěji kupuje, to ale určitě nebude žádná překážka.

Foto: MINI ČR / Martin Sznapka

Kabina nových cooperů je krásně propracovaná… i když některé ovládací prvky nám budou nejspíš trochu chybět.

Kabinu to pomohlo vyčistit v duchu vkusného minimalismu, který návrháři podpořili hrou s materiály a detaily – látkové čalounění palubní desky je z recyklovaného polyesteru, v kabině je řada šikovných poutek, kliky dveří nebo kryty reproduktorů v barvě bronzu a k tomu ambientní osvětlení, které mohou doplnit barevné projekce přímo na palubní desku. Zní to trochu kýčovitě, ale naživo to funguje báječně – kabiny nových MINI (Cooperu i Countrymanu) jsou úžasně stylové a působí velmi prémiově. Ani se vám z nich nebude chtít vystupovat.

Foto: MINI ČR / Martin Sznapka

Návrháři si s detaily hodně vyhráli.

I proto, že nabízí o trochu víc prostoru. Tedy v případě elektrické verze, ta totiž stojí na nové platformě s většími rozměry (aby se do podlahy vešla větší baterie než dosud), takže místa pro posádku je o chlup víc. Benzinový Cooper je technickou evolucí předchozí generace, takže tady žádné radikální změny nečekejte.

Cooper benzinovýCooper elektrický
Délka3 876 mm3 858 mm
Šířka1 744 mm1 756 mm
Výška1 452 mm1 460 mm
Rozvor2 495 mm2 526 mm
Objem kufru210 – 725 l210 – 800 l

Ale to je vlastně dobře, protože minulé MINI jezdilo moc hezky – je to otřepané klišé, ale vážně jako „motokára“. To nové tak působí také a hned, jak do něj sednete a rozjedete se, přímo žadoní, abyste vytočili motor a řízli nějakou zatáčku.

Foto: MINI ČR / Martin Sznapka

Cooper je pořád radost prohánět po silnici, jeho motokárový podvozek budete milovat (ale na kostkách nejspíš i trochu nenávidět).

Výkonu je u 204koňového Cooperu S naštěstí dost a gripu ve vinglech také, takže ho můžete prohánět jako pravověrný sporťák. A to nás ještě čeká nabroušená verze JCW… Na opačné straně spektra je základní Cooper C se 156koňovým tříválcem, který určitě nebude špatný, jenže většina zákazníků si stejně připlatí těch 110 tisíc za hrnek navíc u Cooperu S.

Cooper CCooper S
Počet válců34
Objem1 499 cm³1 998 cm³
Výkon115 kW (156 k)150 kW (204 k)
Točivý moment230 Nm300 Nm
Akcelerace 0-100 km/h7,7 s6,6 s
Maximální rychlost225 km/h242 km/h
Hmotnost1 335 kg1 360 kg
Spotřeba (kombinace)6,2-5,9 l/100 km6,4-6,1 l/100 km

To rozhodování mezi základním elektrickým Cooperem E a silnějším Cooperem SE s větší baterií bude možná složitější. Cooper SE nabízí výkon 218 koní a díky baterii s kapacitou 49,2 kWh slibuje dojezd až 402 km, takže 184koňový Cooper E s 36,6kWh baterií a dojezdem 305 km (stejná technika jako u předchůdce) by neměl mít šanci.

Foto: MINI ČR / Martin Sznapka

Elektrický Cooper je do města jako dělaný. To by vám možná mohl stačit i slabší Cooper E s kratším dojezdem.

Jenže pro městské auto tak dlouhý dojezd nutně nepotřebujete (ve finále to znamená jen to, jestli budete nabíjet jednou za týden nebo dvakrát) a Cooper E působí neméně svižně a díky menší baterii je o chlup lehčí a živější. Nemluvě o tom, že při jeho pořízení ušetříte přes 100 tisíc. To už stojí za zamyšlení…

Cooper ECooper SE
Výkon135 kW (184 k)160 kW (218 k)
Točivý moment290 Nm330 Nm
Akcelerace 0-100 km/h7,3 s6,7 s
Maximální rychlost160 km/h170 km/h
Hmotnost1 615 kg1 680 kg
Kapacita baterie36,6 kWh49,2 kWh
Dojezdaž 305 kmaž 402 km
Nabíjení (AC/DC)11/75 kW11/95 kW

Hlavní zprávou je, že nový Cooper nezklamal. Je to stejně sympatická tryskomyš jako vždycky předtím, nyní má ale úžasně propracovaný interiér, v němž je radost trávit čas. Vlastně tak ani nepochybujeme, že se na tuhle stylovku budou (zase) stát fronty…

Také proto, že oproti minulé generaci tahle nová nijak výrazně nepodražila (i když to rozhodně neznamená, že je kdovíjak levná). Základní benzinový Cooper C pořídíte za ceníkových 670 800 Kč, sportovnější Cooper S za 780 000 Kč. Elektrický Cooper E pak začíná na částce 795 600 Kč, výkonnější Cooper SE s delším dojezdem vyjde na 904 800 Kč.

Související témata:
Načítám