Článek
Rodina elektrické Škody Enyaq iV se zvětšuje a mladoboleslavská značka už začátkem nového roku rozšíří svou sportovní řadu RS o další čistokrevný elektromobil. V prvním čtvrtletí následujícího roku 2023 se na evropském trhu začne prodávat nová Škoda Enyaq RS iV v tradičnější verzi SUV, která po zhruba jednom roce od představení elegantnějšího derivátu Coupé doplní celou modelovou řadu. Automobilka tak nabízí to nejlepší v obou karosářských variantách.
Nový Enyaq RS iV je druhým čistě elektrickým modelem sportovní řady Škoda RS. Škodovka se nejžhavější novinkou přichází s cíleným odstupem, aby rozumně pokryla životní cyklus svého zatím jediného elektrického modelu. Úplně první seznámení s nejnovější vrcholnou variantou nám umožnila na kopcovitých technických silničkách ve španělské Andalusii, kde jsme díky prostředí prověřili i schopnosti vozu, jaké v pro nás normálních českých podmínkách jen tak nevyzkoušíme.
Charakteristický design z Coupé a nová stylová kola
Uvedení nejnovějšího Enyaqu RS iV v základní karosářské verzi SUV bylo jen otázkou času. Už od slavnostního odhalení stylovějšího Enyaqu Coupé koncem letošního ledna, jehož hlavním lákadlem dodnes je zejména sportovní varianta RS iV, byla dnešní novinka jedním z nejočekávanějších budoucích modelů značky. A to, jak nový praktičtější Enyaq RS iV bude vypadat, jsme si uměli jednoduše představit.
V Mladé Boleslavi pochopitelně přenesli všechny nové designové rysy vlajkového modelu i na obyčejnější verzi a už v říjnu představili nový Enyaq RS iV se skoro stejným zevnějškem, jaký je charakteristický pro Enyaq Coupé RS iV. Jedinou výraznou odlišností je nesvažující se konec střechy. Návrháři značky se však rozhodli přijít s novinkou a připravili nová černo-zelená kola, dokonale doplňující vlajkovou zelenou barvu Mamba, vyhrazenou pouze sportovním modelům RS.
Sportovnější atmosféru najdeme i uvnitř. U všech vlajkových Enyaqů RS iV mají zákazníci na výběr ze dvou exkluzivních designů interiérů RS Lounge a RS Suite. Výraznější interiér RS Lounge zaujme hlavně čalouněním sedadel mikrovláknem Suedia a kontrastním limetkovým prošíváním a olemováním. Diskrétnější interiér RS Suite zakládá na perforované kůži s šedými doplňky. Oba designy si zákazníci mohou doplňovat novými příplatkovými pakety Advanced a Maxx, kombinujícími komfortní a technologickou výbavu, i volitelně objednatelnými prvky.
Síla systémových 220 kW, nízké těžiště i slabší brzdy, než by si zasloužil
Nový Enyaq RS iV i elegantnější sourozenec Enyaq Coupé RS iV jsou nejsilnějšími sériovými škodovkami a oba zakládají na koncernové modulární platformě pro elektromobily MEB. Oba sportovní Enyaqy sdílejí i koncepci pohonu všech kol se dvěma elektromotory s celkovým systémovým výkonem až 299 koní (220 kW) a točivým momentem 460 Nm. Styling karoserie pak nemá vliv na jízdní dynamiku, protože oba vozy zrychlují z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a jezdí maximální rychlostí 180 km/h. Tedy o 20 km/h vyšší než u ostatních výkonových specifikací Enyaqu iV.
Španělské klikaté okresky nám však nabízejí seznámit se s nejnovějším přírůstkem do rodiny Enyaqů v jeho nepřirozeném a pro něj náročnějším prostředí. Vrcholné RS iV se prezentuje jako sportovní Enyaq, ale jak „sportovní“ je v reálném světě? Elektromobily jsou praktické zejména v každodenním městském provozu a Enyaq už na první dojem působí stejně jako plug-in hybridní Octavie RS iV. Ono „RS“ je především ukázkou vrcholné výbavy.
Na andaluských technických silničkách se spoustou zatáček, doslova jednou za druhou, se v Enyaqu RS iV ukazují nejdůležitější výhody a bohužel i nevýhody elektrických aut. S instantním točivým momentem přenášeným na asfalt skrze všechna kola se umí razantně odpíchnout na výjezdech ze zatáček a rychle požírat kratičké rovinky, přičemž díky akumulátorům v podlaze a nízkému těžišti má solidní přilnavost i neutrálnost v zatáčkách.
Největší slabinou Enyaqu RS iV při dynamické jízdě v kopcích jsou ale bohužel pocitově nedostačující brzdy. Jako elektromobil je vůz navržen hlavně do města, kde nejčastěji zpomaluje chytrou i ručně nastavitelnou rekuperací a klasické brzdy má jen pro konečné zastavení. Jenže při sportovní jízdě na okreskách chcete zpomalovat co nejintenzivněji a na co nejkratší vzdálenosti. A to v Enyaqu RS iV bohužel moc nejde. Před většinou zatáček tak šlapu na brzdy silněji, než bych normálně chtěl. Minimálně pro lepší sportovnost by si tento model v nejsportovnější variantě výkonnější brzdy nepochybně zasloužil.
Tady jsme ale v lokalitě, kam zrovna s Enyaqem RS iV přijede jen absolutní minimum lidí, aby se zábavně svezli. Tenhle rodinný elektromobil je i přes sportovní jméno spíše každodenním parťákem pro život ve městech. Škodovka k tomu dodává, že s 82 kWh lithium-iontovým akumulátorem při odpovídajícím jízdním stylu ujedete i přes 500 kilometrů na jedno nabití. Na „rychlonabíječkách“ jej následně díky nejvyššímu nabíjecímu výkonu 135 kWh nabijete z 10 na 80 procentním za pouhých 36 minut. Novinkou je funkce Plug & Charge, zahajující nabíjení na kompatibilních nabíječkách pouhým připojením dobíjecího kabelu. Autorizace přitom probíhá automaticky.
Škoda Enyaq iV je nejprodávanější bateriový elektromobil v Česku
Vůbec první čistokrevný elektromobil od Škodovky je obrovským obchodním úspěchem. Od zahájení prodeje do letošního listopadu automobilka zvládla doručit více než 90 tisíc vyrobených vozů a v dnešních dnech eviduje přes 175 tisíc objednávek. S 3,7 procentním tržním podílem je Enyaq iV pátým nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. V Česku a na Slovensku je obchodně nejúspěšnějším elektrickým autem a v dalších evropských zemích je často mezi těmi nejprodávanějšími.
Škodovka současně zveřejnila statistiku ukazující chutě zákazníků, nejčastěji firemních flotil. Nejoblíbenějšími barvami jsou bílá Moon, stříbrná Arctic, černá Magic a modrá Race. Nejžádanějším interiérem je Sportline, následovaný Loftem, RS Lounge nebo Ecosuite. Ve Škodovce navíc zjednodušují strukturu konfigurace i proces objednání vozu a zadání do výroby. Denně se v továrně v Mladé Boleslavi vyrábí přibližně 300 Enyaqů iV, přičemž automobilka očekává, že v následujícím roce navýší produkci až na 500 vozů.
Česká cena nové Škody Enyaq RS iV zatím nebyla oficiálně zveřejněna. Zahájení prodeje nejnovějšího elektrického modelu automobilka plánuje na první čtvrtletí následujícího roku 2023.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× elektromotor (vpředu asynchronní, vzadu synchronní s permanentními magnety) |
Výkon | přední elektromotor 80 kW (108 k), zadní 150 kW (204 k), kombinovaný výkon 220 kW (299 k) |
Točivý moment | 460 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 258–2 394 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,5 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | až 517 km |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 77 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 135 kW |
Kola a pneumatiky | přední 235/50 R20, zadní 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 653/1 879/1 605 mm |
Rozvor | 2768 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 585 l |