Hlavní obsah

Nová Kia Niro vám dá vybrat, kolik elektrifikace v životě potřebujete

Foto: Kia

Na silnicích kolem Frankfurtu jsme poprvé provětrali klíčovou novinku automobilky Kia, která bude s nastupující elektrifikací automobilového světa získávat na stále větší důležitosti – model Niro vám totiž dá vybrat, jaká míra elektrifikace sedne právě vám…

Článek

Kia Niro je na současném trhu naprostý unikát. V praktickém balení kompaktního rodinného crossoveru totiž ukrývá hned tři pohonná ústrojí s různou mírou elektrifikace – hybrid nabíjený jízdou, plug-in hybrid s možností nabíjení ze zásuvky a plnohodnotný elektromobil. No jasně, není to nic nového, vždyť to uměla už první generace Nira. Jenže ta nová to dělá ještě stylověji, vybaveněji, komfortněji, a hlavně efektivněji!

Foto: Kia

Vypadají stejně, ale každé ukrývá jiný elektrifikovaný pohon

Základem všech verzí je totiž zcela nová platforma, která je lehčí, a přitom tužší než ta předchozí. Karoserie mírně povyrostla (z čehož profituje větší vnitřní prostor pro posádku i zavazadla), ale kompenzuje to propracovanější aerodynamikou (aktivní klapka v masce chladiče, pod C-sloupkem je pak štěrbina pro průchod vzduchu, která spolu s upravenou zádí pomáhá ke snížení koeficientu odporu vzduchu na skvělých 0,29).

Foto: Kia

Barevně odlišený C-sloupek nemá jen funkci estetickou, ale také aerodynamickou

Niro 2. genRozdíl
Délka4 420 mm+65 mm
Šířka1 825 mm+25 mm
Výška1 535 mm (EV: 1 560 mm)
Rozvor2 720 mm+20 mm
Objem zavazadlového prostoruHEV: 451 l, PHEV: 348 l, EV: 475 lHEV +15 l, PHEV +24 l, EV +24 l

Inženýři se však zaměřili také na samotná pohonná ústrojí, kde ještě našli prostor pro zlepšení. Základem hybridních pohonů je stále benzinová atmosférická šestnáctistovka, jenže byla kompletně přepracována pro snížení odporu při chodu a zvýšení kultivovanosti. Druhá generace dvouspojkové automatické převodovky má zase optimalizované převodové poměry a odlehčila si o převod pro zpátečku, couvání teď má kompletně v režii elektromotor.

Pro HEV to znamená kombinovaný výkon 141 koní (elektromotor produkuje 44 koní), což je hodnota podobná předchozí generaci, snížila se však kombinovaná spotřeba na rozsah 4,4 – 4,7 l/100 km (u minulé generace to bylo 4,4 – 5,2 l/100 km). A vážně není problém dostat se v reálu pohodlně pod pět litrů na sto, hybridní pohon si přitom jen tiše přede – nebo často pouze elektricky vrní. Nesmíte na něj ale spěchat, protože je znatelně naladěný na klidnější jízdu a jemnější zacházení (ostatně na výběr máte pouze z jízdních režimů Eco a Sport).

HEVPHEVEV
Motor105 k a 144 Nm105 k a 144 Nm
Elektromotor44 k a 170 Nm84 k a 203 Nm204 k a 255 Nm
Kombinovaný výkon141 k a 265 Nm184 k a 265 Nm
Baterie1,32 kWh11,1 kWh64,8 kWh
Elektrický dojezd65 km460 km
Spotřeba (kombinace)4,4 l/100 km0,8 l/100 km
0-100 km/h10,4 s9,6 s7,8 s
Maximální rychlost165 km/h168 km/h167 km/h

PHEV je na tom dynamicky lépe, protože posílil o 42 koní na kombinovaný výkon 183 koní díky výkonnějšímu elektromotoru (84 koní místo 61 koní). K tomu si připočtěte větší baterii (11,1 kWh místo dřívějších 8,9 kWh) přinášející delší dojezd až 65 km (tedy o 16 km dál než minulá generace). Přepnutím do hybridního režimu si navíc můžete elektřinu „uložit“ na pozdější použití, tentokrát vám ji už hybridní pohon postupně neukusuje (naopak ji rekuperací umí i dobíjet). Obě hybridní verze navíc umí automaticky detekovat „zelené zóny“ v centrech měst a cíleně tam využívají svůj elektrický pohon.

Čistě elektrická verze má stejný 204koňový elektromotor, takže nabízí prakticky stejnou dynamiku jako předchůdce. Pouze baterie si polepšila o nicotných 0,8 kWh (nově má 64,8 kWh), což by mělo e-Niru umožňovat dojezd solidních 460 km. Inženýři Kia však zapracovali na optimalizaci nabíjení (včetně předehřívání bateriového balíku na optimální teplotu), takže na 100kW rychlonabíječce strávíte nabíjením z 10 na 80 % o 11 minut méně (přesně 43 minut). Novinkou je funkce V2D (Vehicle-to-Device, znáte již z EV6), která umožňuje z baterie vozu nabíjet elektrická zařízení (notebooky, reprosoustavy nebo třeba nářadí) výkonem až 3 kW.

Nenápadný hrdina

Niro se rychle etablovalo mezi klíčové modely značky Kia na evropském trhu. První generace se v Evropě od roku 2016 prodalo přes 350 tisíc kusů (54 % HEV, 31 % EV a 15 % PHEV), v letech 2020 a 2021 šlo dokonce o nejprodávanější model Kia a elektrická varianta se dlouhodobě drží v TOP5 nejprodávanějších elektromobilů.

Foto: Kia

První Niro bylo až nečekaně úspěšné. Jak se bude dařit jeho nástupci…?

Změny v technice jsou tedy spíše drobné, o to víc však vynikne stylovější a hodnotnější vnější design Nira (k dispozici je až 32 kombinací barev laku s možností kontrastního lakování C-sloupku, kola mohou mít velikost 16“/18“ pro HEV/PHEV, verze EV má pouze 17“) spolu s kompletně novým interiérem inspirovaným EV6 a napěchovaným těmi nejmodernějšími vymoženostmi, o vaši bezpečnost se pochopitelně stará velký balík sofistikovaných jízdních asistentů.

Kia Niro se s druhou generací posunula o pořádný kus dál. Nejde ani tak o změny techniky, tam se jen obrušovaly hrany pro ještě větší efektivitu, ale celé auto, ve kterém je instalovaná, je nyní propracovanější, vybavenější a celkově atraktivnější. A v dnešní době ještě relevantnější.

Vy si už jen musíte vybrat, jak moc té elektrifikace ve svém životě potřebujete: HEV je pro ty, co nechtějí nic řešit a jen touží jezdit úsporně, PHEV zase nabídne nejvíc výhod těm, kteří každý den dojíždějí kratší vzdálenosti po městě a v jeho okolí a mohou nabíjet doma/v práci, a konečně EV je pro ty, co touží po plnohodnotném elektrickém zážitku. Takže jakou verzi si vyberete?

Ceník nového Nira začíná na částce 729 980 Kč za HEV v základní výbavě Comfort, PHEV pořídíte za 1 029 980 Kč (ve střední výbavě Style) a EV stojí 1 119 980 Kč (v základní výbavě Comfort, za Style si připlatíte 80 tisíc korun). Kia vám na všechny verze Nira poskytne tovární záruku 7 let nebo 150 000 km, k elektrické verzi vám přihodí bonus 1 000 Kč vč. DPH každý měsíc po dobu 12 měsíců na veřejné dobíjení EV.

Kterou variantu Nira byste si vybrali?
Hybridní (HEV)
18,5 %
Plug-in hybridní (PHEV)
38,3 %
Elektrickou (EV)
43,2 %
Celkem hlasovalo 399 čtenářů.
Načítám