Článek
Klid můžete hledat na různých místech. Někdo ho nachází doma v křesle s šálkem dobré kávy a poutavou knihou, jiný ho hledá v tichu a míru přírody, někdo se kvůli němu noří pod hladinu, jiný zase léta v oblacích… Ale málokdo ho hledá v autě. Za volantem v dnešní divoké dopravě zenového stavu dosáhnete jen těžko. Tedy pokud nesedíte v opravdu výjimečném autě…
Takovým by mohla být Ariya – pro Nissan byl totiž jeden z hlavních cílů dopřát posádce co nejvíc uklidňujícího komfortu. Proto celý návrh vychází z místa řidiče, kolem kterého postavili zbytek auta. Zní to jako klišé, jenže ono to funguje. Uvelebíte se v pohodlném křesílku, kolem máte spoustu prostoru (to platí i pro posádku na zadních sedadlech, která si bude hovět jako v luxusní limuzíně), a díky bohatému prosklení (zahrnujícího také panoramatickou střechu) vnímáte vzdušnost celého interiéru.
Nissan Ariya rozměry | |
---|---|
Délka | 4 595 mm |
Šířka | 1 850 mm |
Výška | 1 660 mm |
Rozvor | 2 775 mm |
Objem zavazadlového prostoru | FWD: 468 l, AWD 415 l |
Samozřejmě nechybí perfektní ergonomie (všechno je na dosah a snadno se ovládá, nikde nic nepřekáží ani neobtěžuje), kvalitní materiály (dřevěný dekor s dotykovými tlačítky, měkká kůže na volantu a obložení, velejemná kůže Nappa na palubce a sedačkách a k tomu elegantní dekory se strukturou Kumiko podsvícenou decentním ambientní osvětlením Andon), chytře praktická řešení (elektricky posuvná středová multifunkční konzola nebo elektricky otevíratelná schránka uprostřed palubní desky), ani ty nejmodernější technologie v podobě sofistikovaného infotainmentu s širokou online a mobilní konektivitou, velkého balíku jízdních asistentů nebo vychytávek jako digitální zpětné zrcátko.
Jenže v Ariye nejsou technologie středobodem všeho, nemusíte je neustále sledovat a nemusíte si brát týdenní volno, abyste si naladili oblíbené rádio nebo připojili telefon – všechno je srozumitelné, funguje jednoduše a pracuje pro vás, místo aby se vás technologie snažily zotročit. Prostě zcela odlišná filozofie, než má podle všeho v dnešní době celý automobilový průmysl…
To platí i pro celé pohonné ústrojí – základem je samozřejmě moderní „skateboardová“ platforma (pojmenovaná CMF-EV, kterou Nissan vyvinul pro celou alianci) s bateriemi v podlaze a možností pohonu předních (jeden elektromotor) nebo všech čtyř kol (dva elektromotory). Nissan při jejím návrhu zúročil dvanáct let zkušeností s elektromobily (tedy dvou generací Leafu), během nichž piplal používanou techniku (baterie jsou oproti Leafu o třetinu tenčí) a dokonale poznal chování zákazníků (za příplatek umožňuje nabíjení AC 22 kW, takže Ariyu nabijete doma i na cestách rychle, a přitom šetrně).
I přes vysokou sofistikovanost řešení po vás ale nový pohon za volantem nic výjimečného nevyžaduje, jen vám vše zpříjemňuje a ulehčuje – jezdí pochopitelně naprosto tiše a hladce, řízení je snadné díky možnosti využití režimu vyšší rekuperace nebo rovnou řízení jedním pedálem (Ariya navíc podle trasy v navigaci umí automaticky zpomalovat před kruhovými objezdy nebo zatáčkami) a i jízdní režimy jsou jasné a srozumitelné – většinou budete jezdit ve standardním režimu, šetrní řidiči využijí Eco, a když se budete chtít vybláznit, je tu také sportovní režim.
V něm Ariya působí svižně a dychtivě, což podporuje stabilní, ne však přehnaně tvrdý podvozek – Ariya tak umí být hbitá, ale není to žádná silniční střela. Specifikace základních verzí je totiž docela „rozumná“, což dokládá stovka za 7,5 sekundy. Až pak dorazí verze s pohonem všech čtyř kol a vyšším výkonem, bude to trochu jiná písnička…
Pohon předních kol | Pohon všech čtyř kol e-4ORCE | |||
---|---|---|---|---|
Kapacita baterie | 63 kWh | 87 kWh | 87 kWh | 87 kWh |
Výkon | 217 k | 224 k | 306 k | 394 k |
Točivý moment | 300 Nm | 300 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
0–100 km/h | 7,5 s | 7,6 s | 5,7 s | 5,1 s |
Max rychlost | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Dojezd | 403 km | 525 km | 493 km | cca 400 km |
Nabíjení | AC 22 kW, DC 130 kW |
Důležitější pro většinu majitelů bude reálný dojezd. I se základní baterií o využitelné kapacitě 63 kWh totiž Ariya dokáže ujet až 403 km, větší baterie (s mírně výkonnějším motorem kompenzujícím nárůst hmotnosti) s kapacitou 87 kWh pak umožní najet až 525 km. A tato čísla nejsou vycucaná z prstu, Ariya totiž dokáže být velmi úsporná (znovu ty zkušenosti z předchozího vývoje dvou generací EV) – na švédských silnicích a dálnicích (pravda svázaných přísnými rychlostními limity a krutými pokutami) jsme jezdili za 14 kWh/100 km, což je pro řadu konkurentů naprosto nedosažitelná hodnota. Ve výsledku to znamená, že s Ariyí budete moci překonávat dlouhé vzdálenosti bez stresu z omezeného dojezdu.
Upřímně, segment elektrických crossoverů je už teď přecpaný velmi talentovanými soupeři – je znát, že si všechny automobilky přejí přesvědčit své zákazníky, že elektromobilita dává smysl a stojí za investici. Vyniknout je tedy stále těžší a těžší.
Jenže Nissanu se to daří – parametry sice vypadají jako opsané od koncernových vyzyvatelů, ale Ariya ze své techniky dokáže vytěžit lepší reálné hodnoty (zrychlení, dojezd, podobný vnitřní prostor při menších vnějších rozměrech). Především však působí příjemnějším a přístupnějším dojmem: vytříbený a uhlazený design jede na módní SUV-kupé vlně, ale obejde se bez okázalosti a agresivity, kabina je primárně orientovaná na komfort a uživatelskou přívětivost a technologie se vás snaží nenápadně podporovat, místo aby vás utopily v záplavě nesrozumitelných nul a jedniček. Díky tomu za volantem Ariye skutečně můžete najít zenový klid.
Ceník Nissanu Ariya začíná na částce 1 289 900 Kč (pohon předních kol a baterie 63 kWh, základní výbava Advance), verze s větší baterií ve vyšší výbavě Evolve stojí 1 554 900 Kč, slabší čtyřkolku pořídíte za 1 654 900 Kč.