Hlavní obsah

Nezastavitelný off-road Land Cruiser 70 prošel mírnou modernizací, která jeho duši dobrodruha nijak nezměnila

Foto: Dajbych 4x4

Toyota letos potěšila off-roadisty: Nejdřív představila zcela novou generaci Land Cruiseru 150 (Prado), pak oprášila ikonickou řadu 70, nezastavitelného dělníka a dobrodruha rodu Land Cruiser. Co je u něj nového? To jsme zjišťovali při první krátké jízdě – mimo asfalt pochopitelně.

Článek

Ten výhled je k nezaplacení! S širokými žlutými poli a zelenými lesy kontrastuje blankytně modrá obloha, po níž líně plují nadýchané obláčky, prostě idylický výjev vymalovaný začínajícím jarem. Akorát jedna věc mě trochu zneklidňuje – ten asi třicetimetrový padák dolů, který teď musím sjet. Je to přesně ten druh strmého svahu, na kterém se jen těžko udržíte, pokud jste se nenarodili jako horská koza. Sbírám odvahu a pouštím brzdový pedál…

A ukazuje se, že obavy byly zcela zbytečné. Land Cruiser se pomaličku spouští ze svahu a i na kamenitém a prašném povrchu zcela kontrolovaně sjíždí dolů, zatímco já visím v pásech a držím se volantu s pocitem falešného sebevědomí. Ve skutečnosti nemám situaci pod kontrolou já, ale auto samo – terénní pneumatiky poskytují trakci a automatická převodovka spolu se systémem pro sjíždění svahů udržují rychlost sjezdu.

Foto: Toyota

Toyota Land Cruiser 70.

Není Land Cruiser jako Land Cruiser

Více se dozvíte v našem článku o historii Land Cruiseru.

Právě automat spolu s hill-descentem jsou ty největší novinky poměrně střídmé modernizace. Toyota totiž řadu 70 udržuje již skoro čtyři dekády a žádnými technickými modernostmi ji nekazí – tohle auto je totiž určené do těch nejnáročnějších podmínek a nejvzdálenějších krajů, kam by za vámi servisní technik musel letět vrtulníkem. Konstrukce je tedy tak jednoduchá, abyste vše i v divočině mohli opravit svépomocí, a léty piplání tak spolehlivá, že hlavně ani nebudete muset.

Foto: Toyota

Toyota Land Cruiser 70.

Přesto tu k určitému pokroku došlo – přední světla mohou mít (ale také nemusí) LED techniku a zadní světla se z boků přesunula do nárazníku, v kabině je nová přístrojová deska s 4,2palcovým informačním displejem a 6,7palcový infotainment umí Android Auto a Apple CarPlay po drátu, také tu máte systém hlídající vybočení z pruhu, čtení značek nebo automatická dálková světla, k dispozici může být i adaptivní tempomat. Ale to všechno určitě půjde snadno navěky vypnout a ničím jiným vás LC70 šikanovat nebude.

Foto: Toyota

Toyota Land Cruiser 70.

Důležité je, že pod kapotou zůstal prakticky nezměněný a léty tvrdé dřiny prověřený 4,0 V6 produkující 228 koní a 360 Nm s charismaticky brumlavým soundtrackem, novinkou se pak stává čtyřválcový turbodiesel 2,8 l s výkonem 204 k a 500 Nm, u nějž však není jisté, zda se ho podaří pro český trh homologovat. A radostnou zprávou je již zmíněná alternativa k pětistupňovému manuálu v podobě šestistupňového automatu od Aisinu, který nijak nemění koncepci s hnanou zadní nápravou a připojitelnou přední, samozřejmostí je redukční převodovka a možnost nápravových uzávěrek diferenciálů.

Foto: Toyota

Toyota Land Cruiser 70.

Díky tomu se Land Cruiser pořád prokousává náročným off-roadem s tvrdě vydřenou samozřejmostí – zdolává příkrá stoupání i klesání, překonává terénní zlomy i koryta, netrápí se strmými náklony a ani hrboly se nenechá rozhodit a pohybuje se přitom s naprostou lehkostí. Za volantem stále cítíte plnou kontrolu a propojení s autem a terénem pod koly, technika vám řízení a zdolávání překážek sice usnadňuje, ale nesnaží se nic zamaskovat, takže snáz odhadujete limity.

Z modernizovaného Land Cruiseru 70 se tedy rozhodně nestal žádný „mama expres“, jak je u některých off-roadů zvykem. Pokud už s ním děti do školy povezete, nejspíš to vezmete delší cestou přes les a lom, ke škole přijedete s autem od bahna a děti budou mít spolužákům co vyprávět. Je to prostě pořád stejný nezastavitelný drsňák, na něhož se můžete v každé situaci spolehnout, jen je nyní o maličký chloupek civilizovanější, aby se vám s ním snáz žilo i mimo neprobádanou divočinu.

Modernizovaný Land Cruiser řady 70 seženete v České Republice, ale k dealerovi Toyoty k němu nechoďte. Dováží ho totiž plzeňská firma Dajbych 4×4, specialisté na off-roady a přestavby. Ceny se pohybují na úrovni 1,5 až 1,7 milionu korun bez DPH, podle výbavy, individualizace, kurzu zahraničních měn atd.

Načítám