Hlavní obsah

Neobvyklý Citroën C5X je limuzína, kombi a SUV v jednom extrémně pohodlném balení

Foto: Citroën

U Citroënu mají ve zvyku dělat všechno jinak než ostatní. Takže když se po pětileté pauze rozhodli vrátit do segmentu velkých aut, pojali svou novou vlajkovou loď jako křížence velké limuzíny a praktického kombi s módními SUV prvky – a nikdo se vlastně už ani nediví. Ale je to celé jen samoúčelná forma bez obsahu, nebo dává tenhle neobvyklý kříženec hlubší smysl? To jsme zjišťovali při prvním seznámení na malebných silničkách v srdci Katalánska.

Článek

Jenže abychom se na ně dostali, musíme se nejprve protrpět odpolední dopravní špičkou v centru Barcelony. To znamená prokousávat se širokými bulváry i úzkými uličkami zcela zaplněnými osobními auty, autobusy, taxíky, a především všudypřítomnými skútry, které proletují kolem jako obtížný hmyz. A to je prostě peklo!

Jenže Citroën C5X tuto pouliční vřavu jako mávnutím kouzelného proutku mění na pohodu. Hlavním cílem této automobilové novinky totiž je poskytnout posádce ten nejvyšší možný komfort a vnést klid do duše. A to je patrné od prvního momentu, kdy nastoupíte dovnitř – pozice za volantem je široce přizpůsobitelná, takže si příjemný posaz najdou řidiči všech možných tvarů a velikostí, máte k dispozici dost životního prostoru všemi směry a sedačky Advanced Comfort s extra porcí pěnové výplně jsou výjimečně pohodlné. Vlastně nejvíc připomínají křesílka v obýváku před televizí, ale tady je navíc máte nejen vyhřívaná, ale také ventilovaná (poprvé u Citroënu) a s masážní funkcí, která vás při nekonečném čekání na zelenou na semaforu klidně uspí…

Foto: Citroën

Sem se budete vždycky hodně těšit, především kvůli uklidňující atmosféře na palubě

Tak co je vlastně zač?

Když inženýři a designéři Citroënu dostali zadání nahradit sedan a kombi C5 jedním autem, byl to pro ně pořádný oříšek. Řešením bylo obě kategorie zkusit propojit – z limuzíny si vzali eleganci a statut, z kombíku praktičnost a variabilitu a celé to šmrncli módním vlivem SUV v podobě sebejistého postoje s vyšší světlou výškou (194 mm), která se hodí pro lepší přehled na silnici a pohodlnější na/vystupování. Proč vyrábět auta, která sice pohodlně zapadnou do škatulky, ale která nikdo nekupuje? Tenhle neobvyklý kříženec má na trhu plném nudných aut slušnou šanci zaujmout.

Foto: Citroën

Je to limuzína? Je to kombi? Nebo je to SUV? No, od každého trochu…

Když na vás pak začnou troubit, až padne zelená, možná vás to ani neprobudí. Kabina C5X je totiž skvěle odhlučněná – na to padlo hodně pěnových materiálů a pomáhají také vrstvená akustická okna předních a zadních dveří. Izolace od okolí zvlášť vynikne s plug-in hybridním pohonem, který ujede až 55 kilometrů (v reálu mezi 30 a 40 km) čistě na elektřinu, a tedy naprosto potichu. Hlučným a spěchajícím městem tak plujete naprosto tiše a nevzrušeně – úžasný pocit!

Foto: Citroën

Z fotky to není slyšet, ale hybridní C5X právě jede naprosto bezhlučně na elektřinu

PHEV má další velkou výhodu v podobě aktivního podvozku Advanced Comfort. Ten kombinuje známé uložení s progresivními dorazy a elektronicky ovládané tlumiče, výsledkem je taková úroveň komfortu, jakou vám nabídnou jen ti nejlepší z nejlepších (tím myslíme nejmenované britské koráby silnic se soškou na čumáku). C5X překonává všechny nerovnosti s jemným a perfektně kontrolovaným zhoupnutím, které posádku ani nevyruší.

Foto: Citroën

Aktivní podvozek dokáže vykouzlit neobyčejné pohodlí i velkou sebejistotu

Rozměry
Délka4 805 mm
Šířka1 815 mm
Výška1 485 mm
Rozvor2 785 mm
Světlá výška194 mm
Objem zavazadlového prostoru545 l (485 l pro PHEV 225)
Pneumatiky215/65 R17 nebo 225/55 R19

Jasně, pohupovat se uměl i hydropneumatický systém v minulé C5, jenže ten se po prvním zhoupnutí vlnil ještě dalších pár sekund (to se tady neděje, auto se díky aktivním tlumičům okamžitě zklidní) a při zahlédnutí blížící se zatáčky se mu rozklepala jeho gumová kolena plná hydraulické kapaliny. Tady stačí přepnout auto do sportovního jízdního režimu, podvozek příjemně ztuhne (a hybridní ústrojí ze sebe vymáčkne všech 225 koní) a můžete vyrazit řezat zatáčky stylem, který se k primárně pohodlnému rodinnému autu vážně nehodí.

Foto: Citroën

Nový C5X se už zatáček nebojí

Benzinové verze se pak do zatáčky vrhají ještě ochotněji a působí lehkonohým dojmem – to proto, že váží o nějaké dva až tři metráky (podle motorizace a výbavy) méně než PHEV. Jejich handicapem je však to, že jejich podvozek není aktivní. Mají pouze hydraulické dorazy, takže se vlní o trochu víc… ale ani v jejich případě nejde o žádnou bárku na rozbouřeném moři.

Foto: Citroën

Benzinové verze se musejí obejít bez aktivního podvozku, takže se pohupují o trošku víc, ale pohodlné a jisté jsou také naprosto dostatečně

Jaký motor vybrat?

Zlatým středem bude bezpochyby přeplňovaný čtyřválec 1,6l s výkonem 180 koní, který má pro auto formátu C5X dost síly i příkladné kultivovanosti. Pokud si můžete dovolit něco ještě lepšího a máte kde nabíjet, plug-in hybrid s výhodou až 55 čistě elektrických kilometrů a aktivního podvozku je skutečnou chloubou značky. A jestli vám jde spíš o styl a tolik toho nenajezdíte (zvlášť ne naložení až po střechu), základní přeplňovaný tříválec 1,2l zvládá svou práci také se ctí – jeho 130 koní není právě málo a svým projevem pohodu v kabině také příliš neruší.

PureTech 130PureTech 180Plug-in Hybrid 225
Motorřadový tříválec 1,2l, turbořadový čtyřválec 1,6l, turbořadový čtyřválec 1,6l, turbo + elektromotor
Výkon96 kW (131 k)133 kW (181 k)165 kW (225 k)
Točivý moment230 Nm250 Nm360 Nm
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 493 kg1 542 kg1 797 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,4 s8,1 s7,8 s
Maximální rychlost210 km/h230 km/h233 km/h
Spotřeba6,0 l/100 km6,5 l/100 km1,3 l/100 km

Jedinou slabinou C5X tak je interiér. Není to o vnitřním prostoru, protože se sem pohodlně vejdou čtyři dospělí se zavazadly (kufr má objem 545 l, resp. 485 l pro PHEV) a snadno zvládnou i dlouhé štreky. Není to ani ve výbavě, protože si můžete objednat všechny možné vychytávky (digitální přístrojový štít může doplňovat barevný průhledový displej s 3D efektem promítající přímo na čelní okno, nový přehlednější a svižnější infotainment může mít dotykový displej s úhlopříčkou 10 nebo 12 palců, k dispozici je i indukční nabíjení telefonu nebo hi-fi audio atd.) a záda vám kryje celá armáda sofistikovaných jízdních asistentů (nouzové brzdění, adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu, 360° kamerový parkovací systém nebo čtení dopravních značek a další). Jen prostě kabina tak úplně neodpovídá luxusnímu pocitu z jízdy jako takové.

Foto: Citroën

Jízda v C5X působí docela luxusně, ale interiér těchto kvalit nedosahuje

Citroën samozřejmě nic neodflákl, interiér pojal jako lounge, takže je tu celá řada kvalitních materiálů a pěkných detailů (jako třeba stehy s logem značky na sedadlech), celé je to hezky barevně sladěné… ale celkový dojem není tak silný, jak byste možná očekávali (to si Citroën schovává pro prémiově laděnou značku DS). Na druhou stranu C5X taky nestojí takový randál, jak byste možná hádali…

Citroën C5X je tak znovu něco docela jiného, než na co jste z dnešního trhu zvyklí. A nejde jen o ten extravagantní design a neobvyklé koncepční pojetí, jde především o to, že si nehraje na pseudosportovnost (ačkoliv ne že by se s ním nedalo jet svižně), ani se vás nesnaží utlouct do bezvědomí moderními technologiemi (přestože jich má na palubě dost a dost) – naopak sází na klid a pohodlí, na uživatelskou přístupnost a jednoduchost soužití. A to je velmi osvěžující změna – i když jako vždy u Citroënu ji ne každý ocení.

Základní Citroën C5X 1,2 PureTech 130 pořídíte díky akčním slevám již za 750 000 Kč, výkonnější benzinová motorizace 1,6 PureTech 180 ve vyšší výbavě stojí 890 000 Kč a 225koňový plug-in hybrid pořídíte již za 1 050 000 Kč.

Načítám