Článek
Jenže abychom se na ně dostali, musíme se nejprve protrpět odpolední dopravní špičkou v centru Barcelony. To znamená prokousávat se širokými bulváry i úzkými uličkami zcela zaplněnými osobními auty, autobusy, taxíky, a především všudypřítomnými skútry, které proletují kolem jako obtížný hmyz. A to je prostě peklo!
Jenže Citroën C5X tuto pouliční vřavu jako mávnutím kouzelného proutku mění na pohodu. Hlavním cílem této automobilové novinky totiž je poskytnout posádce ten nejvyšší možný komfort a vnést klid do duše. A to je patrné od prvního momentu, kdy nastoupíte dovnitř – pozice za volantem je široce přizpůsobitelná, takže si příjemný posaz najdou řidiči všech možných tvarů a velikostí, máte k dispozici dost životního prostoru všemi směry a sedačky Advanced Comfort s extra porcí pěnové výplně jsou výjimečně pohodlné. Vlastně nejvíc připomínají křesílka v obýváku před televizí, ale tady je navíc máte nejen vyhřívaná, ale také ventilovaná (poprvé u Citroënu) a s masážní funkcí, která vás při nekonečném čekání na zelenou na semaforu klidně uspí…
Tak co je vlastně zač?
Když inženýři a designéři Citroënu dostali zadání nahradit sedan a kombi C5 jedním autem, byl to pro ně pořádný oříšek. Řešením bylo obě kategorie zkusit propojit – z limuzíny si vzali eleganci a statut, z kombíku praktičnost a variabilitu a celé to šmrncli módním vlivem SUV v podobě sebejistého postoje s vyšší světlou výškou (194 mm), která se hodí pro lepší přehled na silnici a pohodlnější na/vystupování. Proč vyrábět auta, která sice pohodlně zapadnou do škatulky, ale která nikdo nekupuje? Tenhle neobvyklý kříženec má na trhu plném nudných aut slušnou šanci zaujmout.
Když na vás pak začnou troubit, až padne zelená, možná vás to ani neprobudí. Kabina C5X je totiž skvěle odhlučněná – na to padlo hodně pěnových materiálů a pomáhají také vrstvená akustická okna předních a zadních dveří. Izolace od okolí zvlášť vynikne s plug-in hybridním pohonem, který ujede až 55 kilometrů (v reálu mezi 30 a 40 km) čistě na elektřinu, a tedy naprosto potichu. Hlučným a spěchajícím městem tak plujete naprosto tiše a nevzrušeně – úžasný pocit!
PHEV má další velkou výhodu v podobě aktivního podvozku Advanced Comfort. Ten kombinuje známé uložení s progresivními dorazy a elektronicky ovládané tlumiče, výsledkem je taková úroveň komfortu, jakou vám nabídnou jen ti nejlepší z nejlepších (tím myslíme nejmenované britské koráby silnic se soškou na čumáku). C5X překonává všechny nerovnosti s jemným a perfektně kontrolovaným zhoupnutím, které posádku ani nevyruší.
Rozměry | |
---|---|
Délka | 4 805 mm |
Šířka | 1 815 mm |
Výška | 1 485 mm |
Rozvor | 2 785 mm |
Světlá výška | 194 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 545 l (485 l pro PHEV 225) |
Pneumatiky | 215/65 R17 nebo 225/55 R19 |
Jasně, pohupovat se uměl i hydropneumatický systém v minulé C5, jenže ten se po prvním zhoupnutí vlnil ještě dalších pár sekund (to se tady neděje, auto se díky aktivním tlumičům okamžitě zklidní) a při zahlédnutí blížící se zatáčky se mu rozklepala jeho gumová kolena plná hydraulické kapaliny. Tady stačí přepnout auto do sportovního jízdního režimu, podvozek příjemně ztuhne (a hybridní ústrojí ze sebe vymáčkne všech 225 koní) a můžete vyrazit řezat zatáčky stylem, který se k primárně pohodlnému rodinnému autu vážně nehodí.
Benzinové verze se pak do zatáčky vrhají ještě ochotněji a působí lehkonohým dojmem – to proto, že váží o nějaké dva až tři metráky (podle motorizace a výbavy) méně než PHEV. Jejich handicapem je však to, že jejich podvozek není aktivní. Mají pouze hydraulické dorazy, takže se vlní o trochu víc… ale ani v jejich případě nejde o žádnou bárku na rozbouřeném moři.
Jaký motor vybrat?
Zlatým středem bude bezpochyby přeplňovaný čtyřválec 1,6l s výkonem 180 koní, který má pro auto formátu C5X dost síly i příkladné kultivovanosti. Pokud si můžete dovolit něco ještě lepšího a máte kde nabíjet, plug-in hybrid s výhodou až 55 čistě elektrických kilometrů a aktivního podvozku je skutečnou chloubou značky. A jestli vám jde spíš o styl a tolik toho nenajezdíte (zvlášť ne naložení až po střechu), základní přeplňovaný tříválec 1,2l zvládá svou práci také se ctí – jeho 130 koní není právě málo a svým projevem pohodu v kabině také příliš neruší.
PureTech 130 | PureTech 180 | Plug-in Hybrid 225 | |
---|---|---|---|
Motor | řadový tříválec 1,2l, turbo | řadový čtyřválec 1,6l, turbo | řadový čtyřválec 1,6l, turbo + elektromotor |
Výkon | 96 kW (131 k) | 133 kW (181 k) | 165 kW (225 k) |
Točivý moment | 230 Nm | 250 Nm | 360 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů | ||
Pohon | předních kol | ||
Pohotovostní hmotnost | 1 493 kg | 1 542 kg | 1 797 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,4 s | 8,1 s | 7,8 s |
Maximální rychlost | 210 km/h | 230 km/h | 233 km/h |
Spotřeba | 6,0 l/100 km | 6,5 l/100 km | 1,3 l/100 km |
Jedinou slabinou C5X tak je interiér. Není to o vnitřním prostoru, protože se sem pohodlně vejdou čtyři dospělí se zavazadly (kufr má objem 545 l, resp. 485 l pro PHEV) a snadno zvládnou i dlouhé štreky. Není to ani ve výbavě, protože si můžete objednat všechny možné vychytávky (digitální přístrojový štít může doplňovat barevný průhledový displej s 3D efektem promítající přímo na čelní okno, nový přehlednější a svižnější infotainment může mít dotykový displej s úhlopříčkou 10 nebo 12 palců, k dispozici je i indukční nabíjení telefonu nebo hi-fi audio atd.) a záda vám kryje celá armáda sofistikovaných jízdních asistentů (nouzové brzdění, adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu, 360° kamerový parkovací systém nebo čtení dopravních značek a další). Jen prostě kabina tak úplně neodpovídá luxusnímu pocitu z jízdy jako takové.
Citroën samozřejmě nic neodflákl, interiér pojal jako lounge, takže je tu celá řada kvalitních materiálů a pěkných detailů (jako třeba stehy s logem značky na sedadlech), celé je to hezky barevně sladěné… ale celkový dojem není tak silný, jak byste možná očekávali (to si Citroën schovává pro prémiově laděnou značku DS). Na druhou stranu C5X taky nestojí takový randál, jak byste možná hádali…
Citroën C5X je tak znovu něco docela jiného, než na co jste z dnešního trhu zvyklí. A nejde jen o ten extravagantní design a neobvyklé koncepční pojetí, jde především o to, že si nehraje na pseudosportovnost (ačkoliv ne že by se s ním nedalo jet svižně), ani se vás nesnaží utlouct do bezvědomí moderními technologiemi (přestože jich má na palubě dost a dost) – naopak sází na klid a pohodlí, na uživatelskou přístupnost a jednoduchost soužití. A to je velmi osvěžující změna – i když jako vždy u Citroënu ji ne každý ocení.
Základní Citroën C5X 1,2 PureTech 130 pořídíte díky akčním slevám již za 750 000 Kč, výkonnější benzinová motorizace 1,6 PureTech 180 ve vyšší výbavě stojí 890 000 Kč a 225koňový plug-in hybrid pořídíte již za 1 050 000 Kč.