Článek
Na první pohled není žádná změna, až po B-sloupek je přední část auta naprosto shodná. Hranaté tvary, robustní nárazníky, na které si můžete stoupnout, a chytré úchyty a lišty, na něž můžete navěsit řadu dodatečné výbavy a vývody elektroinstalace pro montáž přídavných světel a dalšího vybavení. Auto má ale delší rozvor náprav a kvůli tvaru kabiny mají zadní opěradla menší sklon. Potahy dostaly protižmolkovací úpravu a vzadu nechybí systém ISOFIX. Posádka má i nadále k dispozici hodně odkládacích prostor.
V interiéru je těch změn ještě méně. Vpředu vlastně žádné, takže tu jsou stará dobrá poctivá tlačítka na každou funkci. Najdete je na středovém panelu i stropě. Sedačky se ovládají manuálně, ale mohou mít vyhřívání. Dotykový displej má možnost ovládání i otočným ovladačem. Auto se startuje obyčejným klíčkem a také ruční brzda má klasickou páku. Tohle je prostě auto pro lidi ze staré školy. Ovšem protože jde o modelový rok 2024, tak už to nejde bez rozličných akustických varování.
Auto stojí na rámovém podvozku, na který dá INEOS dvanáctiletou záruku. A pevné nápravy spoléhají na obyčejné vinuté pružiny. Ano, i u pick-upu, takže tohohle pracanta nemusíte naložit nákladem, aby se choval sebejistě i na silnici. Tady nemá ani přehnané náklony, ani příliš velkou hlučnost. Jen řízení má kolem středové polohy značnou vůli, ale na to jsem si asi za deset minut zvykl. Kdybyste jezdili rychle v lehčím terénu, alespoň vám volant nepřerazí prsty, jenže u nás pro to moc využití nenajdete. Naštěstí to umí specialisté od Dajbych 4×4 vyřešit novým tlumičem řízení.
Nabídka motorů se také nemění, stále tu jsou zážehové a vznětové šestiválce BMW splňující Euro 6 a osmistupňový automat ZF. Ten benzinový má 285 koní (210 kW) a 450 Nm, já ale řídím diesel s výkonem 249 koní (183 kW) a točivým momentem 550 Nm. Samozřejmě při prvních dojmech nebývá čas koukat na spotřebu, ale 13,8 litru není vlastně špatná hodnota, takže věřím, že při normálním delším testu bych se pohyboval mezi 11 až 12 litry, což udává i sama automobilka. Z BMW pochází také volič automatu, který nabízí správně orientovanou funkci ručního řazení. Quartermaster spoléhá na stálý pohon všech kol.
Přejděme ale k tomu, co je jinak. Auto je dlouhé 5 472 milimetrů, tedy o 545 milimetrů delší než normální Grenadier. Z toho se o 305 milimetrů natáhl rozvor náprav na celkových 3 227 milimetrů. Na silnici je tak auto o něco stabilnější a všimnete si toho zejména na dálnici. Tam si vás tedy všimnou i ostatní, ale většinou nečekají, že je budete dohánět v levém pruhu, byť maximální rychlost je omezená na 160 km/h. Korba má rozměry 1 564 na 1 619 milimetrů a je navržená tak, že se mezi podběhy zadních kol vejde klasická EU paleta. Tam je totiž 1 137 milimetrů. Zadní víko má 1 280 milimetrů a unese hmotnost až 225 kilogramů. Užitečné zatížení této verze je 760 kilogramů, benzinová zvládne až 835 kilogramů. Korba se standardně dodává otevřená, ale nabízí se látkový soft top nebo stahovací roleta. Později na trh určitě dorazí i laminátové nástavby.
Větší délka a rozvor znamená ale drobné změny i v terénu. Tady samozřejmě musíte pamatovat na to, že s delším rozvorem a zadním převisem vás může nějaká vyšší příčná nerovnost nebo velký nájezdový úhel (vpředu zůstalo 35,9 stupně, ale vzadu je nyní jen 22,6 stupně místo 36,1, co má Station Wagon) trochu omezit. Ale nebojte. Samozřejmě že Quartermaster nepřišel o nic ze svých terénních schopností a umí se poprat nejen s terénem, ale i brodem o hloubce 80 centimetrů. Standardně je dodáván s terénními pneumatikami a chybět nemůžou ani staří známí – off-road režim, mechanické uzávěrky diferenciálů (předního, zadního i středového) a redukční převodovka. I na polygonu si ale většinou vystačíme pouze s prvním ze zmíněných pomocníků. Do karet nám hraje, že je docela sucho a jen v nejhlubších rigolech se drží mazlavé bláto a trochu vody. Nakonec si ten delší zadek ani neškrtne.
Takže jaké je naše resumé? Grenadier Quartermaster je vlastně stále stejný, jen má jiný tvar nákladového prostoru. Nechal si své charisma, schopnosti, techniku i ceny. Ano, základní Quatermaster startuje na cenovce 1 938 921 korun (je jedno, s jakým motorem) a to je cena shodná s pětidveřovou pětimístnou verzí. Lépe vybavené varianty Trailmaster a Fieldmaster vyjdou na 2 178 752 korun.
Technické údaje | Benzin | Diesel |
---|---|---|
Motor | řadový šestiválec, benzin, turbo, uložený vpředu podél | řadový šestiválec, diesel, twin-turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 2 998 cm3 | 2 993 cm3 |
Výkon | 210 kW (286 k) při 4 750–6 000 ot./min. | 183 kW (249 k) při 3 250–4 200 ot./min. |
Točivý moment | 450 Nm při 1 750–4 000 ot./min. | 550 Nm při 1 250–3 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 rychlostí | |
Pohon | všech čtyř kol | |
Pohotovostní hmotnost | 2 665 kg | 2 740 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,8 s | 9,8 s |
Maximální rychlost | 160 km/h | 160 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 14,4 l/100 km | 12,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 90 l | |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 472/1 930/2 036 mm | |
Rozvor | 3 227 mm | |
Světlá výška | 258 mm | |
Brodění | 800 mm | |
Přední nájezdový úhel | 35,5° | |
Zadní nájezdový úhel | 22,6° | |
Přejezdový úhel | 26,2° | |
Brzděný přívěs | 3 500 kg |