Článek
V koncertní hale v Göteborgu jsem nikdy nebyl, ale akustika je tam podle všeho perfektní – jak se k vám tóny vaší oblíbené hudby nesou zpředu z pódia, jak vás obklopují a pohlcují, jak vámi zvukové vlny prostupují a rozechvívají vaše nitro, to je prostě neopakovatelné. Jazzový klub Nefertiti zní podobně, akorát vnímáte, že jste v menším prostoru, že jste interpretům blíž. A ve studiu jste s nimi přímo v nahrávací místnosti a klidně si s nimi můžete zadrnkat na kytaru, kdybyste chtěli. A kdyby to bylo opravdové…
Jenže ve skutečnosti vám popisuji dojmy z brilantně naladěného ekvalizéru nového hi-fi Bowers & Wilkins High Fidelity s 19 reproduktory (s ochrannými/okrasnými mřížkami shodnými s EX90) včetně subwooferu a typického tweeteru na palubní desce s celkovým výkonem 1 410 W, které je šité přímo na míru dispozicím interiéru XC90, a díky tomu hraje jako z partesu.

Audio Bowers & Wilkins z kabiny XC90 udělá koncertní sál.
Své oblíbené skladby si vychutnáte o to víc, oč je nová XC90 uvnitř tišší. Na propracovanosti odhlučnění si dali ve Volvu záležet, díky více vrstvám tlumení přepážky v motorovém prostoru a tlumicí hmotě uvnitř A-sloupků klesla hlučnost v kabině o jeden decibel – což nezní jako moc, ale vážně si toho všimnete. Motor slyšíte z větší dálky a svist od zrcátek nebo hučení pneumatik neslyšíte prakticky vůbec (jen při silnějším větru nebo se zimáky na horším asfaltu).

Klidnému prostředí v kabině pomáhá vylepšené odhlučnění a pohodlnější podvozek.
Komfort v kabině vylepšuje také podvozek s novými frekvenčně selektivními tlumiči. Tahle moderní vychytávka je radostí pro všechny vývojové inženýry, protože díky speciálnímu ventilu umožňuje komfortní jízdu na rovinkách a zároveň vysokou stabilitu v zatáčkách. Fungují tak dobře, že si rozdílu oproti příplatkovému vzduchovému podvozku skoro ani nevšimnete (ačkoliv vzduch je o trochu plavnější a umí měnit světlou výšku podle jízdního režimu).

Aktivní vzduchové odpružení je ve standardu pro plug-in hybrid, k mild-hybridu je za příplatek 64 tisíc korun.
Určitě si ale za volantem všimnete nového infotainmentu (shodné s EX30 a EX90) běžícího na větším 11,2palcovém dotykovém displeji. Jádrem systému zůstává Android Automotive, takže máte k dispozici perfektní navigaci s fotomapami Google Maps, integrované Spotify a další oblíbené aplikace, nově jsou tu však widgety pro ovládání aplikací a stavová lišta doporučující vhodné funkce pro danou chvíli (jízdní režimy za jízdy, otevírání kufru při zastavení apod.). Také ikony jsou větší (například pro ovládání klimatizace a vyhřívání sedaček), takže se vám bude všechno snáz a příjemněji ovládat.

Interiér nové XC90 je ještě tišší a příjemnější prostředí.
Majitelé předchozí verze si také určitě všimnou přepracovaného středového tunelu s šikovněji umístěnou odkládací poličkou pro telefon (s indukčním nabíjením) a prostornějšího držáku nápojů (kam se vám nově vejde i klíč a ten prostřední držák pojme menší plechovku), nové jsou i některé dekory (nejlépe vyniknou pod náladovým ambientním osvětlením) a materiály čalounění (často z recyklovaných látek a plastů, nebo přímo syntetické) na palubní desce, středovém tunelu a dveřních výplních a také upravené výdechy ventilace. Všechno ale působí tak povědomě, že žádné radikální odlišnosti ani nezaznamenáte.

Novinkou pro XC90 je systém pokročilého čištění vzduchu, který potěší nejen alergiky.
Co se naopak nezměnilo, jsou pohonné jednotky pod kapotou. Základem je tak známý mild-hybridní benzinový čtyřválec B5 AWD s výkonem 250 koní, který je pro XC90 tak akorát, a při poklidné jízdě o něm ani nevíte (ozve se až pod plynem a ani v tu chvíli není nijak otravný). Mild-hybridní doping mu pomáhá nejen snižovat spotřebu, ale také zrychlovat reakce na plynový pedál, takže s ním XC90 působí docela živě.

Mild-hybrid pro XC90 naprosto postačuje, s plug-in hybridem si ji ale vychutnáte víc.
Ještě lepší volbou je však plug-in hybrid T8 eAWD, který dokáže být tišší (nejen v elektrickém režimu, ale i pod plynem, kdy spalováku vypomáhá elektromotor, takže se přeplňovaný čtyřválec nemusí tolik namáhat) a zároveň živější díky kombinovanému výkonu 455 koní, jenž dělá i z obří XC90 velmi svižné auto. Důležitější je však jeho čistě elektrický dojezd až 72 km (v reálu 50-60 km), který většině lidí pokryje každodenní popojíždění do práce, škol a na nákupy, případně si elektřinou z baterie v hybridním režimu můžete snížit spotřebu na delší cestě (přitom nejefektivnější rozvržení za vás udělá automatika podle délky a profilu trasy zadané do navigace).
B5 AWD | T8 eAWD | |
---|---|---|
Motor | přeplňovaný čtyřválec 2,0 l + 48V mild-hybrid | přeplňovaný čtyřválec 2,0 l + elektromotor |
Výkon | 184 kW (250 k) | 338 kW (310 k) |
Točivý moment | 360 Nm | 400 Nm |
Elektromotor | – | 145 k a 309 Nm |
Kombinovaný výkon | – | 455 k a 709 Nm |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,7 s | 5,4 s |
Spotřeba (kombinace) | 8,5 l/100 km | 1,2 l/100 km |
Kapacita baterie | – | 18,8 kWh |
Elektrický dojezd | – | až 72 km |
Tažná kapacita | 2 400 kg | 2 400 kg |
Faktem je, že žádná z uvedených změn vás nejspíš nepřinutí prodat svou starou XC90 do bazaru a běžet si hned pro novou – rozdíly totiž nejsou nijak zásadní (zvlášť když update infotainmentu na novou verzi dostanou automaticky i starší modely se systémem od Googlu). Celkově však dělají z XC90 ještě příjemnější auto, a pokud už přišel čas na pravidelnou výměnu nebo pokud chcete sběhnout od jiné (nejen) prémiové konkurence k trochu osobitější značce, nová XC90 vás určitě nezklame.
Působí totiž úžasně uklidňujícím dojmem i v tomto zběsile sprintujícím světě zasypávajícím vás intenzivními dojmy a zážitky a stresujícími úkoly a povinnostmi. Kabina XC90 stále představuje bezpečný domov na čtyřech kolech, kde vás nic neruší a kam můžete utéct relaxovat. XC90 je zkrátka stále to nejlepší benzinové Volvo udržující se ve vrcholné formě.
Nové Volvo XC90 již můžete objednávat u dealerů, první auta dorazí k zákazníkům na jaře 2025. Mild-hybridní B5 AWD začíná na částce 1 999 900 Kč, plug-in hybridní T8 eAWD stojí od 2 218 400 Kč.