Článek
V koncertní hale v Göteborgu jsem nikdy nebyl, ale akustika je tam podle všeho perfektní – jak se k vám tóny vaší oblíbené hudby nesou zpředu z pódia, jak vás obklopují a pohlcují, jak vám zvukové vlny prostupují a rozechvívají vaše nitro, to je prostě neopakovatelné. Jazzový klub Nefertiti zní podobně, akorát vnímáte, že jste v menším prostoru, že jste interpretům blíž. A ve studiu jste s nimi přímo v nahrávací místnosti a klidně si s nimi můžete zadrnkat na kytaru, kdybyste chtěli. A kdyby to bylo opravdové…
Jenže ve skutečnosti vám popisuji dojmy z brilantně naladěného ekvalizéru nového hi-fi Bowers & Wilkins High Fidelity s 19 reproduktory (s ochrannými/okrasnými mřížkami shodnými s EX90) včetně subwooferu a typického tweeereru na palubní desce s celkovým výkonem 1 410 W, které je šité přímo na míru dispozicím interiéru XC90 a díky tomu hraje jako z partesu.
Své oblíbené skladby si vychutnáte o to víc, oč je nová XC90 uvnitř tišší. Na propracovanosti odhlučnění si dali ve Volvu záležet, díky více vrstvám tlumení přepážky v motorovém prostoru a tlumicí hmotě uvnitř A-sloupků klesla hlučnost v kabině o jeden decibel – což nezní jako moc, ale vážně si toho všimnete. Motor slyšíte z větší dálky a svist od zrcátek nebo hučení pneumatik neslyšíte prakticky vůbec (jen při silnějším větru nebo se zimáky na horším asfaltu).
Komfort v kabině vylepšuje také podvozek s novými frekvenčně selektivními tlumiči. Tahle moderní vychytávka je radostí pro všechny vývojové inženýry, protože díky speciálnímu ventilu umožňuje komfortní jízdu na rovinkách, a zároveň vysokou stabilitu v zatáčkách. Fungují tak dobře, že si rozdílu oproti příplatkovému vzduchovému podvozku skoro ani nevšimnete (ačkoliv vzduch je o trochu plavnější a umí měnit světlou výšku podle jízdního režimu).
Určitě si ale za volantem všimnete nového infotainmentu (shodné s EX30 a EX90) běžícího na větším 11,2palcovém dotykovém displeji. Jádrem systému zůstává Android Automotive, takže máte k dispozici perfektní navigaci s fotomapami Google Maps, integrované Spotify a další oblíbené aplikace, nově jsou tu však widgety pro ovládání aplikací a stavová lišta doporučující vhodné funkce pro danou chvíli (jízdní režimy za jízdy, otevírání kufru při zastavení apod.). Taky ikony jsou větší (například pro ovládání klimatizace a vyhřívání sedaček), takže se vám bude všechno snáz a příjemněji ovládat.
Majitelé předchozí verze si taky určitě všimnou přepracovaného středového tunelu s šikovněji umístěnou odkládací poličkou pro telefon (s indukčním nabíjením) a prostornějšího držáku nápojů (kam se vám nově vejde i klíč a ten prostřední držák pojme menší plechovku), nové jsou i některé dekory (nejlépe vyniknou pod náladovým ambientním osvětlením) a materiály čalounění (často z recyklovaných látek a plastů, nebo přímo syntetické) na palubní desce, středovém tunelu a dveřních výplních a také upravené výdechy ventilace. Všechno ale působí tak povědomě, že žádné radikální odlišnosti ani nezaznamenáte.
Co se naopak nezměnilo, jsou pohonné jednotky pod kapotou. Základem je tak známý mild-hybridní benzinový čtyřválec B5 AWD s výkonem 250 koní, který je pro XC90 tak akorát a při poklidné jízdě o něm ani nevíte (ozve se až pod plynem a ani v tu chvíli není nijak otravný). Mild-hybridní doping mu pomáhá nejen snižovat spotřebu, ale také zrychlovat reakce na plynový pedál, takže s ním XC90 působí docela živě.
Ještě lepší volbou je však plug-in hybrid T8 eAWD, který dokáže být tišší (nejen v elektrickém režimu, ale i pod plynem, kdy spalováku vypomáhá elektromotor, takže se přeplňovaný čtyřválec nemusí tolik namáhat), a zároveň živější díky kombinovanému výkonu 455 koní, jenž dělá i z obří XC90 velmi svižné auto. Důležitější je však jeho čistě elektrický dojezd až 72 km (v reálu 50 – 60 km), který většině lidí pokryje každodenní popojíždění do práce, škol a nákupů, případně si elektřinou z baterie v hybridním režimu můžete snížit spotřebu na delší cestě (přitom nejefektivnější rozvržení za vás udělá automatika podle délky a profilu trasy zadané do navigace).
B5 AWD | T8 eAWD | |
---|---|---|
Motor | přeplňovaný čtyřválec 2,0 l + 48V mild-hybrid | přeplňovaný čtyřválec 2,0 l + elektromotor |
Výkon | 184 kW (250 k) | 338 kW (310 k) |
Točivý moment | 360 Nm | 400 Nm |
Elektromotor | – | 145 k a 309 Nm |
Kombinovaný výkon | – | 455 k a 709 Nm |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,7 s | 5,4 s |
Spotřeba (kombinace) | 8,5 l/100 km | 1,2 l/100 km |
Kapacita baterie | – | 18,8 kWh |
Elektrický dojezd | – | až 72 km |
Tažná kapacita | 2 400 kg | 2 400 kg |
Faktem je, že žádná z uvedených změn vás nejspíš nepřinutí prodat svou starou XC90 do bazaru a běžet si hned pro novou – rozdíly totiž nejsou nijak zásadní (zvlášť když update infotainmentu na novou verzi dostanou automaticky i starší modely se systémem od Googlu). Celkově však dělají z XC90 o ještě příjemnější auto a pokud už přišel čas na pravidelnou výměnu, nebo pokud chcete sběhnout od jiné (nejen) prémiové konkurence k trochu osobitější značce, nová XC90 vás určitě nezklame.
Působí totiž úžasně uklidňujícím dojmem i v tomto zběsile sprintujícím světě zasypávajícím vás intenzivními dojmy a zážitky a stresujícími úkoly a povinnostmi. Kabina XC90 stále představuje bezpečný domov na čtyřech kolech, kde vás nic neruší a kam můžete utéct relaxovat. XC90 je zkrátka stále to nejlepší benzinové Volvo udržující se ve vrcholné formě.
Nové Volvo XC90 již můžete objednávat u dealerů, první auta dorazí k zákazníkům na jaře 2025. Mild-hybridní B5 AWD začíná na částce 1 999 900 Kč, plug-in hybridní T8 eAWD stojí od 2 218 400 Kč.