Článek
Kategorie SUV-kupé mnohým nedává smysl (za více peněz vám dáme méně místa vzadu a horší praktičnost), její popularita přesto raketově roste. Své o tom vědí u Audi, kde už se vlajkový model Q8 na českém trhu vyšvihl do čela letošních prodejů a překonal i hranatější Q7. Omlazený model plný drobných inovací jsme si vyzkoušeli v nádherném okolí jihoafrického Kapského Města.
Ještě před prvním svezením trocha čísel. Za prvních deset měsíců letošního roku se u nás prodalo 687 kusů Q8, skoro dvojnásobek oproti roku předchozímu! Audi se u svého nejžádanějšího modelu nejspíš řídilo heslem, že fungující věci není třeba měnit. Proto se modernizace nese v decentním duchu a přináší jen jemné nuance.
Světla mění design
Mezi hrstku estetických úprav patří upravená výplň masky Singleframe, přepracované nárazníky či jiný vzhled obouvaných kol, která mají průměr od devatenácti do až třiadvaceti palců. Audi Q8 je pořádným kouskem techniky a stejně tak působí i naživo. Na druhou stranu je tady zkosení střechy řešeno velmi elegantně, nebije do očí tolik jako u BMW nebo Mercedesu. S obdobnou grácií to umí třeba i Porsche Cayenne Coupé, což je pro tvůrce z Ingolstadtu rozhodně pochvala!
Nejvýraznější inovací faceliftu je jednoznačně přepracovaná světelná technika. Na výběr jsou tři různé diodové varianty vpředu a dvě vzadu. Nejvyšší specifikace světlometů disponuje výkonnou neoslňující technologií HD Matrix LED, dodatečnými laserovými světly a digitálním denním svícením.
Ve spojení se zadními digitálními svítilnami OLED propojenými světelným pásem tak můžete vůbec poprvé měnit design svého vozu. Ne, nepřeháníme. Prostřednictvím menu multimédií si lze vybrat ze čtyř designů světel (ke každému vzhledu předních se vždy páruje nějaký design zadních).
Top specifikace zadních světel pak plní ještě jednu bezpečnostní funkci. Když se za stojící Q8 blíží jiné auto, rozsvítí se všechny diodové elementy, aby byl vůz třeba v koloně dobře viditelný. A světla předu? Ta jsou složena ze čtyřiadvaceti diod a jedné vysokovýkonné laserové diody, která se zapíná od 70 km/h a výrazně prodlužuje dosah dálkových světel.
Dobře známé prostředí
Kabina se oproti předchůdci zas až tolik nezměnila. Prim stále hrají obrazovky – digitální přístrojový štít a dva displeje uprostřed, horní s multimediálním systémem a dolní ovládající teplotní komfort a další funkce (slouží třeba i jako tablet pro psaní příkazů). Virtuální kokpit umí nově zobrazit podrobnější informace o ostatních účastnících provozu (nákladní vozidla, motocykly), nepatrně přepracované je i prostředí hlavního infotainmentu.
A jak se tu žije? Jako v bavlnce. Materiály všude kolem vás jsou měkčené a na dotek velmi hodnotné. Vzadu se „sám za sebe“ s výškou 178 cm posadím, aniž by mě svažující se střecha jakkoliv omezovala. Dostatečnou rezervu mám před koleny i nad hlavou. Obklopuje mě luxusní kůže a nohy odpočívají v příjemných koberečcích.
Pořádné motory
Do velkého SUV patří velké motory, píšete nám často v diskuzích. Obzvlášť, když má takové auto skoro pět metrů a pracuje s pohotovostní hmotností přes dvě tuny. Dobře to vědí také u Audi, a tak v Q8 nekoupíte nic menšího než šestiválec.
K dispozici jsou celkem tři třílitrové V6 – dvě naftové (170 a 210 kW) a jedna benzinová o síle 250 kW. Slyším pána od zadního monitoru hovořit o osmiválci? Nebojte, ani na ten se nezapomnělo: ingolstadtský rychlík SQ8 má stále V8 s objemem 4,0 litru, výkonem 507 koní a krouťákem 770 newtonmetrů. Stovku pokoří za 4,1 sekundy a sviští až 250 km/h.
Pro první svezení volím provedení 50 TDI, tedy silnější z naftových šestiválců, u kterého se v Česku očekává největší odbyt. Maximálnímu výkonu 286 koní sekunduje 600 newtonmetrů točivého momentu, což zní jako příslib slušné dynamiky. Na stovce je za 6,1 sekundy a v maximálním zápřahu dosáhne 241 km/h. Diesel má hrubější charakter, zase ale díky obrovské porci krouťáku táhne za všech okolností jako lokomotiva. Aniž bych se jakkoliv snažil o ekonomický provoz, po třech stovkách kilometrů palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 8,1 l / 100 km.
Druhý den sedáme do šestiválce benzinového, ten má výkon 340 koňských sil a točivý moment 500 Nm, stovku zvládne za 5,6 sekundy a rozjede se až na 250 km/h. Není živější jen papírově, ale především pocitově – rychleji reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a oproti turbodieselu má i výrazně sametovější chod. Při pohodovějším tempu je průměr spotřeby 10,5 l / 100 km, dynamičtější jízda je za necelých dvanáct.
Motorizace Q8 | 45 TDI | 50 TDI | 55 TFSI | SQ8 |
---|---|---|---|---|
Počet válců | V6 | V6 | V6 | V8 |
Objem | 2 967 cm3 | 2 967 cm3 | 2 995 cm3 | 3996 cm3 |
Výkon | 170 kW (231 k) | 210 kW (286 k) | 250 kW (340 k) | 373 kW (507 k) |
Točivý moment | 500 Nm | 600 Nm | 500 Nm | 770 Nm |
0-100 km/h | 7,1 s | 6,1 s | 5,6 s | 4,1 s |
Max. rychlost | 226 km/h | 241 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Kombinovaná spotřeba | 8 l/100 km | 8 l/100 km | 10,2 l/100 km | 12 l/100 km |
Provozní hmotnost | 2 160 kg | 2 160 kg | 2 100 kg | 2 240 kg |
Cena od | 2 039 900 Kč | 2 145 900 Kč | 2 152 900 Kč | 2 924 900 Kč |
Na vzduchu a v rejdu
Standardem Q8 jsou ocelové pružiny s elektronicky řízenými tlumiči. My tu však máme k otestování exempláře s příplatkovým vzduchovým odpružením s plynule adaptivními tlumiči a aktivním řízením zadní nápravy. Zadní kola se v nízkých rychlostech natáčejí až o pět stupňů proti předním, čímž se poloměr otáčení sníží o rovný metr.
A výhody sofistikovaného řešení jsou patrné na prvních metrech. Úzké uličky v centru zdoláváme snadno, jako bychom snad ani neseděli v pětimetrovém SUV, ale mnohem menší Q3. Když se řekne Jihoafrická republika, možná si představíte vymleté cesty, na které desetiletí nikdo nesáhl. V okolí Kapského Města je však dopravní infrastruktura mimořádně vyspělá a silničky kvalitní.
Podvozek se na drobných nerovnostech jen ladně zhoupne, a když přece jen někde „vezmete“ větší výmol, ozve se odspodu jen tlumené žuchnutí. Q8 sice není primárně stavěna na sportovní zacházení, ale svižného tempa se nezalekne. Do klikatých serpentin ji posílám ostřeji – byť pořád beru v úvahu její váhu – a auto je dlouho neutrální, bryskně reaguje na pokyny volantem a utažené zatáčky projíždí s minimálními náklony karoserie. Fyziku sice neošálí, vysokou stavbu však toto SUV maskuje velmi dobře.
Audi Q8 po faceliftu lze na českém trhu objednávat již od září, první zákazníci by se mohli dočkat ještě před koncem tohoto roku. Základní diesel stojí 2 039 900 Kč, za silnější se připlácí 106 tisíc. Odskok 340koňového benziňáku není výrazný, z kasičky musíte vylovit 2 152 900 Kč. K necelým třem milionům ulétlo SQ8, které má však plejádu jinak příplatkových prvků výbavy ve standardu, třeba 21" kola, vzduchové odpružení či posílenou brzdovou soustavu.