Hlavní obsah

Nejprodávanější Audi v novém: Q8 je teď ještě chytřejší, stále má plnotučné motory a komfortně pluje

Foto: Audi

Čekali byste na postu nejžádanějšího Audi v ČR třeba manažerskou A6? Kdepak. Na špici prodejů se už nějaký čas drží vlajkové SUV-kupé Q8. A nejspíš na tom nic nezmění ani nedávná modernizace, kterou jsme si vyzkoušeli naživo v jedné exotické destinaci.

Článek

Kategorie SUV-kupé mnohým nedává smysl (za více peněz vám dáme méně místa vzadu a horší praktičnost), její popularita přesto raketově roste. Své o tom vědí u Audi, kde už se vlajkový model Q8 na českém trhu vyšvihl do čela letošních prodejů a překonal i hranatější Q7. Omlazený model plný drobných inovací jsme si vyzkoušeli v nádherném okolí jihoafrického Kapského Města.

Ještě před prvním svezením trocha čísel. Za prvních deset měsíců letošního roku se u nás prodalo 687 kusů Q8, skoro dvojnásobek oproti roku předchozímu! Audi se u svého nejžádanějšího modelu nejspíš řídilo heslem, že fungující věci není třeba měnit. Proto se modernizace nese v decentním duchu a přináší jen jemné nuance.

Seznamte se s novinkami Audi Q8 po faceliftu.Video: Stanislav Kolman

Světla mění design

Mezi hrstku estetických úprav patří upravená výplň masky Singleframe, přepracované nárazníky či jiný vzhled obouvaných kol, která mají průměr od devatenácti do až třiadvaceti palců. Audi Q8 je pořádným kouskem techniky a stejně tak působí i naživo. Na druhou stranu je tady zkosení střechy řešeno velmi elegantně, nebije do očí tolik jako u BMW nebo Mercedesu. S obdobnou grácií to umí třeba i Porsche Cayenne Coupé, což je pro tvůrce z Ingolstadtu rozhodně pochvala!

Nejvýraznější inovací faceliftu je jednoznačně přepracovaná světelná technika. Na výběr jsou tři různé diodové varianty vpředu a dvě vzadu. Nejvyšší specifikace světlometů disponuje výkonnou neoslňující technologií HD Matrix LED, dodatečnými laserovými světly a digitálním denním svícením.

Foto: Audi

Čtyři různé designy světel se liší jen nepatrně, hračičkům přesto udělají radost.

Ve spojení se zadními digitálními svítilnami OLED propojenými světelným pásem tak můžete vůbec poprvé měnit design svého vozu. Ne, nepřeháníme. Prostřednictvím menu multimédií si lze vybrat ze čtyř designů světel (ke každému vzhledu předních se vždy páruje nějaký design zadních).

Top specifikace zadních světel pak plní ještě jednu bezpečnostní funkci. Když se za stojící Q8 blíží jiné auto, rozsvítí se všechny diodové elementy, aby byl vůz třeba v koloně dobře viditelný. A světla předu? Ta jsou složena ze čtyřiadvaceti diod a jedné vysokovýkonné laserové diody, která se zapíná od 70 km/h a výrazně prodlužuje dosah dálkových světel.

Foto: Audi

Střecha vzadu se sice svažuje, ale ne tak násilně jako třeba u BMW X6.

Dobře známé prostředí

Kabina se oproti předchůdci zas až tolik nezměnila. Prim stále hrají obrazovky – digitální přístrojový štít a dva displeje uprostřed, horní s multimediálním systémem a dolní ovládající teplotní komfort a další funkce (slouží třeba i jako tablet pro psaní příkazů). Virtuální kokpit umí nově zobrazit podrobnější informace o ostatních účastnících provozu (nákladní vozidla, motocykly), nepatrně přepracované je i prostředí hlavního infotainmentu.

Foto: Audi

Multimédia mají nově obchod s aplikacemi třetích stran. Třeba hudební službu Spotify tak zprovozníte, aniž byste museli zrcadlit chytrý telefon.

A jak se tu žije? Jako v bavlnce. Materiály všude kolem vás jsou měkčené a na dotek velmi hodnotné. Vzadu se „sám za sebe“ s výškou 178 cm posadím, aniž by mě svažující se střecha jakkoliv omezovala. Dostatečnou rezervu mám před koleny i nad hlavou. Obklopuje mě luxusní kůže a nohy odpočívají v příjemných koberečcích.

Foto: Audi

Do kufru naložíte 650 litrů zavazadel. A ano, i takováto stylovka může mít tažné zařízení. Standardní podvozek utáhne 2 800 kg, vzduchový až 3,5 tuny.

Pořádné motory

Do velkého SUV patří velké motory, píšete nám často v diskuzích. Obzvlášť, když má takové auto skoro pět metrů a pracuje s pohotovostní hmotností přes dvě tuny. Dobře to vědí také u Audi, a tak v Q8 nekoupíte nic menšího než šestiválec.

K dispozici jsou celkem tři třílitrové V6 – dvě naftové (170 a 210 kW) a jedna benzinová o síle 250 kW. Slyším pána od zadního monitoru hovořit o osmiválci? Nebojte, ani na ten se nezapomnělo: ingolstadtský rychlík SQ8 má stále V8 s objemem 4,0 litru, výkonem 507 koní a krouťákem 770 newtonmetrů. Stovku pokoří za 4,1 sekundy a sviští až 250 km/h.

Foto: Audi

Všechny motory se standardně pojí se samočinnou převodovkou a pohonem všech kol. Vždy jsou to mild-hybridy s malou elektrickou výpomocí, která v rychlostech 55 až 160 km/h po uvolnění plynu zcela zhasne motor. Takto lze snížit spotřebu až o půl litru na sto kilometrů.

Pro první svezení volím provedení 50 TDI, tedy silnější z naftových šestiválců, u kterého se v Česku očekává největší odbyt. Maximálnímu výkonu 286 koní sekunduje 600 newtonmetrů točivého momentu, což zní jako příslib slušné dynamiky. Na stovce je za 6,1 sekundy a v maximálním zápřahu dosáhne 241 km/h. Diesel má hrubější charakter, zase ale díky obrovské porci krouťáku táhne za všech okolností jako lokomotiva. Aniž bych se jakkoliv snažil o ekonomický provoz, po třech stovkách kilometrů palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 8,1 l / 100 km.

Druhý den sedáme do šestiválce benzinového, ten má výkon 340 koňských sil a točivý moment 500 Nm, stovku zvládne za 5,6 sekundy a rozjede se až na 250 km/h. Není živější jen papírově, ale především pocitově – rychleji reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a oproti turbodieselu má i výrazně sametovější chod. Při pohodovějším tempu je průměr spotřeby 10,5 l / 100 km, dynamičtější jízda je za necelých dvanáct.

Motorizace Q845 TDI50 TDI55 TFSISQ8
Počet válcůV6V6V6V8
Objem2 967 cm32 967 cm32 995 cm33996 cm3
Výkon170 kW (231 k)210 kW (286 k)250 kW (340 k)373 kW (507 k)
Točivý moment500 Nm600 Nm500 Nm770 Nm
0-100 km/h7,1 s6,1 s5,6 s4,1 s
Max. rychlost226 km/h241 km/h250 km/h250 km/h
Kombinovaná spotřeba8 l/100 km8 l/100 km10,2 l/100 km12 l/100 km
Provozní hmotnost2 160 kg2 160 kg2 100 kg2 240 kg
Cena od2 039 900 Kč2 145 900 Kč2 152 900 Kč2 924 900 Kč
Foto: Audi

Maska SQ8 se zepředu pořádně blyští. Osobně preferuji spíše černé detaily karoserie, které by mi ke sportovnímu derivátu seděly více.

Na vzduchu a v rejdu

Standardem Q8 jsou ocelové pružiny s elektronicky řízenými tlumiči. My tu však máme k otestování exempláře s příplatkovým vzduchovým odpružením s plynule adaptivními tlumiči a aktivním řízením zadní nápravy. Zadní kola se v nízkých rychlostech natáčejí až o pět stupňů proti předním, čímž se poloměr otáčení sníží o rovný metr.

A výhody sofistikovaného řešení jsou patrné na prvních metrech. Úzké uličky v centru zdoláváme snadno, jako bychom snad ani neseděli v pětimetrovém SUV, ale mnohem menší Q3. Když se řekne Jihoafrická republika, možná si představíte vymleté cesty, na které desetiletí nikdo nesáhl. V okolí Kapského Města je však dopravní infrastruktura mimořádně vyspělá a silničky kvalitní.

Podvozek se na drobných nerovnostech jen ladně zhoupne, a když přece jen někde „vezmete“ větší výmol, ozve se odspodu jen tlumené žuchnutí. Q8 sice není primárně stavěna na sportovní zacházení, ale svižného tempa se nezalekne. Do klikatých serpentin ji posílám ostřeji – byť pořád beru v úvahu její váhu – a auto je dlouho neutrální, bryskně reaguje na pokyny volantem a utažené zatáčky projíždí s minimálními náklony karoserie. Fyziku sice neošálí, vysokou stavbu však toto SUV maskuje velmi dobře.

Audi Q8 po faceliftu lze na českém trhu objednávat již od září, první zákazníci by se mohli dočkat ještě před koncem tohoto roku. Základní diesel stojí 2 039 900 Kč, za silnější se připlácí 106 tisíc. Odskok 340koňového benziňáku není výrazný, z kasičky musíte vylovit 2 152 900 Kč. K necelým třem milionům ulétlo SQ8, které má však plejádu jinak příplatkových prvků výbavy ve standardu, třeba 21" kola, vzduchové odpružení či posílenou brzdovou soustavu.

Načítám