Článek
Značku DS Automobiles asi netřeba představovat, neb si mnozí vybaví její kořeny v původním Citroënu DS z roku 1955, zatímco jiní tyto francouzské luxusní vozy znají především ve spojení s avantgardní modernou. Limuzína DS 9, která duchovně odkazuje právě na historický inovativní citroën, nám totiž ještě nepředvedla to nejlepší, co dovede. Tedy až doteď…
Vrcholové provedení se jmenuje E-Tense 4×4 360 a jde o plug-in hybridní variantu se dvěma elektromotory a benzinovou šestnáctistovkou, která nabídne kombinovaný výkon 360 koňských sil, 520 Nm síly a skutečně velmi pružné zrychlení (0–100 km/h za 5,6 s).
Nad vývojem modelu a jeho laděním bděli technici z týmu DS Performance, jenž se stal absolutním vítězem Formule E v letech 2019 a 2020. Vlajkové provedení dále disponuje specifickou zadní nápravou s širším rozchodem kol, posíleným brzdovým systémem obsahujícím čtyřpístové třmeny, 380mm kotouči vpředu a 290mm kotouči vzadu.
Tlumiče, pružiny a příčné stabilizátory vozu jsou specifické, stejně jako mapování motoru. Bez ohledu na stupeň výbavy je u E-Tense 4×4 360 standardně dodáváno adaptivní odpružení řízené kamerou, která analyzuje stav vozovky před autem, a dle toho upravuje práci samotného tlumení.
Zastavěný čtyřválcový zážehový motor 1,6 litru poskytne výkon 200 koní, přední elektromotor integrovaný do osmirychlostní automatické převodovky nabídne 110 koní a zadní, samostatně uložený elektromotor je naladěn na 113 koňských sil. Vestavěná baterie s kapacitou 11,9 kWh využívá moderní systém energetického řízení, který umožňuje šetřit energii, případně poskytnout naráz co nejvíce výkonu.
Dojezd v čistě elektrickém režimu, kdy se pro pohon využívá primárně zadní náprava (do 140 km/h), je až 47 km (WLTP) na jedno nabití. Maximální rychlost výrobce omezil na 250 km/h, zatímco homologovaná spotřeba činí 1,8 litru benzinu na sto.
Určitým poznávacím znamením vozu jsou specifická 20palcová litá kola, brzdové třmeny DS Performance a znaky této sportovní divize umístěné na karoserii. K tomu si přidejte nativní aplikaci spoluvyvinutou pilotem Formule E Jeanem-Éricem Vergnem, která pomáhá řidiči optimalizovat rekuperaci energie při zpomalování.
K DS 9 E-Tense 4×4 360 se vztahuje jedna zajímavost. Montáž mechanické části a nápravového systému vozu probíhá v továrně ve francouzském městě Poissy, jinak se limuzína vyrábí v Číně.
Model | Stupeň | Cena |
---|---|---|
DS 9 E-Tense 4×4 360 | Performance Line | 1 775 000 Kč |
DS 9 E-Tense 4×4 360 | Rivoli | 1 875 000 Kč |
V rámci světové premiéry jsme usedli za volant této vrcholové varianty a vyrazili poznávat její schopnosti na klikaté silnice ve francouzské Nice. Zprvu nutno podotknout, že jde o poměrně elegantní limuzínu, v provedení E-Tense 4×4 360 navíc s druhou tváří. Dokud vůz nepřepnete do sportovního režimu, chová se distingovaně, ba dokonce takřka nepoznáte, že sedíte v TOP provedení.
Jenže s dynamickým profilem vám francouzská devítka doslova ožije pod rukama, reakce na plynový pedál se zostří, stejně jako odpružení či řízení. Nemusíte se tedy bát užít si trochu zábavy, pohrát si se zatáčkami a pořádně roztančit všechny tři pohonné jednotky, které vám na pokyn pravé nohy rády naservírují veškerý dostupný výkon i krouťák. No radost a štěstí v jednom zážitku.
Ani při ostré jízdě automobil neztrácí pohodlí, potažmo vás odfiltruje od okolního světa z hlediska vnímání přetížení. Ono párkrát mrknete a digitální tachometr začne ukazovat trojciferné hodnoty, což vám jako řidiči v kabině ani nepřijde. To vše zásluhou vyladěného odhlučnění, karoserie, podvozku i pneumatik. A spotřeba? Na trase dlouhé skoro 150 km jsme naměřili necelých sedm litrů na sto, a to včetně několika (velmi) dynamických sekcí v horských serpentinách.
V hlavní roli spotřeba
Hned pod vrcholovou variantou E-Tense 4×4 360 najdete model označený číslem 250, který sice disponuje pouze pohonem předních kol, zato však pojme větší baterii o kapacitě 15,6 kWh, což autu umožní ujet až 61 km (WLTP) na jedno nabití. Díky palubní nabíječce o výkonu 7,4 kW se baterie doplní z 0 na 100 % za 2 hodiny a 23 minut.
Výkon zastavěného zážehového motoru 1,6 litru je tedy 200 koní, přední elektromotor pak nabídne 110 koní, přičemž kombinovaný výkon činí 250 koní (360 Nm). Spotřeba dle cyklu WLTP je poté 1,1 litru benzinu na sto kilometrů. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezená na 240 km/h, maximálka elektropohou je 135 km/h. Pokud jde o zrychlení z nuly na sto, tak se bavíme o čase 8,1 sekundy.
Model | Stupeň | Cena |
---|---|---|
DS 9 E-Tense 250 | Performance Line | 1 575 000 Kč |
DS 9 E-Tense 250 | Rivoli | 1 675 000 Kč |
Také s touto variantou s prodlouženým dojezdem jsme měli možnost se projet, nicméně zde jsme řešili spíše spotřebu než výkonnostní charakter. Přece jen DS 9 si lidé kupují kvůli komfortu, odlišnosti a reprezentaci, nikoli za účelem závodění na autobahnech či okruzích.
Při běžné jízdě jsou rozdíly oproti E-Tense 4×4 360 prakticky neznatelné, projeví se více méně jen při akceleraci, která zkrátka není taková jako u vrcholové specifikace, což ovšem není nic nečekaného. Komfortní plug-in hybrid E-Tense 250 ocení zejména lovci nízkých spotřeb, což potvrzuje i naše prvotní měření na sto a kousek kilometrové trase, které vyšlo na 3,8 l/100 km.
Vzpomínky na praotce
DS Automobiles ukazuje cestu, že i evropské limuzíny vyšších středních tříd nemusí být nutně německé, aby byly zábavné nebo nějakým způsobem zajímavé. Reálně ovšem není ve všeobecném očekávání, že půjde o nějaký prodejní megahit. Zejména u nás se budeme bavit o nižších desítkách kusů ročně.
Vozidlo zaujme zejména ty, kteří chtějí něco trochu jiného a jsou rádi, když se za nimi někdo otočí nebo jim vůz dokonce pochválí. Jako u všech DS modelů získáte i s avantgardní devítkou pětiletou záruku.
V nabídce se také nachází čistě spalovací varianta se zážehovým motorem 1,6 litru naladěná na 225 koní a rovněž stejně výkonné plug-in hybridní provedení. Pozor, tyto modely budou brzy končit, takže si s případným nákupem pospěšte.
DS 9 svým vrcholovým provedením ukazuje, co vše jsou schopni francouzští inženýři v rámci sériové produkce nabídnout. Model se navíc duchovně drží původního Citroënu DS, který svého času oslnil řadou komfortních i bezpečnostních technologií. Limuzína s pořadovým číslem devět je na tom podobně, například díky zmíněnému kamerovému odpružení nebo dostupnému systému pasivního nočního vidění.
A kde že ještě můžeme najít odkaz na původního praotce všech DS? Zadívejte se pozorně na horní rohy zadního skla DS 9, najdete tam dvě poziční lampičky oranžové barvy. Nepřipomínají vám náhodou tyto „světlušky“ ikonické blinkry původní DS 19, hm?