Článek
Dojezd je dnes alfou a omegou vývoje elektromobilů – čím vyšší číslo zákazník uvidí, tím spíš se nechá přesvědčit, aby dal elektromobilitě šanci. Proto jsou konstruktéři nuceni nacpat svá auta bateriemi až po strop, jenže tato strategie se negativně projevuje vyšší hmotností a vysokou cenou. Renault se proto rozhodl na to jít jinou cestou…
Cestou efektivity
Základem elektrického Meganu je zcela nová modulární „elektrická“ platforma CMF-EV (na které vznikne celá řada koncernových produktů včetně SUV Nissan Ariya), která na menším půdorysu, než má konvenční Megane, dokázala vytvořit větší vnitřní prostor pro posádku. V podlaze je schovaná baterie vysoká pouhých 11 cm, která dodává energii zcela novému elektromotoru (pohánějícímu přední kola) vyvinutému přímo Renaultem.
Megane E-Tech | Megane | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 200 mm | 4 359 mm | -159 mm |
Šířka | 1 768 mm | 1 814 mm | -46 mm |
Výška | 1 505 mm | 1 447 mm | +58 mm |
Rozvor | 2 685 mm | 2 669 mm | +16 mm |
Objem kufru | 389 l | 402 l | -13 l |
K tomu si připočtěte velmi efektivní aerodynamiku (všimněte si například zapuštěných klik), odlehčenou karoserii (kapota a dveře jsou z hliníku, víko kufru z kompozitu), propracovaný vodní termomanagement a (příplatkové) vodní čerpadlo a už je jasné, jak se Meganu z relativně skromné kapacity baterie 60 kWh (především díky ní váží Megane zhruba o metrák méně než konkurence) podařilo vymáčknout papírový dojezd až 450 km.
VÍTE, ŽE…
Renault má s elektromobilitou dost zkušeností, na kterých může stavět – za deset let prodal již přes 400 tisíc elektrických aut, která dohromady najela přes 10 miliard kilometrů.
Nemusíte se bát, že nedojedete
A pozor, to číslo není vůbec nereálné! Jak ukázala naše cesta napříč republikou (Praha–Olomouc severní cestou přes Mohelnici), elektrický Megane nemá problém jezdit v kombinovaném provozu za 13 kWh/100 km a méně (což dává reálný dojezd vysoko přes 400 km). A přitom vůbec nemusíte řídit na pana klobouka, stačí prostě jet jako člověk.
Těch pět stovek kilometrů nám dalo šanci užít si Megane ve všech možných podmínkách – ve městě vyniklo jeho snadné ovládání a obratnost spolu s efektivní rekuperací (její úroveň si nastavujete pádly pod volantem ve čtyřech stupních), dálniční kilometry polykal s naprostou lehkostí (s širokou podporou jízdních asistentů) v až překvapivém tichu (neruší vás ani hluk valení kol nebo aerodynamickým šum, odhlučnění auta je opravdu špičkové) a nezklamal ani na točité okresce…
Radost řídit
K přirozeným výhodám elektromobilů (kola až v rozích, dlouhý rozvor, nízké těžiště) totiž Renault přihodil zkušenosti Laurenta Hurgona, vývojového pilota RenaultSportu, jenž zajížděl rekordy na náročném Nürburgringu – ten dohlédl na to, aby se elektrický Megane také příjemně řídil.
Je na co navazovat
První generace Meganu se zrodila již v roce 1995 a nyní je na trhu jeho čtvrtá generace – celkem bylo za ty skoro tři dekády vyrobeno skoro 7 milionů kusů tohoto oblíbeného modelu. Není proto divu, že si právě jeho jméno vybral Renault pro svůj stěžejní elektrický model, s nímž značka vstupuje do nové éry elektromobility. Hrdé jméno Megane tak žije dál, i když v trochu odlišné podobě.
Proto má skvělé vyvážení, příjemně poddajný, ale ukázkově stabilní podvozek, a k tomu neobvykle strmé (ale nikoliv nervózní) řízení, které vás nenutí přehmatávat dokonce ani na kruhovém objezdu. Spolu s výkonem 220 koní a instantním zátahem 300 Nm tak elektrický Megane dokáže být příjemně svižný a umí vtáhnout do děje.
Megane E-Tech EV40 | Megane E-Tech EV60 | |
---|---|---|
Výkon | 130 k | 160 kW (220 k) |
Točivý moment | 250 Nm | 300 Nm |
Hmotnost | 1 612 kg | 1 711 kg |
Akcelerace 0-50 km/h | 4,4 s | 3,5 s |
Akcelerace 0-100 km/h | 10 s | 7,5 s |
Maximální rychlost | 150 km/h | 160 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 15,8 kWh/100 km | 16,1 kWh/100 km |
Kapacita baterie | 40 kWh | 60 kWh |
Dojezd | 300 km | 450 km |
Nabíjení | AC 22 kW, DC 85 kW | AC 22 kW, DC 130 kW |
Radost posedět
Ale samozřejmě to není žádný závoďák, o čemž svědčí interiér, který byste si mohli splést s prémiovkou: velké digitální displeje, spousta kůže a kvalitní dekory, vzdušný prostor, spousta odkládacích prostor a k tomu solidní zpracování, to vše zalité náladovým osvětlením, které se mění podle denní doby. Tohle se Renaultu vážně povedlo…
A povedený je i nový infotainment OpenR Link postavený na systému Google Android, takže se můžete těšit na uživatelsky přátelské rozhraní, šikovné aplikace (v první řadě s Google Maps s integrovaným výpočtem trasy pro EV, takže přesně víte, s kolika procenty v baterii dojedete, případně snadno najdete, kde můžete po cestě nabíjet), širokou online funkcionalitu (včetně aktuálních dat z dopravy, vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci nebo over-the-air aktualizací) a snadnou integraci s mobilním telefonem (včetně poličky s indukčním nabíjením).
Za ty prachy stojí
Renault si dal na svém elektrickém Meganu skutečně záležet a využil přitom své rozsáhlé zkušenosti z vývoje předchozích elektrických modelů. Výsledek není zcela bezchybný (na zadních sedadlech by mohlo být víc místa a ani kufr vám svým objemem nevyrazí dech, za určitých podmínek vám taky může chybět trakce na poháněných předních kolech), ale přesto jde o nejlepší současný Renault a jedno z nejlepších elektrických aut na trhu, které opravdu dává smysl.
Tedy pokud si ho můžete dovolit, protože ceny – byť odpovídají aktuálním podmínkám na trhu a jsou zcela srovnatelné s konkurencí – nejsou právě nízké. Základní variantu EV40 bychom s ohledem na papírový dojezd 300 km doporučili spíše pro příměstský provoz, ale testovaný EV60 se svými 450 km je skutečně víceúčelovým automobilem s širokými možnostmi využití.
Megane E-Tech EV40 | Megane E-Tech EV40 | |
---|---|---|
Equilibre | 945 000 Kč | 1 065 000 Kč |
Techno | – | 1 140 000 Kč |
Iconic | – | 1 215 000 Kč |
Nevěříte nám? Udělejte si vlastní názor! Renault vyráží se svými elektrifikovanými modely na E-Tech Tour po České republice – od 13.5. do 5.6. navštíví 17 českých a moravských měst, kde si budete tato auta moci prohlédnout a vyzkoušet osobně.