Hlavní obsah

Mrkačky, hrb na zádech a snubní prsten: Devět zajímavostí Volva EX90

Foto: Petra Doležalová

Vlajková loď švédského Volva a jeho elektrického směřování vypadala na prvních fotkách úžasně, takže když přišla možnost prohlédnout si ji a osahat naživo, neváhali jsme ani minutu a vyrazili za ní do Göteborgu, přímo do centrály automobilky. A zjistili jsme hlavně to, že…

Článek

Je prostě nádherné! Volvo má patent na čistý a vkusný design, který prostě nestárne, spíše ještě zraje do krásy. A zcela nové, čistě elektrické SUV pojmenované prostě EX90 v tomto trendu pokračuje. To jste si ale už jistě všimli sami. My měli konečně příležitost si Volvo EX90 nejen prohlédnout naživo, ale také vklouznout dovnitř a všechno si osahat – a přitom jsme zjistili pár jeho tajemství!

1. Pořád vypadá jako normální auto

Foto: Volvo

Design EX90 je vlastně evolucí předchozí XC90.

První, co vás praští do očí, je to, jak normálně EX90 vypadá. Sice kompletně vyměnila spalovací motor za elektrickou techniku budoucnosti, ale designéři to příliš nezdůrazňují – žádné sci-fi tvary, žádné excentrické výstřelky na efekt. Jde vlastně o evoluci původních tvarů XC90. Dokonce ani proporce se příliš neliší. To byl samozřejmě záměr, lidé ve Volvu mají názor, že auto nedefinuje jeho pohon, ale to, jak ho používáme.

EX90XC90rozdíl
Délka5 037 mm4 953 mm+84 mm
Šířka1 964 mm1 923 mm+41 mm
Výška1 744 mm1 773 mm–29 mm
Rozvor2 985 mm2 984 mm+1 mm

2. Světla, která umí mrkat

Foto: Petra Doležalová

Světlomety EX90 mají 1,3 milionu pixelů a umí jeden prima trik.

Ani bez tradiční čelní masky neztratila EX90 tvář, designéři se prostě víc soustředili na oči vozu – tedy čelní světlomety. Ty mají nyní propracovanější „pixelovou“ grafiku typického Thorova kladiva, a navíc jednu vychytávku, kterou Volvo vzdává poctu klasickým vyklápěcím světlům přezdívaným „mrkačky“ – dva pruhy LED denního svícení se totiž na povel mechanicky rozestoupí a udělají prostor čočkám potkávacích a dálkových světlometů, které na vás mrknou už při uvítací scéně, když odemykáte vůz. To u žádné jiné automobilky nenajdete…

3. S vzduchem se nepere, ale kamarádí

Účinná aerodynamika je pro elektromobily alfou a omegou, protože dokáže zásadně ovlivnit reálný dojezd (hlavně v dálničních rychlostech). Tradiční krabicovité tvary tak designéři Volva uhladili a hrany zaoblili. Z přídě také zmizela rozměrná maska chladiče (elektrický pohon tolik chladivého vzduchu nepotřebuje), dřívější doména přídě vozů Volvo – místo ní je tu plocha (stále ve tvaru štítu) s velkým logem automobilky.

Vstup vzduchu v nárazníku má uzavíratelné lamely, hladká plocha bočních oken se obejde bez vystupujících rámů a kliky dveří se elektronicky schovávají, hliníková kola mají aerodynamické kryty, záď se mírně svažuje a je zcela uhlazená – vše ve jménu aerodynamiky. Výsledkem je skvělý koeficient aerodynamického odporu s hodnotou 0,29.

4. Proč má hrb na zádech?

Foto: Volvo

Tady se ukrývá LiDAR, tedy „laserový radar“. Aby jeho kryt byl vždy čistý, je ve stěrači čelního skla integrovaný jeho ostřikovač.

Po krásných řečech o uhlazeném designu a propracované aerodynamice se vám může zdát podivný ten výstupek nad čelním sklem připomínající znak taxislužby. Tam je ukryt LiDAR, tedy laserový radar. Designéři se určitě také dost bouřili, když měli EX90 přimalovat na střechu hrb, jenže právě tohle místo je pro něj ideální pozice – má totiž široký úhel rozhledu a vidí pěkně do dálky (baseballový míč detekuje na vzdálenost až 250 m ve dne i v noci), takže dokáže (ve spolupráci s pěti radary, osmi kamerami a šestnácti ultrazvukovými senzory) snáz detekovat možné překážky provozu. A to je pro autonomní jízdu zcela klíčové!

5. Už brzy bude řídit za vás

Foto: Petra Doležalová

EX90 má nejširší senzorickou sestavu ze všech aut na trhu. Ambicí Volva je, aby šlo o nejbezpečnější vůz na trhu, který navíc brzy bude umět řídit za vás.

Ó ano, Volvo připravilo svou EX90 na možnost autonomní jízdy na Levelu 3 – tedy samočinné řízení s dohledem řidiče. Proto má tak komplexní senzorickou soustavu, která zahrnuje i kamery pod zpětnými zrcátky (sledování jízdních pruhů a detekce překážek v prostoru kolem vozu a za ním). A proč nemá EX90 rovnou kamery místo zpětných zrcátek?

Ty důvody jsou hned tři: Kamery sice zlepšují aerodynamiku a tím šetří energii, zároveň také energii spotřebovávají, takže zase takový přínos při své ceně nepředstavují. Pro jejich displeje je navíc potřeba najít prostor na palubní desce. A protože jsou více v zorném poli řidiče, svým obrazem ho neustále zásobují (ruší) dalšími informacemi, i když je nepotřebuje. Volvo se prostě rozhodlo místo hi-tech hračičky upřednostnit ničím nerušený jízdní zážitek.

6. Čistý interiér prakticky bez tlačítek

Na uhlazený design exteriéru navazuje uhlazený interiér navržený v duchu minimalismu. Velké plochy kvalitních materiálů (zvláště si povšimněte dřevěných dekorů, které jsou velmi vkusně podsvícené), vzdušný vnitřní prostor, spousta odkládacích míst a rafinované detaily (třeba reproduktor hi-fi Bowers &Wilkins na palubní desce a další v opěrkách hlavy) – a naprostá absence tlačítek.

Startovací tlačítko tu úplně chybí (auto ožije, jakmile nastoupíte, a „nastartuje se“ sešlápnutím brzdy a zvolením směru jízdy), volič převodovky se přesunul na páčku za volantem. Na středové konzole je pouze ovladač přehrávání a hlasitosti, nenajdete tu však panel klimatizace nebo třeba volič jízdních režimů, zmizela i dříve nepostradatelná tlačítka varovných blinkrů nebo otevírání schránky u spolujezdce – vše se přesunulo do digitální formy na dotykové ploše infotainmentu.

Foto: Volvo

Kabina EX90 v duchu minimalistického designu s vytříbenými detaily. Ovladačům výdechů klimatizace ve Volvu říkají snubní prsten nejen kvůli jejich tvaru, ale také protože jde o ozdobný prvek.

7. Všechny funkce na dosah

Foto: Volvo

Infotainment je i přes obrovskou šířku funkcionality překvapivě přehledný a intuitivní na ovládání. Tomu pomáhají pevné ovládací lišty a chytré gadgety.

Ten má nyní úhlopříčku 14,5 palce a běží na něm zcela nový systém postavený na základech Android Automotive – má tedy Google (foto)mapy, hlasový asistent, Spotify a další aplikace, které znáte ze svého mobilního telefonu. Přestože sdružuje všechny funkce, zůstává díky záměrně jednoduchému designu a intuitivnímu rozložení obrazovky příjemně přehledný – v tom pomáhají také dvě pevné lišty, na kterých najdete nejpoužívanější funkce a ovládání klimatizace, takže máte všechno při ruce.

8. Prostor až pro sedm

Foto: Volvo

Volvo EX90 má sedm míst v základu.

V nové EX90 je ještě o trochu víc místa než v už tak dost vzdušné XC90 – vpředu si snadno najdete pohodlnou pozici, na zadní sedadla se snadno rozvalí i dospělák a vmáčkne se dokonce i na sedadla ve třetí řadě (i když spíš jen na kratší cesty), která u XC90 byla výhradně pro děti. EX90 je standardně sedmimístná, za třetí řadou sedadel najdete 310 litrů prostoru pro zavazadla, resp. 665 litrů při jejím sklopení (což jde snadno provést elektricky po stisknutí tlačítka v kufru nebo u druhého páru dveří). Akorát škoda, že tlačítko otevírání kufru se kvůli čistšímu designu přesunulo spolu se značkou až do nárazníku, takže se buď budete muset ohýbat a sahat na špinavé tlačítko, nebo se naučte ten správný „kop“.

Foto: Petra Doležalová

Krásnou vychytávkou je diagram popisující rozměry vnitřního prostoru.

9. Hlídání vnitřního prostoru

Výjimečná ochrana posádky u EX90 netkví pouze v aktivní a pasivní bezpečnosti. Přelomovou novinku představuje aktivní hlídání vnitřního prostoru – do interiéru proto nainstalovali radary, které jej skenují (včetně zavazadlového prostoru) a dokážou detekovat nejen pohyb, ale dokonce dýchání (podle jemných pohybů hrudního koše dětí či zvířat). Už tak nehrozí, že byste vaše ratolesti nebo domácí mazlíčky zapomněli ve voze, a hrozilo jim tak nějaké nebezpečí. Případně pokud si potřebujete jen na chvilku odskočit, EX90 jim automaticky zapne klimatizaci.

Volvo EX90 se tak při prvním letmém seznámení jeví jako ještě uhlazenější, propracovanější, praktičtější a bezpečnější nástupce velmi oblíbené XC90, které jsme neměli skoro co vytknout. Tedy snad možná ty čtyřválce – a ty teď nahradí tichá a mocná síla elektromotorů. No, jsme fakt zvědaví, jak se nám bude líbit při prvním svezení…

Načítám