Hlavní obsah

MPV stále žijí: Velkoprostorová rodinná auta Fordu přicházejí ze světa dodávek, jezdí ale jako osobáky

Foto: Ford ČR

Velkoprostorová auta na trhu postupně vymírají, to je známá věc. To však neznamená, že by se početné rodiny s vysokými prostorovými nároky musely mačkat v maličkých SUV a crossoverech. Pořád se najde dost značek, které jim rády poskytnou komfortní útočiště – například Ford má v nabídce hned tři kousky!

Článek

Bývaly časy, kdy měla každá automobilka v nabídce několik MPV. Ford měl svého času hned tři: kompaktní B-Max, střední C-Max a velký S-Max/Galaxy. Zamáčkněte slzu, ty zlaté časy jsou už pryč, přesto i přes konec tradičních modelů a záplavu SUV (která však poctivé MPV tak úplně nenahradí) automobilka Ford stále nabízí tři velkoprostorová rodinná auta. Jen přicházejí ze světa dodávek…

Ale to už také není tak docela pravda, protože dva ze tří modelů (Courier a Connect) stojí na zcela osobní platformě a největší Custom je tak vybavený a komfortní, že byste do něj jeho užitkový základ také nehádali. Ale abychom si v tom udělali opravdu jasno, pojďme si je všechny detailněji projít, protože rozdíl mezi nimi nedělají jen centimetry na délku a litry vnitřního prostoru.

Tourneo Courier

Už to nejmenší velkoprostorové auto poskytuje spoustu životního prostoru, vždyť pohodlně pojme pětici dospělých a přihodí k tomu kufr o základním objemu 1 188 litrů, který sklopením a překlopením zadních sedadel rozšíříte až na úctyhodných 2 162 l. Takže pokud hledáte rodinné auto, které můžete používat i jako stěhovák (případně máte prostorově náročné koníčky nebo chcete ve voze občas i přespat), základní Tourneo Courier v klidu postačí.

Foto: Ford

Nejmenší člen rodiny je pořád dost velké auto, které poskytne průměrné rodině spoustu životního prostoru a pohodlí.

Přitom si za volantem budete připadat jako v běžném osobáku. Technický základ totiž poskytl crossover Puma, což znamená dostatek pohodlí i na dlouhých cestách a příjemné jízdní vlastnosti, k tomu nejmodernější technologie a také úsporné motory – tedy pokud máte rádi benzinové tříválce. Litrový EcoBoost s výkonem 125 koní je totiž pro osobní Courier zatím jedinou volbou (časem ho doplní čistě elektrická verze, ale na diesel si musíte nechat zajít chuť), můžete pouze vybírat mezi šestistupňovou manuální a automatickou dvouspojkovou převodovkou.

Foto: Ford

Kabina je jednoduchá, výbava si však s osobním autem nezadá: K dispozici máte mimo jiné 8" přístrojový štít a 8" dotykový infotainment nejnovější generace SYNC 4 s širokou mobilní konektivitou a online službami.

Těch 50 tisíc, o které si Ford za automat řekne, ale klidně ušetřete, protože manuál řadí přesně a hladce a je radost jím prohánět kurážný tříválec napříč otáčkoměrem. A když se zasnažíte, na okreskách stlačíte spotřebu až k pěti litrům, v kombinovaném provozu zahrnujícím i dálnice v tom ale budete spíš za nějakých sedm až osm litrů.

Tourneo Courier
Délka4 344 mm
Šířka1 876 mm
Výška1 836 mm
Rozvor2 692 mm
Zavazadlový prostor1 188/2 162 l
Počet míst5
Cena od636 702 Kč

Tourneo Connect

I větší brácha Courieru je postavený na osobní platformě (MQB ve spolupráci s Volkswagenem), na rozdíl od něj však nabízí dvě délky karoserie a možnost převozu až sedmi pasažérů. Jeho sedačky ve druhé/třetí řadě lze také nejen sklápět a překlápět vpřed, ale dají se rovnou vyjmout, a maximalizovat tak nákladní prostor.

Foto: Ford

Connect je fyzicky o poznání větší než Courier, takže ho můžete mít v sedmimístném uspořádání, a navíc hned ve dvou délkách rozvoru.

Connect má oproti Courieru také výhodu volby čtyřválcových motorů – a to jak benzinových (114koňový 1,5 EcoBoost), tak i dieselových (2,0 EcoBlue s výkonem 75 nebo 90 koní). Volit můžete mezi manuální anebo automatickou převodovkou, k silnějšímu dieselu pak můžete mít dokonce pohon všech čtyř kol. Horkou novinkou je plug-in hybridní varianta.

Foto: Ford

Kabina Connectu je o poznání propracovanější a vybavenější, ačkoliv místo digitálního přístrojového panelu je před řidičem klasický analogový klastr s 4" displejem palubního počítače uprostřed. Pro některé výhoda, pro jiné ne.

I za volantem Connectu se cítíte jako v běžném osobním autě, ale už si víc uvědomujete větší rozměry vozu (zvlášť v prodloužené verzi, která se na délku může měřit s luxusními limuzínami). Na palubě máte také víc komfortu, digitalizace (až 10" dotykový infotainment s širokou mobilní konektivitou a online funkcemi) a výbavy, se silným a úsporným dieselem můžete také jezdit víc sebejistě a přitom šetrně.

Tourneo ConnectTourneo Grand Connect
Délka4 501 mm4 854 mm
Šířka1 931 mm1 931 mm
Výška1 798 mm1 801 mm
Rozvor2 755 mm2 970 mm
Zavazadlový prostor1 213/2 556 l1 720/3 105 l
Počet míst5-75-7
Cena od791 945 Kč822 195 Kč

Tourneo Custom

Největší Tourneo Custom je jediným modelem s „dodávkovým“ základem, což snadno poznáte už na první pohled. Je ho prostě pořádný kus. Těží z toho obrovským vnitřním prostorem (navíc je k dispozici ve dvou rozměrech) a neobyčejnou variabilitou – sedačky uvnitř můžete skládat, sklápět, otáčet, vyjímat nebo posouvat na kolejnicích. V druhé řadě je dvojice nebo trojice samostatných sedadel a ve třetí lavice dělená 1 : 3 / 2 : 3, letos však do nabídky dorazí i volba trojice individuálních sedadel také pro třetí řadu.

Foto: Ford

Variabilita vnitřního prostoru největšího osobního Transitu je mimořádná.

Zbrusu nová generace Tournea zároveň přinesla další výrazný posun v komfortu posádky, takže za volantem pořád sedíte vysoko, ale snáz si uděláte pohodlí. K dispozici máte takové vychytávky, jako 13" dotykový infotainment SYNC4, prémiové audio Bang & Olufsen s 15 reproduktory včetně subwooferu nebo elektrické boční posuvné dveře. V nabídce je pochopitelně také obytná varianta Nugget.

Foto: Ford

Nejnovější generace Tournea Custom si v oblasti kvality a vybavenosti interiéru hodně polepšila, což přispívá k vyššímu komfortnímu zážitku na palubě.

O pohon se stará poctivý dvoulitrový turbodiesel s výkonem 150 nebo 170 koní, který je kombinovaný s šestistupňovou manuální (pro motor 150 k) nebo osmistupňovou automatickou převodovkou (pro silnější motor, který si můžete dopřát i s pohonem všech čtyř kol). Případně můžete sáhnout po plug-in hybridní či rovnou čistě elektrické variantě.

Foto: Ford

I velký Tourneo Custom můžete mít ve stylovější verzi Active, stejně jako jeho dva menší sourozence. Nedělá to z nich žádné teréňáky, ale lépe se na ně dívá.

Většina zákazníků ale zatím nejspíš zůstane u dieselu a neudělají chybu, má dost síly a také kultivovanosti (pod plynem ho uslyšíte, ale při ustálené rychlosti se zklidní do vzdáleného ševelení) a je skvěle sehraný s automatickou převodovkou. Díky tomu a balíku jízdních asistentů můžete zvládnout i dlouhé trasy v naprostém klidu a pohodlí.

Tourneo Custom L1Tourneo Custom L2
Délka5 050 mm5 450 mm
Šířka2 148 mm2 148 mm
Výška1 986 – 2 005 mm1 986 – 2 005 mm
Rozvor3 100 mm3 500 mm
Zavazadlový prostor1 280/2 622 l1 680/3 022 l
Počet míst8-98-9
Cena od1 274 130 Kč1 292 280 Kč

Jak sami vidíte, pořád je z čeho vybírat. Je však třeba vybírat pečlivě, protože se jednotlivé modely liší nejen prostorem a cenou, ale také motorizacemi, výbavou a variabilitou interiéru.

Nicméně podle osobních dojmů za volantem vám můžeme potvrdit, že jezdit s nimi už není žádné utrpení, jak byste u aut „dodávkového“ typu očekávali – tahle trojička poskytuje komfort (skoro) jako na palubě běžného osobáku. Takže se tohoto nového druhu MPV vážně nemusíte bát.

Načítám