Článek
Model ID.3 je pro celou elektrickou ofenzivu Volkswagenu naprosto klíčový – Wolfsburští v něm vidí Golf pro novou éru. O to podivnější je, že první verze působila poněkud… odfláknutě. Nevýrazný design, laciný interiér, vleklé problémy s infotainmentem a cena, která neodpovídala dřívějším slibům. Dobrou zprávou je, že nyní po modernizaci působí mnohem lépe a většina problémů byla skutečně vyřešena. Ta špatná je, že některé přece jen zůstaly.
Začněme ale tím, co se povedlo – hned na první pohled určitě sami vidíte, že ID.3 prokoukl. S upraveným předním nárazníkem (nově má integrovaný průduch Air Curtain vylepšující aerodynamiku kolem předních kol) a bez tmavého panelu pod čelním sklem (měl vizuálně prodlužovat čelní sklo, ale spíš působil podivně) vypadá dospěleji a víc jako auto, ne jako elektronické zařízení na kolech. Není to radikální proměna, ale lepšímu celkovému dojmu pomohla.
Stejně tak kvalitnější materiály prospěly celkovému dojmu z interiéru – dveře mají čalouněné výplně a loketní opěrky, na palubní desce se častěji objevují měkčené materiály. Není to mnoho, ale dělá to slušnou parádu. Část materiálů je produktem recyklace, také tu už nenajdete živočišné kůže, což udělá radost nejen veganům. Na druhou stranu tu pořád zůstaly obrovské plochy pianově černého lesklého plastu, a především na místech, kterých se dotýkáte (madla dveří, středová konzola, volant…), takže kabina ID.3 bude pořád opatlaná.
Další změnou je, že vrchol palubní desky nyní standardně zdobí 12palcový dotykový infotainment (tedy o dva palce větší než dříve), na kterém běží již zcela odladěný a svižně se hýbající systém s širokou online funkcionalitou (včetně vzdáleného přístupu a vzdušných aktualizací) a mobilní konektivitou (bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto).
To je veliký pokrok, jenže i s ohledem na obrovský rozsah funkcionalit působí pořád docela komplikovaně (určité zjednodušení ovládání a zpřehlednění systému přinese až nová verze v elektrickém fastbacku ID.7). Navíc ovládací lišta pod displejem zůstává nepodsvícená (to řeší také až ID.7) a s haptickými ploškami na volantu se nepracuje moc příjemně (což už v Golfu vyřešili návratem k původnímu tlačítkovému volantu).
Žádné výhrady jsme neměli k pohonu a ten také zůstal zcela stejný. Elektromotor o výkonu 204 koní a 310 Nm roztáčí zadní kola (na začátku příštího roku se dočkáme také výkonné verze GTX) a energii čerpá z bateriového balíku o (využitelné) kapacitě 58 (verze Pro) nebo 77 kWh (verze Pro S), což umožňuje dojezd až 426, resp. 546 kilometrů (k úspornějšímu provozu nyní pomáhá standardně dodávané tepelné čerpadlo).
ID.3 Pro | ID.3 Pro S | |
---|---|---|
Výkon | 204 k | |
Točivý moment | 310 Nm | |
Pohon | zadních kol | |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,3 s | 7,9 s |
Maximální rychlost | 160 km/h | |
Využitelná kapacita baterie | 58 kWh | 77 kWh |
Dojezd | až 426 km | až 546 km |
Délka/šířka/výška | 4 261/1 809/1 562 mm | |
Rozvor | 2 770 mm | |
Objem zavazadlového prostoru | 385 l |
AC nabíjení zůstalo na výkonu 11 kW (v kombinaci se speciálním wallboxem nově umožňuje obousměrné nabíjení), zrychlilo se však DC rychlonabíjení, základní Pro se nabíjí výkonem až 120 kW, verze Pro S zvládne pak až 170 kW – obě verze tak efektivně (5-80 %) nabijete za půlhodinku. Novinkou je funkce Plug & Charge, takže na veřejné nabíjecí stanici, která to podporuje, stačí jen připíchnout ID.3 na kabel a už se nemusíte o nic starat (žádné čipy, žádné karty).
Posledním z dlouhé řady vylepšení je cena – ta stále není na úrovni dieselového Golfu, jak nám kdysi slibovali, ale je už podstatně dostupnější. Slušně vybavenou verzi Pro tak pořídíte těsně pod milion, případně za 13 500 Kč (bez DPH) na operativní leasing.
Modernizace tak ID.3 velmi prospěla, jako celek působí o kus hodnotnějším dojmem. Jenže to jsme čekali od Volkswagenu hned od samotného začátku. Volkswagen tedy sympaticky zareagoval na kritiku a napravil většinu problémů, jenže mezitím se konkurence rychle rozrůstá a ID.3 tak na trhu nebude mít nijak lehkou pozici.