Článek
Českou automobilku Gordon nejspíš netřeba představovat, ovšem pokud nevíte, o co kráčí, doporučujeme vám tento seznamovací článek a také reportáž ze slavnostního otevření nového showroomu v Roudnici nad Labem.

Filozofie Gordonu vlastně dává smysl.
Gordon Roadster je stavěný s filozofií toho, že chcete mít doma něco, co vypadá jako veterán, ale nechcete řešit všechny ty drobné bolístky, jež se okolo historických vozidel motají. Také expert na veterány Lubomír Pešák, tvrdí, že při každé vyjížďce máte i při pravidelně udržovaném automobilu cirka 40% šanci, že se domů vrátíte na odtahovce.
Moderní materiály má Gordon schované pod lakem, kapotáží nebo vytvarované do retro stylu, takže laik víceméně nic moc nepozná. Auto disponuje rovněž dvěma bočními dveřmi, což výrazně usnadňuje nastupování, jelikož do řady ryze sportovních roadsterů spíš naskakujete nebo se do nich spouštíte.

Vůz se drží tradičních tvarů, proto vypadá jako nový veterán.
Tradičních tvarů se drží též stylová kola, hlavní osvětlení, dělená maska, nárazník, zrcátka, blinkry nebo třeba ručně dělané žebrování na kapotě. Vizuálně tak jde o nového veterána.
Záplava dřeva a kůže
Usedání dovnitř je díky dveřím daleko komfortnější, nicméně vysocí lidé budou své nohy skládat pod volant stejně jako stavebnici Merkur. Ovšem jakmile se zadaří, zjistíte, že je pro ně v pedálovém prostoru docela dost místa (na retro Roadster). Osobně bychom uvítali dřevěný volant umístěný o něco výše, na druhou stranu jsme testovali demo Roadster, který nebyl upravován na míru klientovi.

Interiér je plný prvotřídního dřeva a kůže.
Následně nás zaujal pohled do malých zpětných zrcátek (boční, středové), jejichž sklíčka však nabídla dostatečně široký odraz. Až jsme byli překvapeni. Dále naše oči směřovaly na tvarované blatníky, kapotu a kulatá světla, což v nás ihned evokovalo myšlenky na aerovky ze 30. let.
Kolmá dřevěná palubní deska dekorovaná kůží působí honosně, stejně jako graficky jednoduché, avšak příjemně čitelné budíky. Páčky blinkrů nejsou též žádné plasťáky, nýbrž pěkně tvarované kousky kvalitního dřeva. Nechybí ani povinné kontrolky, nicméně u Gordonu vyvedené do vysoce elegantního stylu.

Uvnitř je vše vyvedeno vysoce stylově.
Aby byla jízda příjemnější, nezapomněl výrobce na autorádio s USB. Pohledem na něj byste mimo digitálního displeje neřekli, že jde o moderní audio. V klasickém stylu je vyvedena také řadicí páka, dřevěný centrální tunel nebo nápis Gordon na palubce u spolujezdce.
Za zmínku stojí ještě luxusní prošívané kožené sedačky, za nimiž máte volný prostor pro osobní věci typu taška, kabelka, lahev s pitím a další propriety. Tím však úložiště mimo kapes dveří a přihrádky u spolujezdce končí, proto jestli se s Gordonem chystáte např. na dovolenou, vezměte si s sebou zlatou kreditku a vše potřebné kupte na místě.

Úložné prostory najdete za sedačkami, ve dveřích a v přihrádce spolujezdce.
Hračka jen pro zkušené
První metry jízdy hned dají poznat, že jsou řadicí dráhy pětirychlostního manuálu z Miaty (MX-5) příjemně krátké a samotná páka skvěle padne do ruky. Pod kapotou umístěný zážehový čtyřválec 1,6 litru od PSA má nástup točivého momentu v nižších a středních provozních otáčkách spíše lineární, přestože jde o přeplňovanou pohonnou jednotku.
V tom vidíme výhodu zejména na studených pneumatikách, které nával krouťáku na zadní nápravu sice pobírají, avšak s lehkým zavlněním zadku. Koncertní rodeo ve formě plného plynu a pěti a více tisíc rotací za minutu doporučujeme jen s ohřátými pneu, jinak by se mohlo stát, že vás snadno přepere přetáčivost. Nesmíme též opomenout, že vůz nemá ESP ani ABS, takže patří jen do rukou zkušenějších řidičů.

Pod kapotou pracuje 223 benzinových koní.
Jízdní komfort? Na hladké silnici velmi slušný, na rozbitých cestách už pocítíte určitou tvrdost podvozku, nicméně to je u nízkých sportovních roadsterů poměrně běžné. Potěšilo nás rovněž velmi přesné řízení reagující prakticky na centimetry pohybu volantem.
Trochu se nabízí porovnávat Gordon Roadster s Kaipanem 57a, jenže jde o tak rozdílná auta… Zatímco Kaipan je spíše sportovně-rekreační náčiní, kde poznáváte nové zvuky pracujících pohonných komponent, Gordon platí za neméně svižný komfortně-vyhlídkový model maximalizující československý retro styl.

Gordon má široké možnosti personalizace.
Do auta si pak nezapomeňte obléct nějaký pěkný hacafrak – jednak kvůli všudypřítomnému větru, který vás bez nasazených bočních skel neustále obtéká, a jednak proto, abyste vypadali k světu. Totiž míra přitahování pozornosti okolní veřejnosti je vysoká, mávají vám děti i dospělí, které potěší, pokud jim pozdravy opětujete.
Nasazovat střechu v případě deště chce trochu cviku, proto je daleko lepší si vychytat slunečné dny a až během nich vyrážet na silnice. Ostatně ne nadarmo v Gordonu modelu Roadster přezdívají solární auto.
Samotný cestovní zážitek je pak úplně jiný, svobodný, otevřený a hodně intenzivní. Silnice je vám blíže, průjezd kamionu ve vedlejším pruhu prožijete daleko osobněji než běžně, a pokud vás předjíždí nějaký nevybouřený adolescent v tuningové káře šířící hluk na kilometry daleko? Pak máte pocit, jako by vám někdo přiložil k uchu suzafon (velký dechový hudební nástroj) a spustil operní árii.
Gordon Roadster stojí v základu od 1 754 500 Kč s DPH, nicméně většina lidí zvolí dražší a individualizovatelné provedení za 1 936 000 Kč s daní. Přece jen takové auto si kupujete obvykle jen jednou, pro trvalou radost a ideálně do konce života.
Technické údaje | Gordon Roadster |
---|---|
Karoserie | dvoudveřová, roadster |
Motor | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Typ | FM EP6 FADTX Euro VI |
Výrobce | PSA (dnes Stellantis) |
Emisní norma | EURO 6 |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Vstřikování | vícebodové elektronické přímé vstřikování |
Filtr pevných částic | ano |
Max. výkon | 164 kW (223 k) při 5 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 300 Nm při 2 250 ot./min. |
Převodovka | pětirychlostní, manuální |
Výrobce převodovky | Mazda (z modelu MX-5) |
Pohon | zadních kol |
Zrychlení 0–100 km/h | 4,9 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Brzdy | kotoučové s vnitřním chlazením |
Délka | 4 070 mm |
Šířka | 1 750 mm |
Výška | 1 240 mm |
Rozchod vpředu | 1 460 mm |
Rozchod vzadu | 1 450 mm |
Rozvor | 2 700 mm |
Pohotovostní hmotnost | 1 010 kg |
Celková hmotnost | 1 240 kg |
Objem palivové nádrže | 50 l |