Článek
To si takhle vyjedete do Portugalska, kde na vás čeká zbrusu nové BMW X2 a také jeho elektrická verze iX2. Abychom však netrpěli zahálkou, organizátoři nám připravili ještě testovací jízdy s technicky spřízněnou novinkou v podobě nového Mini Countryman. Ani to ale nebylo všechno, postupně se k dalším portugalským zážitkům dostanu. Teď přišel čas Mini.
Mini do každé rodiny
Nabízelo by se víc než otřepané: „Je tohle ještě Mini?“ Nebo lépe: „Mini, nebo maxi?“ I bez těchto laciných berliček a jen tak z fotek vám však musí být jasné, že s původním pidiautíčkem má tohle Mini skutečně málo společného. Minimálně co se rozměrů týče. Už předchůdce byl na poměry značky mírně nadrozměrný, novinka se však zvětšila do vyloženě rodinných parametrů – vždyť na délku nabrala třináct centimetrů, na výšku pak šest. Mluvíme tedy o autě dlouhém 4433 mm, širokém 1843 mm a vysokém 1656 mm, rozvor dosahuje 2692 mm.
To už by mohlo vypadat jako auto pro rozumně početné rodiny, co myslíte? Tezi podporuje i zavazadlový prostor s objemem 460 litrů, zadní lavici lze navíc posouvat v rozmezí třináct centimetrů. Polohovatelné je i opěradlo zadních sedaček, a to v rozsahu dvanáct stupňů.
Možná je velké, hlavně díky charakteristické přední části však budete jen těžko váhat, jaké auto to před vámi stojí. Světlomety už sice nejsou kulaté, ani je nerámuje chrom, výrazem je to ale typický miník. Navíc umí takové ty legrační a hravé věci, kdy si třeba můžete vybrat ze třech grafických ztvárnění denního svícení, nechybí ani vítací a rozlučkové animace.
Uvnitř prostor i legrace
Že může jít o rodinný vůz, jsem víc než naznačil, prostoru je uvnitř Countrymana opravdu dost. Dovedl bych si představit snad jen delší přední sedáky, ty byly skutečně mini.
A samozřejmě i v interiéru pokračovala veselá atmosféra, která se ponejvíc odehrávala v rámci středového displeje. Ten je… ano, středobodem prakticky veškerého dění. Jeho bezrámečkový design je skutečně efektní, displej je skleněný a jeho průměr činí 240 mm. Možností zobrazení a grafik je tolik, že vás to určitě zabaví na několik měsíců. Mini těmto režimům a módům říká Experience, tedy zážitky, příkladem může být třeba ten označený GO-KART, který je laděný vzhledem a také zvuky na sportovnější notu. Vždyť také kart jako motokára, že…
Já jsem nejčastěji jezdil v jakési retro náladě, té totiž dominoval největší a nejčitelnější rychloměr. Celkově to vše zkrátka nejvíc připomínalo klasické přístroje a informace, které jsou pro řidiče užitečné.
Ale uznávám, i když se mi tyhle digitálně-dotykové novoty většinou nelíbí, k Mini se tak nějak hodí a respektuji, že cílový zákazník by se bez takto koncipovaného infotainmentu jen těžko obešel.
Countryman jako sportovec
Jako první jsme s kolegou usedli rovnou do vrcholu nabídky nového Countrymana, tedy do sportovně laděné varianty John Cooper Works. Ta dostala přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem rovných tři sta koní (221 kW, chcete-li), točivý moment pak dosahuje 400 Nm, na stovku Countryman JCW zrychlí za 5,4 sekundy.
Že vám tyto parametry něco připomínají? Velmi správně, pozorní čtenáři článku o portugalském svezení s BMW X2. Výše zmíněná čísla totiž přesně odpovídají BMW X2 M35i xDrive. Já vám říkal, že jde o technicky spřízněná auta… Jízda tak v mnohém odpovídala zmíněnému BMW, hlavně ne úplně ideální reakce na plyn a občas váhavější sedmistupňová dvouspojková převodovka, porce tří set koní se však nakonec postarala o zajímavou zábavu.
S kolegou jsme se také překvapivě shodli, že nám jízda v Countrymanu přišla pohodlnější a daleko méně uskákaná než u vrcholné X2 M35i xDrive. Proč překvapivě? On nám totiž podvozkový expert z Mini tvrdil, že Countryman JCW dostal proti X2 M35i xDrive tvrdší naladění. A když to říká expert… Jenže, a tady prosím pozor, zatímco X2 to může dotáhnout až na jednadvacetipalcové pneumatiky, Countryman se zastaví na rozměru dvacet palců. A jak už jsem se v minulosti xkrát přesvědčil, i jediný palec může nakonec znamenat rozdíl „jen těžko použitelné prkno / ještě v zásadě pohodlné auto“.
Countryman jako elektrikář
A úplně stejně, jako jsme u X2 přesedali z vrcholně benzinové verze M35i xDrive do elektřiny iX2 xDrive30, i v případě Mini Countryman nás na druhé svezení čekala jeho bezemisní verze SE ALL4. Tedy ta výkonnější s porcí 230 kW, která stovku dá za 5,6 sekundy. Slabší Countryman E s jediným elektromotorem poskytne 150 kW a na stovce je o tři sekundy pomaleji.
Zcela upřímně, k poslání Mini Countryman by mi bohatě dostačovala méně výkonná verze, takové Mini vidím přece jen hlavně jako městskou/příměstskou stylovku, která rozveze děti, pomůže s nákupem, a když je potřeba, vydá se klidně i na nějaký delší výlet. A právě se slabším Countrymanem E dojedete o kousek dál, podle automobilky byste měli zvládnout až 462 kilometrů, silnější SE ALL4 umí až 433.
Rozdíl v zásadě zanedbatelný, reálně bych to i podle portugalské zkušenosti viděl v obou případech na něco pod 400 km i v podmínkách, které nebudou zcela ideální.
Cenově je už však rozptyl citelnější, zatímco na Countryman E vám stačí 999 700 Kč, na Countryman SE ALL4 si připravte nejméně 1 183 000 Kč.
Knedlík to už není
Už to sice není to vrcholně roztomilé autíčko jako původní Mini, v jeho stopách ostatně kráčí klasicky pojatá třídveřová novinka (pozor, i zde se spalovacím motorem!), Countryman si však zachovává jasně identifikovatelné rysy značky, hravost a styl miníků.
Jenom je zkrátka větší. A větší natolik, že úplně v pohodě může sloužit nějaké méně rozrostlé rodince. I vzhledem k cenám, kdy nejlevnější Countryman pořídíte od 961 999 Kč. A znovu pozor, ve verzi se vznětovým motorem! Vím, je to skoro milion, ale schválně se podívejte, kolik stojí podobně rozměrná SUV/crossovery s dvoulitrovou naftou. Výrazně levněji nikde moc nepořídíte.
I o vznětové X2 jsem mluvil jako o tajném tipu, v případě Countrymana bych ještě velmi uvažoval nad slabší elektrickou verzí, jež se stále vejde pod milion (v porovnání s dvoulitrovou naftou o výkonu 120 kW je dražší jenom o necelých čtyřicet tisíc). Tak nějak mi k celkovému charakteru nového Mini Countryman slabší elektřina sedí asi nejvíc.
Určitě víc než sportovní John Cooper Works. Tuhle opepřenou verzi bych si velmi rád užil v klasickém miníku, ale v něčem jako SUV/crossover, co je dlouhé 4,4 metru? Raději elektřinu. Tichou, plynulou, cenově překvapivě dostupnou a s velmi slušným dojezdem. Ale pokud vás písmena JCW nezvladatelně přitahují, kdo jsem, abych vám takový Countryman za 1 260 999 Kč vymlouval!