Hlavní obsah

MG4 XPower nabízí 435 koní za směšnou cenu, legrační tohle auto ale rozhodně není. I když o sporťák nejde

Foto: MG4

Sympatické je už jenom to, že se MG o rychlejší verzi svého elektromobilu vůbec pokouší. Že se nesoustředí jen na verze s „cenou od“, jakkoli je také rychlejší MG4 za atraktivní peníz. A nezůstává jen u cenovky a vysokého výkonu. MG4 XPower nejezdí vůbec špatně.

Článek

Sympatické je také to, že si MG na nic nehraje. Že do světa netroubí, že přišlo s nejostřejším z elektrických hot hatchů, který změní pravidla hry. Zdůrazňuje, že MG4 XPower je pořád hlavně normální silniční auto, sice s vyšším výkonem, ale o sporťák prý nejde. S novým Hyundaiem Ioniq 5 N se pochopitelně u MG měřit nechtějí, jak jste si u nás určitě přečetli, korejský konkurent je přece jenom jinde. I cenou ostatně. Ioniq 5 N se prodává od 1 799 990 Kč, MG4 Xpower ve speciální edici Green Editon (nikde jinde než v Česku ji nekoupíte) přijde na 999 900 Kč. Tahle auta si konkurovat nebudou.

Místo okruhu…

… polygon. I tohle naznačuje, kam míří MG4 XPower. Pozvánku jsme sice dostali do Mostu, jezdili jsme ovšem výhradně na polygonu, na okruh se rychlé MG úplně nehodí. Brzdy jsou sice posílené, vepředu najdeme 345mm odvětrávané kotouče (auto fakt brzdí slušně!), konstruktéři zapracovali i na podvozku, tužší jsou tlumiče, stabilizátory, na předním zavěšení najdeme jiná ramena, nechybí elektronická uzávěrka diferenciálu, ale – pořád je to „jen“ rychlejší verze, nikoliv od základu přepracované auto jako zmíněný Ioniq 5 N. Regulérní závodní trať by byla pro MG4 XPower už moc.

I na polygonu nám však organizátoři dokázali vytyčit zajímavý okruh, hlavně pasáž u kluzné plochy byla zábavná. Možná znáte, po relativně úzké a zakroucené silnici se stoupá právě ke kluzné ploše, auto se tady musí mezi zatáčkami rychle přehazovat, na převýšení se sem tam odlehčí nějaké to kolo.

Foto: MG

Seznamovací kolečko s instruktorským MG4 v popředí. Standardní model se 77kW baterkou a jediným elektromotorem o výkonu 180 kW jsem si také vyzkoušel. Jel slušně, XPower je ale někde jinde.

S tímhle byl trochu problém. Jakmile si auto uvědomilo, že není všemi čtyřmi pevně na zemi, dost nevybíravě „vypnulo“ plyn. Zkrátka jste šlapali na pravý pedál a MG4 XPower na chvíli nereagovalo. Velmi podobně na kluzné ploše – i přes vypnutou stabilizaci se stávalo, že v počínajícím smyku vozidlo najednou omezilo přísun točivého momentu a já se… no, prostě jenom klouzal. Chápu, normální auto, nikoliv sporťák na driftování, trochu víc péče by ale naladění softwaru pro tyto situace přece jenom chtělo.

Zatáčí, brzdí a je lehké

I vzhledem k atraktivní cenovce by si nejeden možná myslel, že přidáním elektromotoru na přední nápravu to pro MG skončilo. Že to tak úplně nebylo, jsme si už řekli (větší brzdy, upravené odpružení, nové přední zavěšení…) a konstrukční zásahy potvrdilo MG4 XPower také v praxi. Rozhodně není přehnaně nedotáčivé, tohoto jsem se bál nejvíc. Že zatočíte volantem a MG4 XPower bude s ponořenou přídí tupě mířit z oblouku. Vůbec ne. Ani jsem nemusel na brzdy nijak zvlášť brzo, drtivému zrychlení navzdory.

Foto: MG

Kola jsou osmnáctipalcová, brzdy s oranžovými detaily mají kotouče s průměrem 345 mm. Speciální matná zelená patří edici Green Edition.

MG4 XPower se totiž umí díky dvěma elektromotorům (každý na jedné nápravě, dohromady dávají zmíněných 435 koní) rozjet šíleně, vždyť na stovku se dostane za 3,8 s (pro srovnání, Hyundai Ioniq 5 N tuhle disciplínu zvládne za 3,4 s), důležitější – a trochu překvapující - však je, že před zatáčkou spolehlivě zabrzdí a pak rychle zatočí. Obrovskou roli zde hraje prostý fakt, že MG4 XPower na poměry elektromobilů skoro nic neváží. Zatímco v Ioniqu 5 N pracujete s mocnými 2,3 tuny, MG je o půl tuny lehčí. A to už sakra poznáte.

Rozhodně víc než zaznamenatelný je rozdíl proti standardní, byť vrcholné verzi (kromě lehce osamostatněné verze XPower už lepší MG4 nekoupíte) se 77kWh baterií a elektromotorem o výkonu 180 kW. Na chvilku jsem přesedl do obyčejnějšího MG4 a rozdíl to byl diametrální, hlavně ve zrychlení, pochopitelně, ale XPower skutečně působil ostřejším, tužším dojmem. I řízení bylo, neřekl bych přirozenější, skutečnou zpětnou vazbu od předních kol jsem v moderním autě nezažil ani nepamatuju, ale XPower se mezi zatáčkami vodil minimálně přesněji.

Foto: MG

Na kluzkém povrchu si občas elektronika nevěděla rady a prostě vás od přísunu točivého momentu odstřihla.

Vlastně se to povedlo

Pokud by u MG tvrdili, že vytvořili ostrý hot hatch a že půjdou po krku Hyundai Ioniq 5 N, byla by verze XPower zklamáním. Jenže u MG takové ambice nemají, XPower je velmi výkonný, ale stále v prvé řadě komfortní elektromobil, který vás polechtá v břichu zrychlením a v zatáčkách nezklame. Víc po něm nikdo chtít nebude, a pokud ano, měl by si mimo jiné připomenout základní cenovku pod milionem. Za tyhle peníze nemůžete chtít sportovní načiní.

Českou specialitkou je provedení XPower Green Edtion, které je při stejné výbavě proti výchozímu nezelenému XPoweru o pětašedesát tisíc levnější. A navíc nabídne kromě pár plaketek ještě tu hezkou plakátovou zelenou matnou barvu.

S touto barvou je rychlejší varianta XPower nejsnáze rozpoznatelná, jinak se musíte pídit po detailech, slušnou nápovědou jsou také specifické osmnáctipalcové liťáky nebo sportovní sedačky čalouněné syntetickou kůží a alcantarou.

Ještě vám dlužím kapacitu baterky, ta v případě XPoweru činí 64 kWh. Jak jste si všimli výše, MG4 umí i 77 kWh, ale inženýři se rozhodli u sportovní verze nějaké to kilo ušetřit a spokojit se s nižší, ale stále slušnou kapacitou. I tak by mělo MG4 XPower zvládnout na jedno nabití 385 km, samozřejmě v ideálnějších podmínkách, než jaké jsme elektromobilu vytvořili na polygonu v Mostě. Zde jsme se nepřekvapivě pohybovali daleko, předaleko za jinak dosažitelnými průměry kolem 18 kWh na sto kilometrů. Při nejostřejší jízdě typu polygon počítejte klidně s dvojnásobkem i víc.

Sám jsem zvědavý, jak si tento výkonný elektromobil povede. MG přece jenom vnímáme jako značku poměr cena/výkon, XPower se svým zaměřením pouští i mimo tuhle komfortní zónu. Uvidíme. Ale 435 koní za milion, to by se mohlo líbit!

Související témata:
Načítám