Článek
U Mercedesu-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ jsme si vysvětlili, že vzhledem k podávaným výkonům kombinace šestiválce a elektrického motoru (společně 430 kW) více než dostačuje. A že bychom po osmiválci smutnili vlastně jen pro jeho nezaměnitelnou zvukovou kulisu. Pro někoho možná už lehce přemrštěnou, nový šestiválec se však hlavně uvnitř projevuje spíš digitálně, prostřednictvím nejrůznějších přizvukovacích šidítek.
To byl ovšem případ éčka, GLE se s totožnou pohonnou soustavou chovalo úplně jinak, pokud zůstaneme ještě chvilku u zvuku. Tady jsem se mohl zaposlouchat do daleko přirozenějšího, syrovějšího zvuku výfukové soustavy. Velmi hezký zážitek, musím říct. Ne tak intenzivní jako u osmiválce (což je za mě dobře), šestiválec má spíš příjemně jadrný, charakterní zvuk.
Elektricky, i když nemáte nabito
Na výpravu za Mercedesem-AMG GLE 53 Hybrid 4Matic+ jsem vyrazil naším dlouhodobým Mercedesem E 300 de 4MATIC. Pro připomenutí, jedná se o plug-in hybrid, který kombinuje dvoulitrový vznětový čtyřválec s výkonem 145 kW a elektromotor s dalšími 95 kW, což znamená systémových 230 kW. A pro představu, aktuálně, po více než deseti tisících kilometrech, máme dlouhodobý průměr spotřeby nafty pět a půl litru.
Za sportovnější verzí velkého SUV nás s plug-in hybridním éčkem čekala cesta do Mnichova dlouhá necelých čtyři sta kilometrů, v drtivé převaze byly dálnice. Akumulátor s kapacitou 25,4 kWh jsem nenabíjel, vyrazil jsem s kompletně vysosanou baterkou. A přesto jsem skoro sto kilometrů z Prahy do Mnichova absolvoval čistě elektricky. Jak totiž možná víte, plug-in hybridní kombík přepíná na elektřinu i tehdy, když se mu vlastně žádné nedostává. Minimálně podle ukazatele stavu nabití akumulátoru. Při nízké zátěži (pomalá jízda ustálenou rychlostí, klesání…) si totiž Mercedes vybírá právě elektrický pohon. A činí tak velmi často, jak vidno z trasy Praha-Mnichov, kterou jsem zvládl prakticky z jedné čtvrtiny čistě elektricky. Navzdory dálnicím a tím pádem vyššímu rychlostnímu průměru (nad 100 km/h).
A přesto – z velké části díky rozsáhlému zapojení elektrického pohonu jsem po čtyři sta kilometrech zapisoval spotřebu nafty 6,1 litru. Žádný zázrak? Za mě úspěch, protože úseků s neomezenou rychlostí je na výše zmíněné trase stále dost, jakkoliv celkový průměr snížilo několik dopravních komplikací.
A proč jen v GLE? Když jsem psal, že éčko je motorizované prakticky stejně a zní velmi digitálně? To je holt ten pokrok… Zcela vážně, třída GLE jako generačně starší vůz disponuje odlišnou výfukovou soustavou, která ještě umělou podporu nepotřebovala. Velká škoda. Pokud bych si mohl vybrat, zvukovou klasiku bych volil u sportovnějšího sedanu.
Ono je však celé GLE takové starší. Ale hezky starší, alespoň tedy pro mě. Nejde jen o zvuk, spokojenější jsem byl i v interiéru, kde jsem pod rozsáhlým displejem a výdechy ventilace našel starou a jednoznačně dobrou lištu na ovládání teplotního komfortu v autě. Poslední měsíce jsem díky našemu dlouhodobému éčku strávil s nejnovější specifikací multimediálního systému MBUX, který už vlastně výhradně spoléhá na dotyk.
A hlasové ovládání. Přiznám se, že navzdory nezpochybnitelnému pokroku a faktu, že zrovna Mercedes má hlasové ovládání zvládnuté asi nejlépe, je to pořád spíš taková legrácka pro pobavení než skutečně funkční řešení. A obdobně – i když je dotykové ovládání prostřednictvím displeje u Mercedesu jedno z těch nejpovedenějších, klasická lišta a tlačítka jsou z pohledu ergonomie a bezpečnosti stále nedostižné řešení.
O něco slabší, ale víc, než stačí
Porovnání s Mercedesem-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ se u rychlého GLE nevyhnu. Přece jenom jsem ze sedanu přesedl přímo do SUV, s nímž jsem absolvoval i velmi podobnou testovací trasu.
A svezení to bylo dle očekávání pohodovější, uvolněnější… Mercedes naštěstí ani u AMG verze svého SUV nešel cestou nesmyslného přitvrzení, GLE ve verzi AMG 53 Hybrid 4Matic+ je možná o něco utaženější než výchozí model, třeba řízení dalo celkem vzpomenout na jízdu v éčkovém AMG, ale nejpodstatnější pro GLE stále zůstává pohodlí.
Proti éčku je silné GLE pochopitelně o něco váhavější, nejvíc kvůli hmotnosti. To máte vedle sebe ještě docela hbitý sedan s hmotností jen lehce přes 2,3 tuny a SUV, které přidává víc než čtyři metráky. Ty se projevují všude, na brzdách, v zatáčkách i na plynu. Zde navíc Mercedes hierarchicky upřednostnil éčko, které ze stejné kombinace benzinového šestiválce a elektromotoru vydolovalo systémových 430 kW, GLE musí stačit rovných 400 kW. Na stovku se tedy s SUV dostanete o necelé dvě sekundy pomaleji než v éčku (konkrétně za 4,7 s), reálná dynamika mohutného SUV je i tak stále parádní.
V podobně velkém SUV asi většina z nás stále čeká spíš naftu s lokomotivní silou, ale po čtyřech hodinách za volantem musím říct, že tohle není samoúčelný navyšovač ega. Verze GLE AMG 53 Hybrid 4Matic+ opravdu dává smysl – je velmi dynamická, ale ne nesmyslně, na druhé straně však stále komfortní a s rozumnou spotřebou. Nebo snad máte něco proti našemu jedenáctilitrovému průměru? Dosaženého v obtížnějších podmínkách alpských klikyháků a německých dálnic?
A stejně jako u éčka jde o plug-in hybrid, zde dokonce s větší baterkou (31,2 vs. 28,6 kWh), i přesto je normovaný čistě elektrický dojezd o něco nižší (80-86 vs. 93-101 km). To víte, vyšší hmotnost a jízdní odpory… Něco pod osmdesát elektrických kilometrů by však GLE zvládnout mělo, denní dojíždění/popojíždění by tak mohlo být realizovatelné jen prostřednictvím elektřiny. Jak píšu, tohle opravdu není samoúčelná verze jenom na frajeřinky.
A celé to přijde minimálně na 2 874 960 Kč. Mimochodem, pokud byste přece jenom trvali na tom osmiválci, u GLE stále ještě pochodíte. Na čtyřlitrovou V8 AMG GLE 63 S 4Matic+ si však připravte ještě o milion víc…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový šestiválec + elektromotor |
Zdvihový objem | 2 999 cm³ |
Výkon | 330 kW (449 k) při 5 800-6 100 ot./min. |
Točivý moment | 560 Nm při 2 200-5 000 ot./min. |
Elektromotor | 100 kW a 480 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 400 kW a 750 Nm |
Převodovka | automatická, 9 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 725 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,7 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 1,3-1,5 l/100 km |
Kapacita baterie | 31,2 kWh |
Elektrický dojezd | 80-86 km |
Nabíjení | AC 11 kW (za příplatek DC 60 kW) |
Kola a pneumatiky | 275/45 R21 a 315/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 937/2 018/1 472 mm |
Rozvor | 2 995 mm |
Kufr | 490 l |