Hlavní obsah

Mazda chce s novou vlajkovou lodí CX-60 zaútočit na prémiový segment

Foto: Mazda

Mazda představuje svou novou vlajkovou loď, velké SUV s kódovým označením CX-60, a to hned ve své nejvýkonnější podobě se zbrusu novým plug-in hybridním pohonem. Jak se tato novinka japonské automobilce povedla jsme vyrazili zjistit do její evropské centrály v německém Leverkusenu. Nejprve si ale prosvištíme základní slovíčka:

Článek

„Ma“ je kouzelně krátké japonské slovo označující „klidnou a důstojnou krásu prázdného prostoru“. A přesně v tomto duchu je navržený interiér nové CX-60 – jednoduchá a přehledná architektura, elegantní, nepřeplácaný design, ale i módní záplava digitalizace (ve formě průhledového displeje, 12,3palcového přístrojového panelu a 12,3palcového infotainmentu s širokou funkcionalitou) vám informace poskytuje tak snadno vstřebatelnou a uživatelsky přátelskou formou, že se tu okamžitě budete cítit jako doma.

Foto: Mazda

Kabina CX-60 je moc příjemné místo k trávení času

Zvlášť pokud zvolíte světlý interiér, v němž nejvíce oceníte „kaičó“, tedy harmonický mix materiálů a textur, který v případě CX-60 zahrnuje chromované prvky, dekory z javorového dřeva, precizní prošívání inspirované stylem Musubu, jemnou kůži nappa nebo textilní čalounění inspirované látkou pro kimono doplněné zvláštním prošíváním technikou Kakenui. Jasně, Japonci mají slovo pro všechno…

CX-60CX-5Rozdíl
Délka4 745 mm4 550 mm+195 mm
Šířka1 890 mm1 840 mm+50 mm
Výška1 680 mm1 680 mm
Rozvor2 870 mm2 700 mm+170 mm
Objem zavazadlového prostoru570 l506 l+64 l

Mazda CX-60 je sice skoro o 20 cm delší než CX-5, ale stále zůstává striktně pětimístná. Brzy ale dorazí ještě větší SUV CX-80, které již nabídne tři řady sedadel.

Poslední slovíčko, které se dnes naučíme, je Kodo. Nejspíš ho už znáte, protože tak v Mazdě už více než dekádu označují svůj designový směr vystihující duši pohybu. V překladu to znamená, že jejich auta vypadají dynamicky, i když stojí zaparkovaná na místě. Přenést tento ladný designový styl na mohutnou CX-60 byla výzva, v níž však designéři obstáli se ctí. Proporce jsou ale oproti menší CX-5 o dost jiné, dlouhá kapota CX-60 a vzad posunutá kabina totiž zdůrazňují netradiční technické řešení.

Foto: Mazda

CX-60 je velké auto, stále ale vypadá elegantně

Model CX-60 totiž stojí na zcela nové platformě připravené pro kombinaci řadového šestiválce uloženého vpředu podélně a pohonu zadních kol. Ta byla primárně navržená pro dlouho slibovanou šestku, ale místo ní se jako první představuje právě CX-60. Akorát zatím bez šestiválců v zadokolce, ty na trh dorazí až příští rok.

Motorizace

Vedle plug-in hybridní varianty nabídne Mazda také šestiválcové motorizace: benzinový třílitr s technologií Skyactiv-X (jeho parametry zatím neznáme) a turbodiesel 3,3 l ve dvou výkonových variantách (200 k a 450 Nm, resp. 254 k a 550 Nm). Obě pohonné jednotky budou spojené s osmistupňovým měničovým automatem, pro vyšší efektivitou budou disponovat elektrickým dopingem ve formě 48V mild-hybridního ústrojí. Jejich uvedení na trh se dočkáme již v průběhu příštího roku.

Foto: Mazda

Dokonce i čtyřválec verze PHEV je uložený podélně

Premiérová CX-60 tak přijíždí se zbrusu novým plug-in hybridním pohonem spojující řadový atmosférický čtyřválec 2,5 l (192 k a 261 Nm) s elektromotorem (175 k a 270 Nm). Společně roztáčejí všechna čtyři kola kombinovaným výkonem 327 koní a zátahem mohutných 500 Nm, což z CX-60 dělá nejvýkonnější sériovou Mazdu historie. A ano, stovka za 5,8 sekundy je hodně zajímavá hodnota, ale žádné závodění nečekejte. Mnohem důležitějších je těch 63 kilometrů čistě elektrického dojezdu (do rychlosti až 100 km/h), které vám poskytne plně nabitá baterie (kapacita 17,8 kWh). Akorát když pak elektrická energie dojde, jezdíte za nijak zázračných sedm litrů na sto.

Foto: Mazda

Plug-in hybrid má síly na rozdávání. Tedy pokud máte plně nabito…

A nijak zázračné není ani sladění obou pohonů prostřednictvím nové osmistupňové automatické převodovky – ta místo hydrodynamického měniče používá vícelamelovou spojku, takže je podle inženýrů Mazdy o 22 % efektivnější, jenže její řazení není tak hladké, jako by bylo s měničem. Při přeřazení často cítíte jemné pocuknutí (a to i při jízdě na elektřinu, protože elektromotor roztáčí přes převodovku všechna čtyři kola), převodovka taky občas zaváhá, když po ní chcete víc, a čtyřválec zní ve vysokých otáčkách trochu utrápeně (ale pořád lepší než zážitek s CVT převodovkami). Možná bude lepší počkat až na ty šestiválce…

Foto: Mazda

CX-60 se zatáček vážně nebojí, na hladkém německém asfaltu jezdí naprosto bezchybně i na 20palcových kolech

Perfektní řidičská pozice

CX-60 vám sama nastaví ideální pozici za volantem. Stačí jí zadat vaši výšku a automaticky vám nastaví sedačku a volant, pak jen otočíte hlavou do stran a kamera v kabině vyhodnotí, jak vám nastavit vnější zrcátka. No, výsledek není vždy úplně dokonalý, ale mnoho řidičů naučí tahle funkce sedět správně za volantem. Pozici si následně můžete spolu s radiovými stanicemi a dalšími oblíbenými nastaveními uložit do paměti, která udrží až šest různých řidičů.

Foto: Mazda

Správnou pozici za volantem vám CX-60 ráda nastaví sama

Ty určitě potěší fanoušky distingovaného vrčení, ale zaručeně vám nedopřejí takové ticho a klid jako verze PHEV, která na elektřinu plachtí naprosto bezhlučně a také ukázkově pohodlně – což krásně podporuje relaxační atmosféru na palubě CX-60. Když se rozhodnete z ní vymáčknout maximum a přepnete na sportovní jízdní režim, motor dopovaný bryskním elektrickým zátahem nabídne solidní tempo, kterému stabilní a sebejistý podvozek naprosto stačí. Zatáčky tak můžete řezat pěkně svižně a s úsměvem na tváři, ale je přeci jen znát, že úloha pohodlného kočáru Mazdě CX-60 sedí o mnoho lépe.

Tohle je skutečně vlajková loď se vším všudy: krásné, majestátní auto, které vás hýčká prostorem, luxusní výbavou a skvělým zpracováním, klidnou a vytříbenou jízdou, kterou si užijete jako pasažér, ale ještě víc jako řidič. Zkrátka to nejlepší od Mazdy – a jsme moc zvědaví, jak to další chystané modely (šestka a CX-80) dokážou trumfnout…

Mazda CX-60 se perfektně trefuje do prostoru mezi běžnou konfekcí a prémiovými auty s prémiovými cenovkami. Základní cena 1 343 090 Kč (nejvyšší výbava je zhruba o 150 tisíc dražší) tomu odpovídá, ale mějte na paměti, že také odpovídá vrcholné motorizaci PHEV, chystané šestiválce určitě vyjdou o něco laciněji.

Načítám