Článek
„Ma“ je kouzelně krátké japonské slovo označující „klidnou a důstojnou krásu prázdného prostoru“. A přesně v tomto duchu je navržený interiér nové CX-60 – jednoduchá a přehledná architektura, elegantní, nepřeplácaný design, ale i módní záplava digitalizace (ve formě průhledového displeje, 12,3palcového přístrojového panelu a 12,3palcového infotainmentu s širokou funkcionalitou) vám informace poskytuje tak snadno vstřebatelnou a uživatelsky přátelskou formou, že se tu okamžitě budete cítit jako doma.
Zvlášť pokud zvolíte světlý interiér, v němž nejvíce oceníte „kaičó“, tedy harmonický mix materiálů a textur, který v případě CX-60 zahrnuje chromované prvky, dekory z javorového dřeva, precizní prošívání inspirované stylem Musubu, jemnou kůži nappa nebo textilní čalounění inspirované látkou pro kimono doplněné zvláštním prošíváním technikou Kakenui. Jasně, Japonci mají slovo pro všechno…
CX-60 | CX-5 | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 745 mm | 4 550 mm | +195 mm |
Šířka | 1 890 mm | 1 840 mm | +50 mm |
Výška | 1 680 mm | 1 680 mm | – |
Rozvor | 2 870 mm | 2 700 mm | +170 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 570 l | 506 l | +64 l |
Mazda CX-60 je sice skoro o 20 cm delší než CX-5, ale stále zůstává striktně pětimístná. Brzy ale dorazí ještě větší SUV CX-80, které již nabídne tři řady sedadel.
Poslední slovíčko, které se dnes naučíme, je Kodo. Nejspíš ho už znáte, protože tak v Mazdě už více než dekádu označují svůj designový směr vystihující duši pohybu. V překladu to znamená, že jejich auta vypadají dynamicky, i když stojí zaparkovaná na místě. Přenést tento ladný designový styl na mohutnou CX-60 byla výzva, v níž však designéři obstáli se ctí. Proporce jsou ale oproti menší CX-5 o dost jiné, dlouhá kapota CX-60 a vzad posunutá kabina totiž zdůrazňují netradiční technické řešení.
Model CX-60 totiž stojí na zcela nové platformě připravené pro kombinaci řadového šestiválce uloženého vpředu podélně a pohonu zadních kol. Ta byla primárně navržená pro dlouho slibovanou šestku, ale místo ní se jako první představuje právě CX-60. Akorát zatím bez šestiválců v zadokolce, ty na trh dorazí až příští rok.
Motorizace
Vedle plug-in hybridní varianty nabídne Mazda také šestiválcové motorizace: benzinový třílitr s technologií Skyactiv-X (jeho parametry zatím neznáme) a turbodiesel 3,3 l ve dvou výkonových variantách (200 k a 450 Nm, resp. 254 k a 550 Nm). Obě pohonné jednotky budou spojené s osmistupňovým měničovým automatem, pro vyšší efektivitou budou disponovat elektrickým dopingem ve formě 48V mild-hybridního ústrojí. Jejich uvedení na trh se dočkáme již v průběhu příštího roku.
Premiérová CX-60 tak přijíždí se zbrusu novým plug-in hybridním pohonem spojující řadový atmosférický čtyřválec 2,5 l (192 k a 261 Nm) s elektromotorem (175 k a 270 Nm). Společně roztáčejí všechna čtyři kola kombinovaným výkonem 327 koní a zátahem mohutných 500 Nm, což z CX-60 dělá nejvýkonnější sériovou Mazdu historie. A ano, stovka za 5,8 sekundy je hodně zajímavá hodnota, ale žádné závodění nečekejte. Mnohem důležitějších je těch 63 kilometrů čistě elektrického dojezdu (do rychlosti až 100 km/h), které vám poskytne plně nabitá baterie (kapacita 17,8 kWh). Akorát když pak elektrická energie dojde, jezdíte za nijak zázračných sedm litrů na sto.
A nijak zázračné není ani sladění obou pohonů prostřednictvím nové osmistupňové automatické převodovky – ta místo hydrodynamického měniče používá vícelamelovou spojku, takže je podle inženýrů Mazdy o 22 % efektivnější, jenže její řazení není tak hladké, jako by bylo s měničem. Při přeřazení často cítíte jemné pocuknutí (a to i při jízdě na elektřinu, protože elektromotor roztáčí přes převodovku všechna čtyři kola), převodovka taky občas zaváhá, když po ní chcete víc, a čtyřválec zní ve vysokých otáčkách trochu utrápeně (ale pořád lepší než zážitek s CVT převodovkami). Možná bude lepší počkat až na ty šestiválce…
Perfektní řidičská pozice
CX-60 vám sama nastaví ideální pozici za volantem. Stačí jí zadat vaši výšku a automaticky vám nastaví sedačku a volant, pak jen otočíte hlavou do stran a kamera v kabině vyhodnotí, jak vám nastavit vnější zrcátka. No, výsledek není vždy úplně dokonalý, ale mnoho řidičů naučí tahle funkce sedět správně za volantem. Pozici si následně můžete spolu s radiovými stanicemi a dalšími oblíbenými nastaveními uložit do paměti, která udrží až šest různých řidičů.
Ty určitě potěší fanoušky distingovaného vrčení, ale zaručeně vám nedopřejí takové ticho a klid jako verze PHEV, která na elektřinu plachtí naprosto bezhlučně a také ukázkově pohodlně – což krásně podporuje relaxační atmosféru na palubě CX-60. Když se rozhodnete z ní vymáčknout maximum a přepnete na sportovní jízdní režim, motor dopovaný bryskním elektrickým zátahem nabídne solidní tempo, kterému stabilní a sebejistý podvozek naprosto stačí. Zatáčky tak můžete řezat pěkně svižně a s úsměvem na tváři, ale je přeci jen znát, že úloha pohodlného kočáru Mazdě CX-60 sedí o mnoho lépe.
Tohle je skutečně vlajková loď se vším všudy: krásné, majestátní auto, které vás hýčká prostorem, luxusní výbavou a skvělým zpracováním, klidnou a vytříbenou jízdou, kterou si užijete jako pasažér, ale ještě víc jako řidič. Zkrátka to nejlepší od Mazdy – a jsme moc zvědaví, jak to další chystané modely (šestka a CX-80) dokážou trumfnout…
Mazda CX-60 se perfektně trefuje do prostoru mezi běžnou konfekcí a prémiovými auty s prémiovými cenovkami. Základní cena 1 343 090 Kč (nejvyšší výbava je zhruba o 150 tisíc dražší) tomu odpovídá, ale mějte na paměti, že také odpovídá vrcholné motorizaci PHEV, chystané šestiválce určitě vyjdou o něco laciněji.