Hlavní obsah

Maskovaná silniční stíhačka: Poprvé za volantem nového VW Golf R. Moc změn nepřináší, ale pořád je pekelně rychlý

Foto: Volkswagen
Aktualizováno

Nejrychlejší Volkswagen Golf se již brzy představí ve své modernizované podobě (označované jako generace 8.5). Ještě před oficiálním odhalením jsme se krátce mohli projet s předprodukčními prototypy – a šlo o skutečně nevšední zážitek.

Článek

Přicházím k autu s povědomou siluetou ikonického hatchbacku, jehož designové finesy však důsledně ukrývá folie s rafinovaným digitálním maskováním. Za volant se musím nasoukat přes vysoké okraje skořepinové závodní sedačky, která mě hned pevně obejme. Pak ještě zapnout čtyřbodové pásy přichycené k bezpečnostní kleci vyplňující zadní část interiéru… a můžu vyrazit!

Na takhle drsné podmínky se ale u produkčního Golfu R připravovat nemusíte, přes noc se z něj nestala okruhová zbraň. To jen tentokrát sedím ve speciálně upravené verzi, která prošla těžkým mučením na obávané Severní smyčce Nürburgringu. Minulá verze tu zajela skvělý čas 7:47,31 min ve výroční edici „20 Years“ a nová verze by měla být podobně rychlá – protože je prakticky stejná.

Foto: Volkswagen

Jedinou novinkou na motoru je upravená škrticí klapka a turbodmychadlo pro rychlejší odezvu na plyn v nejostřejším jízdním režimu. Motor také umí nastartovat s vyššími otáčkami (2500 ot./min.), aby se rychleji zahřál – a aby si vás okolí díky brumlavému zvuku lépe všimlo.

Technicky se totiž mnoho nezměnilo. Standardní varianta přebírá výkonnější variantu motoru produkující 333 koní (+13 koní), má shodný chytrý pohon všech čtyř kol, stejně naladěný adaptivní podvozek (včetně speciálního jízdního režimu právě pro Zelené peklo s ostře naladěným pohonným ústrojím a měkčím podvozkem lépe sedícím tamější hrbolaté trati) a chytrý zadní diferenciál (torque splitter) umožňující poslat až 100 % točivého momentu (z těch 50 %, které jdou na zadní nápravu) na jedno ze zadních kol, což vám umožní se v zatáčce pěkně kontrolovaně sklouznout.

Foto: Volkswagen

Hot hatch s pohonem všech čtyř kol, který umí jezdit i smykem? Tak to si dáme líbit! Ale až někdy jindy a někde jinde, na okruh jsme s prototypem nesměli.

O smycích vám ale žádné pohádky vyprávět nebudu. Také vám nebudu nalhávat, že jsem nový Golf R přitlačil v zatáčkách na limit, protože na krátké testovací trase v běžném provozu určené pro první rychlé seznámení zkrátka moc zatáček nebylo. Byl na něm ale úsek dálnice s neomezenou rychlostí, takže vám můžu s klidným srdcem potvrdit, že Golf R je pořád pekelně rychlé auto (těch 13 koní navrch si nevšimnete, ale čas na stovku zkrácený o jednu desetinu na 4,6 sekundy je pořádný fičák) a velmi stabilní i v rychlostech výrazně přesahujících 200 km/h (s Performance paketem uhání Golf R až 270 km/h).

Ale není důvod pochybovat, že Golf R i po modernizaci zůstal tím neuvěřitelně schopným, za všech podmínek sebejistým a řidičsky dost zábavným rychlíkem, kterým byl i předtím. Nyní je však ještě příjemnější na každodenní použití, protože stejně jako běžný Golf dostal nový 13palcový infotainment (místo dřívějších 10 palců) s výkonnějším hardwarem a lépe odladěným systémem.

Modernizace přináší také vylepšený design exteriéru s tenčími předními světly a upravenou grafikou zadních světel s LED pruhem a osvětleným logem, upravenými nárazníky a pár dalšími drobnostmi… Ale to všechno uvidíte až ke konci měsíce, kdy se nový Golf R a Golf R Variant oficiálně představí veřejnosti bez maskování a v celé své kráse. Už se můžete začít těšit!

Načítám