Článek
Přicházím k autu s povědomou siluetou ikonického hatchbacku, jehož designové finesy však důsledně ukrývá folie s rafinovaným digitálním maskováním. Za volant se musím nasoukat přes vysoké okraje skořepinové závodní sedačky, která mě hned pevně obejme. Pak ještě zapnout čtyřbodové pásy přichycené k bezpečnostní kleci vyplňující zadní část interiéru… a můžu vyrazit!
Na takhle drsné podmínky se ale u produkčního Golfu R připravovat nemusíte, přes noc se z něj nestala okruhová zbraň. To jen tentokrát sedím ve speciálně upravené verzi, která prošla těžkým mučením na obávané Severní smyčce Nürburgringu. Minulá verze tu zajela skvělý čas 7:47,31 min ve výroční edici „20 Years“ a nová verze by měla být podobně rychlá – protože je prakticky stejná.
Technicky se totiž mnoho nezměnilo. Standardní varianta přebírá výkonnější variantu motoru produkující 333 koní (+13 koní), má shodný chytrý pohon všech čtyř kol, stejně naladěný adaptivní podvozek (včetně speciálního jízdního režimu právě pro Zelené peklo s ostře naladěným pohonným ústrojím a měkčím podvozkem lépe sedícím tamější hrbolaté trati) a chytrý zadní diferenciál (torque splitter) umožňující poslat až 100 % točivého momentu (z těch 50 %, které jdou na zadní nápravu) na jedno ze zadních kol, což vám umožní se v zatáčce pěkně kontrolovaně sklouznout.
O smycích vám ale žádné pohádky vyprávět nebudu. Také vám nebudu nalhávat, že jsem nový Golf R přitlačil v zatáčkách na limit, protože na krátké testovací trase v běžném provozu určené pro první rychlé seznámení zkrátka moc zatáček nebylo. Byl na něm ale úsek dálnice s neomezenou rychlostí, takže vám můžu s klidným srdcem potvrdit, že Golf R je pořád pekelně rychlé auto (těch 13 koní navrch si nevšimnete, ale čas na stovku zkrácený o jednu desetinu na 4,6 sekundy je pořádný fičák) a velmi stabilní i v rychlostech výrazně přesahujících 200 km/h (s Performance paketem uhání Golf R až 270 km/h).
Ale není důvod pochybovat, že Golf R i po modernizaci zůstal tím neuvěřitelně schopným, za všech podmínek sebejistým a řidičsky dost zábavným rychlíkem, kterým byl i předtím. Nyní je však ještě příjemnější na každodenní použití, protože stejně jako běžný Golf dostal nový 13palcový infotainment (místo dřívějších 10 palců) s výkonnějším hardwarem a lépe odladěným systémem.
Modernizace přináší také vylepšený design exteriéru s tenčími předními světly a upravenou grafikou zadních světel s LED pruhem a osvětleným logem, upravenými nárazníky a pár dalšími drobnostmi… Ale to všechno uvidíte až ke konci měsíce, kdy se nový Golf R a Golf R Variant oficiálně představí veřejnosti bez maskování a v celé své kráse. Už se můžete začít těšit!