Článek
Světově nejprodávanější auto všech dob přijíždí v novém a vstupuje do zcela nového segmentu. Japonská Toyota vyrábí legendární Corollu už od šedesátých let minulého století, už v roce 1997 překonala Volkswagen Brouk s titulem globálně nejúspěšnějšího vozu a v loňském roce oslavila až neuvěřitelných jubilejních padesát milionů kusů. Toho automobilka ze země vycházejícího slunce docílila během dvanácti generací.
A teď se rozhodla svůj nejúspěšnější bestseller povýšit, a to doslova. Raketově vzkvétající segment kompaktních C-SUV přitahuje pozornost stále více automobilek a Toyota vůbec poprvé představuje slavnou Corollu následující nejmodernější trend vozů SUV. O novinku, jakou z budoucích majitelů zatím viděla naživo jen hrstka šťastlivců, je už v dnešních dnech obrovský zájem a Toyota nás pozvala do katalánského přímořského letoviska Sitges, abychom nasáli první dojmy a projeli se na okolních silničkách.
Corolla Cross zapadá mezi C-HR a RAV4 a představuje nová multimédia
A teď tu stojí před námi. Nová Toyota Corolla Cross rozšiřuje rodinu Corolla o kompaktní SUV, jaké v portfoliu značky dokonale zapadá mezi menší Toyotu C-HR a větší RAV4. Vůbec poprvé tak Corolla vyrostla i do výšky a Toyota dodává, že novinkou cílí na mladé rodiny s malými dětmi. Cílem je jim poskytnout praktické auto pro každodenní život se všemi charakteristickými rysy tradiční Corolly spojenými s moderním trendem SUV.
Automobilka přiznává, že nová Corolla Cross přijíždí do Česka s relativně vysokou základní cenovkou. Pro zákazníky ale má moderní SUV s bohatou standardní výbavu. V modelu se poprvé představuje nový 12,3" plně digitální přístrojový štít ve spojení s novým 10,5" dotykovým infotainmentem a snadnou konektivitou chytrých telefonů přes Apple CarPlay (bezdrátově) i Android Auto. Novinka je vybavena i technologií T-Mate s nejmodernějšími bezpečnostními a asistenčními systémy. Corolla Cross tak hlídá bezpečnost vás, vaší rodiny i okolního provozu.
A jsou to zejména nová multimédia, co významně zpříjemňuje první dojmy z nejnovější Toyoty. Na digitálním přístrojovém štítu si můžete svobodně upravovat sledovaná jízdní data a nový infotainment zaujme modernější grafikou i rychlejší odezvou. Japonci tak jsou zase o krok blíž dnešním standardům na evropském trhu. Typicky japonská pak Corolla Cross je v celém interiéru, kde je prostoru „tak akorát“ a zavazadelník osloví spíše ideálním tvarem než pocitově bezedným objemem. Přece jen pojme pouze 425 litrů nákladu.
V Česku nejprve s dvoulitrem, na základní osmnáctistovku si musíte počkat
Nová Toyota Corolla Cross zakládá na modulární platformě TNGA-C a vychází ze stejnojmenného modelu, jaký se v minulých dvou letech objevil už v Thajsku. Do Evropy přijíždí s decentní modernizací a je vůbec prvním modelem, jaký automobilka vybavila novou pátou generací hybridního elektrického pohonu se silnějším spalovacím motorem i elektromotory, nižší spotřebou paliva, menšími elektrickými ztrátami a kompaktnějšími komponenty.
V Evropě se začíná prodávat zatím pouze se silnější dvoulitrovou motorizací, spojenou se základním pohonem předních kol nebo volitelnou inteligentní čtyřkolkou AWD-i. Budoucím základem přitom bude nová osmnáctistovka s pohonem předních kol, kterou Toyota zpočátku prodává pouze v Izraeli a Turecku. V Česku se objeví až v prvním čtvrtletí příštího roku. Automobilka se stále rozhoduje o finální konstrukci podvozku pro Evropu i jejím nastavení.
Rozměry | RAV4 | Corolla Cross 2.0 HEV | C-HR 2.0 HEV |
---|---|---|---|
Délka (mm) | 4 600 (+14 cm) | 4 460 | 4 395 (-6,5 cm) |
Rozvor (mm) | 2 690 (+5 cm) | 2 640 | 2 640 (+-0 cm) |
Kufr (l) | 580 (+155 l) | 425 | 358 (-67 l) |
U nejnovějšího hybridu pak Toyota zdůrazňuje novou jednotku řízení energie (PCU), díky níž snížila elektrické ztráty celé soustavy o 14 procent u osmnáctistovky a 6 procent u dvoulitru. Nová je i menší a lehčí lithium-iontová baterie s vyšším výkonem přispívajícím lepší dynamice vozu i nižší spotřebě. Hmotnost akumulátoru s kapacitou 4,08 Ah klesla o 14 procent při současném nárůstu výkonu o jiných 14 procent. Současně automobilka vylepšila i jeho chlazení.
Jezdí příjemně, ale zvykněte si na vyšší hlučnost i absenci plachtění
Během našich prvních jízd s novou Corollou Cross máme příležitost vyzkoušet si pouze silnější dvoulitr, avšak s oběma koncepcemi. Nejprve usedám za volant šedé předokolky a začínám se s ní seznamovat na venkovských silničkách. Už od prvních kilometrů je znát, že Toyota vyvinula SUV derivát Corolly zejména pro řidiče s defenzivním řidičským stylem. Je především o klidu za volantem a sportovat sice lehce umí, ale raději jezdí v odpočinkovějším tempu.
Jednoduše se ovládá, je komfortní i na rozbitém asfaltu a i s decentně naklánějící se karoserií se příjemně a relativně čitelně řídí i v techničtějších pasážích zdejších kopcovitých okresek se spoustou zatáček. S kombinovaným výkonem 197 koní (146 kW) má nadprůměrnou dynamiku, díky níž zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 180 km/h. Technickým nadšencům jen připomenu, že spalovací čtyřválec má 152 koní (112 kW) a 190 Nm, zatímco synchronní elektromotor disponuje 111 koňmi (83 kW) a 206 Nm.
Jedinou nepříjemností za volantem nové Corolly Cross pak je vyšší hlučnost spalovacího motoru při silnějším zrychlení, částečně způsobená bezestupňovou převodovkou eCVT. Zvyk následně vyžaduje i nová asistence řízení, jakou se Toyota snaží nejnovější hybrid přiblížit elektromobilům. Po uvolnění pedálu plynu při jízdě totiž Corolla Cross neumí plachtit, ale rekuperací brzdné energie samovolně zpomaluje, a to i při jízdě z kopce.
Během odpoledne se následně seznamuji i s vrcholnou čtyřkolkou AWD-i, technicky vycházející z koncepce menšího Yarisu Cross. K hybridnímu pohonu přidává další elektromotor, jakým pohání zadní nápravu, o 40 koních (29 kW) a 84 Nm. Corolle Cross přináší nejen o maličko lepší dynamiku se zrychlením na stovku za 7,5 sekundy, ale současně i přesnější jízdní vlastnosti. Jakmile se totiž přední kola přiblíží limitům přilnavosti, zadní elektromotor pomáhá eliminovat nedotáčivost vozu.
V Česku je nejprodávanější vrcholná výbava se čtyřkolkou
Pro českou Toyotu jsou nejdůležitějšími konkurenty v segmentu C-SUV zejména Škoda Karoq, Peugeot 3008 nebo Nissan Qashqai, přičemž sebevědomě říká, že nová Corolla Cross je nejlepším vozem v segmentu. Naše výsledné hodnocení si necháme až do plnohodnotného redakčního testu v následujících měsících, ale už teď vám řekneme, že nás rozhodně nezklamala.
Novou Corollu Cross ocení zejména řidiči se zájmem o efektivní hybridní pohony, komfortní agilní podvozky i přehledný a bezpečný výhled z interiéru do všech stran. Během svého prvního seznámení ve Španělsku jsem s novinkou navíc jezdil s kombinovanou spotřebou 5,7 l/100 km, a to s dynamičtějším tempem na zdejších kopcovitých okreskách i relativně volných dálnicích.
I s vyšší základní cenou, kdy vám Toyota většinu z bohaté výbavy nabídne už ve standardu, se nadto v Česku těší příznivému zájmů zákazníků. Toyota nám odhaluje, že z prodávaných výbav Comfort, Style a Premiere Edition je nejsilnější zájem o dvě nejvyšší, přičemž vůbec nejprodávanější variantou je vrcholná výbava Premiere Edition v kombinaci s dvoulitrem a pohonem všech kol.
Nová Toyota Corolla Cross se v Česku začíná prodávat se základní cenou od 919 900 Kč. Příplatek za volitelnou čtyřkolku je u všech Toyot stejný a zájemci získají inteligentní pohon AWD-i za dalších 50 tisíc Kč. První vozy se na českém trhu objeví v průběhu října a listopadu.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec VVT-i, atmosférický, uložený vpředu napříč, HEV |
Zdvihový objem | 1 987 cm3 |
Systémový výkon | 146 kW (197 k) |
Točivý moment | 190 Nm spalovací motor, 206 Nm hlavní elektromotor, 84 Nm zadní elektromotor (AWD-i) |
Převodovka | eCVT |
Pohon | předních kol (standardně), volitelně všech kol (AWD-i) |
Pohotovostní hmotnost | neuvedeno |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,6 s (pohon předních kol), 7,5 s (AWD-i) |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 43 l |
Kola a pneumatiky | 225/50 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 460/1 825/1 620 mm |
Rozvor | 2 640 mm |