Hlavní obsah

Malá spotřeba, vyšší hlučnost a vysoká cena. Víme, jak jezdí nová Toyota Corolla Cross

Foto: Toyota

Nová éra pro legendární Toyotu Corollu už začíná i v Evropě. Japonská automobilka před dvěma lety zahájila v Thajsku prodej nové Corolly Cross a teď ji začíná prodávat i v Česku. S důležitou novinkou, spadající mezi menší Toyotu C-HR a větší RAV4, jsme se vůbec poprvé svezli na silnicích v Katalánsku a přinášíme vám naše první dojmy.

Článek

Světově nejprodávanější auto všech dob přijíždí v novém a vstupuje do zcela nového segmentu. Japonská Toyota vyrábí legendární Corollu už od šedesátých let minulého století, už v roce 1997 překonala Volkswagen Brouk s titulem globálně nejúspěšnějšího vozu a v loňském roce oslavila až neuvěřitelných jubilejních padesát milionů kusů. Toho automobilka ze země vycházejícího slunce docílila během dvanácti generací.

A teď se rozhodla svůj nejúspěšnější bestseller povýšit, a to doslova. Raketově vzkvétající segment kompaktních C-SUV přitahuje pozornost stále více automobilek a Toyota vůbec poprvé představuje slavnou Corollu následující nejmodernější trend vozů SUV. O novinku, jakou z budoucích majitelů zatím viděla naživo jen hrstka šťastlivců, je už v dnešních dnech obrovský zájem a Toyota nás pozvala do katalánského přímořského letoviska Sitges, abychom nasáli první dojmy a projeli se na okolních silničkách.

Foto: Toyota

Vůbec poprvé se z globálně úspěšné Corolly stává kompaktní SUV. Zaútočí na nejsilnější hráče v segmentu C a rozšíří modelovou řadu Corolla

Corolla Cross zapadá mezi C-HR a RAV4 a představuje nová multimédia

A teď tu stojí před námi. Nová Toyota Corolla Cross rozšiřuje rodinu Corolla o kompaktní SUV, jaké v portfoliu značky dokonale zapadá mezi menší Toyotu C-HR a větší RAV4. Vůbec poprvé tak Corolla vyrostla i do výšky a Toyota dodává, že novinkou cílí na mladé rodiny s malými dětmi. Cílem je jim poskytnout praktické auto pro každodenní život se všemi charakteristickými rysy tradiční Corolly spojenými s moderním trendem SUV.

Automobilka přiznává, že nová Corolla Cross přijíždí do Česka s relativně vysokou základní cenovkou. Pro zákazníky ale má moderní SUV s bohatou standardní výbavu. V modelu se poprvé představuje nový 12,3" plně digitální přístrojový štít ve spojení s novým 10,5" dotykovým infotainmentem a snadnou konektivitou chytrých telefonů přes Apple CarPlay (bezdrátově) i Android Auto. Novinka je vybavena i technologií T-Mate s nejmodernějšími bezpečnostními a asistenčními systémy. Corolla Cross tak hlídá bezpečnost vás, vaší rodiny i okolního provozu.

Foto: Toyota

V interiéru je Corolla Cross typickou Toyotou, ale automobilka představuje nový infotainment s konektivitou služeb Apple CarPlay (bezdrátově) a Android Auto

A jsou to zejména nová multimédia, co významně zpříjemňuje první dojmy z nejnovější Toyoty. Na digitálním přístrojovém štítu si můžete svobodně upravovat sledovaná jízdní data a nový infotainment zaujme modernější grafikou i rychlejší odezvou. Japonci tak jsou zase o krok blíž dnešním standardům na evropském trhu. Typicky japonská pak Corolla Cross je v celém interiéru, kde je prostoru „tak akorát“ a zavazadelník osloví spíše ideálním tvarem než pocitově bezedným objemem. Přece jen pojme pouze 425 litrů nákladu.

V Česku nejprve s dvoulitrem, na základní osmnáctistovku si musíte počkat

Nová Toyota Corolla Cross zakládá na modulární platformě TNGA-C a vychází ze stejnojmenného modelu, jaký se v minulých dvou letech objevil už v Thajsku. Do Evropy přijíždí s decentní modernizací a je vůbec prvním modelem, jaký automobilka vybavila novou pátou generací hybridního elektrického pohonu se silnějším spalovacím motorem i elektromotory, nižší spotřebou paliva, menšími elektrickými ztrátami a kompaktnějšími komponenty.

Foto: Toyota

Spolu s novým infotainmentem se představuje i 12,3" plně digitální přístrojový štít, umožňující vlastní nastavení zobrazení pomocí tzv. „widgetů“

V Evropě se začíná prodávat zatím pouze se silnější dvoulitrovou motorizací, spojenou se základním pohonem předních kol nebo volitelnou inteligentní čtyřkolkou AWD-i. Budoucím základem přitom bude nová osmnáctistovka s pohonem předních kol, kterou Toyota zpočátku prodává pouze v Izraeli a Turecku. V Česku se objeví až v prvním čtvrtletí příštího roku. Automobilka se stále rozhoduje o finální konstrukci podvozku pro Evropu i jejím nastavení.

RozměryRAV4Corolla Cross 2.0 HEVC-HR 2.0 HEV
Délka (mm)4 600 (+14 cm)4 4604 395 (-6,5 cm)
Rozvor (mm)2 690 (+5 cm)2 6402 640 (+-0 cm)
Kufr (l)580 (+155 l)425358 (-67 l)

U nejnovějšího hybridu pak Toyota zdůrazňuje novou jednotku řízení energie (PCU), díky níž snížila elektrické ztráty celé soustavy o 14 procent u osmnáctistovky a 6 procent u dvoulitru. Nová je i menší a lehčí lithium-iontová baterie s vyšším výkonem přispívajícím lepší dynamice vozu i nižší spotřebě. Hmotnost akumulátoru s kapacitou 4,08 Ah klesla o 14 procent při současném nárůstu výkonu o jiných 14 procent. Současně automobilka vylepšila i jeho chlazení.

Foto: Toyota

Toyota se nebojí připomenout, že s novou Corollou Cross můžete vyrazit i do lehčího terénu. Zejména čtyřkolka AWD-i toho díky zadnímu elektromotoru projede překvapivě dost

Jezdí příjemně, ale zvykněte si na vyšší hlučnost i absenci plachtění

Během našich prvních jízd s novou Corollou Cross máme příležitost vyzkoušet si pouze silnější dvoulitr, avšak s oběma koncepcemi. Nejprve usedám za volant šedé předokolky a začínám se s ní seznamovat na venkovských silničkách. Už od prvních kilometrů je znát, že Toyota vyvinula SUV derivát Corolly zejména pro řidiče s defenzivním řidičským stylem. Je především o klidu za volantem a sportovat sice lehce umí, ale raději jezdí v odpočinkovějším tempu.

Jednoduše se ovládá, je komfortní i na rozbitém asfaltu a i s decentně naklánějící se karoserií se příjemně a relativně čitelně řídí i v techničtějších pasážích zdejších kopcovitých okresek se spoustou zatáček. S kombinovaným výkonem 197 koní (146 kW) má nadprůměrnou dynamiku, díky níž zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 180 km/h. Technickým nadšencům jen připomenu, že spalovací čtyřválec má 152 koní (112 kW) a 190 Nm, zatímco synchronní elektromotor disponuje 111 koňmi (83 kW) a 206 Nm.

Foto: Toyota

Japonská automobilka nám pro první svezení půjčila pouze silnější dvoulitry, avšak s pohonem předních i všech kol. Abychom je od sebe snáze rozeznali, čtyřkolku charakterizovala bílá, předokolku pak šedá barva laku

Jedinou nepříjemností za volantem nové Corolly Cross pak je vyšší hlučnost spalovacího motoru při silnějším zrychlení, částečně způsobená bezestupňovou převodovkou eCVT. Zvyk následně vyžaduje i nová asistence řízení, jakou se Toyota snaží nejnovější hybrid přiblížit elektromobilům. Po uvolnění pedálu plynu při jízdě totiž Corolla Cross neumí plachtit, ale rekuperací brzdné energie samovolně zpomaluje, a to i při jízdě z kopce.

Během odpoledne se následně seznamuji i s vrcholnou čtyřkolkou AWD-i, technicky vycházející z koncepce menšího Yarisu Cross. K hybridnímu pohonu přidává další elektromotor, jakým pohání zadní nápravu, o 40 koních (29 kW) a 84 Nm. Corolle Cross přináší nejen o maličko lepší dynamiku se zrychlením na stovku za 7,5 sekundy, ale současně i přesnější jízdní vlastnosti. Jakmile se totiž přední kola přiblíží limitům přilnavosti, zadní elektromotor pomáhá eliminovat nedotáčivost vozu.

Foto: Toyota

Jen kousek od španělského pobřeží najdete zajímavé silničky, kde je nová Corolla Cross řidičsky příjemná

V Česku je nejprodávanější vrcholná výbava se čtyřkolkou

Pro českou Toyotu jsou nejdůležitějšími konkurenty v segmentu C-SUV zejména Škoda Karoq, Peugeot 3008 nebo Nissan Qashqai, přičemž sebevědomě říká, že nová Corolla Cross je nejlepším vozem v segmentu. Naše výsledné hodnocení si necháme až do plnohodnotného redakčního testu v následujících měsících, ale už teď vám řekneme, že nás rozhodně nezklamala.

Novou Corollu Cross ocení zejména řidiči se zájmem o efektivní hybridní pohony, komfortní agilní podvozky i přehledný a bezpečný výhled z interiéru do všech stran. Během svého prvního seznámení ve Španělsku jsem s novinkou navíc jezdil s kombinovanou spotřebou 5,7 l/100 km, a to s dynamičtějším tempem na zdejších kopcovitých okreskách i relativně volných dálnicích.

Foto: Toyota

Češi se příplatků nebojí a v současnosti si objednávají hlavně vrcholnou výbavu Premiere Edition a čtyřkolku

I s vyšší základní cenou, kdy vám Toyota většinu z bohaté výbavy nabídne už ve standardu, se nadto v Česku těší příznivému zájmů zákazníků. Toyota nám odhaluje, že z prodávaných výbav Comfort, Style a Premiere Edition je nejsilnější zájem o dvě nejvyšší, přičemž vůbec nejprodávanější variantou je vrcholná výbava Premiere Edition v kombinaci s dvoulitrem a pohonem všech kol.

Nová Toyota Corolla Cross se v Česku začíná prodávat se základní cenou od 919 900 Kč. Příplatek za volitelnou čtyřkolku je u všech Toyot stejný a zájemci získají inteligentní pohon AWD-i za dalších 50 tisíc Kč. První vozy se na českém trhu objeví v průběhu října a listopadu.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec VVT-i, atmosférický, uložený vpředu napříč, HEV
Zdvihový objem1 987 cm3
Systémový výkon146 kW (197 k)
Točivý moment190 Nm spalovací motor, 206 Nm hlavní elektromotor, 84 Nm zadní elektromotor (AWD-i)
PřevodovkaeCVT
Pohonpředních kol (standardně), volitelně všech kol (AWD-i)
Pohotovostní hmotnostneuvedeno
Akcelerace 0–100 km/h7,6 s (pohon předních kol), 7,5 s (AWD-i)
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)5,7 l/100 km
Objem palivové nádrže43 l
Kola a pneumatiky225/50 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 460/1 825/1 620 mm
Rozvor2 640 mm
Načítám