Hlavní obsah

Malá rozmařilost: Nejmenší Lexus LBX je neobyčejně propracovaný, zábavný a úsporný fešák, po němž budou ženy šílet

Foto: Lexus / Daniel Reinhardt

Lexus rozšiřuje nabídku svých prémiových modelů o nový kousek – kompaktní crossover LBX. Jak se miniaturní novinka s hybridním pohonem povedla, jsme zjišťovali na silničkách kolem Valencie.

Článek

Dávno pryč jsou doby, kdy prémiovka představovala majestátního obra olepeného chromem, aby nikdo kolem nepřehlédl, jak dobře se vám daří. Automobilky postupně představu o luxusním pojetí zmenšovaly do stále kompaktnějších forem, až dospěly ke kapesním rozměrům městských aut. A většinou tvrdě narazily – Mercedes svou původní A-Klasse postupem času raději přifoukl a „znormálnil“, Audi potichu ukončilo trápení A1 a Q2 a žádnou díru do světa už nejspíš neudělá ani DS 3 Crossback. Najde Lexus se svým LBX recept na úspěch?

Není žádným tajemstvím, že základem nového prémiového modelu je masově vyráběná Toyota Yaris Cross. Lexus si dal ale neuvěřitelnou práci, aby ji posunul na znatelně vyšší úroveň. A nejde jen o vnější design, který si bere ty nejlepší motivy od větších sourozenců a koncentruje je na menší ploše. Výsledek je díky tomu hodnotný, osobitý a sexy, aniž by se podbízel.

Rozměry
Délka4 190 mm
Šířka1 825 mm
Výška1 560 mm
Rozvor2 580 mm
Objem kufru402 (FWD) / 317 l (AWD)
Foto: Lexus / Daniel Reinhardt

Lexus LBX je roztomilý mrňous, který se bude líbit hlavně dámám, ale stydět se za jeho volantem nebudou ani muži.

Ještě dramatičtější změny se odehrály v interiéru, který byl kompletně přepracovaný. A to od architektury včetně zakomponování digitálního kokpitu (podle výbavy 7" nebo 12,3") a 9,8palcového dotykového displeje infotainmentu přes materiálový koncept (široká nabídka kůží včetně semišové nebo anilinové, která zdobí vlajkovou loď LS) a nabídku výbavových prvků (elektrické sedadlo řidiče s pamětí, head-up displej, elektrické víko kufru a mnoho dalšího) až po drobné detaily, kterých si možná ani nevšimnete – třeba volant s páčkami pocházející přímo od Lexusu, propracované difuzní osvětlení, klimatizace s řízením vzduchu Nanoe-X nebo elektronické zámky dveří, které vašim dětem zabrání neopatrně vystoupit pod kola projíždějícího auta.

Foto: Lexus / Daniel Reinhardt

Pojetí interiéru je skutečně luxusní, jak zpracováním, tak i výbavou.

Inženýři Lexusu dokonce zasáhli i do platformy samotné, když skelet karoserie na mnoha místech zpevnili dodatečnými výztuhami, mírně prodloužili rozvor a také rozšířili rozchod, aby auto na silnici lépe sedělo. Ze stejného důvodu také o chlup snížili uchycení sedačky řidiče (připadáte si spíš jako v klasickém hatchbacku než v crossoveru), abyste se cítili víc součástí auta a lépe se vám řídilo.

A vážně to funguje, protože LBX je radost prohánět po silnici. Ze sedačky řidiče máte skvělý přehled, řízení je přímé a přesné, sebejistý podvozek se na brzdách ani ve vinglech nenaklání, což vám za volantem dodává sebedůvěru. Není to žádný závoďák, ale umožní vám jízdu si užít. Daní za to je větší citlivost na nerovnosti, ale LBX pořád působí dospěleji a komfortněji než výchozí Yaris Cross.

Foto: Lexus / Daniel Reinhardt

LBX působí na silnici skutečně prémiovým dojmem, na silnici se pohybuje sebejistě a většinu času velice tiše.

Stejně tak má LBX pokročilejší hybridní pohon (který je pro něj jedinou volbou, vybírat však můžete z pohonu předních nebo všech čtyř kol) - kombinuje totiž prvky hybridů čtvrté a páté generace. Základem je pořád atmosférický tříválec kombinovaný s elektromotorem prostřednictvím eCVT převodovky, ale použitá NiMH baterie je výkonnější a kombinovaný výkon povyskočil na 136 koní.

Foto: Lexus / Daniel Reinhardt

Výkonu nemá na rozdávání, ale protože jde primárně o (pří)městské auto, nemusel by vám chybět (případně sáhněte po větším a silnějším UX). Za slušné zacházení se vám odmění velmi sympatickou spotřebou kolem pěti litrů.

Hlavně je celý pohon mnohem kultivovanější a lépe utlumený, spoustu času totiž trávíte v čisté elektrickém režimu, a když už spalovací motor naskočí, ani si toho nevšimnete. Dokonce ani na dálnici neobtěžuje posádku hlukem nebo vibracemi. Až když ho začnete ždímat, ozve se typické tříválcové vrčení, ale pocitově z větší dálky než u Toyoty. Pokud chcete akustický zážitek prohloubit, nejvyšší verze mohou být díky paketu Advanced dokonce vybaveny aktivním potlačováním hluku (ANC), které trochu ztiší nejen motor, ale i aerodynamický šum a valení kol – a zbytek snadno přehluší hi-endové audio Mark Levinson s 13 reproduktory.

Lexus vážně překvapil, jak moc si dal na přerodu Yarisu Cross na LBX záležet, takhle důsledné přepracování muselo být pekelně náročné – a hlavně drahé. Není tedy divu, že ceník LBX začíná zhruba tam, kde Yaris Cross končí, tedy na úrovni 700 tisíc korun. Jenže to už v dnešní době není kdovíjaká suma, za tolik se prodávají podobně velká a hezky vybavená mainstreamová auta. Přitom stačí přihodit pár desítek tisíc a máte vůz, který vám bude dělat mnohem větší radost…

Foto: Lexus ČR

Takhle vypadá oficiální ceník LBX. Když však přijdete k dealerovi Lexus, určitě vám nabídne pěknou slevičku – základní verze tak reálně začíná na částce 699 000 Kč, ostatní verze jsou pak zlevněny ještě o něco víc.

Možná si klepete na čelo, kdo za 4,2metrového prcka s tříválcem dá přes 800 tisíc, ale každé zboží má svého kupce a Lexus si věří. Jedním z nich můžete být právě vy, pokud toužíte po rozmazlování prémiovým zážitkem a přitom nepotřebujete kdovíjak velké auto, kterým by se vám hůř jezdilo a obtížněji by se vám parkovalo. Lexus LBX je zkrátka krásná rozmařilost v rozumném provedení.

Načítám