Článek
Éru svébytných elektromobilů odstartoval u automobilky Kia crossover EV6, který si díky nabroušené 585koňové variantě GT získal přízeň i u lidí, kteří jinak na vůni spáleného benzinu nedají dopustit. Výhledově se paleta „évéček“ začne rozšiřovat směrem dolů, tedy k cenově dostupnějším vozům. Ještě předtím tu ale máme absolutní vrchol modelové řady – rodinný koráb EV9.
Největší Kiu jsme si mohli prohlédnout v rámci slavnostního uvedení na trh nedaleko Prahy. A teď – s vypršením embarga – se s vámi konečně mohu podělit o první dojmy. Auto naživo působí opravdu majestátně, což kromě poctivého krabicovitého tvaru SUV podtrhují i jeho rozměry. Však má také EV9 přes pět metrů na délku, necelé dva metry do šířky a 1 750 mm na výšku. Rozvor? Plných 3 100 milimetrů. No, drobeček to není…
V závislosti na zvoleném provedení se dovnitř vejde šest až sedm cestujících. Třetí řada tu však není jen do počtu, s výškou 178 cm jsem se sem poskládal vcelku pohodlně. Do kufru se vejde 728 litrů se sklopenou třetí řadou, respektive 333 litrů se všemi vzpřímenými opěradly. Pro uložení dobíjecích kabelů či cenností můžete využít 90litrový prostor pod kapotou.
Dvě výbavy, dva pohony
Na český trh přijíždí „devítka“ ve dvou výbavových stupních a se dvěma typy pohonu. Ale pozor, na výběr tak úplně není. Úvodní výbava Earth má jeden zadní elektromotor s výkonem 150 kW (204 k), vyšší GT-Line je výhradně čtyřkolkou se dvěma elektromotory o systémovém výkonu 283 kW (385 k). Jeden technický údaj však spojuje oba vozy, je to 99,8 kWh kapacity baterie. Ta vystačí na dojezd 505 (4 × 4), respektive 563 kilometrů (4 × 2).
Palubní nabíječka disponuje výkonem 11 kW. Díky 800V architektuře je však pýchou EV9 rychlonabíjení o výkonu až 350 kW. Na příslušném stojanu tedy baterii z deseti na osmdesát procent doplníte za pouhých čtyřiadvacet minut. Naživo jsme si to (zatím) ověřit nemohli. Naše testovací trasa byla jen ochutnávková, a tak jsme ke stojanu Ionity dorazili s 90 procenty. I s takovým stavem baterie zvládala EV9 dobíjet pořád slušným výkonem 70 kW. A ano, akumulátor může díky technologii V2L posloužit jako záložní zdroj energie. Nabije sekačku na trávu, elektrický gril, v krajním případě i jiný elektromobil.
Za vstupní výbavu se EV9 rozhodně nemusí stydět: 19″ hliníková kola, Full LED světlomety, třízónová automatická klimatizace, 12,3" multimediální systém s navigací, digitální klíč či čtečka otisku prstů pro přepínání uživatelských profilů. GT-Line má kola o dva palce větší, vpředu svítí adaptivními Dual LED světlomety, má černé podélné střešní ližiny (standardně stříbrné), semišové čalounění stropu či asistenta pro zabránění kolizím při parkování.
Kia EV9 je bohužel jedním z těch nových aut, do kterých si už našel cestu otravný, a hlavně povinný asistent střežící maximální povolenou rychlost. Vůz hlídá maximálku v daném úseku, a pokud ji překročíte byť jen o kousíček, začne rušivě pípat. „Pomocníka“ sice můžete poměrně snadno vypnout, jenže s každým dalším startem se aktivuje znovu. Za to však nemůžeme kritizovat Kiu, brzy se systém stane nedílnou součástí všech nových aut v Evropské unii.
Mrštný pohodář
Jak už jsem avizoval, první svezení v okolí Prahy bylo jen takovou poznávací jednohubkou. Urazili jsme pár kilometrů s výkonnější čtyřkolkou, která má navzdory rozměrům slušné parametry – stovku pokoří za 5,3 sekundy a pokračovat umí na maximální rychlost 200 km/h. V přímce má vůz působivý zátah, v zatáčkách mu však svědčí spíše klidnější tempo. Ono taky poskládat do serpentin pětimetrové, 2,6tunové slůně, to není jen tak.
Když se ale naladíte na pohodovější notu, odvděčí se vám „devítka“ i s velkými koly příkladným jízdním komfortem a pohodlím. Zdárně tlumí nerovnosti, příjemně se řídí a v rezervě má početné stádo 384 koníků pro bezpečné předjížděcí manévry či připojení do rychlého pruhu. Že by konečně elektrický rodinný ideál?
To hodně záleží na tom, kolik máte našetřeno. Kia EV9 Earth jako vlajková loď značky startuje na částce 1 949 980 Kč, výkonnější čtyřkolka GT-Line stojí 2 099 980 Kč. Není to málo, na druhou stranu, všechny výše zmíněné prvky (a třeba i vyhřívání a ventilace pro sedačky v první i druhé řadě) jsou standardem.
Že by Korejci chtěli nakouknout do prémiového segmentu? To ukáže až čas. Už teď ale můžeme říct, že rozdíly mezi všedními a luxusními značkami se s příchodem moderních elektromobilů začínají rychle stírat.