Článek
Pátou generaci Lexusu RX poznáte snadno podle uhlazenějšího, elegantnějšího designu – vpředu má sice stále obrovskou masku grilu, ale citlivěji zakomponovanou do přídě a zjemněnou lakovanou vrchní částí, záď s plovoucí střechou zase trochu připomíná styl SUV kupé, o který se mnoho konkurentů marně snaží. Je to prostě pěkné auto. Ale důležitější je, co se ukrývá pod tím pěkným kabátkem – tak pojďme mrknout na ty nejdůležitější novinky:
- Nové RX je sice na milimetr stejně dlouhé jako předchůdce, ale díky delšímu rozvoru (o 60 mm) přináší více místa pro posádku, především pro kolena pasažérů vzadu a pro zavazadla (kufr má nyní 612 litrů místo dřívějších 539; na délku je o 50 mm delší a jeho hrana je o 30 mm níž). Na palubě RX se tak nikdo nebude cítit utiskován.
- Kvalitní interiér je nezbytný pro každé prémiové auto a Lexus na RX evidentně nešetřil – jemná kůže (pro vegany je k dispozici syntetická varianta), dřevěné dekory a hliníkové detaily, k tomu ambientní osvětlení s možností volby z 64 barev nebo audio Mark Levinson s 21 reproduktory, přední i zadní sedadla můžete mít vyhřívaná i odvětrávaná, ta zadní mohou být elektricky sklopná. Příjemné a velice komfortní místo na trávení života.
- Další nezbytností moderní doby je propracovaná digitalizace, proto digitální panel přístrojů (který můžete rozšířit průhledovým displejem v zorném poli řidiče) doplňuje velký 14“ dotykový infotainment, jenž integruje většinu funkcí (včetně nastavení klimatizace, které je však vždy dostupné také díky otočným ovladačům teploty), má navigaci pracující s cloudovými daty (tedy vždy aktuálními mapami a informacemi z dopravy), podporuje mobilní konektivitu (Apple CarPlay bezdrátově a Android Auto přes kabel) a aktualizuje se vzduchem i bez návštěvy servisu (OTA). Nejdůležitější ale je, že se s ním dá sžít překvapivě rychle na rozdíl od některých konkurentů, kde budete tápat celé týdny. Samozřejmostí je také vzdálený přístup přes mobilní aplikaci.
- Nové RX má v základní výbavě balík jízdní asistentů třetí generace (nouzové brzdění, dynamický adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, automatická dálková světla a čtení dopravních značek, k nimž dostanete ještě parkovací senzory vpředu i vzadu a zadní kameru). Vyšší výbavy mají navíc asistenta změny jízdního pruhu, monitorování mrtvých úhlů, předkolizní výstražná světla, parkovací senzory s rozpoznáváním objektů, sledování dopravy za vozidlem, panoramatický kamerový systém nebo asistenta bezpečného vystupování (který vám v případě nebezpečí nedovolí otevřít dveře).
- Horkou novinkou je pak proaktivní asistent řízení, který radarem sleduje dopravu před vámi (odstup od aut vpředu), analyzuje data z kamer (primárně čte dopravní značky) a sleduje GPS pozici (zatáčky, křižovatky, rychlostní limity), na základě všech těchto dat pak pomáhá přizpůsobit rychlost jízdy – samočinně zpomaluje před ostrou zatáčkou nebo kruhovým objezdem, případně když začne houstnout doprava před vámi. Je to velmi intuitivní a nevtíravé, takže to příjemně ulehčuje řízení. A jde to nadobro vypnout, pokud vám to nevyhovuje.
Podvozek těží z většího půdorysu (kromě delšího rozvoru také širšího rozchodu) a může být vybaven adaptivním odpružením (s nepřetržitou regulací tuhosti pro každé kolo zvlášť), které dokáže pohlcovat náklony karoserie v zatáčkách a při zrychlování/zpomalování, takže RX působí velice stabilně, přitom v každé situaci komfortně. I základní nastavení je však dost sebejisté a pohodlné. Všechny verze jsou také vybaveny pohonem všech čtyř kol (přední kola pohání hybridní jednotka, zadní kola pouze elektromotor na zadní nápravě) pro lepší trakci za všech podmínek.
Motorizace Lexusu RX
Nabídka motorizací se u nového RX omezí již pouze na hybridní jednotky, jejichž spalovacím srdcem jsou jen čtyřválce. Ale nebojte se, žádný průšvih se nekoná…
- RX 350h: Už základní pohonná jednotka, kombinující 2,5litrový atmosférický čtyřválec s elektromotorem prostřednictvím planetové převodovky (další elektromotor je na zadní nápravě), poskytuje velmi solidních 250 koní, z klidu na stovku pak zrychlí pouze o 0,3 sekundy pomaleji než předchozí RX 450h. Pohon je velmi slušně odhlučněný, ale při každé silnější akceleraci o sobě dá vědět. Naštěstí ho nemusíte ždímat moc dlouho.
- RX 450h+: Jediný plug-in hybrid v nabídce, ostatní dva hybridy se dobíjejí pouze jízdou. Jde prakticky o stejnou jednotku jako RX 350h, akorát přední elektromotor je silnější (kombinovaný výkon díky tomu poskočil na 309 koní) a v podlaze je zabudovaná (takže neomezuje objem kufru) větší trakční baterie (18,1 kWh) nabíjená z elektrické zásuvky (nejrychleji za 2,5 hodiny), která umožňuje ujet čistě na elektřinu až 69 km (reálně kolem 60, což je stále velmi solidní). Po vybití baterie jezdíte dál s účinností hybridu, navíc můžete využívat větší kombinovaný výkon 307 koní.
- RX 500h: Horká novinka kombinuje přeplňovaný čtyřválec 2,5l s elektromotorem a měničovou automatickou převodovkou. Výsledkem je kombinovaný výkon 371 koní a velmi solidní dynamika, jízdní projev (podbarvený sportovním zvukem) připomíná běžná auta s automatem (gradace otáček), takže jízda působí přirozeněji. Pětistovka se nabízí pouze ve variantě F Sport s agresivnějším bodykitem, sportovněji laděným interiérem (anatomická sedadla připomínají ta z kupé LC), podvozkem s adaptivními tlumiči a natáčením zadní nápravy. Specialitou této verze je také systém aktivního potlačování hluku pro ještě komfortnější jízdu.
RX 350h | RX450h+ | RX 500h | |
---|---|---|---|
Motor | Řadový čtyřválec 2,5 l, atmosférické plnění | Řadový čtyřválec 2,5 l, turbo | |
Kombinovaný výkon | 184 kW (250 k) | 227 kW (309 k) | 371 k (273 kW) |
Převodovka | e-CVT | e-CVT | automatická, 6 stupňů |
Kapacita baterie | – | 18,1 kWh | – |
Elektrický dojezd | – | 65-69 km | – |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,9 s | 6,5 s | 6,2 s |
Spotřeba (kombinace) | 6,4 l/100 km | 1,1 l/100 km | 8,2 l/100 km |
Ceník začíná na částce 1 790 000 Kč (RX 350h v základní výbavě Comfort), za PHEV variantu 450h+ ve stejné výbavě dáte 2 090 000 Kč a vrcholné RX 500h ve špičkové výbavě F Sport stojí 2 530 000 Kč.
Jak dlouho si na něj počkáte? Nové RX jsou už u prodejců, takže se na ně můžete jít hned podívat a svézt se. Na objednaný kus si pak počkáte cca 4–6 měsíců (podle motorizace a výbavy), což je na dnešní čipovou krizí zmítanou dobu vlastně skvělé (u konkurence si počkáte rok i déle).
Na plnohodnotný redakční test se můžete těšit již brzy na stránkách Garáž.cz!