Hlavní obsah

Lexus RX poprvé v Česku: Vyzkoušeli jsme všechny novinky a projeli všechny motorizace

Foto: Lexus ČR / Jan Kasl

Nejprodávanější model Lexusu, který má na kontě více než 3,5 milionu spokojených zákazníků, se právě představuje ve své již páté generaci. Nejnovější verze jednoho z prvních prémiových SUV přiváží na své palubě celou řadu novinek – při první jízdě v modelu RX v Česku jsme je všechny vyzkoušeli, stejně jako veškeré motory v nabídce. Na co se tedy můžete těšit?

Článek

Pátou generaci Lexusu RX poznáte snadno podle uhlazenějšího, elegantnějšího designu – vpředu má sice stále obrovskou masku grilu, ale citlivěji zakomponovanou do přídě a zjemněnou lakovanou vrchní částí, záď s plovoucí střechou zase trochu připomíná styl SUV kupé, o který se mnoho konkurentů marně snaží. Je to prostě pěkné auto. Ale důležitější je, co se ukrývá pod tím pěkným kabátkem – tak pojďme mrknout na ty nejdůležitější novinky:

  • Nové RX je sice na milimetr stejně dlouhé jako předchůdce, ale díky delšímu rozvoru (o 60 mm) přináší více místa pro posádku, především pro kolena pasažérů vzadu a pro zavazadla (kufr má nyní 612 litrů místo dřívějších 539; na délku je o 50 mm delší a jeho hrana je o 30 mm níž). Na palubě RX se tak nikdo nebude cítit utiskován.
Foto: Lexus

Kufr s objemem 612 litrů je zcela dostatečný a platí pro všechny motorizace.

  • Kvalitní interiér je nezbytný pro každé prémiové auto a Lexus na RX evidentně nešetřil – jemná kůže (pro vegany je k dispozici syntetická varianta), dřevěné dekory a hliníkové detaily, k tomu ambientní osvětlení s možností volby z 64 barev nebo audio Mark Levinson s 21 reproduktory, přední i zadní sedadla můžete mít vyhřívaná i odvětrávaná, ta zadní mohou být elektricky sklopná. Příjemné a velice komfortní místo na trávení života.
  • Další nezbytností moderní doby je propracovaná digitalizace, proto digitální panel přístrojů (který můžete rozšířit průhledovým displejem v zorném poli řidiče) doplňuje velký 14“ dotykový infotainment, jenž integruje většinu funkcí (včetně nastavení klimatizace, které je však vždy dostupné také díky otočným ovladačům teploty), má navigaci pracující s cloudovými daty (tedy vždy aktuálními mapami a informacemi z dopravy), podporuje mobilní konektivitu (Apple CarPlay bezdrátově a Android Auto přes kabel) a aktualizuje se vzduchem i bez návštěvy servisu (OTA). Nejdůležitější ale je, že se s ním dá sžít překvapivě rychle na rozdíl od některých konkurentů, kde budete tápat celé týdny. Samozřejmostí je také vzdálený přístup přes mobilní aplikaci.
Foto: Lexus

14palcový dotykový infotainment má širokou online funkcionalitu a mobilní konektivitu, navíc je uživatelsky přívětivý – povšimněte si ovládacího panelu klimatizace a fyzických ovladačů nastavení teploty.

  • Nové RX má v základní výbavě balík jízdní asistentů třetí generace (nouzové brzdění, dynamický adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, automatická dálková světla a čtení dopravních značek, k nimž dostanete ještě parkovací senzory vpředu i vzadu a zadní kameru). Vyšší výbavy mají navíc asistenta změny jízdního pruhu, monitorování mrtvých úhlů, předkolizní výstražná světla, parkovací senzory s rozpoznáváním objektů, sledování dopravy za vozidlem, panoramatický kamerový systém nebo asistenta bezpečného vystupování (který vám v případě nebezpečí nedovolí otevřít dveře).
  • Horkou novinkou je pak proaktivní asistent řízení, který radarem sleduje dopravu před vámi (odstup od aut vpředu), analyzuje data z kamer (primárně čte dopravní značky) a sleduje GPS pozici (zatáčky, křižovatky, rychlostní limity), na základě všech těchto dat pak pomáhá přizpůsobit rychlost jízdy – samočinně zpomaluje před ostrou zatáčkou nebo kruhovým objezdem, případně když začne houstnout doprava před vámi. Je to velmi intuitivní a nevtíravé, takže to příjemně ulehčuje řízení. A jde to nadobro vypnout, pokud vám to nevyhovuje.
Foto: Lexus ČR / Jan Kasl

Lexus RX se řídí moc příjemně, palubní systémy to ještě zjednodušují.

Podvozek těží z většího půdorysu (kromě delšího rozvoru také širšího rozchodu) a může být vybaven adaptivním odpružením (s nepřetržitou regulací tuhosti pro každé kolo zvlášť), které dokáže pohlcovat náklony karoserie v zatáčkách a při zrychlování/zpomalování, takže RX působí velice stabilně, přitom v každé situaci komfortně. I základní nastavení je však dost sebejisté a pohodlné. Všechny verze jsou také vybaveny pohonem všech čtyř kol (přední kola pohání hybridní jednotka, zadní kola pouze elektromotor na zadní nápravě) pro lepší trakci za všech podmínek.

Foto: Lexus ČR / Jan Kasl

Pohodlí a jistota, to je heslo nového RX. Vrcholná verze 500h k tomu přidává trochu sportovnosti navíc.

Motorizace Lexusu RX

Nabídka motorizací se u nového RX omezí již pouze na hybridní jednotky, jejichž spalovacím srdcem jsou jen čtyřválce. Ale nebojte se, žádný průšvih se nekoná…

  • RX 350h: Už základní pohonná jednotka, kombinující 2,5litrový atmosférický čtyřválec s elektromotorem prostřednictvím planetové převodovky (další elektromotor je na zadní nápravě), poskytuje velmi solidních 250 koní, z klidu na stovku pak zrychlí pouze o 0,3 sekundy pomaleji než předchozí RX 450h. Pohon je velmi slušně odhlučněný, ale při každé silnější akceleraci o sobě dá vědět. Naštěstí ho nemusíte ždímat moc dlouho.
  • RX 450h+: Jediný plug-in hybrid v nabídce, ostatní dva hybridy se dobíjejí pouze jízdou. Jde prakticky o stejnou jednotku jako RX 350h, akorát přední elektromotor je silnější (kombinovaný výkon díky tomu poskočil na 309 koní) a v podlaze je zabudovaná (takže neomezuje objem kufru) větší trakční baterie (18,1 kWh) nabíjená z elektrické zásuvky (nejrychleji za 2,5 hodiny), která umožňuje ujet čistě na elektřinu až 69 km (reálně kolem 60, což je stále velmi solidní). Po vybití baterie jezdíte dál s účinností hybridu, navíc můžete využívat větší kombinovaný výkon 307 koní.
Foto: Lexus ČR / Jan Kasl

Připravený na budoucnost: RX má tři motorizace a všechny jsou hybridní, jedna z nich dokonce plug-in hybridní.

  • RX 500h: Horká novinka kombinuje přeplňovaný čtyřválec 2,5l s elektromotorem a měničovou automatickou převodovkou. Výsledkem je kombinovaný výkon 371 koní a velmi solidní dynamika, jízdní projev (podbarvený sportovním zvukem) připomíná běžná auta s automatem (gradace otáček), takže jízda působí přirozeněji. Pětistovka se nabízí pouze ve variantě F Sport s agresivnějším bodykitem, sportovněji laděným interiérem (anatomická sedadla připomínají ta z kupé LC), podvozkem s adaptivními tlumiči a natáčením zadní nápravy. Specialitou této verze je také systém aktivního potlačování hluku pro ještě komfortnější jízdu.
RX 350hRX450h+RX 500h
MotorŘadový čtyřválec 2,5 l, atmosférické plněníŘadový čtyřválec 2,5 l, turbo
Kombinovaný výkon184 kW (250 k)227 kW (309 k)371 k (273 kW)
Převodovkae-CVTe-CVTautomatická, 6 stupňů
Kapacita baterie18,1 kWh
Elektrický dojezd65-69 km
Akcelerace 0-100 km/h7,9 s6,5 s6,2 s
Spotřeba (kombinace)6,4 l/100 km1,1 l/100 km8,2 l/100 km
Foto: Lexus ČR / Jan Kasl

Snadno si vyberete variantu, která bude do vašeho života nejvíc zapadat.

Ceník začíná na částce 1 790 000 Kč (RX 350h v základní výbavě Comfort), za PHEV variantu 450h+ ve stejné výbavě dáte 2 090 000 Kč a vrcholné RX 500h ve špičkové výbavě F Sport stojí 2 530 000 Kč.

Jak dlouho si na něj počkáte? Nové RX jsou už u prodejců, takže se na ně můžete jít hned podívat a svézt se. Na objednaný kus si pak počkáte cca 4–6 měsíců (podle motorizace a výbavy), což je na dnešní čipovou krizí zmítanou dobu vlastně skvělé (u konkurence si počkáte rok i déle).

Na plnohodnotný redakční test se můžete těšit již brzy na stránkách Garáž.cz!

Načítám