Článek
Desetiválec se vytáčí jako o život! Zrovna teď ručička otáčkoměru míjí osmičku a s velkým elánem doslova letí vstříc devítce. Rychlost narůstá po desítkách, a když se chystám brzdit, všímám si, že jedu přes 190 km/h! Je to jen pár vteřin, co jsem s plynem na podlaze odjel z boxové uličky a musím zpomalovat. Brzdím! Zatáčím k apexu první zatáčky, zase s citem přidávám a zkouším pracovat s přilnavostí pneumatik. Tahle bestie má talent na powerslidy a já si to chci užít, ale současně se neztrapnit. A nerozbít ji.
Jsem ve Španělsku na závodním okruhu Circuito Monteblanco, moderní trati nedaleko Sevilly, která se chlubí nejdelším denním světlem v porovnání s jinými evropskými okruhy. S jedním z nejslavnějších moderních supersportů projíždím techničtější konfigurací trati o necelých čtyřech kilometrech a užívám si to s úsměvem od ucha k uchu. Je to jeden z dalších nezapomenutelných zážitků, o jakých jednou budu vyprávět dětem.
Audi R8 se oficiálně představilo už před šestnácti lety a teď nám Němci na španělském okruhu umožňují prohnat závěrečnou edici svého brutálně rychlého supersportu. Je finálním derivátem současné druhé generace a jménem „GT“ vzdává hold svému předchůdci, vrcholnému a poslednímu provedení předcházející generace. Ještě smutnější je fakt, že spolu s Audi R8 odchází do automobilového důchodu i vysokootáčkový vidlicový desetiválec.
Keith Duckworth, inženýr Cosworthu pro Formuli 1, kdysi řekl, že turbodmychadla jsou pro lidi, co neumí vyvíjet atmosférické motory. A desetiválec v Audi R8 je toho živoucím důkazem. Jsem na další rovince, znovu přidávám naplno a poslouchám, s jakým pronikavým řevem zapaluje vysokooktanový benzin ve svých deseti válcích. Benzin tam teče doslova po litrech, lehoučké písty se pohybují tam a zpátky zběsilým tempem a klikovka se točí vstříc omezovači otáček. A „moje“ Audi R8 V10 GT RWD zase jede skoro dvoustovkou.
Je to fascinující technika. Vysokootáčkové atmosférické motory jsou dechberoucí a tenhle je jedním z těch nejúžasnějších. Miluji ho! Z nezaměnitelného a okouzlujícího řevu se všem přihlížejícím v paddocku podlamují kolena. Nadšeně se otáčejí, když projíždím okolo. A já si užívám, že se to děje za mými zády. Pokud nežijete pro sportovní auta, bude pro vás jen dalším silným motorem pro supersport. Pokud jimi však žijete naplno, uvidíte v něm technické umění.
Pojďme si jej představit. Srdcem nejnovějšího Audi R8 V10 GT RWD je atmosférický 5,2litrový vidlicový desetiválec s výkonem 620 koní (456 kW) při 8 000 ot./min. a vrcholným točivým momentem 565 Nm při 6 400 až 7 000 ot./min., přičemž vás nechá poznat magii maximálních 8 700 ot./min. Poslední čistě spalovací Audi R8 všech dob tak s puristickým pohonem zadních kol konečně disponuje silou, jaká doteď byla exkluzivitou čtyřkolek.
Jedním z hlavních rysů Audi R8 je pro značku charakteristický pohon všech kol quattro, ale závěrečná edice R8 V10 GT RWD přijíždí výhradně jako zadokolka. Audi představilo nejnovější R8 s řidičštějším pohonem zadních kol už v listopadu 2019, zhruba jeden rok po modernizaci modelu, a ve vrcholném provedení ji konečně dává plnohodnotnou sílu čtyřkolech. Divize Audi Sport patrně nezapomněla, že méně je někdy více.
Silniční „R-osmička“ je rychlá, ale až závodní je extrémně rychlá
Na španělském okruhu Circuito Monteblanco se nejprve seznamujeme s vrcholným silničním Audi R8 V10 GT RWD a následně nás zástupci automobilky usazují na sedadlo spolujezdce v okruhovém závodním speciálu R8 LMS GT3. Frank Stippler, úspěšný závodník, vítěz čtyřiadvacetihodinovky na nebezpečném Nürburgringu i inženýr a testovací jezdec automobilky, nám během dvou kol ukazuje, jak extrémně jiná je produkční a soutěžní verze stejného auta.
Tam, kde se silniční brzdíme, jede furt naplno. I z vysokých rychlostí brzdí jen kousek před zatáčkou, pověsí nás do pásů a následně s chirurgickou přesností projíždí okolo apexu, přičemž si jemným pokynem vyvolává nádherně řízenou přetáčivost. Silniční Audi R8 je rychlé, to závodní vám vyrazí dech a Frank je vteřinu před autem. Poslouchá jej na slovo a dokonale ví, jak s ním pracovat. Vždyť se také významně podílel na jeho vývoji i finálním nastavení.
Nejnovější Audi R8 V10 GT RWD je čistokrevný supersport a s 1 570 kilogramy hmotnosti bez řidiče je o 20 kilogramů lehčí než vychozí R8 V10 performance RWD. Klíčová jsou speciální desetipaprsková dvacetipalcová kola, zakládající na technologiích z motorsportu, spojená se silničními i okruhovými pneumatikami Michelin Sport Cup 2. Lehké jsou i standardní karbon-keramické brzdy a unikátní přední stabilizátor z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny.
Poslední čistě spalovací Audi R8 tak má za sebou promyšlenou dietu, díky níž je chirurgicky přesné i zábavné. Jako řidič sedíte ve skořepinovém sedadle, boční vedení vás pevně drží a vy se soustředíte jen na řízení. Když do zatáčky vjedete příliš rychle, s lehkým předkem je lehce nedotáčivá. Když však najdete ideální rychlost i jízdní stopu pro průjezd, její neutrálnost vás ohromí. S benevolentnější sportovní stabilizací si můžete dovolit vážně hodně, a když ji vypnete úplně, je to jen na vás. Přetáčivost pak vyvoláte už jen razantnějším přidáním plynu.
Jakmile totiž šlápnete na plyn více, než je zdrávo, exotická koncepce supersportu s motorem uprostřed vás bude chtít praštit přes prsty. Mějte rychlé ruce, dejte bleskové kontra, zvládněte to a s balistickou rychlostí vyjeďte na další rovinku i vstříc dalším zatáčkám. To vše za doprovodu desetiválcového řevu a hrubého kopání do zad od modernizované sedmistupňové dvouspojkové převodovky s rychlejšími časy přeřazení a upravenými převodovými poměry.
A jak to vypadá, když na zákeřný smyk nezvládnete zareagovat včas? Nebezpečná hranice mezi „mám to pod kontrolou“ a řidičskou chybou s následným roztočením je velmi tenká. Lidé z Audi nám nejprve umožnili jezdit se speciální limitkou R8 V10 RWD na malém driftovacím polygonu. Tam nám ukázali novou funkci elektronické stabilizace, díky níž budou i méně zkušení jezdci driftovat jako profíci. Nastavujete ji v sedmi stupních, regulujících míru prokluzu kol, a zatímco elektronika pracuje s motorem a rozložením točivého momentu mezi zadními koly, vy jen řízením ovládáte, kam pojedete smykem.
Bylo to pouze pět kol na velkém okruhu, ale i tak je to jeden z mých nejúžasnějších řidičských zážitků vůbec. Sjíždím z trati, zastavuji v boxové uličce, vystupuji a pomalu odcházím. Otáčím se znovu si prohlížím karbonový aerokit s velkým křídlem i ta úžasná kola s decentním červeným proužkem. Nejnovější Audi R8 V10 GT RWD je labutí písní německého supersportu, vycházejícího z desetiválcových Lamborghini. Jen málo lidí přitom ví, že původně mělo být osmiválcovým Lamborghini. Znovu přemýšlím nad tím, jak moc je fascinující. Až nepopsatelně. A také speciální, protože jich vznikne jen 333 kusů.
Jenže co bude dál? Audi R8 oficiálně skončí v následujícím roce a o budoucnosti vlajkového sportovního modelu diskutují i inženýři. Zřejmě vědí, co bude následovat, ale zatím nám to nemohou odhalit. Jedno je však jasné, už nebude čistě spalovací a nebude ani s desetiválcem. Do vývoje nástupce s jistotou promluví nutná elektrifikace. Jediné co vím je skutečnost, že na tuhle německou placku budu ještě dlouho vzpomínat. Je fenomenální!
Závěrečné Audi R8 V10 GT RWD se vyrobí ve striktně omezeném počtu 333 kusů, přičemž první a poslední vyrobený vůz si automobilka zřejmě ponechá ve své tovární sbírce. Všechny ostatní jsou již vyprodané. Základní cena vozu je necelých 5,5 milionu Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový desetiválec, atmosférický, umístěný uprostřed podélně |
Zdvihový objem | 5 204 cm3 |
Výkon | 620 koní (456 kW) při 8 000 ot./min |
Točivý moment | 565 Nm při 6 400–7 000 ot./min |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Pohon | zadních kol |
Hmotnost bez řidiče | 1 570 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,4 sekundy |
Maximální rychlost | 320 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 15 litrů na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 73 litrů |