Hlavní obsah

Kia Sportage 4×4 je na českých horách jako ryba ve vodě, potěší komfortem i stabilitou

Foto: Kia ČR

Otestovali jsme pátou Sportage v prostředí našich českých hor. Výsledky jsou přívětivé

Pátá generace evropského bestselleru jihokorejské značky Kia se konečně dostala do Česka a my usedli za její volant. Ne však na krásných rovných okreskách, nýbrž na zledovatělých silnicích vinoucích se okolo Špindlerova Mlýnu. Jak si Sportage 4×4 poradila v náročnějším horském prostředí a čím nás mimořádně potěšila?

Článek

Kia Sportage s pořadovým číslem 5 avizovala příchod skutečně zcela nové a neokoukané generace tohoto modelu, což se z hlediska designu potvrdilo prakticky ihned po oficiálním odhalení.

Foto: Kia ČR

Nový designový jazyk se podepsal na vzhledu celého vozu

Nová platforma s sebou totiž přinesla i expresivně tvarovanou karoserii, připomínající tak trochu UFO. Designéři se zkrátka odvázali a představili úplně nový jazyk, jakým se vozy značky Kia nyní prezentují.

Revoluce dorazila rovněž do interiéru, kde mimo dvou sdružených obrazovek najdete centrální konzoli s voličem automatu a tlačítka pro výběr jízdních, respektive terénních režimů. U variant s pohonem 4×4 je možné čtyřkolku taktéž dočasně uzavřít (do 40 km/h), například při vyjíždění zasněžených kopců.

Foto: Kia ČR

Volič převodovky je otočný, stejně jako volič jízdních profilů

Zajímavostí je multimódový displej umístěný pod středovým infosystémem. Ten umí pomocí stisku tlačítka měnit ovládací prvky pro klimatizaci nebo třeba navigaci a audio.

Generace modelu Kia SportageRok představení
1.1993
2.2004
3.2010
4.2015
5.2021

Za zmínku stojí ještě grafika digitální přístrojovky, která se částečně mění podle počasí a také se na v ní zobrazuje záznam z bočních kamer, který máte k dispozici pokaždé, když aktivujete blinkr. Jde o hodně příjemnou vychytávku, díky níž máte vizuální kontrolu nad tím, co se děje v těsné blízkosti vozu.

Foto: Kia ČR

Kabina sází na digitalizaci a prostornost

Vylepšením rovněž prošel asistenční systém pro udržování auta vně jízdních pruhů. Ten nejen že drží SUV přesně uprostřed čar, ale například na křižovatce během odbočování (kde žádné pruhy nejsou) dokáže díky čelní kameře „zachytit“ auto před vámi a kopírovat jeho stopu.

Hybridní modely se pyšní ještě jednou vychytávkou, a to možností dálkového ovládání v rámci vyjetí či zajetí např. do parkovacího místa. Takže už žádné soukání se z vozu v úzkých prostorech, nyní si vystačíte jen s klíčkem a příslušnými tlačítky.

Foto: Kia ČR

Pátá Sportage je rovněž nabušená asistenčními technologiemi

Budeme-li ve finále porovnávat vzdušné interiéry Sportage a sesterského Tucsonu, pak se více přikláníme na stranu Kie, neb její kabina působí o něco modernějším dojmem a také použité materiály (zejména plasty) vypadají lépe.

Zdravě sebevědomá

Pro samotnou jízdu jsme zvolili čtyřkolku vybavenou 180koňovým zážehovým přeplňovaným motorem 1,6 litru, mild-hybridním (MHEV) systémem a sedmirychlostním automatem se dvěma spojkami. K technologii MHEV se u Sportage váže jedna zajímavost, a sice to, že v režimu Eco vůz zvládá přejít do módu jízdy setrvačností (plachtění).

Fakta

  • Celosvětově se udalo více než 5 milionů vozů Sportage
  • Každý čtvrtý celosvětově prodaný model značky Kia je Sportage
  • 4. generace Sportage byla nejprodávanější modelem značky Kia vůbec
  • V Česku bylo dosud zaregistrováno cirka 23 600 kusů modelu Sportage

Při cestování po zledovatělých a neméně rozbitých horských cestách nás Sportage mimořádně překvapila svým komfortem (na 19“ kolech!), což je zásluhou nejen adaptivních tlumičů u výbavy GT-Line, ale rovněž víceprvkového zavěšení vzadu. Do toho si přidejte solidní akustické odhlučnění, široké prosklení a celkovou příjemnou prostornost.

Foto: Kia ČR

Jízdní komfort vozu je mimořádně příjemný, potěšilo rovněž odhlučnění

V jízdním ohledu jde zkrátka o zdravě sebevědomý vůz s povedeným pohonem 4×4, zajišťujícím solidní přilnavost i na ne zrovna prémiových gumách. Přece jen námi testovaný kousek měl obuty pneu Barum Polaris 3, což není žádná hi-tech značka.

Ale i přesto Sportage na sněhu a ledu poslušně jela tam, kam řidič chtěl. Tedy svoji práci odvedla taktéž elektronická stabilizace, nicméně tak či onak za zdolávání horských cest dáváme autu palec nahoru.

Foto: Kia ČR

Na pohodlí se pozitivně podepisují také komfortní sedadla

Celkové dojmy z vozu jsou pozitivní, jelikož se skutečně bavíme o moderním SUV, připraveném pro 21. století. Co ovšem není tolik pozitivní, je cena, která startuje bez dvaceti korun na 600 000 Kč, což není málo.

Zajímavosti o Sportage 5. generace

  • Všechny výbavy páté Sportage mají hliníková kola (celkem 6 designů)
  • Na výběr máte ze 13 barev karoserie
  • Kufr nabídne objem až 591 l
  • Zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40
  • Přední hlavové opěrky mají vestavěné věšáky na oblečení
  • V nabídce je benzin, diesel, MHEV, HEV a PHEV
  • Všechny modely mají středový airbag a předpínače pásů i vzadu
  • V infosystému lze i vyhledávat, netřeba tedy bloumat nastavením
  • Nejmodernější závod značky KIA leží nedaleko slovenské Žiliny, kde se rodí také Sportage
  • Sportage 5. generace je v EU kratší

Jasně, auto je v základu lépe vybavené, nabídne přeplňovaný turbobenzin o 150 koních a manuál k tomu, jenom prostě už není tak cenově dostupné jako dřív. Totiž takový lepší střed už je za skoro 720 000 Kč a nejvyšší výbavy atakují milion korun.

Foto: Kia

České zastoupení odhaduje, že se u nás bude nejvíce prodávat varianta Exclusive 1.6 T-GDI GPF 4×2 6MT 150 k s cenou od 649 980 Kč

Každým coulem dospělejší Sportage tak více méně opustila onen lidovější segment a více cílí na náročnější klientelu. Roli finančně atraktivnějším SUV tedy přenechala menšímu XCeedu nebo kompaktnímu Stonicu. Každopádně jde o vážnou konkurenci německým i francouzským stálicím, což rovněž dokazuje, jak moc se Jihokorejci během několika let zlepšili a kam až to dotáhli.

Foto: Jakub Misík

Pro srovnání – takhle vypadá Kia Sportage 4. generace

Ono to totiž není tak dávno, co se Hyundai a Kia teprve učily dělat pořádná auta, ale dnes? Dnes jde o etablované značky, v řadě odvětví o technologické lídry a koneckonců i o silné automobilky jako takové, které umí zahýbat s kdejakým evropským trhem, včetně toho našeho.

Související témata:
Načítám