Hlavní obsah

Řídili jsme budoucí bestseller značky Kia: Elektrický kompakt EV3 připomíná zmenšenou vlajkovou loď EV9

Foto: Kia

Nový elektromobil Kia EV3 má být velmi dospělým autem ukrytým v kompaktní karoserii. Jaký je a co opravdu umí, jsme vyrazili zjišťovat do portugalského Lisabonu.

Článek

Leje. Leje opravdu pořádně. Na jih se obvykle létá za sluncem, jenže britská skupina novinářů si s sebou na mezinárodní jízdy přivezla i své počasí. Vlastně to spíš připomíná monzunové deště. Ze silnic se tak stávají koryta říček, kde Kia EV3 může předvést svůj nejméně očekávaný talent – schopnost brodění.

To však není ani zdaleka jediné překvapení, které nám novinková Kia připravila. EV3 navazuje na své elektrické předchůdce v podobě futuristického crossoveru EV6 a velkého rodinného SUV EV9.

A především druhým jmenovaným se nechává inspirovat. A to nejen svým odvážným exteriérovým designem s robustními proporcemi a jasně rozeznatelným LED světelným podpisem, ale také v kabině a palubních technologiích.

Foto: Kia

Design modelu EV3 je pojatý futuristicky stejně jako u jeho sourozenců.

Až se dost pokocháte všemi rafinovanými detaily jeho karoserie, zatáhněte za vysouvací kliku a vklouzněte za volant. Na vysoko uchyceném křesílku se hned pohodlně uvelebíte a můžete začít prozkoumávat palubní desku před vámi.

Ta má hned tři displeje přímo převzaté z EV9 – na 12,3palcový přístrojový štít (který můžete ještě doplnit 12,3palcovým průhledovým displejem) navazuje 5,3palcový ovládací panel klimatizace (přitom tu zůstaly decentní fyzické ovladače pro změnu nastavení teploty, intenzity foukání a režimu) a 12,3palcový dotykový infotainment nejnovější generace.

Foto: Kia

Kabina EV3 je pojatá minimalisticky, ale nic vám v ní nebude chybět.

Z EV9 je převzatá také dotyková navigační lišta pod infotainmentem, praktická odkládací schránka ve středovém tunelu nebo materiálový koncept využívající recyklované plasty a tkaniny. Celkový dojem je tak skoro až prémiový a kabina EV3 díky tomu působí mimořádně útulně.

A také nečekaně vzdušně – vpředu kolem sebe máte spoustu prostoru ve všech směrech, dozadu se vmáčkne i dospělák (i když spíš jen na kratší cesty) a kufr má solidních 460 litrů (resp. 1 250 l po sklopení zadních sedaček), plus jako bonus je vpředu 25litrový odkládací prostor na kabely a další drobnosti.

Foto: Kia

Kufr má slušných 460 litrů, dalších 25 litrů je pod přední kapotou.

Větší, než si myslíte

Z kompaktních rozměrů vymáčkli konstruktéři Kia až překvapivě velký prostor pro posádku: EV3 je dlouhá jako Ceed, přitom má rozvor odpovídající Sportage. Přispěl k tomu třeba také kompletní redesign jednotky HVAC (topení, ventilace a klimatizace), která je nyní o 30 % menší a přitom o 10 % efektivnější, získali tak šest centimetrů pro řidičovy nohy.

CeedEV3Sportage
Délka4 310 mm4 300 mm4 515 mm
Šířka1 800 mm1 850 mm1 865 mm
Výška1 447 mm1 570 mm1 645 mm
Rozvor2 650 mm2 680 mm2 680 mm
Objem kufru395 l25 + 460 l503 l

Velmi dospělý dojem přetrvává i po rozjetí. EV3 je díky svému elektrickému pohonu samozřejmě tichá, jenže nejen v městských rychlostech, ale také v těch dálničních, což pro menší elektromobily už tak často neplatí. Má dobře utlumený podvozek, valení gum i šumění vzduchu, vlastně ani zvenku přes okna příliš neslyšíte typický městský ruch a hluk dalších aut.

Foto: Kia

Kompaktní EV3 jezdí jako dospělé auto, velmi tiše, hladce a pohodlně.

Na EV3 si nepřijdou ani žádné nástrahy asfaltu. Díky frekvenčně selektivním tlumičům (umí být pohodlné na nerovnostech a přitom dost tuhé v zatáčkách) se hravě vypořádává s vysokými retardéry (kterých je tu požehnaně), ostrými hrboly od kořenů stromů u krajnic nebo zákeřnými výmoly utopenými v hlubokých kalužích – a to dokonce i na 19palcových kolech vrcholné výbavy GT-Line. Při svižnější jízdě zase projevuje dost sebejistoty, abyste se nemuseli bát odvážně se vrhat do zatáček a na rovinkách ždímat všech 204 koní jejího elektromotoru.

Foto: Kia

Základních 436 kilometrů dojezdu bude většině lidí stačit. A pokud potřebujete víc, můžete mít variantu s prodlouženým dojezdem 605 km.

Tím se dostáváme k odlišnostem ve srovnání s EV6 a EV9. Kompaktní EV3 stojí na 400V architektuře, což ale časy nabíjení příliš neprodlužuje, a její elektromotor EV3 roztáčí přední kola místo těch zadních (verze s pohonem všech čtyř kol dorazí až v roce 2026).

To ale k městskému crossoveru stejně sedí lépe. Ani hranice města EV3 nezastaví, protože i její základní varianta dokáže na jedno nabití ujet až 436 kilometrů, verze s prodlouženým dojezdem dokonce až 605 kilometrů.

Standardní dojezdProdloužený dojezd
Motor1× elektromotor
Výkon150 kW (204 k)
Točivý moment283 Nm
Pohonpředních kol
Hmotnost1 725 kg1 810 kg
Akcelerace 0-100 km/h7,5 s7,7 s
Maximální rychlost170 km/h170 km/h
Kapacita baterie58,3 kWh81,4 kWh
Dojezd436 km605 km
NabíjeníAC 11 kW, DC 100 kWAC 11 kW, DC 130 kW

Dlouhé štreky tak pro EV3 nejsou žádný problém, navigace vám v případě potřeby naplánuje efektivní zastávky na nabíjení, které zaberou nejvýš půlhodinku (čas nabití 10-80 %). To je tak akorát na kafe a bagetu, prolítnutí mailů, prozkoumání novinek na sociálních sítích nebo zhlédnutí jednoho dílu vašeho oblíbeného seriálu (třeba přímo na displeji infotainmentu, který už umí streamovat hudbu i video z oblíbených platforem, jako je youtube, Netflix nebo Disney+) – přitom se můžete rozvalit na sedačce sklopené do relaxační polohy a svačinu si položit na vysouvací stolek v loketní opěrce.

V Kie mysleli prostě na vše a z výsledku je evidentní, jak moc si na EV3 dali záležet. Je to skutečně dospěle vybavené, komfortní a jezdící auto, které má kompaktní rozměry ideální pro ty, co nepotřebují víc. Přitom je připravené na vše, s přehledem zvládá nudné každodenní popojíždění a nezalekne se ani dlouhých cest za dobrodružstvím. A jak se ukázalo, nezastaví ho dokonce ani menší potopy.

Kia EV3 s menší baterií a základní výbavou Air vyjde podle oficiálního ceníku na 899 980 Kč, verze s dlouhým dojezdem ve stejné výbavě stojí 1 024 980 Kč.

Načítám