Článek
Leje. Leje opravdu pořádně. Na jih se obvykle létá za sluncem, jenže britská skupina novinářů si s sebou na mezinárodní jízdy přivezla i své počasí. Vlastně to spíš připomíná monzunové deště. Ze silnic se tak stávají koryta říček, kde Kia EV3 může předvést svůj nejméně očekávaný talent – schopnost brodění.
To však není ani zdaleka jediné překvapení, které nám novinková Kia připravila. EV3 navazuje na své elektrické předchůdce v podobě futuristického crossoveru EV6 a velkého rodinného SUV EV9.
A především druhým jmenovaným se nechává inspirovat. A to nejen svým odvážným exteriérovým designem s robustními proporcemi a jasně rozeznatelným LED světelným podpisem, ale také v kabině a palubních technologiích.
Až se dost pokocháte všemi rafinovanými detaily jeho karoserie, zatáhněte za vysouvací kliku a vklouzněte za volant. Na vysoko uchyceném křesílku se hned pohodlně uvelebíte a můžete začít prozkoumávat palubní desku před vámi.
Ta má hned tři displeje přímo převzaté z EV9 – na 12,3palcový přístrojový štít (který můžete ještě doplnit 12,3palcovým průhledovým displejem) navazuje 5,3palcový ovládací panel klimatizace (přitom tu zůstaly decentní fyzické ovladače pro změnu nastavení teploty, intenzity foukání a režimu) a 12,3palcový dotykový infotainment nejnovější generace.
Z EV9 je převzatá také dotyková navigační lišta pod infotainmentem, praktická odkládací schránka ve středovém tunelu nebo materiálový koncept využívající recyklované plasty a tkaniny. Celkový dojem je tak skoro až prémiový a kabina EV3 díky tomu působí mimořádně útulně.
A také nečekaně vzdušně – vpředu kolem sebe máte spoustu prostoru ve všech směrech, dozadu se vmáčkne i dospělák (i když spíš jen na kratší cesty) a kufr má solidních 460 litrů (resp. 1 250 l po sklopení zadních sedaček), plus jako bonus je vpředu 25litrový odkládací prostor na kabely a další drobnosti.
Větší, než si myslíte
Z kompaktních rozměrů vymáčkli konstruktéři Kia až překvapivě velký prostor pro posádku: EV3 je dlouhá jako Ceed, přitom má rozvor odpovídající Sportage. Přispěl k tomu třeba také kompletní redesign jednotky HVAC (topení, ventilace a klimatizace), která je nyní o 30 % menší a přitom o 10 % efektivnější, získali tak šest centimetrů pro řidičovy nohy.
Ceed | EV3 | Sportage | |
---|---|---|---|
Délka | 4 310 mm | 4 300 mm | 4 515 mm |
Šířka | 1 800 mm | 1 850 mm | 1 865 mm |
Výška | 1 447 mm | 1 570 mm | 1 645 mm |
Rozvor | 2 650 mm | 2 680 mm | 2 680 mm |
Objem kufru | 395 l | 25 + 460 l | 503 l |
Velmi dospělý dojem přetrvává i po rozjetí. EV3 je díky svému elektrickému pohonu samozřejmě tichá, jenže nejen v městských rychlostech, ale také v těch dálničních, což pro menší elektromobily už tak často neplatí. Má dobře utlumený podvozek, valení gum i šumění vzduchu, vlastně ani zvenku přes okna příliš neslyšíte typický městský ruch a hluk dalších aut.
Na EV3 si nepřijdou ani žádné nástrahy asfaltu. Díky frekvenčně selektivním tlumičům (umí být pohodlné na nerovnostech a přitom dost tuhé v zatáčkách) se hravě vypořádává s vysokými retardéry (kterých je tu požehnaně), ostrými hrboly od kořenů stromů u krajnic nebo zákeřnými výmoly utopenými v hlubokých kalužích – a to dokonce i na 19palcových kolech vrcholné výbavy GT-Line. Při svižnější jízdě zase projevuje dost sebejistoty, abyste se nemuseli bát odvážně se vrhat do zatáček a na rovinkách ždímat všech 204 koní jejího elektromotoru.
Tím se dostáváme k odlišnostem ve srovnání s EV6 a EV9. Kompaktní EV3 stojí na 400V architektuře, což ale časy nabíjení příliš neprodlužuje, a její elektromotor EV3 roztáčí přední kola místo těch zadních (verze s pohonem všech čtyř kol dorazí až v roce 2026).
To ale k městskému crossoveru stejně sedí lépe. Ani hranice města EV3 nezastaví, protože i její základní varianta dokáže na jedno nabití ujet až 436 kilometrů, verze s prodlouženým dojezdem dokonce až 605 kilometrů.
Standardní dojezd | Prodloužený dojezd | |
---|---|---|
Motor | 1× elektromotor | |
Výkon | 150 kW (204 k) | |
Točivý moment | 283 Nm | |
Pohon | předních kol | |
Hmotnost | 1 725 kg | 1 810 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,5 s | 7,7 s |
Maximální rychlost | 170 km/h | 170 km/h |
Kapacita baterie | 58,3 kWh | 81,4 kWh |
Dojezd | 436 km | 605 km |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 100 kW | AC 11 kW, DC 130 kW |
Dlouhé štreky tak pro EV3 nejsou žádný problém, navigace vám v případě potřeby naplánuje efektivní zastávky na nabíjení, které zaberou nejvýš půlhodinku (čas nabití 10-80 %). To je tak akorát na kafe a bagetu, prolítnutí mailů, prozkoumání novinek na sociálních sítích nebo zhlédnutí jednoho dílu vašeho oblíbeného seriálu (třeba přímo na displeji infotainmentu, který už umí streamovat hudbu i video z oblíbených platforem, jako je youtube, Netflix nebo Disney+) – přitom se můžete rozvalit na sedačce sklopené do relaxační polohy a svačinu si položit na vysouvací stolek v loketní opěrce.
V Kie mysleli prostě na vše a z výsledku je evidentní, jak moc si na EV3 dali záležet. Je to skutečně dospěle vybavené, komfortní a jezdící auto, které má kompaktní rozměry ideální pro ty, co nepotřebují víc. Přitom je připravené na vše, s přehledem zvládá nudné každodenní popojíždění a nezalekne se ani dlouhých cest za dobrodružstvím. A jak se ukázalo, nezastaví ho dokonce ani menší potopy.
Kia EV3 s menší baterií a základní výbavou Air vyjde podle oficiálního ceníku na 899 980 Kč, verze s dlouhým dojezdem ve stejné výbavě stojí 1 024 980 Kč.