Článek
Pohodlně se rozvaluji v koženém křesílku čalouněném jemnou kůží, koukám u toho na obrovskou televizi a usrkávám šampaňské. Lepší už to být nemůže. Vlastně může – našel jsem správný ovladač a sedačka se sklápí do polohy skoro vleže, další tlačítka spouštějí odvětrávání a jiná zase jemnou masáž. Teď je to dokonalé. Rád bych řekl, že je to jako doma v obýváku, jenže takhle luxusně vybavený byt nemám. A ani se mi za oknem nemíhá okolní krajina…
Možná by se ale za oknem měly míhat bílé chuchvalce mraků plujících po blankytně modré obloze, protože ta sedačka, spíše trůn vládce světa, jak si aktuálně připadám, je totiž součástí interiéru nového Lexusu LM, což je zkratka pro označení Luxury Mover, tedy doslova „luxusní stěhovák“. Ani zvenku nevypadá LM jako „normální dodávka“ (a také jí není, spíše se hodí označení MPV), uvnitř však ukrývá interiér inspirovaný právě výjimečným prostředím soukromých tryskáčů.
Rozměry | |
---|---|
Délka | 5 130 mm |
Šířka | 1 890 mm |
Výška | 1 945 mm |
Rozvor | 3 000 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 752 l (4místná verze); 110/1191 l (7místná verze) |
To znamená prostornou kabinu se dvěma kapitánskými křesly s elektrickým ovládáním a širokými možnostmi nastavení (až do polohy ležmo, abyste mohli po cestě v klidu promýšlet obchodní strategie, snít o nových zlepšovácích či uspořádání světa nebo prostě jen vyspávat) s vyhříváním a ventilací a masážní funkcí, vše přitom ovládáte vlastním malým chytrým telefonem. Po ruce máte vyklápěcí stolek, indukční nabíječku a USB konektory, před sebou gigantický 48“ monitor (jehož zobrazení můžete podle potřeby dělit) s několika možnými vstupy (HDMI nebo online stream) a jako bonus také lednici, která udrží vaše nápoje a pokrmy stejně cool, jako si budete připadat i vy.
Lexus LM totiž svým neotřelým designem vyzařujícím silnou autoritu příliš nesplývá s okolní dopravou, ale přitahuje hodně zvědavých pohledů, čímž jde trochu proti směru motivace, proč si bohatí lidé tato auta pořizují místo luxusních limuzín (tedy kromě prostornějšího a vzdušnějšího interiéru) – kvůli anonymitě. V nenápadné černé/stříbrné dodávce totiž nikdo nebude hledat vládce průmyslového impéria, filmovou hvězdu nebo jinou VIP osobnost, která nemá potřebu na sebe strhávat pozornost. Je pak už čistě na vaší libovůli, jestli stáhnete okno (ano, i v posuvných bočních dveřích lze stahovat okna) a zírající nebožáky podarujete hrstí drobných mincí, nebo naopak stiskem tlačítka vytáhnete roletky a od okolí se izolujete ještě víc.
Odtržení od světa poskytuje kabina LM naprosto dokonale – zvláště ve čtyřmístném provedení, kde je mezi prostorem řidiče/spolujezdce a posádky vzadu pevná přepážka s elektricky stahovatelným oknem (stiskem tlačítka ho pak zprůhledníte nebo zatmavíte). Na palubě panuje úžasné ticho (také díky systému aktivního potlačování hluku) – ne absolutní jako ve zvukovém studiu, ale jako by byl okolní svět ztlumený na nejnižší hlasitost – a užívat si můžete i houpavé pohodlí dané skvěle naladěným podvozkem s adaptivními tlumiči.
Interiér se dokonce přizpůsobí i vaší náladě, to když si vyberete jeden z přednastavených režimů (Relaxace, Snění, Soustředění a Nabuzení, případně si definujete svůj vlastní), jenž přizpůsobí nastavení klimatizace, upraví clony v oknech nebo změní ambientní osvětlení. V LM jste tak uvnitř uklidňujícího kokonu, kam na vás nemůžou žádné profesní ani osobní problémy, shon a ruchy okolního světa, a dokonce i čas se mění ze zběsile sprintujícího monstra na přítulného plyšáka, který se vám schoulí na klín a dá si chvíli „voraz“.
Sedm nebo šest míst?
Prodejce vám bude tvrdit, že LM dokáže být i sedmimístné, ale nevěřte mu. Třetí řada má sice uprostřed jakýs takýs prostor a třetí bezpečnostní pás k tomu, ale na prostředním místě by vážně nikdo dospělý sedět nechtěl (a i dítě by se nejspíš vmáčklo jen s obtížemi). Ostatně využitelnost pro rodinné účely je omezená (zadní sedačky sice lze sklopit, ale žádné další posouvání, sklápění ani jiná variabilita se nekoná), LM je skutečně koncipované jako luxusní stěhovák pro důležité osoby.
Všechna tahle kouzla umožnila „osobáková“ platforma, kterou LM sdílí s novými modely NX a RX, přinášející o level vyšší komfort než u těch nejlepších osobních dodávek a umožňující integraci těch nejmodernějších technologií v oblasti komfortu (klimatizace spolu s vyhříváním/ventilací sedadel má zcela automatickou funkci a čistit vzduch pomáhá technologie nanoe-X), bezpečnosti (seznam jízdních asistentů zahrnuje všechny důležité prvky), pohonu (pod kapotou je hybridní jednotka nabíjená jízdou) nebo konektivity (cloudová navigace, online funkce nebo zrcadlení chytrého telefonu). Vlastně celé pracoviště řidiče je převzaté právě z uvedených SUV, takže si za jeho volantem připadáte skoro jako v osobáku.
Jako majitele auta vás to nejspíš nebude příliš zajímat, ale pojďme si říci, jak se LM řídí. Docela normálně. Za volantem si vůbec nepřipadáte jako řidič dodávky – sedíte sice výš pro lepší přehled, ale hmota za vámi nevyžaduje žádný zvláštní přístup (žádné významné najíždění do zatáček, víc otáčení volantem ani nic podobného), podvozek působí velmi jistě (nepředvádí žádné dramatické náklony příčně ani podélně, ačkoliv brzy nastupuje bezpečná nedotáčivost) a zadní náprava s nezávislým zavěšením je naladěná podobně jako přední (obvykle u dodávek spíš poskakuje a vyvolává pocit, že pochází z úplně jiného auta). LM se zkrátka řídí velice snadno, na silnici je vysoce kompetentní a působí jako komplexně sladěný balíček.
Jedinou mírnou slabinou je motor. Hybrid s typickým označením 350h kombinuje atmosférický čtyřválec 2,5l s elektromotorem roztáčející přes planetovou převodovku e-CVT všechna kola společnou silou 250 koní. To je už slušné stádo, ale abyste ho přiměli ke klusu, musíte ho pořádně pobídnout plynem a to je docela hlučná záležitost – převodovka drží motor sice v ideálních otáčkách, ale za to stabilně, což pro nováčky u „toyotích“ a „lexusích“ hybridů může působit poněkud rušivě. Naštěstí většinou stačí jen pár sekund pod plynem, naberete potřebnou rychlost, povolíte plyn a motor zase ztichne.
Pohon | |
---|---|
Motor | Hybrid dobíjený jízdou, řadový čtyřválec 2,5 l + elektromotor |
Kombinovaný výkon | 184 kW (250 k) |
Točivý moment | 239 Nm |
Pohon | Všech čtyř kol |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,7 s |
Maximální rychlost | 190 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,0 l/100 km |
A kromě tvrdé akcelerace (předjíždění, prudké kopce, najíždění na dálnici atd.) o motoru skutečně ani nevíte. A ani tak to není nic, s čím by si neporadilo 23 reproduktorů (resp. 21 pro sedmimístnou verzi) prémiového audia Mark Levinson. Člověk se však nemůže ubránit dojmu, že by výkonnější jednotka (třeba 354koňová 500h, kterou najdete v RX a u LM v jiných částech světa) s větší rezervou výkonu a přirozenějším projevem (místo e-CVT má normální šestistupňový automat) nebyla vůbec od věci, zvlášť v této cenové kategorii…
A jsme u toho, tenhle luxusní stěhovák totiž přirozeně vyjde na pořádný balík – sedmimístná verze stojí 3,3 milionu, čtyřmístná pak rovnou 4 miliony. Lexus jde cestou plné výbavy, takže na rozdíl od jiných značek jde prakticky o koncovou cenu, ale i tak je to spousta peněz. LM za ně ale stojí. Cílovou skupinou jsou kapitáni průmyslu a hvězdné celebrity, případně superluxusní hotely a resorty nebo exkluzivní shuttle servisy, které vyžadují tu nejvyšší kvalitu a nejlepší komfort, což jim Lexus LM dopřeje měrou vrchovatou. Majitelé si sotva všimnou, že jejich tryskáč už přistál a oni přestoupili do jiného, silničního tryskáče.
Lexus LM 350h již na českém trhu vstoupil do prodeje, takže si ho budete moci naživo prohlédnout u svého prodejce. První zákaznické vozy do ČR dorazí již během podzimu. Sedmimístná varianta stojí 3 290 000 Kč, čtyřmístná 3 990 000 Kč. Žádná příplatková výbava se nekoná, vše je v ceně – volíte pouze barvu interiéru (černá/písková).