Článek
Jen málo světových automobilek skutečně naslouchá potenciálním zákazníkům a ještě méně z nich, pokud jde o řidičská sportovní auta. Jenže Toyota je jiná a v čele s generálním ředitelem, nadšeným řidičem a závodníkem Akiem Toyodou, uvádí do prodeje sporťák, na jaký jsme čekali přes tři roky. Jsem na závodním okruhu Circuito Monteblanco na jihu Španělska a přicházím ke kupé, které jsme si my pravověrní řidiči doslova vysnili.
Je to nová Toyota GR Supra se šestistupňovým manuálem! Novodobá GR Supra je v prodeji od roku 2019, ale až do dnešních dnů existovala výhradně s osmistupňovým automatem ZF, převzatým od BMW. Naléhání motoristických nadšenců na Toyotu, aby vyrobila moderní GR Supru i s manuálem, vedla k mnoha spekulacím o vývoji, až tovární sportovní divize Gazoo Racing nakonec řekla: „Tak si teda řaďte sami!“
V dnešní době Toyota nadšeně říká, že bojuje za záchranu manuálních převodovek v puristických sportovních autech, a dodává, že úspěšně „manualizovala“ celou evropskou modelovou řadu od Gazoo Racing. Nová GR86, modernizovaná GR Supra i hravá čtyřkolka GR Yaris tak standardně disponují převodovkou ze staré školy se spojkovým pedálem navíc a řadicí pákou s charakteristickým podpisem „GR“.
A skutečnost, že jako to první při prvním usednutí do GR Supry s novým manuálem je sešlápnutí spojky a zkušební zařazení jedničky „nanečisto“, je naprosto pochopitelná. Sportovní Toyoty na nás navíc čekají už zahřáté, a tak okamžitě vyjíždíme na zdejší okruh, pyšnící se titulem závodní trati s nejdelším časem denního světla v Evropě. Čeká na nás „varianta 4“ s délkou 3 357 metrů a šesti pravotočivými a třemi levotočivými zatáčkami.
Už při prvních seznamovacích kolech řidičtější GR Supra s manuálem oslovuje příjemným řazením. Šestikvalt je navíc jediným prvkem v modernizovaném autě, kde technici cíleně přidávali hmotnost. K jednotlivým rychlostem se dostáváte tužší kulisou s krátkými drahami, přičemž kvalty zapadávají s chirurgickou přesností. Tomu napomáhá i „těžká“ 200gramová hlavice řadicí páky, napomáhající lepšímu pocitu ze změny rychlostí i snazšímu „zacvaknutí“ kvaltu.
Toyota GR Supra „Lightweight“
Nová Toyota GR Supra se šestistupňovou manuální převodovkou se na některých evropských trzích prodává také s volitelným balíčkem „Lightweight“, který si v Česku bohužel nekoupíte. Odlehčená varianta je o 16,5 kilogramu lehčí než standardní model s manuálem, přičemž za to vděčí obyčejnějšímu látkovému čalounění místo koženého a chybějícím komfortním prvkům výbavy, jako je elektrické nastavení sedadel. I díky novým lehčím 19palcovým kolům je pak standardní GR Supra s manuálem o 21,8 kilogramu lehčí než výchozí varianta s automatickou převodovkou.
Nový šestikvalt pro GR Supru je navíc exkluzivitou silnějšího přeplňovaného šestiválce, a tak se nabízí otázka, kde Toyota vzala vhodnou skříň. I když první myšlenkou mohou být sklady mnichovského BMW, fakticky si Toyota převodovku vyvinula sama. Inženýři totiž rozebrali původní osmistupňový automat a do jeho obalu složili manuál z již existujících komponentů, přičemž přidali odolnou spojku a ušetřili hmotnost odstraněním zvukové izolace převodovky.
Aby se následně i s menším počtem převodů u manuálu přiblížili dynamice rychlejšího automatu, „zkrátili“ koncový převod z 3,15 na 3,46. Výsledkem je sportovnější odezva na přidání plynu i lepší jízdní dynamika. S 340 koňmi (250 kW) a 500 Nm tak GR Supra s manuálem zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a jezdí elektronicky omezenou maximální rychlostí 250 km/h. Při sprintu na stovku tak je jen o 0,3 sekundy pomalejší než výchozí verze s automatem.
A jak nová GR Supra s manuálem jezdí? Inženýři při vývoji manuálu provedli celkovou modernizaci vozu, upravili nastavení tlumičů podvozku, vsadili na tužší stabilizátory, vylepšili řízení a přeprogramovali elektronické pomocníky. Se zapnutou kontrolou trakce tak Supra ostražitě hlídá svou záď a nedovoluje jí vybočit ani při hrubějším zacházení. Naopak při úplném vypnutí je ovládání pouze na vás a s výbušným šestiválcem i krátkým rozvorem se musíte mít na pozoru.
Driftování má GR Supra opravdu ráda, což poznávám hlavně po přesednutí do dalšího vozu s výrazněji sjetými zadními pneumatikami. Najednou se Supra ochotně klouže dveřmi napřed i se zapnutou stabilizací a posouvá řidičskou zábavu na novou úroveň, protože s „rychlým“ řízením na to zvládnete hbitě reagovat. Toyota ji však vyvinula tak, aby si ji užili i méně zkušení řidiči a naprogramovala nové funkce pro zjednodušení celkové ovladatelnosti.
Trojice pedálů dovoluje citlivou řidičskou práci, ale pro nesportovně založené řidiče Toyota vyvinula inteligentní funkci iMT, optimalizující otáčky motoru při řazení vyšších i nižších převodových stupňů. Při řazení „nahoru“ snižuje otáčky, při podřazování je zvyšuje. Novou funkcí je i režim Hairpin+ regulující točivý moment motoru při jízdě technickými zatáčkami a napomáhající mírně většímu prokluzu kol při zatáčení směrem do kopce.
Toyota GR86 je levnější a zábavnější alternativa, jakou si už bohužel neobjednáte
Čtvrtá konfigurace okruhu Circuito Monteblanco je technickou, ale zároveň i rychlou tratí, a tak cílem našeho desátého a posledního kola s modernizovanou GR Suprou se šestistupňovým manuálem projíždíme relativně rychle. A když už tu jsme, Toyota nám dovoluje svézt se i novým a konečně produkčním kupé GR86, navazujícím na legendární řadu sportovně laděných Toyot s přezdívkou „Hachi-Roku“ (86).
Jestli je Toyota GR Supra s novým manuálem řidičsky skvělá, tak nová Toyota GR86 je dokonalou řidičskou nirvánou. Spojením atmosférického motoru 234 o koních (172 kW) a 250 Nm, manuální převodovky, pohonu zadních kol a mimořádně agilních jízdních vlastností totiž vzniklo sportovní auto, které hravě strčí do kapsy i svého populárního předchůdce jménem GT86.
Už při prvním z pěti kol na okruhu je znát, že je více řidičským autem. Divočejší GR Supra je zákeřnější a umí kousnout, zatímco GR86 se ladně točí okolo vás, je dokonale čitelná a zvládnutelná i méně zkušenými řidiči. I v benevolentnějším elektronikou hlídaném jízdním režimu Track se přitom nechává řídit i s nepřetržitě klouzající zádí a současně má více přilnavosti než předchozí GT86.
Na kopcovitých okreskách, kam s ní vyrážíme jen krátce po opuštění závodní trati, se pak lépe ukazuje, co s GR86 udělalo vylepšení srdce pod kapotou. Díky zvětšení zdvihového objemu na 2,4 litru a novému naladění se z původního dvoulitru stal silnější motor s větším točivým momentem, navíc v polovičních otáčkách. Nově vás tak nenutí tolik podřazovat a dovolí vám projet dlouhou sekvenci různých zatáček i se zařazenou čtyřkou, aniž by ztratil na svém točivém charakteru.
Toyota GR86 jasně dokazuje, že méně je někdy více, ale má jeden obrovský problém. Sotva přišla na trh, už si ji nekoupíte. Je beznadějně vyprodaná, pro Česko byla vyhrazena jen jedna série výrobních slotů, kterou si šťastní majitelé rozebrali koncem letošního jara, a další se zatím oficiálně neplánují. Toyota GR86 se navíc bude v Evropě prodávat pouze do roku 2024 kvůli připravovaným novým bezpečnostním předpisům.
Každé nové auto v Evropě bude muset být vybaveno asistenčním systémem pro čtení dopravních značek, jehož použití u nové GR86 komplikují drobnosti jako výška vozu nebo úhel sklonu přední kapoty. Zavedení by si přitom vyžádalo kompletní přepracování celé přední části karoserie, do čehož se Toyotě kvůli malému evropskému trhu nevyplatí investovat. A proto se dost možná koukáme na poslední opravdu řidičská sportovní auta v Evropě.
Toyota GR Supra s třílitrovým benzinovým šestiválcem a šestistupňovou manuální převodovkou se v Česku prodává za stejnou cenu jako verze s osmistupňovým automatem, tedy za 1,8 milionu Kč, přičemž je volně k objednání. Již vyprodaná Toyota GR86 se v Česku prodávala se základní cenou od 850 tisíc Kč.