Článek
Nic netrvá věčně. Ani oběd nebo doba kralování vysoce výkonného Gran Turisma Stinger. Odstupující vrcholový model značky Kia předal na polygonu v Hradci Králové žezlo panovníka plně elektrickému SUV EV6 GT. My byli u toho a oba modely řádně provětrali na řízených závodech.
Kiu Stinger GT netřeba představovat, jelikož jde o motoristický sen mnoha nadšenců, kteří touží po vysoce výkonném cestovním automobilu s šestiválcovým motorem (366 koní) a komfortem luxusní limuzíny. Pokud jdete po novém kousku, pořídíte jen skladovku, oficiálně už vůz do výroby neobjednáte.
Známe ovšem nástupce – plně elektrické SUV Kia EV6 GT za 1,8 milionu korun, které technickými parametry strčí Stinger do kapsy. A to dost hluboko.
Technický superman
Nejvyšší výkon vrcholové EV6 totiž činí 585 koní, krouťák dosahuje 740 Nm a zrychlení z nuly na sto má elektroauto o hmotnosti 2,2 tuny vyřízené za 3,5 sekundy. Ani maximálka 260 km/h není k zahození, stejně tak pohon 4×4 s preferencí zadní nápravy. Nakonec zmíníme ještě kapacitu baterie 77,4 kWh a teoretický kombinovaný dojezd až 424 km na jedno nabití.
EV6 GT je rovněž širší, delší a nižší oproti standardním variantám EV6. Totožný je rovněž interiér až na místo pro nohy pro cestující vzadu. Ti mají kvůli anatomickým sedadlům v první řadě k dobru šestnáct milimetrů.
Elektrická šestka GT má též unikátní elektrické motory chlazené olejem točící až 21 000 otáček za minutu, proto v plné parádě zní trochu jako monopost Formule E. Přední motor má výkon 218 koní a sílu 350 Nm, zatímco ten zadní výkon 367 koní a sílu 390 Nm. Aby tuhle divočinu bylo možné vůbec přenést na kola, má vozidlo dvoustupňový měnič napětí a elektronický samosvor.
Posílení se dočkaly taktéž ventilované brzdy se specifickým řídicím softwarem, dopředu přistály měkčí pružiny a dozadu naopak tužší. Ani nápravy nejsou stejné s běžnými vozy EV6, stejně tak variabilní řízení, elektronicky řízené tlumiče či unikátní pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S s molitanovou protihlukovou výplní.
Model nabídne rovněž několik jízdních režimů, v nichž je příval točivého momentu omezen na 50 a 80 %. Teprve v GT módu můžete okusit dynamiku naplno. Vrcholem určeným pro uzavřené tratě je poté drift profil silně preferující zadní nápravu a utlumující práci elektronické stabilizace.
A pokud byste potřebovali táhnout přívěs, můžete směle zvolit EV6 GT, protože má na kouli o 200 kg víc než jeho přímí soukmenovci. Celkem tedy zvládne až 1800 kg těžký brzděný.
EV6 GT míří do Česka
Zatímco Stinger GT dostal limitovanou rozlučkovou edici Tribute, která se k nám nejspíš nedostane, Kia EV6 si od září 2021 našla už 44 tisíc evropských zákazníků. Vrcholový model EV6 GT pak byl objednán v počtu 1200 kusů, přičemž prozatím 62 z nich míří do Česka.
Adieu, Stinger!
Poslední velká párty se tedy konala v dopravně-výcvikovém centru Polygon Hradec Králové a slavilo se především rychlostí. Stinger GT si zazávodil s EV6 GT na sprintech a přidali se i ostatní poddaní – EV6, Proceed, Niro EV.
Přestože zrychlení EV6 GT skutečně zarve do sedačky, příval točivého momentu mírně rozvlní zadek a to celé neustane do doby, dokud nepovolíte pedál plynu, naše srdce stejně uchvátil Stinger.
Ano, ano. EV6 GT je rychlejší, modernější, sofistikovanější a vlastně úplně to nej nej nej auto z celé modelové rodiny Kia. Jenže… Nějak nám tam chybí ta osobnost a jedinečnost vozu. Totiž velmi rychlé elektrické SUV už dneska dělá kdekdo – Ford, Volkswagen, Hyundai, Audi, BMW, Mercedes, a dokonce i Nissan.
Ale auto jako Stinger? Odladěné skutečným nadšencem Albertem Biermannem, který stvořil spoustu úžasných bavoráků. Gran Turismo designově tolik povedené, unikátní, osobité a překypující X-faktorem. Takových vozů už je dnes skutečně málo…
Nicméně skončíme opět po cimrmanovsku. Stinger jde na odpočinek a místo něj přichází „novej, mladej, elektrickej a fakt brutálně rychlej sekáč“.