Článek
Segment rodinných crossoverů (C-SUV) jako by byl pro Renault zakletý. Přitom na něm působí již od roku 2001 a úspěšný Nissan Qashqai tak předběhl o šest let! Pamatujete si na Scenic RX4 nebo na první Koleos? No, u Renaultu by byli asi raději, kdybyste na ně zapomněli. Ani povedenější Kadjar žádnou díru do světa neudělal. Proto má jeho nástupce nové jméno a Renault si dal hodně záležet, aby tentokrát konečně uspěl…
Austral sice znovu stojí na platformě sdílené s Qashqaiem (nese označení CMF-CD), tentokrát se však kromě vnějšího designu odlišuje i výrazně vylepšeným interiérem, což byla zásadní bolest Kadjaru. Už tu tedy nenajdete žádná muzeální tlačítka Nissanu, palubní deska je totiž převzatá z povedeného elektrického Meganu E-Tech, což znamená základní architekturu s dvojicí 12“ displejů do tvaru písmene „L“.
V Renaultu také zapracovali na tom, abych cítili kvalitní materiály, krásné dekory a příjemné čalounění, to vše zalité náladovým osvětlením a podbarvené perfektním zvukem hi-fi Harman Kardon s 12 reproduktory a výkonem 485 W. Nechybí ani chytré nápady jako posouvací opěrka ruky na středové konzole, která vám usnadní ovládání infotainmentu za jízdy a nabízí indukční nabíječku telefonu, jenž tak máte vždy po ruce. I s panoramatickým střešním oknem také můžete mít schránku na brýle, v níž se navíc ukrývá také vyklápěcí zrcátko pro sledování ratolestí na zadních sedadlech.
Když už jsme u zadních sedadel, tak ta nejsou jen pro děti, ale pohodlně se na ně usadí i dospělý. Navíc je lze posouvat v rozsahu 160 mm, takže už dost objemný kufr (500 litrů, resp. 430 litrů pro E-Tech full hybrid) můžete ještě dále zvětšit (na 575 litrů, resp. 555 litrů pro hybrid), případně jejich sklopením (jsou dělaná 2/3–1/3) získáte prostor o objemu až 1 525 litrů (1 455 litrů pro hybrid).
Austral | Kadjar | Škoda Karoq | |
---|---|---|---|
Délka | 4 510 mm | 4 489 mm | 4 384 mm |
Šířka | 1 825 mm | 1 836 mm | 1 841 mm |
Výška | 1 618 mm | 1 613 mm | 1 612 mm |
Rozvor | 2 667 mm | 2 646 mm | 2 630 mm |
Objem kufru | 500 l | 472 l | 521 l |
O pohon se bude starat známý přeplňovaný čtyřválec 1,3 TCe (vybavený 12V MHEV ústrojím pro snížení spotřeby) ve dvou variantách – o výkonu 140 koní s kombinaci s manuálem, nebo s výkonem 160 koní a automatem typu CVT. Horkou novinkou je však další evoluce hybridního pohonu E-Tech nabíjeného pouze jízdou. Kombinuje přeplňovaný tříválec 1,2l (130 koní a 205 Nm) a elektromotor (70 kW a 205 Nm) prostřednictvím inovativní šestistupňové multimodální převodovky (dvě rychlosti jsou pro EV, čtyři rychlosti pro ICE, místo spojky používá pro synchronizaci posílený startér-generátor). Výsledkem je kombinovaný výkon 200 koní (slabší 160koňová varianta nebude na českém trhu k dispozici) při udávané spotřebě 4,5 l/100 km (a emisích 102 g CO2/km, pokud by vás to zajímalo).
1,3 TCe 140 | 1,3 TCe 160 | E-Tech hybrid 200 | |
---|---|---|---|
Výkon | 103 kW (140 k) | 116 kW (160 k) | 146 kW (199 k) |
Točivý moment | 260 Nm | 270 Nm | 410 Nm |
Převodovka | manuální, 6 st | automatická, CVT | automatická, multimódová |
Hmotnost | 1 373 kg | 1 464 kg | 1 517 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 10,7 s | 9,7 s | 8,4 s |
Maximální rychlost | 175 km/h | 175 km/h | 175 km/h |
K této hodnotě byste se při pohybu primárně ve městě a na okreskách mohli s trochou citu přiblížit, realita běžného světa by v každém případě měla být pod šest litrů, což s 55litrovou nádrží dává dojezd blížící se tisíci kilometrům. Kdo říká, že elektromobilita omezuje v rozletu? Naopak si budete moci plnými doušky užívat tichých, hladkých a dynamických elektrických rozjezdů, protože hybrid E-Tech se vždy rozjíždí na elektřinu (proto baterie o kapacitě 2 kWh pracuje s napětím 400V, takže poskytuje vysoký výkon potřebný k pohonu na poměry hybridu výkonného elektromotoru). Spalovací motor je navíc skvěle odhlučněný, takže při klidné jízdě většinou ani nevíte, jestli jedete na benzin nebo elektřinu.
To ostatně známe již z předchozích hybridů E-Tech, tentokrát máme ale k dispozici vyšší výkon (především přeplňovaného spalováku), takže auto nezní utrápeně ani při vyšší zátěži (ať už to znamená vysokou rychlost na dálnici nebo plnou nálož pasažérů a zavazadel). Cestování s hybridním Australem tak bude pohodové, tiché a úsporné. Ale nijak divoce rychlé. Výkon 200 koní a loga Alpine sice svádí ke sportovním ambicím, jenže při opravdu rychlé jízdě začne hybridní pohon poněkud váhat a zmatkovat – francouzští inženýři o tomto problému však vědí a mají ještě pár měsíců do začátku výroby, aby na tom zapracovali.
Podvozek Australu přitom vyšší rychlosti snáší velmi dobře. Na točité horské okresce při pronásledování spěchajícího Qashqaie (jako bychom si ho objednali) s přehledem držel krok a dokázal vtáhnout do děje, což u Renaultů (až na čestné výjimky) není úplný standard. Při běžné jízdě je přitom pohodlný a vyklidněný, k pohodě za volantem navíc přispívá velký balík sofistikovaných jízdních asistentů, které vám pomohou relaxovat při jízdě po dálnicích i hlavních tazích, nepřekračovat dopravní limity, pohodlně zaparkovat a hlavně nenabourat.
Jediné, co tak Australu chybí, je pohon všech čtyř kol – zákazníci Renaultu ho prostě nutně nepotřebují. Místo něj francouzští inženýři integrovali do zadní víceprvkové nápravy systém aktivního natáčení zadních kol, který v nižších rychlostech zlepšuje manévrovatelnost (průměr otáčení je 10,1 metru) a obratnost (ani při průjezdu vracáku nemusíte ručkovat po poněkud hranatém věnci volantu), ve vyšších rychlostech zase přidává na stabilitě. Touto příjemnou vychytávku však bude vybaven pouze hybrid, verze se spalovacím motorem si budou muset vystačit s obyčejnou torzní nápravou.
Zájemci o spalovací verze se ale dočkají dřív, Renault začne objednávky přijímat již letos na podzim a první auta budou u nových českých majitelů již na přelomu února a března, zatím první hybridy objednané příští rok na jaře dorazí až ke konci léta.
Ceny Australu se dozvíme již za pár týdnů, jisté však je, že za své peníze dostanete povedené, propracované, velmi schopné a praktické rodinné auto, které dokáže být i velmi vkusnou stylovkou. A hlavně konečně působí dojmem stoprocentního Renaultu. Zajistí mu to úspěch? V konkurenci takřka tří desítek různých crossoverů urputně bojujících v tomto segmentu o zákazníky to určitě nebude mít lehké, ale na rozdíl od svých předchůdců má všechny předpoklady k tomu, aby na něj Renault nechtěl zase rychle zapomenout…