Článek
Olivovou alejí se vine stezka do prudkého svahu, povrch s hlubokými vyjetými kolejemi kombinuje šotolinu s ostrými kameny, trochu rozmoklý po včerejším dešti, do toho pár ostrých zlomů a velkých hrbolů. Pro drsný teréňák nijak extra těžký terén, ale pro kompaktní Jeep Avenger navržený spíš pro městské ulice než off-roadová dobrodružství? To je už docela výzva.

Není to vyloženě off-roadový drsňák, ale mimo asfalt zvládne víc, než byste čekali.
Jenže Avenger 4×e si s ní hravě poradí. Pod kopcem si sám připojí pohon všech čtyř kol, na měkkém povrchu si trochu zahrábne, ale pak najde trakci a začne se prokousávat vzhůru, sebejistě a nezastavitelně. Na takhle mrňavé a civilizované auto je to vážně docela ohromující – zhruba do momentu, kdy nahoře u stavení objevíme zaparkované Punto a Twingo (Ale ty určitě přijely z jiného směru, že jo? Že jo?!).

210 mm světlé výšky a 400 mm brodění – to jsou čísla, kterými se obvykle chlubí mnohem větší a dospělejší SUV.
I v městském mrňousovi od Jeepu se totiž ukrývá duše velkého dobrodruha – už v základu má světlou výšku 200 mm (kterou se chlubí většina velkých SUV) a jeho terénní verze 4×e ji zvyšuje ještě o 10 mm. K tomu vám přihodí nárazníky s ochranným lakem proti poškrábání a ochranné kryty (vpředu i vzadu), pár stylových nálepek a masivní tažné oko, 17palcová kola s all-terrain pneumatikami a to hlavní: pohon všech čtyř kol.
Nečekaný úspěch
Jeep nejspíš neměl od Avengeru přehnaná očekávání – přece jen je to kompakt od specialisty na velké čtyřkolky. Jenže malý Avenger se pořádně pochlapil a zaujal nejen odborníky (získal titul Evropské auto roku 2023), ale hlavně nadchl zákazníky. Za necelé dva roky si ho pořídilo přes 160 tisíc lidí.

Avenger překvapil i samotný Jeep, líbí se profíkům i zákazníkům.
Ten kombinuje známou 48V mild-hybridní dvanáctistovku s šestistupňovým dvouspojkovým automatem a přidává k nim další elektromotor na zadní nápravu (proto má také vzadu víceprvkové zavěšení místo obyčejné torzní příčky). Má výkon stejných 21 kW jako ten přední, ale díky redukovanému převodu (22,7 : 1) mění svých 88 Nm na 1 900 Nm na kolech.

Čtyřkolku tvoří přidaný elektromotor na zadní nápravě, kvůli tomu musela jít torzní příčka pryč a na její místo přišlo sofistikovanější víceprvkové zavěšení.
Čistě elektronická vazba pak zajišťuje bleskovou reakci pohonu na rozdíl od mechanického diferenciálu. Díky tomu si Avenger 4×e poradí i s 40procentním stoupáním na šotolině, a s 20procentním i v případě, že přední kola nemají žádnou trakci.

Z pohledu trhu je kompakt s pohonem všech čtyř kol velmi okrajovou záležitostí, ale pokud žijete na horách nebo jezdíte na chalupu přes pole či louku, budete za čtyřkolku rádi. Zvlášť proto, že ji už skoro nikdo jiný nevyrábí. A pro specialistu na čtyřkolky je tahle verze skoro povinnost.
Do takhle extrémních podmínek jsme se nedostali, ale všechny překážky, které jsme mu předhodili, schroupal s naprostým přehledem. A také na silnici se cítil jako ryba ve vodě – dokonce i na úzkých a klikatých italských okreskách s rozdováděnými pandami v protisměru, kam byste Wrangler nebo Grand Cherokee horko těžko vmáčkli.

Malé auto funguje skvěle i na úzkých a zatočených italských silničkách.
Přitom se lehce řídí a podvozek, který je naladěný spíš do tuha (to se v zatáčkách i terénu hodí) je dost poddajný, aby nepůsobil nepohodlně. Sofistikovanější zadní nápravu pak poznáte na nerovnostech, na nichž zadek auta tolik neposkakuje a lépe drží stopu. 145koňový tříválec má dost síly a kuráže, abyste se za volantem Avengeru 4×e nenudili, přitom je docela tichý a kultivovaný, aby neotravoval. A i díky elektrické asistenci budete jezdit za nějakých šest až sedm litrů.
Za přidanou dobrodružnost tak neplatíte žádnou daň – Avenger 4×e jezdí a funguje stejně jako běžný Avenger s pohonem pouze předních kol, v každodenním životě je stejně uživatelsky přátelský a praktický. A když vás popadne touha utéct z města do divočiny za dobrodružstvím, nadšeně vyrazí s vámi. A dojede dál, než byste čekali.
Tou jedinou daní je pořizovací cena: zatímco benzinový Avenger v předokolce pořídíte už za půlmíč (a mild-hybrid s automatem o 70 tisíc dráž), čtyřkolka Avenger 4×e začíná až na částce 749 900 Kč, ale aspoň je už velmi slušně vybavený (za vyšperkovanou edici North Face pak dáte devět set tisíc).