Hlavní obsah

Je tady další nová značka, která si brousí zuby na Dacii, konkrétně na model Jogger. SWM Tiger to ale rozhodně lehké mít nebude

Foto: Jakub Misík

Na některých trzích se SWM Tiger jmenuje G03F, ovšem u nás nakonec zvítězila šelma.

Na český trh míří nové čínské SUV, které spadá do kategorie normálních aut a vzhledem k sedmimístnému uspořádání cílí na rodiny. Přímá koncepční i cenová konkurence Dacie Jogger naživo překvapí, ovšem bez kompromisů se neobejde.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na délku měří 4 605 mm, je široké 1 815 mm a vysoké 1 825 mm, což znamená, že SUV Tiger (někde známé jako G03F) od dříve italské motocyklové a dnes čínské značky SWM (skupina Shineray) dosahuje podobných rozměrů jako populární Dacia Jogger, ovšem Tiger naživo působí až překvapivě masivně.

Foto: Jakub Misík

Hlavní lampy jsou halogenové, denní svícení poté diodové.

Může za to zejména praktický krabicový design vozu, jemuž dominují halogenové světlomety lemované modrými vnitřními rámečky. Mezi nimi najdete poutavou masku s chromovaným nápisem SWM, tedy Speedy Working Motors, a v místě, kde byste čekali mlhovky, je diodové denní svícení.

Boky zdobí dekorativní lemování v černé barvě a poměrně obyčejné působící 17palcová litá kola, za nimiž se nachází vpředu kotoučové a vzadu bubnové brzdy. Záď je poté useknutá, krytá mechanicky ovládanými pátými dveřmi, za kterými se nachází 165litrový, respektive 705 litrový zavazadelník (v pětimístném uspořádání).

Foto: Jakub Misík

Karoserie je praktického rázu, lidově řečeno krabice.

Z vnějšku ještě zaujme standardní bezklíčové odemykání (tlačítko na klice), výklopná boční okna pro třetí řadu, elektricky ovládané střešní okno s funkcí automatického zavírání a piktogram tygra na čelním skle. Naopak si výrobce mohl odpustit falešné nádechy na kapotě, jejichž funkce je skutečně jen ozdobná, ale proti gustu…

Kabina s kompromisy

Interiér nabízející sedmimístné uspořádání se pyšní relativně obyčejnými sedadly bez výhřevu (může há dodělat prodejce) či ventilace, které jsou čalouněné umělou kůží. Druhá řada je navíc posuvná a sklopná, třetí řada výklopná s aretací, abyste automobil mohli bezpečně provozovat i jako pětisedadlový.

Za určitou nevýhodu z hlediska rodinného vozu považujeme to, že isofix na přidělání dětských sedaček mají pouze dvě sedadla prostřední řady. Častokrát totiž pěti- a vícečlenné rodiny jdou po sedmimístných autech právě kvůli vícero isofixům. Někomu může vadit i to, že vůz nabídne jen dva airbagy.

Foto: Jakub Misík

Isofix najdete jen v prostřední řadě.

Na palubní desce je celkově znát, že svoji technicko-koncepční premiéru měla přibližně před patnácti lety. Použité plasty sice na pohled působí upraveně, ale v praxi jde o obyčejné provedení. Ostatně jako u Joggeru. Snad jen tlumicí hmotu oddělující palubku a čelní sklo mohl výrobce trochu více schovat.

Přístrojová deska kombinuje klasický analogový centrální rychloměr umístěný uprostřed, zatímco informace o otáčkách, průměrné rychlosti, nájezdu kilometrů nebo tlaku v pneumatikách jsou zobrazeny na jednoduchých bočních digitálních displejích.

Palubní počítač v nich však nehledejte, auto vám ukáže leda průměrnou rychlost, ale takovou kombinovanou spotřebu? Tak tu zobrazit neumí.

Foto: Jakub Misík

Přístrojovce dominuje centrální budík, ten doplňují jednoduché digitální displeje.

Namontovaný čtyřramenný volant s multifunkcí jen na levém rameni (tzn. chybí tempomat) je opět čalouněný umělinou, nicméně v úchopové části perforovanou. Zde si musíme postěžovat vesměs jen na to, že je stavitelný pouze výškově, nikoli též podélně.

Naopak pochvalu posíláme za jednoduchý středový panel s přehlednými ovladači ventilace, klimatizace a teploty. Rychlé, intuitivní, funkční.

Foto: Jakub Misík

Centrální ovládací klima panel se povedl. Je funkční a přehledný.

Použitý infosystém není vlastně nic jiného než tablet operující na bázi Androidu. Nečekejte tedy automobilový infosystém, ale klasické mobilové rozhraní. To má výhodu v tom, že si do vozu stáhnete prakticky jakoukoli kompatibilní aplikaci včetně navigace (např. Mapy.cz fungující i offline, Waze, Google) či třeba streamovací službu (Netflix aj.). Prostě to, co máte v mobilu, můžete mít také v autě.

Rychlost práce softwaru není závratná (ale ani vysloveně pomalá), nicméně systému můžete propůjčit data ze svého mobilu a uvést ho do online světa, případně využít konektivity Apple CarPlay / Android Auto. Kvalita audia je pak spíše podprůměrná, ale to se u levných značek dá očekávat (a chápat).

Jednoduchý, ale hlučný

Samotný posez za volantem je nicméně spíše vyšší, takový až dodávkový. Rozhled díky prosklení celkem solidní, životní prostor slušný, startování motoru tlačítkem komfortní, stejně tak i naladění podvozku, který se hlasitěji ozve od jednoduché zadní nápravy vesměs jen na nerovnostech. Za slabé ovšem považujeme odhlučnění zejména ve vyšších rychlostech.

Zastavěný atmosférický zážehový čtyřválec bez přímého vstřiku paliva (nemá filtr) o objemu 1,5 litru, výkonu 110 koní a síle 155 Nm posílané na přední nápravu v zátěži rozhodně nepracuje kdovíjak potichu.

Foto: Jakub Misík

Čtyřválcový motor nemá přímé vstřikování paliva ani filtr pevných částic.

Motorový prostor je sice královsky prostorný, takže mechanici budou jásat, ovšem samotní uživatelé si naplno užijí ruch sání vzduchu (zejména nad 3 000 otáček) a hlasitější projev pohonné jednotky násobící se s rostoucími otáčkami.

Alespoň že ten pětirychlostní manuál má standardní řadicí dráhy, takže kvalty nemusíte jako třeba u Dacie kdovíjak lovit. Ani pohmat řadicí páky nenaznačuje, že by byla z kinder vajíčka. Šestá rychlost vozu nicméně chybí, protože na dálnici ve 130 km/h točí okolo 3 500 otáček za minutu. A tehdy čtyřválec znatelně hlučí.

Foto: Jakub Misík

Mechanický pětikvalt se povedl, ačkoli na dálnici šestá rychlost vysloveně chybí.

Jenže těch 130 km/h vám můře znepříjemnit ještě aerodynamický svist, který začíná významněji nastupovat už od 110 km/h. Ono se není čemu divit, když je SWM Tiger/G03F konstrukčně taková krabice.

Dynamika vozu vážícího bez řidiče 1 400 kg je vzhledem k parametrům pohonu ve vyšších rychlostech nebo při stoupání nízká, ovšem to je daň všech slabých a konstrukčně jednoduchých atmosfér (pro mnohé velká výhoda), třeba i populárního MG ZS v základu. Zastavěnou patnáctistovku SWM tak budete muset točit, točit, točit, aby se svižně hýbala.

Foto: Jakub Misík

SWM Tiger není závodník ani dálniční stíhač. Nejlépe se cítí ve městě nebo na okreskách, kde se nespěchá.

Běžný provoz ve městě a na rovných okreskách motorizace nicméně obstojně zvládá i s aktivní klimatizací, čemuž vlastně odpovídají rovněž převody jednotlivých kvaltů. Autu se zkrátka více líbí ve městě a na okreskách než na dálnicích.

Na poslední rušivou drobnost jsme narazili za deště, kdy s každým setřením hlasitěji cvaklo relé stěračů.

Bez příplatků

V celkovém hodnocení nám svalnatý a komfortně odpružený SWM Tiger vychází jako rozhodně zajímavá alternativa k Dacii Jogger, ovšem díky čínskému původu vůz nezapře svoje neevropské priority a kompromisy. Je hodně fajn, že ve standardu automobil dorazí v plné výbavě, takže si zvolíte jen barvu (zelenou, bílou, šedou, oranžovou, černou), a to bez další finanční zátěže.

Foto: Jakub Misík

Otázkou je, jestli vám složení výbav sedne, či nikoli. Výrobce má totiž priority nastavené trochu jinak.

Na druhou stranu bychom oželeli například umělé kožené čalounění, 17palcové liťáky, falešné nádechy na kapotě nebo střešní okno a raději získali podélně stavitelný sloupek řízení, tempomat, více než dva airbagy, potažmo lepší odhlučnění celku, které je bolístkou Tigeru.

Čína má holt jinak nastavené výbavy a její prvky vidí jinak důležitě, proto i asistenčních systémů vůz nabídne minimum. A to je pro někoho plus, pro jiného minus.

SUV Tiger dorazí k českým dealerům SWM už koncem srpna/začátkem září, takže si jej budete moci osobně prohlédnout ve městech Karlovy Vary, Teplice, Ústí nad Labem, Mladá Boleslav, Hradec Králové, Kolín, Brno, Olomouc, Kunín a Zlín. Značka se nicméně pořád rozrůstá, proto má pro potenciální zájemce ještě několik volných dealerských pozic.

Proti původní prodejní ceně plánované pod 500 000 Kč jsme především kvůli drahé dopravě z Číny aktuálně na konečné částce 519 000 Kč s tím, že první servis jde na náklady dovozce. Dacia Jogger s litrovým tříválcem na benzin/LPG (100 koní, 170 Nm) a sedmi místy stojí v základu (v lecčem hůře vybavená) 455 500 Kč, respektive 475 000 Kč ve vyšší a srovnatelnější specifikaci. Tiger poté kryje garance 5 let / 100 000 km, volitelně rozšiřitelná na 7 let bez omezení kilometrů.

Technické údajeSWM Tiger (G03F)
Motorzážehový řadový čtyřválec
Plněníatmosférické
Zdvihový objem1 498 cm³
Výkon81 kW (110 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment155 Nm při 4 000 ot./min.
Převodovkamanuální, 5 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 400 kg
Světlá výška195 mm
Akcelerace 0–100 km/hneudává se
Maximální rychlost165 km/h
Spotřeba (kombinace)7,2 l/100 km (WLTP)
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky215/60 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 605/1 815/1 825 mm
Rozvor2 780 mm
Objem zavazadlového prostoru165/705/1 564 l
Načítám