Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Scenic získal toto ocenění vlastně již podruhé (a Renault celkově posedmé) – v roce 1997 při premiéře první generace ocenila odborná porota jeho inovativní koncept kompaktního velkoprostorového auta. O více než čtvrt století později na to současná generace jde trochu jinak…
Místo konceptu MPV, který u zákazníků postupem času upadl v nemilost, sází na oblíbený styl crossoveru a konvenční spalovací motory vyměnil za moderní elektrický pohon. To hlavní se však nezměnilo, stále totiž staví na prostorném interiéru v kompaktní karoserii. Vždyť Scenic je jen o číslo větší než elektrický Megane a přitom v něm najdete životní prostor podobný jako v plnohodnotném rodinném autě o třídu výš.
Za vysokou prostorovou efektivitu vděčí svému elektrickému pohonu – skladný elektromotor vpředu umožnil zkrátit přední část auta a bateriový balík v podlaze natáhl rozvor na maximum. Uvnitř se tak dospělák pohodlně rozvalí nejen vpředu, ale také na zadních sedačkách, kufr pak má solidních 545 litrů (plus prostor pro kabely a další příslušenství pod podlahou), resp. až 1 670 l po sklopení opěradel zadních sedadel.
Scenic E-Tech | Megane E-Tech | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 470 mm | 4 200 mm | +270 mm |
Šířka | 1 864 mm | 1 768 mm | +96 mm |
Výška | 1 571 mm | 1 505 mm | +66 mm |
Rozvor | 2 785 mm | 2 685 mm | +100 mm |
Objem kufru | 545/1 670 l | 389/1 245 l | +156/425 l |
Bohužel zadní sedadla nejsou posuvná ani na ně nevmáčknete tři dětské sedačky, také tu nenajdete žádné šikovné úložné schránky nebo jiné praktické vychytávky. Nejvariabilnější částí interiéru je tak sklopná loketní opěrka vzadu s otočnými držáky mobilů nebo tabletu a integrovanými dvěma USB-C konektory, které děti určitě ocení, ale pro potvrzení odkazu Scenicu je to trochu málo.
Jeden z nejlepších infotainmentů na trhu
Systém OpenR Link postavený na základech nejnovější verze Android Automotive patří k tomu nejlepšímu, co v jakémkoliv moderním autě můžete najít. Je přehledný, intuitivní a svižný, díky provázání na Google v něm můžete mít všechny oblíbené aplikace i bez nutnosti připojovat telefon (což ale stále umí, a navíc bezdrátově).
Když však budete Scenic E-Tech vnímat jako většího bráchu elektrického Meganu, začne hned dávat smysl. Má s ním shodný 220koňový elektromotor pohánějící přední kola, ale těží z výhody větší baterie (místo 60 rovnou 87 kWh), takže na jedno nabití ujede podle tabulek až 625 kilometrů (místo 450 km Meganu).
Reálně to v kombinovaném provozu nebude o mnoho méně, protože díky vysoce efektivnímu elektromotoru (účinnost 91 %), optimalizovanému hardwaru a softwaru (Renault ví, co dělá, vždyť elektrická auta staví již přes 12 let), standardně dodávanému tepelnému čerpadlu a propracované aerodynamice umí jezdit za nějaký 16-18 kWh / 100 km.
K tomu dostal vylepšené nabíjení (max. 150 kW místo 130 kW pro Megane; všechny verze Scenicu přitom mají AC 22 kW v základu), takže po nějakých třech hodinách dálniční jízdy (cca 370 km) stačí zastavit na pouhou půlhodinku u nabíječky a můžete jet další dvě hodiny.
Technické údaje | |
---|---|
Pohon | synchronní elektromotor, pohon předních kol |
Výkon | 160 kW (220 k) |
Točivý moment | 300 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h | 7,9 s |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Hmotnost | 1 842 kg |
Kapacita baterie | 87 kWh |
Dojezd | až 625 km |
Nabíjení | DC 150 kW, AC 22 kW |
A pojedete si pěkně tiše, hladce a pohodlně, což k rodinnému autu perfektně sedí. Renault věnoval velkou péči odhlučnění (například přidáním speciální tlumicí vrstvy na vrchní část baterie, která izoluje, tlumí a absorbuje zvuky zvenku i uvnitř), takže zaslechnete maximálně šum od zrcátek a kol, a to jen s vypnutým rádiem. Pohodu na palubě tak vůbec nic nekazí.
Jako řidič si navíc užijete víc zábavy než za volantem jakéhokoliv předchozího Scenicu. Díky instantnímu zátahu 300 Nm totiž tenhle elektrický jede opravdu svižně, navíc i dost obratně díky nízkému těžišti, kolům až v rozích karoserie a rychlému převodu řízení. Všechno však má své limity a tady je diktují přední kola na eko pneumatikách, jež brzy přecházejí do nedotáčivosti. Na rodinné auto ale Scenic E-Tech působí dostatečně kompetentně a příjemně živě.
Bezpečí, kolik potřebujete
Renault se samozřejmě chlubí ještě početnějším zástupem elektronických jízdních asistentů, které na vás nově bedlivěji dohlížejí – je jich již přes 30. Scenic je zároveň nově vybavený koučem bezpečné jízdy, který hodnotí váš jízdní styl a radí vám, jak jezdit ještě bezpečněji. Zároveň má také kouzelné fyzické tlačítko, jímž snadno aktivujete personalizovaný režim nastavení bezpečnostních systémů, takže si do řízení nemusíte nechat kecat, pokud nechcete.
Scenic E-Tech si tak prestižní titul zaslouží. Má na své straně všechny trumfy: Atraktivní design, prostorný a propracovaný interiér, uživatelsky přívětivý infotainment, efektivní elektrický pohon, příjemně jezdí a snadno se řídí, navíc nestojí majlant (na elektrické auto). Ale stejně si myslíme, že se u Renaultu měli trochu víc odvázat především v oblasti rodinné přátelskosti, aby nový Scenic lépe navázal na rodinnou tradici – stejně jako v případě Espace jméno prostě zavazuje…
Renault Scenic E-Tech navazuje na Megane E-Tech i v oblasti cen. Nedávné zlevnění Meganu (začíná na milionu) udělalo prostor pro Scenic, který stojí v základu jen o 20 tisíc víc než plně vybavený Megane. Za cenu 1 085 000 Kč tak dostanete větší interiér, delší dojezd a velmi solidní základní výbavu (Selection), kterou můžete ještě o trochu vylepšit na úroveň Techno (1 150 000 Kč), nebo rovnou na vrcholnou Iconic (1 230 000 Kč).