Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Těžko uvěřit, že se první generace 3008 představila už před patnácti lety. Pro dobro Peugeotu tohle ošklivé káčátko ale raději nebudeme připomínat a připomeneme si až druhou generaci, o poznání pohlednější a propracovanější. I ta však byla jen předehrou pro to, co přichází nyní…
Zcela nová třetí generace je totiž vyloženě krasavec – od osobitého výrazu masky, zamračených očí předních Pixel LED světlometů a LED drápů přes elegantně prohnutou linii střechy (Řekl tu někdo SUV-kupé?) až po hranatou záď s tenkými světly propojenými linkou s brzdovým světlem (avšak kupodivu ne LED pruhem). 3008 je prostě sexy!
Nová 3008 | Minulá 3008 | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 542 mm | 4 447 mm | +95 mm |
Šířka | 1 895 mm | 1 906 mm | -11 mm |
Výška | 1 641 mm | 1 624 mm | +17 mm |
Rozvor | 2 739 mm | 2 675 mm | +64 mm |
Objem kufru | 520/1 480 l | 520/1 482 l | – |
Ještě víc sexy je interiér vozu s látkovými dekory, propracovaným ambientním osvětlením a evolucí architektury i-Cockpit s plovoucím 21palcovým panelem na vrcholu palubní desky doplněným konfigurovatelným 9,7palcovým panelem i-Toggles s 10 zkratkami k oblíbeným funkcím. Užívat si můžete také sedadla s certifikací AGR (pro zdravá záda), případně za příplatek jejich elektricky nastavitelnou (včetně bederní opěrky) a odvětrávanou verzi s masáží, nebo hi-fi Focal s 10 reproduktory a výkonem 690 W.
Moderní architektura STLA medium umožnila zástavbu všech druhů pohonu: Základem je mild-hybridní tříválcový benzin 1,2 Hybrid s výkonem 136 koní kombinovaný s automatickou dvouspojkovou převodovkou, na vrcholu pak je elektrická verze (s 400V architekturou disponující funkcí V2L) v několika variantách (se standardním nebo prodlouženým dojezdem, případně dvoumotorová varianta). A mezi ně se na přelomu roku ještě vmáčkne plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 195 koní a čistě elektrickým dojezdem až 85 km.
e-3008 | Standardní dojezd | Prodloužený dojezd | Dual motor |
---|---|---|---|
Výkon | 157 kW (210 k) | 170 kW (231 k) | 240 kW (320 k) |
Točivý moment | 345 Nm | 345 Nm | 509 Nm |
Pohon | Předních kol | Předních kol | Všech čtyř kol |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,8 s | 8,9 s | 6,4 s |
Maximální rychlost | 170 km/h | 170 km/h | 180 km/h |
Kapacita baterie | 73 kW | 98 kW | 73 kWh |
Dojezd | 520 km | 680 km | 520 km |
Nabíjení | AC 11 kW (za příplatek 22 kW od 2025), DC 160 kW |
Obě aktuálně dostupné motorizace jsme mohli vyzkoušet při prvním krátkém seznámení. Benzinový mild-hybrid je ve spojení s hladce řadícím automatem příjemným a všestranným společníkem, síly má tak akorát (elektromotor dokáže zrychlit reakce na plyn a krátkodobě poskytnout výkon až 21 kW/28 k) a snadno se řídí. Oproti elektrické verzi má vzadu sice jen jednodušší a neposednější nápravu s vlečenými rameny, ale díky výhodě o půl tuny (vážně!) nižší hmotnosti působí obratněji a poddajněji. Hybridní verze (i díky častému zhasínání motoru a jízdě jen na elektřinu) slibuje kombinovanou spotřebu 5,5 litru – sami jsme zvědaví, jak se k ní v reálném provozu přiblížíme.
Elektrická verze jezdí samozřejmě ještě hladčeji a tišeji (ze samotné podstaty pohonu), řídí se ještě snadněji (pod volantem si můžete naklikat jeden ze tří stupňů rekuperace, přičemž při tom nejsilnějším vám stačí prakticky už jen jeden pedál) a jezdí pohodlně, ale hmotnost 2,2 tuny už prostě cítíte. Nová e-3008 se také zdá, že by mohla jezdit dost úsporně, ale jak moc a jak se přiblížíme udávanému dojezdu 520 km, to si budeme muset ověřit až v delším testu.
Tolik tedy první rychlé dojmy, které působí velmi pozitivně. Třetí generace Peugeotu 3008 je nejen velmi pohledné, ale také komfortní a schopné auto s povedenými pohonnými jednotkami, mezi nimiž si vyberou příznivci spalováků, elektřiny i jejich kombinace. Peugeot 3008 můžete objednávat již nyní, ve francouzském Sochaux se vyrábí od dubna a první vozy dorazily k zákazníkům právě v těchto dnech.
A kolik si Peugeot za novou 3008 řekne? Aktuálně jsou v nabídce pouze dvě motorizace ve dvou výbavách, ceník zahrnuje akční slevu 41 tisíc korun na všechny verze: Hybrid v základní výbavě Allure (která je však hodně našlapaná) tak vyjde na 749 000 Kč a ve špičkové výbavě GT na 859 000 Kč. Elektrická verze (210 k/73 kWh) stojí 1 119 000 Kč (Allure), resp. 1 239 000 Kč (GT), takže si ji můžete zlevnit elektrodotacemi. Na další varianty 3008 si budeme muset ještě chvíli počkat: Hned 1. července rozšíří nabídku elektrická verze s prodlouženým dojezdem, verze dual motor dorazí na začátku roku 2025. Ještě v druhé polovině letošního roku se můžeme těšit na plug-in hybrid.