Článek
Hlavní rozdíl vidíte už na první pohled – je to poctivé SUV. První čtyři generace byla pravá MPV, pětka byla někde mezi a šestka už kompletně změnila žánr. Přesto se novinka drží velkoprostorového konceptu, a i když jsou její rozměry fyzicky menší, délka celé kabiny (od prostoru pedálů až k víku kufru) je ještě o chloupek větší než u předchůdce. Dojmu vzdušnosti interiéru pomáhá i obrovská panoramatická střecha, která sice nemá roletu, ale filtry v jejím skle účinně chrání posádku před sluncem i horkem/chladem.
Stejně tak se nový Espace chlubí prostorem a variabilitou. Ve druhé řadě si udělá pohodlí i dospělák, kufr má v základní konfiguraci více než dostatečný objem (777 l). Prostřední lavice dělená v poměru 1/3 : 2/3 lze posouvat podélně až o 220 mm a sklápět o 31°, za ní je pak třetí řada (dodávaná na přání bez příplatku) se dvěma individuálně sklopnými sedadly, která však poskytnou dost prostoru jen menším dětem. S vyklopenou třetí řadou je kufr spíše nicotný (159 l). V interiéru také najdete spoustu drobnějších odkládacích prostor (o celkovém objemu 40 litrů) včetně posuvné opěrky na středovém tunelu s integrovanou indukční nabíječkou nebo držáků nápojů i pro třetí řadu.
Nový Espace | Espace 5. gen | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 722 mm | 4 857 mm | -135 mm |
Šířka | 1 825 mm | 1 888 mm | -63 mm |
Výška | 1 645 mm | 1 677 mm | -32 l |
Rozvor | 2 738 mm | 2 884 mm | -146 l |
Objem zavazadlového prostoru | 159 – 777 l | 247 – 785 l |
S minulým Espacem má ten nový společné i luxusní pojetí kabiny – zvlášť když sáhnete místo „základní“ verze Techno (která však rozhodně není nijak chudá) po sportovněji pojaté výbavě Esprit Alpine s anatomickými sedačkami a čalouněním Alcantarou nebo exkluzivnější Iconic s masážními sedačkami s polštářky na opěrkách hlavy a dekory z jasanového dřeva.
Architektura kabiny je shodná s ostatními novými modely Renaultu (Megane E-Tech a Scenic E-Tech, Austral a Rafale), což znamená dva 12palcové displeje uspořádané do písmene L. Infotainment je taktéž známý OpenR Link postavený na základech Google Automotive, což znamená Google Maps, Waze, Spotify a mnohé další aplikace (celkem jich může být až 50) jako nativní součást systému, takže je nemusíte zrcadlit přes telefon.
Nejzajímavější výkřik moderní techniky je však pod kapotou. Druhá generace full-hybridu (tedy nabíjeného pouze jízdou) E-Tech kombinuje 68koňový elektromotor s přeplňovaným tříválcovým 1,2 TCe produkujícím 130 koní. Tříhrnek v tak velkém autě vám může přijít spíš úsměvný, jenže celkový výkon hybridu je velmi solidních 200 koní a 410 Nm a v reálu umí Espace E-Tech svištět překvapivě svižně (to dokládá stovka za 8,8 sekundy).
Spolupráci elektrického a spalovacího motoru obstarává vylepšená multimodální převodovka (dva rychlostní stupně pro EV, čtyři pro ICE) podporovaná posíleným startér-generátorem, který vykrývá prodlevy při přeřazeních (chybí tu spojka i synchrony kvůli snížení ztrát třením, také zpátečka nekoná, auto couvá pouze na elektřinu). Poháněna jsou jen a pouze přední kola, čtyřkolka není v nabídce (a nejspíš ani v plánu).
Výsledkem jsou rozjezdy pouze na elektřinu (tedy svižné a zcela tiché) a poměrně kultivovaná jízda i se spuštěným tříválcem. Přechody mezi oběma druhy pohonu jsou většinou zcela hladké, i když občas hybridní ústrojí dokážete nachytat nepřipravené (nečekaným přidáním plynu nebo při řazení na dálnici mezi 130 a 140 km/h) a pak se dočkáte pocuknutí, prodlevy nebo hlasitého vrčení tříválce. Při klidné a plynulé jízdě se to stává minimálně.
Výhodou takhle složitého ústrojí je nižší spotřeba. Renault slibuje 40procentní úsporu paliva a Espace má papírovou spotřebu 4,6 litru, ale v reálu v tom budete v kombinaci mezi 5,5 a 6,5 litru, což vlastně odpovídá dieselovému pohonu. Díky 55litrové nádrži tak k benzince budete muset jen za každých 800-1000 kilometrů.
Nový Espace také těží z využití koncernové CMF-CD platformy, která kromě nasazení nejmodernější technicky včetně sofistikovaných asistenčních systémů (na palubě jich je 32) přináší také významné snížení hmotnosti (o více než dva metráky, Espace tak váží zhruba 1,7-1,8 tuny) a propracovaný podvozek s víceprvkovým zavěšením zadní nápravy a natáčením zadních kol 4Control.
Díky tomu je Espace až překvapivě hbitý a přesný, na okresce si nechá líbit i rychlejší tempo (zatímco předchůdce vyžadoval rozvážnou jízdu), aniž by protestoval náklony nebo poskakováním. Hlavní ale je, že při běžné jízdě působí bezpečně, sebejistě a pohodlně (i na 21palcových kolech), aby vaše rodina mohla cestovat jako v bavlnce. Je tu jen jeden problém…
Jméno. Odkaz Espacu prostě vzbuzuje příliš velká očekávání, která šestá generace nedokáže zcela naplnit, i když se v oblasti prostornosti a variability snaží sebevíc. Třeba proto, že do druhé řady předchozích espaců jste v pohodě vmáčkli tři dětské sedačky vedle sebe – šlo totiž o tři samostatné sedačky, které jste navíc mohli nezávisle polohovat. Také třetí řada pojmula vzrostlejší cestující než jen malé děti. Nemluvě o tom, že předchůdci měli vzdušnější interiér (velké panoramatické okno to nezachrání) a bylo z nich lépe vidět. Prostě skutečné velkoprostorové auto žádné SUV nenahradí…
Jinak je ale nový Renault Espace vlastně docela v pořádku. Je to vážně prostorné, praktické a dobře vymyšlené auto, které je příjemné řídit, protože dokáže jezdit pohodlně a obratně, také tiše a úsporně díky hybridnímu pohonu (i když ten by potřeboval ještě trochu doladit). Zkrátka velmi schopný soupeř pro Škodu Kodiaq, Peugeot 5008, Hondu CR-V nebo Nissan X-Trail. Jen se měl jmenovat Austral XL…
Renault jde štěstíčku naproti a na Espace hybrid pověsil velmi konkurenceschopnou cenovku – začíná se na částce 999 000 Kč (výbava Techno), za Esprit Alpine dáte 1 069 000 Kč a vrcholný Iconic vyjde na 1 119 000 Kč (oproti Australu připlácíte cca 90 tisíc).