Článek
Hlavní rozdíl vidíte už na první pohled – je to poctivé SUV. První čtyři generace byla pravá MPV, pětka byla někde mezi a šestka už kompletně změnila žánr. Přesto se novinka drží velkoprostorového konceptu, a i když jsou její rozměry fyzicky menší, délka celé kabiny (od prostoru pedálů až k víku kufru) je ještě o chloupek větší než u předchůdce. Dojmu vzdušnosti interiéru pomáhá i obrovská panoramatická střecha, která sice nemá roletu, ale filtry v jejím skle účinně chrání posádku před sluncem i horkem/chladem.

Od MPV se Espace se svou šestou generací přesunul mezi SUV.
Stejně tak se nový Espace chlubí prostorem a variabilitou. Ve druhé řadě si udělá pohodlí i dospělák, kufr má v základní konfiguraci více než dostatečný objem (777 l). Prostřední lavice dělená v poměru 1/3 : 2/3 lze posouvat podélně až o 220 mm a sklápět o 31°, za ní je pak třetí řada (dodávaná na přání bez příplatku) se dvěma individuálně sklopnými sedadly, která však poskytnou dost prostoru jen menším dětem. S vyklopenou třetí řadou je kufr spíše nicotný (159 l). V interiéru také najdete spoustu drobnějších odkládacích prostor (o celkovém objemu 40 litrů) včetně posuvné opěrky na středovém tunelu s integrovanou indukční nabíječkou nebo držáků nápojů i pro třetí řadu.
Nový Espace | Espace 5. gen | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 722 mm | 4 857 mm | -135 mm |
Šířka | 1 825 mm | 1 888 mm | -63 mm |
Výška | 1 645 mm | 1 677 mm | -32 l |
Rozvor | 2 738 mm | 2 884 mm | -146 l |
Objem zavazadlového prostoru | 159 – 777 l | 247 – 785 l |
S minulým Espacem má ten nový společné i luxusní pojetí kabiny – zvlášť když sáhnete místo „základní“ verze Techno (která však rozhodně není nijak chudá) po sportovněji pojaté výbavě Esprit Alpine s anatomickými sedačkami a čalouněním Alcantarou nebo exkluzivnější Iconic s masážními sedačkami s polštářky na opěrkách hlavy a dekory z jasanového dřeva.

Kabina Espace je pojata dost luxusně, rozsah výbavy je opravdu široký.
Architektura kabiny je shodná s ostatními novými modely Renaultu (Megane E-Tech a Scenic E-Tech, Austral a Rafale), což znamená dva 12palcové displeje uspořádané do písmene L. Infotainment je taktéž známý OpenR Link postavený na základech Google Automotive, což znamená Google Maps, Waze, Spotify a mnohé další aplikace (celkem jich může být až 50) jako nativní součást systému, takže je nemusíte zrcadlit přes telefon.

Infotainment s jádrem Google je přehledný a intuitivní, navíc se můžete těšit na oblíbené aplikace i bez nutnosti zrcadlení telefonu.
Nejzajímavější výkřik moderní techniky je však pod kapotou. Druhá generace full-hybridu (tedy nabíjeného pouze jízdou) E-Tech kombinuje 68koňový elektromotor s přeplňovaným tříválcovým 1,2 TCe produkujícím 130 koní. Tříhrnek v tak velkém autě vám může přijít spíš úsměvný, jenže celkový výkon hybridu je velmi solidních 200 koní a 410 Nm a v reálu umí Espace E-Tech svištět překvapivě svižně (to dokládá stovka za 8,8 sekundy).

Srdcem hybridního pohonu je sice tříválec, ale kombinovaný výkon celého ústrojí je 200 koní, takže Espace není žádný louda. Dokáže být také dost úsporný, hybrid analyzuje topologii na dalších 7 kilometrech cesty, aby efektivně využíval elektrickou i spalovací část pohonu.
Spolupráci elektrického a spalovacího motoru obstarává vylepšená multimodální převodovka (dva rychlostní stupně pro EV, čtyři pro ICE) podporovaná posíleným startér-generátorem, který vykrývá prodlevy při přeřazeních (chybí tu spojka i synchrony kvůli snížení ztrát třením, také zpátečka nekoná, auto couvá pouze na elektřinu). Poháněna jsou jen a pouze přední kola, čtyřkolka není v nabídce (a nejspíš ani v plánu).
Výsledkem jsou rozjezdy pouze na elektřinu (tedy svižné a zcela tiché) a poměrně kultivovaná jízda i se spuštěným tříválcem. Přechody mezi oběma druhy pohonu jsou většinou zcela hladké, i když občas hybridní ústrojí dokážete nachytat nepřipravené (nečekaným přidáním plynu nebo při řazení na dálnici mezi 130 a 140 km/h) a pak se dočkáte pocuknutí, prodlevy nebo hlasitého vrčení tříválce. Při klidné a plynulé jízdě se to stává minimálně.

Plynulá jízda svědčí hybridnímu pohonu nejvíc. Když začnete tlačit na pilu nebo zmatkovat, můžete ho dostat do úzkých a pocítit nějaké to pocukávání a prodlevy.
Výhodou takhle složitého ústrojí je nižší spotřeba. Renault slibuje 40procentní úsporu paliva a Espace má papírovou spotřebu 4,6 litru, ale v reálu v tom budete v kombinaci mezi 5,5 a 6,5 litru, což vlastně odpovídá dieselovému pohonu. Díky 55litrové nádrži tak k benzince budete muset jen za každých 800-1000 kilometrů.

Výbava Esprit Alpine je sportovně laděná, nejvíc si užijete anatomické sedačky, které vás pevně obejmou v zatáčkách i konejší komfortem na dlouhých trasách.
Nový Espace také těží z využití koncernové CMF-CD platformy, která kromě nasazení nejmodernější technicky včetně sofistikovaných asistenčních systémů (na palubě jich je 32) přináší také významné snížení hmotnosti (o více než dva metráky, Espace tak váží zhruba 1,7-1,8 tuny) a propracovaný podvozek s víceprvkovým zavěšením zadní nápravy a natáčením zadních kol 4Control.

Natáčení kol zadní nápravy v opačném směru (horní obrázek) pomáhá v nižších rychlostech (do 50 km/h) zlepšit manévrovatelnost (poloměr otáčení zmenší o 1,2 metru), ve vyšších (nad 50 km/h) natáčení ve stejném směru (dole) zvyšuje stabilitu.
Díky tomu je Espace až překvapivě hbitý a přesný, na okresce si nechá líbit i rychlejší tempo (zatímco předchůdce vyžadoval rozvážnou jízdu), aniž by protestoval náklony nebo poskakováním. Hlavní ale je, že při běžné jízdě působí bezpečně, sebejistě a pohodlně (i na 21palcových kolech), aby vaše rodina mohla cestovat jako v bavlnce. Je tu jen jeden problém…

Vyzkoušet Espace přímo na českých silnicích byla cenná zkušenost. Hybridní pohon je výhodou i slabinou (podle úhlu pohledu), slavné jméno zavazuje, ale novinka jeho odkaz nedokáže zcela naplnit.
Jméno. Odkaz Espacu prostě vzbuzuje příliš velká očekávání, která šestá generace nedokáže zcela naplnit, i když se v oblasti prostornosti a variability snaží sebevíc. Třeba proto, že do druhé řady předchozích espaců jste v pohodě vmáčkli tři dětské sedačky vedle sebe – šlo totiž o tři samostatné sedačky, které jste navíc mohli nezávisle polohovat. Také třetí řada pojmula vzrostlejší cestující než jen malé děti. Nemluvě o tom, že předchůdci měli vzdušnější interiér (velké panoramatické okno to nezachrání) a bylo z nich lépe vidět. Prostě skutečné velkoprostorové auto žádné SUV nenahradí…
Jinak je ale nový Renault Espace vlastně docela v pořádku. Je to vážně prostorné, praktické a dobře vymyšlené auto, které je příjemné řídit, protože dokáže jezdit pohodlně a obratně, také tiše a úsporně díky hybridnímu pohonu (i když ten by potřeboval ještě trochu doladit). Zkrátka velmi schopný soupeř pro Škodu Kodiaq, Peugeot 5008, Hondu CR-V nebo Nissan X-Trail. Jen se měl jmenovat Austral XL…
Renault jde štěstíčku naproti a na Espace hybrid pověsil velmi konkurenceschopnou cenovku – začíná se na částce 999 000 Kč (výbava Techno), za Esprit Alpine dáte 1 069 000 Kč a vrcholný Iconic vyjde na 1 119 000 Kč (oproti Australu připlácíte cca 90 tisíc).