Článek
Steve Jobs kdysi řekl: „Lidé často nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážete.“ Z dnešního pohledu lze stejný citát spojit i s představením originálního Fordu Mustang z šedesátých let, když se cílevědomý Lee Iacocca snažil zrealizovat marketingovou vizi a přesvědčil Henryho Forda II., že sportovně střižené auto pro mladší klientelu pomůže celému Fordu z ekonomických nesnází. Věřil, že Američané nevědomky touží po stylovém autě, díky němuž získají pocit větší svobody.
A byl to ten nejlepší odhad – už v den odhalení a promyšleného zahájení prodeje se Mustang stal miláčkem Američanů, okamžitým bestsellerem a jedním z nejslavnějších Fordů všech dob. A v současnosti se historie opakuje – Ford vstupuje do nové elektrické éry a uvádí na trh svůj první elektromobil se slavným jménem, kterým je elektrické SUV Ford Mustang Mach-E. Vysokonapěťovou novinku ve standardní verzi jsme si poprvé vyzkoušeli už před pár měsíci, ale až nyní přijíždí do Evropy i vrcholný Mach-E GT.
Nebojte se, ani nejsilnější a nejsportovnější Mustang Mach-E GT není náhradou klasického Mustangu s pětilitrovým osmiválcem Coyote, zatím je spíše doplňkem v modelové řadě, který pomáhá se začátkem něčeho nového. Hlavním záměrem Fordu je oslovit cílovou skupinu zdánlivě neporazitelné Tesly zbrusu novým elektromobilem s tradičním jménem a vlastní vizí toho, jak mají vypadat auta pro nastávající čistě elektrickou epochu.
Snad ani nemá smysl elektrický Mustang Mach-E dlouze představovat, protože většina z nás jej už viděla, takže pojďme rovnou k odlišnostem nejostřejší verze GT. Designéři Fordu zdramatizovali vnější vzhled a vsadili na kontrastní prvky – od standardního Machu-E poznáte verzi GT podle černé polykarbonátové masky, imitující běžnou mřížku, výhradně černé střechy a nových 20palcových kol, za nimiž prosvítají červené třmeny brzd Brembo.
V interiéru jsou nejvýznamnější novinkou sportovní sedadla Ford Performance, ale jinak je vnitřek stejný jako ve standardním provedení. Nejvýraznějším prvkem je jistě 15,5palcový svislý dotykový displej, inspirovaný řešením Tesly a milovníci kvalitního poslechu ocení audiosystém Bang & Olufsen s deseti reproduktory. Mach-E GT je vrcholem po všech stránkách, a to včetně výbavy – standardně je skoro plná a do maxima zbývá pouze volitelná panoramatická střecha.
Mach-E GT je nejsilnější Ford na evropském trhu
Cílem nejdynamičtějšího Mustangu Mach-E GT je poskytnout zábavní sportovní svezení i s elektromobilem, vsází tak čistě na elektrické hnací ústrojí s nejvyšším výkonem 487 koní (358 kW) a točivým momentem 860 newtonmetrů, díky čemuž je nejsilnějším Fordem na evropském trhu. Síla však nevzrostla pouze softwarovou úpravou, zadní kola pohání zcela nový olejem chlazený synchronní elektromotor s permanentními magnety, který dosáhne maximálního točivého momentu již za 0,5 sekundy. Přední motor pak nezávisle pohání přední kola s ohledem na co nejlepší akceleraci a chování v zatáčkách.
Brutální sílu elektropohonu poznáte zejména při akceleraci z místa – nejrychlejší Mustang na baterky využije svého pohonu všech kol, doslova vystřelí vpřed a v normálních teplotách, na suchém asfaltu a letních pneumatikách zvládne zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 3,7 sekundy. Ve vyšších rychlostech pak síla elektromotorů „změkne“ a ukáže se celková jemnost pohonu – Mach-E GT je opravdu silný, ale při pružném zrychlení naplno se nesnaží cestující propasírovat sedačkou, naopak zrychluje s příjemnou plynulostí.
Původně jsme se měli s nejlepším elektrickým Mustangem seznamovat na chorvatském pobřeží, ale protože doba covidová je nevyzpytatelná, první novinářské seznámení se přesunulo do okolí polské Varšavy. Proč o tom vůbec píšu? V Polsku byla větší zima než v Česku a elektrický Mustang Mach-E GT jsme si vyzkoušeli se zimními pneumatikami v chladných podmínkách a zajímalo nás, jak se to projevilo na jízdní dynamice. Při měření zrychlení se stopkami při -5 °C dosáhl stovky za přibližně čtyři sekundy, takže nízká teplota dynamiku příliš neovlivnila. Víc se projevila na maximálním dojezdu.
Ford Mustang Mach-E GT živí dvojici elektromotorů ze standardního většího trakčního akumulátoru s využitelnou kapacitou 88 kWh (celkem 98,7 kWh), díky němuž slibuje dojezd na jedno nabití až 500 kilometrů (dle WLTP). Při prvním seznámení v zimním Polsku se při chvílemi dynamičtějším jízdním tempu ustálil dojezd na přibližně 350 kilometrech. S ekonomičtější jízdou pak jistě zvládne ujet i 400 kilometrů, s nimiž už patří k „normálně použitelným elektromobilům“.
A jak Mustang Mach-E získává elektrickou energii? Při nabíjení výkonem 150 kW lze za 10 minut navýšit dojezd v průměru o 99 kilometrů a z deseti na osmdesát procent se dokáže nabít přibližně za 45 minut. S udržováním nabitého akumulátoru je pochopitelně spojena i rekuperace, jež u Mustangu Mach-E nabízí výrazně omezenější možnosti než u jiných elektromobilů. Sice zvládá dnes už standardní funkci zrychlování i zpomalování jedním pedálem, ale bohužel nenabízí volitelnou sílu rekuperace, např. pádly pod volantem, která mu chybí.
I proto Ford Mustang Mach-E GT využije silné brzdy Brembo, jejichž přední kotouče mají průměr 385 milimetrů! U elektromobilů nejsou velké brzdy standardem a ukazují, že to Ford se sportovním svezením myslí vážně. Vyjma běžných jízdních režimů Whisper, Active a Untamed je totiž verze GT vybavena i speciálním režimem Untamed Plus s ještě ostřejším řízením, odezvou akcelerátoru a benevolentnější protiskluzovou a stabilizační elektronikou.
I elektromobil umí řidičskou zábavu
Nejsilnější elektrický Mustang tak umožňuje vypnutí elektronických pomocníků, díky čemuž se stává jedním z mála relativně zábavných elektromobilů – s pořádným točivým momentem dovoluje driftování, ale nastavení elektrické čtyřkolky se vybočené zádě občas „leká“ a snaží se stabilizovat auto přenesením další hnací síly na přední kola. S takovou je zdivočelý Mustang občas složitě předvídatelný a vyžaduje zkušené ruce na opratích.
Většinu váhajících zákazníků i budoucích majitelů však jistě zajímá hlavně to, jak Mustang Mach-E GT jezdí při normálním každodenním soužití. I v tomto směru je znát sportovnější poslání auta, protože verze GT disponuje elektromagnetickým podvozkem MagneRide, s nímž není vyloženě tvrdá, jenže možná je až příliš tuhá – auto při jízdě dokonale kopíruje všechny nerovnosti na asfaltu, takže se sice nesnaží posádku vytřást, ale lepšímu komfortu by jistě pomohl menší odpor tlumičů při jejich stlačení.
Elektrický Mustang umí jezdit sportovně a je zajímavým doplňkem, když si rádi užíváte tradici divokých hřebců a ke svému osmiválcovému Mustangu hledáte ekonomičtější auto pro běžný život, chcete SUV a nevadí vám elektromobily. Pro moderního fanouška značky to představuje možnost, jak naplnit svou garáž. A přestože zatím působí trochu zvláštně, Mustang Mach-E má potenciál naplnit myšlenku slavného citátu zakladatele technologického gigantu Apple.
Nejnižší cena za základní elektrický Ford Mustang Mach-E začíná od 1 314 900 korun a za vrcholnou variantu GT zaplatíte částku od 1 914 900 korun. Příplatková panoramatická střecha pak stojí 25 tisíc korun.