Hlavní obsah

Fešácký rychlík Volkswagen ID.5 GTX potěší ty, co si ho budou moci dopřát

Foto: Martin Jánský

Rodina elektrických Volkswagenů se nedávno rozšířila o SUV kupé ID.5, a to včetně výkonné verze GTX. Ale co od ní čekat? Ostrý sport, cestovní rychlík nebo jen exkluzivní výbavu? Krátce jsme se svezli na točitých okreskách v okolí Karlštejnu a už máme jasno!

Článek

Zakroucené silničky podél Berounky, zapadlé komunikace v údolích i rychlé kusy asfaltu nahoře v kopcích – Karlštejnsko je prostě ráj nadšeného řidiče. A to dokonce, i když ty silnici skrápí déšť, protože aspoň přiměje cyklisty zůstat doma v teple. Dneska máme cesty (skoro) jen pro sebe a hodláme toho využít k pěknému svezení. Nepokazí to ale fakt, že sedím za volantem elektrického SUV…?

Foto: Martin Jánský

Sexy zadek a k tomu spousta výkonu přenášeného čtyřkolkou

Ani v nejmenším! Zvlášť proto, že jeho dva motory nabízejí výkon až 299 koní (s tímhle číslem je to ale složitější) a především instantní točivý moment 460 Nm, který vás na výjezdu ze zatáčky vystřelí na další rovinku jako obrovský prak (z klidu na stovku se rozjede za svižných 6,3 sekundy, ale pružná akcelerace je ještě zajímavější). Okamžitý zátah nepřerušovaný řazením je senzace, která se prostě neomrzí. Pak zase rychle brzdy, protože je tu další zatáčka.

Takže jaký má vlastně výkon?

Oficiální tabulky udávají hodnotu 299 koní, ale ty máte k dispozici pouze při baterii nabité alespoň na 88 % a s teplotou minimálně 23° C. V jiných situacích se konkrétní hodnota mění podle podmínek, ale minimem je stále dostatečných 265 koní.

Foto: Volkswagen

299 koní? Jen za určitých podmínek… ale slabý určitě není

A ani v té elektromobil nezklame – baterie v podlaze totiž znamená nízko umístěné těžiště přímo v ose otáčení, takže se čumák nezatížený obrovským kusem železa v podobě spalovacího motoru ochotně stáčí k apexu a auto se tolik nenaklání, protože na něj působí trochu jiné síly. GTX má navíc výhodu pevného, sportovně laděného podvozku, který se drží stopy jako naštvaný rotvajler, takže se vinglem jen svižně prosmýkne a znovu vás vystřelí na další rovinku.

Foto: Volkswagen

ID.5 GTX umí být příjemně svižný a je zábava ho řídit

Upřímně, není to taková ultimátní řidičská radost jako poslouchat gradující vytí benzinového motoru, které vám postaví chloupky na celém těle, manuální řazení a podřazování s meziplyny… ale je to dost intenzivní a vzrušující zážitek, abyste si každý točitý úsek silnice mohli naplno užít.

Foto: Volkswagen

Pohon všech čtyř kol se může hodit, i když sjedete z asfaltu. Ale na žádné velké terénění není ID.5 koncipovaný

Ostatně právě proto nemají nejrychlejší verze elektromobilů rodiny ID označení GTI (vyhrazené pro sportovní benziny), GTD (sportovní diesely) ani GTE (plug-in hybridy). A už vůbec ne R, kterým se honosí jen ty opravdu nejrychlejší auta z Wolfsburgu. GTX v sobě nese sportovní odkaz (GT alias Gran Turismo), ale písmeno X zastupuje mobilitu budoucnosti – jinými slovy svižné verze elektromobilů. A určitě je to trefnější označení než RS na zádi nejrychlejšího Enyaqu

Foto: Volkswagen

Označení GTX je dost trefné

Jak se liší ID.4 a ID.5

Designovou odlišnost v podobě ladně se svažující zádě s integrovaným spojlerem vidíte na první pohled, z ní pramení také efektivnější aerodynamika, která ID.5 přináší pár kilometrů dojezdu navíc. Čekali byste daň v podobě horší praktičnosti, ale v ID.5 mají cestující na zadních sedadlech pouze o 12 mm méně místa na hlavu (díky standardně dodávané panoramatické střeše) a kufr je ve skutečnosti o 6 litrů větší. Tentokrát tedy nemusíte nechat vybírat rozum, ale klidně to svěřte srdci.

Foto: Volkswagen

SUV nebo SUV kupé? Můžete si vybrat podle toho, které se vám víc líbí

Nejlepší kouzlo GTX ale je, že ho stačí přepnout ze sportovního režimu do komfortního a rázem sedíte v krotkém a pohodlném elektromobilu, se kterým můžete bez problémů jezdit každý den. Je v něm spousta místa, na palubě má ty nejmodernější technologie, můžete s ním jezdit i dálky (tabulkový dojezd je kolem 490 km) a do cíle vás doveze v plném komfortu a naprostém tichu. Navíc u toho vypadá zatraceně sexy, zvlášť v tomto červeném laku Kings s černými doplňky a na (příplatkových) 21“ kolech.

A to bude pro mnoho majitelů hlavní argument pro pořízení verze GTX – vypadá prostě skvěle, navíc je skvěle vybavená, příjemně svižně jezdí a jako bonus máte jistotu čtyřkolky, která se v zimě určitě neztratí. Takže proč ne…?

Překážkou pro mnoho zájemců by mohla být cena – model ID.5 pořídíte již za 1 402 900 Kč, ale za vrcholné GTX si připlatíte dalších 209 tisíc. S ohledem na nabízené kvality je to ale odpovídající částka.

Načítám